Runflat renkaiden vaihto uutena

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
man82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Huhti 2011, 10:07
Auto: F10 520da aw M-sport 2011

Ajattelin vaihtaa auton luovutuksen yhteydessä ajamattomat runflatit tavallisiin kesärenkaisiin. Soitin seitsemään eri liikkeeseen Helsingissä, ottaisivatko rf-renkaat (18" 245/275 koko) vaihdossa. Rengassoppi olisi hyvittänyt 500€, mutta heillä ei ollut kunnon renkaita tähän hätään tilalle. Muut eivät halunneet hyvittää mitään, koska kukaan ei kuulemma osta niitä. Autoa ei saanut Laakkoselta tavallisilla renkailla ostettua. Hiukan harmittaa tilanne :wassat: . Uusi auto tulossa ja vielä pitäisi renkaat ostaa ja vaihtaa tai sitten ajaa nuo loppuun ja miettiä että voisihan se olla parempikin... Talvirenkaat ei olleet tässä kohtaa vaihtoehto kun auto on menossa ulkomaille...
Miten muut ovat ratkaisseet tilanteen?
Avatar
540iA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:20
Auto: BMW M4 F83 LCI Competition

Ostin ja toimitin kunnolliset renkaat myyjäliikkeeseen ja myin itse RF-renkaat forumeja ja nettivaraosaa käyttäen.
ex bemarit: F11 M550d, F11 520dA M-Sport, E 46 330Ci M-Sport II, Z3 M Coupe, E 39 540iA, E 39 523i
man82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Huhti 2011, 10:07
Auto: F10 520da aw M-sport 2011

sitäkin minäkin mietin ja rengasliikkeetkin suositteli. ainahan niitä joku ostaa. taitaa laiskuus ja nuukuus voittaa ja rft jäädä alle...
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Mä kanssa tossa pari kk sitten kyselin rengasliikkeistä ottaako joku RF- renkaat (pientä hyvitystä vastaan) ja non-RF:t tilalle. Omilla kulmilla kukaan ei ollut valmis niistä hyvittämään, joten päätin niillä (ainakin) tämän syksyn ajaa ja sitten uudet non-RF renkaat alle.

Sama juttu myös ettei myyjäliike suostunut luovuttamaan autoa muilla kuin RF renkailla (ei edes pientä lisämaksua vastaan)...
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

man82 kirjoitti:taitaa laiskuus ja nuukuus voittaa ja rft jäädä alle...
Tai sitten järki voitti :cools:
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Miten tuo nyt on, onko niin, että Saksan tehtaalta saa autot vain runflat renkailla vai onko niin, että
Suomen BMW ei anna tuoda Suomeen muuta kuin runflateilla?

Luulis, että kun on lisukkeita pilvin pimein saatavana, niin mikä ihmeen ongelma se on, että ei voi
lisää maksamalla saada auto tehtaalta tavallisilla renkailla.
Onhan se erikoista, että uusi auto menee heti renkaanvaihtoon, niin kuin monet tekevät.
Jostain muistan lukeneeni, että Englantiin menee uusia BMW-autoja normaaleilla renkailla, vai onkohan
tuo väärä muistikuva.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Englannissa samat runflatit kuin meilläkin. Car-lehden kestotestissä 530 d Touringin rikkoutunut rengas maksoi 378.50 £.

Ups: Probably the best car on sale in the UK right now
Downs: Probably the most expensive tyre I will ever buy

Car October 2011 Issue 591
Ex: E60/F10
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Anyway kirjoitti:Miten tuo nyt on, onko niin, että Saksan tehtaalta saa autot vain runflat renkailla vai onko niin, että
Suomen BMW ei anna tuoda Suomeen muuta kuin runflateilla?
Tuskin homma on kiinni mistään suomen BMW:stä. Luxissa myös kaikki Bemut lähtee kaupasta rf-renkailla. Tosin en ole kysynyt, että saisiko normirenkaat jos haluaisi. Epäilen, että ei (ei ainakaan ilman veloitusta).
No, eipä asia mua paljoa haittaakkaan, koska olen runflateihin enemmän kuin tyytyväinen.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Sama homma, itsellä ei myöskään valitettavaa Runflateista.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Niitä ei saa muilla kuin RF:llä, koska muuten valmistaja joutuisi heittämään tunkkia, vararengasta/paikkasarjaa ja kompressoria konttiin, johtuen direktiiveistä. Aivan liian kallista tehdä tuolle oma "linja" ja huomioida se jo suunnittelussa...

RF ei taida olla ongelma kuin kovasti urautuneilla teillä ja niitä ei paljon muualla ole kuin köyhässä Suomessa ja vastaavissa. Jos tienpitoon satsattaisiin vähän enemmän, olisi täälläkin enemmän hyvää polkua bemarin tallustaa.

Itse ajattelin käyttää kesä-RF:t loppuun ja vaihtaa sitten normaalit tilalle. Talvirenkaat tulevat olemaan ei-RF:t.

Myyjä kertoi, että RF:ssa on se ongelma, että niitä ei saa heti alle, jos menee tyhjäksi (rikki). Ok, voit ajaa tyhjällä renkaalla rengasliikkeeseen, mutta kun rengasliike myy ei-oota, niin auto seisoo viikon siellä odottamassa tilausrengasta.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Ludwig kirjoitti:
Myyjä kertoi, että RF:ssa on se ongelma, että niitä ei saa heti alle, jos menee tyhjäksi (rikki). Ok, voit ajaa tyhjällä renkaalla rengasliikkeeseen, mutta kun rengasliike myy ei-oota, niin auto seisoo viikon siellä odottamassa tilausrengasta.
Tai sitten se rengas paikataan tubeless paikalla ja ajellaan autolla normaalisti. Tosin paikkaus onnistuu vain 1 kerran.

Mulla on ollut 3-4 rengasrikkoa, joista viimeisin oli rf renkalla ja se paikattiin. Joitain merkkejä (rf) ei tosin voi paikata. Kerran sain osuman nonrf renkaan sivuun, että rengasta ei voitu korjata/liike ei uskaltanut korjata. Sillon rengasliike tarjosi varapyörää lainaan. Ei se siis välttämättä ole mikään ongelma. Onko puolestaan nonrf renkaita sitten hyllyt pullollaan kaikkia kokoja, merkkejä ja malleja... Ei siis suurta eroa ?
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuskin homma on kiinni mistään suomen BMW:stä. Luxissa myös kaikki Bemut lähtee kaupasta rf-renkailla. Tosin en ole kysynyt, että saisiko normirenkaat jos haluaisi. Epäilen, että ei (ei ainakaan ilman veloitusta).
No, eipä asia mua paljoa haittaakkaan, koska olen runflateihin enemmän kuin tyytyväinen.[/quote]


Kyllä kysymys on nimenomaan maakohtaisesta asiasta. Koska mm. saksassa run flatit ovat nykyisin optio ja vakiona tulee normaalit gummit+paikkapullo.

BMW Suomi ja sitten sun kotikontusi nyt vaan sattuu vaatimaan ja haluamaan, että autot toimitetaan näin.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että osa bemun automalleista sietää paremmin run flateja ja osa taas ei tunnu sietävän ollenkaan. Olen myös sitä mieltä, että run flat voi olla ihan helkutin hyvä rengas etelä- ja keski-euroopassa mutta suomessa on niin paljon helkutin huonoja teitä jossa ne huonot puolet tulee sitten esiin.
Viimeksi muokannut J1978, 21 Loka 2011, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Myyjä kertoi, että RF:ssa on se ongelma, että niitä ei saa heti alle, jos menee tyhjäksi (rikki). Ok, voit ajaa tyhjällä renkaalla rengasliikkeeseen, mutta kun rengasliike myy ei-oota, niin auto seisoo viikon siellä odottamassa tilausrengasta.[/quote]


Jep tavallista gummia on hyllyt täynnä ja melkein mitä kokoa vaan mutta run flatit on melko usein tilaustavaraa ja toimitus voi kestää päiviä tai jopa viikkoja.

Paikka-ainepullo, kompura ja satsi työkaluja ei maksa paljoa.
Viimeksi muokannut J1978, 21 Loka 2011, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Vice kirjoitti:Mä kanssa tossa pari kk sitten kyselin rengasliikkeistä ottaako joku RF- renkaat (pientä hyvitystä vastaan) ja non-RF:t tilalle. Omilla kulmilla kukaan ei ollut valmis niistä hyvittämään, joten päätin niillä (ainakin) tämän syksyn ajaa ja sitten uudet non-RF renkaat alle.

Sama juttu myös ettei myyjäliike suostunut luovuttamaan autoa muilla kuin RF renkailla (ei edes pientä lisämaksua vastaan)...
BMW:n jälleenmyyjäliikkeet ei halua varmaan siksi vaihdella noita run flateja kun voi tulla jotain ongelmia takuun kanssa ja/tai ongelmia takuun, maahantuojan ja asiakkaan kanssa jos ohjauksessa tai renkaissa on jotain klappia ja huomataan, että alla ei pyörikään enää ne renkaat joilla auto on lähtenyt tehtaalta. Pestään kädet ongelmista sanomalla ettei vaihdeta muihin.

Typerää ettei voi saada ilmaiseksi tai pikku maksusta niitä renkaita mitkä itte haluaa.

Mersulla ja VAG:lla asia ymmärretään ja siellä tämmöiset run flatit ja vastaavat on lisähintainen lisävaruste.

Itse olen kahden bemarin kohdalla törmännyt siihen, että run flatit ei kelpaa vaihdossa autoliikkeeseen eikä rengasliikkeeseen. Jotkut rengasliikkeet ottaa niitä kyllä mutta kaikki ei maksa mitään, koska renkaat lentää useimmiten roskalavalle kun niitä ei muka osta kukaan.

Niitä voi yrittää kaupitella huuto.netissä ja muilla saiteilla mutta niin monta kertaa olen törmännyt siihen, että ostopuoli uikuttaa: miksi oi miksi myyt näin uudet renkaat, eli mikä näissä on vikana ja/tai ostaja alkaa polkea sitä jo ennestää alas laskettua hintaa. Juuri mitään niistä ei kyllä saa. Muutaman sarjan oon myyny uusia 16" ja 17" run flateja ja yleensä oon saanut niistä 160-280 eur per kierros. Noilla summilla ei vielä osteta uutta kierrosta. Tai ehkä sillä saa jotkut Ling Longit.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Kolme viestiä peräkkäin. Tulipa purkaus!! (J1978)
No, toisaalta ihan mukava lukea näitä (eri) mielipiteitä.
Itse olen tosiaankin ajanut sekä Minillä että X6:lla rf-renkailla suomessa useammankin kilometrin eikä mitään valittamista. Ja voin kertoa, että jos esim. lähdetään Kangasalta vanhaa tietä kohti Valkeakoskea, niin uria ja muita epätasaisuuksia riittää kyllä silläkin pätkällä...ja monella muulla tieosuudella. Silti en ole kokenut rf-renkaita ongelmaksi.
Toinen esimerkki; Nykyinen auto näytti A1 moottoritiellä (n. 150km/h), että rengaspaineet alhaalla. Itse en huomannut ajettavuudessa mitään eroa normaaliin. Kun pääsin täyttämään rengasta, niin paineet oli alle puolet suosituksesta. No, kyllä normirengaskin toimii vielä noilla paineilla, mutta jotenkin rauhoittaa että rengasrikon tapahtuessa rf pitää kuosinsa paremmin kuin perinteinen fillari.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mulla ei ollut tämän asian kanssa mitään ongelmia. Tilasin autoni tehtaalta 18" tuuman vanteilla (vakio 17") ja vaadin että niihin tulee ei-RF tietyn merkkiset talvi kitkarenkaat. Vaasan Käyttöauto hoiti tämän homman lähes tyylikkäästi, enkä edes tiedä paljonko tämä operaatio tuli maksamaan. Mulla oli huippu-vaihtoauto tarjottavana (vähän ajettu LCI E60 520dA B) ja vain väliraha ratkaisi.
Tosin keväällä -10 myytiin ihan ekoja F10-autoja, asia joka on varmasti vaikuttanut asiaan.

Sitten ostin erikseen original BMW 20" vanteet ja mieleiseni ei-RF renkaat tarjouskilpailun jälkeen.
Ja tyytyväisiä ollaan.

Ei kun ostat auton, niin kilpailuta vähintään 500 kilometrin säteellä ja eri omisteisia autoliikkeitä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Itsella kokemusta neljän uuden BMW:n hankkimisesta, eikä RFT-renkaiden vaihtaminen tavallisiin ole ollut koskaan ongelma, aina olen saanut ne uuteen autoon alle, veloituksetta. Takuun kanssa ei ole myöskään ongelmia ollut, niveliä yms. vaihdeltu takuuseen, eikä ketään ole kiinnostanut, mitkä renkaat autossa on olleet.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Worm kirjoitti:Itsella kokemusta neljän uuden BMW:n hankkimisesta, eikä RFT-renkaiden vaihtaminen tavallisiin ole ollut koskaan ongelma, aina olen saanut ne uuteen autoon alle, veloituksetta. Takuun kanssa ei ole myöskään ongelmia ollut, niveliä yms. vaihdeltu takuuseen, eikä ketään ole kiinnostanut, mitkä renkaat autossa on olleet.
Luulisi noiden RanLättien aiheuttavan suurimman osan alustan nivelien yms.rikkoutumisen,koska rengas ei jousta yhtään ja kaikki iskut tulevat suoraan iskareiden ja nivelien hoidettavaksi.Itse just vaihdoin normaali nastarenkaat alle,ja auto on paljon hiljaisempi,pehmeämpi ja ei hae uria yhtään,toisin kuin kesä RF:llä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Osaako muuten joku sanoa todeksi sen, että tarviiko run flat rengas oikeasti erilaisen vanteen kuin ns. tavallinen rengas?

Mm. Bridgestonen sivut väittää, että ei käy mikä vanne vaan ja erään ison vannetukkurin omistajatkin väittävät kanssa, että run flat rengas tarvitsee vanteen mikä on suunniteltu just sille.

Netíssä on kyllä joitain vannekauppoja joissa kyllä lukee jonkun tietyn vanteen kohdalla, että suunniteltu nimenomaan bemariin tai suunniteltu nimenomaan run flat renkaille.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

J1978 kirjoitti:Osaako muuten joku sanoa todeksi sen, että tarviiko run flat rengas oikeasti erilaisen vanteen kuin ns. tavallinen rengas?
En nyt uskalla aivan rintaa paukuttaen sanoa, että ei tarvitse. Mutta itselläni on tarvikevanteilla (RS B12) Nokian vitoset Run Flatit ja kun olin noita ostamassa, niin rengaskauppiaani ei sanallakaan maininnut, että tarvitsisi jonkin erikois vanteen ja hyvin pelasi ainakin viime talven.
Nyt kun uusin tuon kesärengastuksen, niin vaihdan nuo talvirenkaat Bemarin mukana tulleille orkkis vanteille, vaikka omasta mielestäni ulkonäkö hiukka kärsii, mutta kaipa se originaali on aina originaali? :conf:
Vastaa Viestiin