Moro,
En tiedä saako tästä sen kummempaa keskustelua aikaiseksi, mutta tuli tuossa käytännössä havaittua kuin paljon renkaat vaikuttaa kulutukseen.
Vaihdoin viime vuonna autoon (E90 320d) talvirenkaat (Nokia 205/55/16" kitkat) joskus lokakuun puolenvälin kieppeillä. Näillä tuli sitten ajettua joku 25-30tkm. Ajoreititkin olivat yleensä aina samat, joten hirveää vaihtelua ajotavan tai matkojen suhteen ei tullut. Yhdellä tankillisella (60l) pääsi pääsääntöisesti n. 1030 - 1060km. Vaihtelua oli vain tuo muutama kymmenkuntakilometriä.
Keväällä sitten vaihdoin alle Nexuksen 235/18" nakit edullisilla M5-look tarvikevanteilla. Näillä tuli sitten laskettua myös joku 25tkm kesän aikana ja yhdellä tankillisella pääsi järestään 930-950km.
No nyt vaihdoin joku aika sitten jälleen nuo Nokian kitkat alle ja jo heti ensimmäisellä tankillisella päästiin 1050km. Tässä se siis tuli konkreettisesti havaittua, että vaikutus on aikamoinen. Lisäksi tietenkin auto tuntuu "kevyemmältä" ja ampaiseekin paikoiltaan huomattavasti paremmin kitkoilla.
Ei mulla muuta....
Renkaiden vaikutus polttoaineen kulutukseen
- 540iA
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 131
- Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:20
- Auto: BMW M4 F83 LCI Competition
Ei taida kenellekään olla yllätys, että pyörivien massojen lisäys, ilmanvastuksen lisääntyminen ja kitkapinnan leveys vaikuttaa kulutuksen lisääntymiseen. Samoin kesärajoituksilla tulee ajettua vähän kovempaa. Talvikelissä taas kylmä moottori vie enemmän ainetta aluksi.
Omat kokemukset nyt 245/45/18 Michelin kitkarenkailla ja alkuperäiset M-Sport vanteet, viimeinen 5000km keskikulutus 5,5l/100km. Matka-ajoa tosi vähän, pääkaupunkiseudulla työmatka-ajoa ja muuta ruuhkassa köröttelyä.
Kesällä 255/30/21 ja 295/25/21 Dunlopeilla ja Breytoneilla 10000km keskikulutus oli 6,1L/100km. Matka-ajoa kohtuu paljon ja reilulla nopeudella, vene perässä ajoa 1000km, jolloin kuluttaa n.11l/100km.
Pienimmillään mennyt kitkoilla reilu 100km reissu kulutuksella 4,4l/100km keskinopeudella 103,5km/h ja kesäpyörillä 850km reissu yhdeltä istumalta kulutuksella 5,3l/100km keskinopeudella 98km/h. Kitkoilla ajettaessa range oli alle 100km, olisiko ollut joku säästöohjelma päällä.
Kaikenkaikkiaan yllättävän pieni ero, kesärengaskoko on kuitenkin mahdollisimman huono polttoainetalouden kannalta ja toisaalta kuinka paljon voisi pienentyä 225 leveällä 17" kitkalla vielä talvikulutus.
Ja siis autona 520dA M-Sport
Omat kokemukset nyt 245/45/18 Michelin kitkarenkailla ja alkuperäiset M-Sport vanteet, viimeinen 5000km keskikulutus 5,5l/100km. Matka-ajoa tosi vähän, pääkaupunkiseudulla työmatka-ajoa ja muuta ruuhkassa köröttelyä.
Kesällä 255/30/21 ja 295/25/21 Dunlopeilla ja Breytoneilla 10000km keskikulutus oli 6,1L/100km. Matka-ajoa kohtuu paljon ja reilulla nopeudella, vene perässä ajoa 1000km, jolloin kuluttaa n.11l/100km.
Pienimmillään mennyt kitkoilla reilu 100km reissu kulutuksella 4,4l/100km keskinopeudella 103,5km/h ja kesäpyörillä 850km reissu yhdeltä istumalta kulutuksella 5,3l/100km keskinopeudella 98km/h. Kitkoilla ajettaessa range oli alle 100km, olisiko ollut joku säästöohjelma päällä.
Kaikenkaikkiaan yllättävän pieni ero, kesärengaskoko on kuitenkin mahdollisimman huono polttoainetalouden kannalta ja toisaalta kuinka paljon voisi pienentyä 225 leveällä 17" kitkalla vielä talvikulutus.
Ja siis autona 520dA M-Sport
ex bemarit: F11 M550d, F11 520dA M-Sport, E 46 330Ci M-Sport II, Z3 M Coupe, E 39 540iA, E 39 523i
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Joo eihän tuo tosiaan mitenkään yllätyksenä tullut, että kesänakit vie enempi löpöä, mutta kyllä tuo ero hieman yllätti. Tuota talven kylmäkulutusta taas kompensoi kesällä ilmastoinnin päällä pitäminen sen 0,5-1l / 100km.540iA kirjoitti:Ei taida kenellekään olla yllätys, että pyörivien massojen lisäys, ilmanvastuksen lisääntyminen ja kitkapinnan leveys vaikuttaa kulutuksen lisääntymiseen. Samoin kesärajoituksilla tulee ajettua vähän kovempaa. Talvikelissä taas kylmä moottori vie enemmän ainetta aluksi.
Eroa oli siis n. 100km / tankillinen ja jos ajatellaan, että ajoin keskimäärin 30tkm molemmilla renkailla tuosta tulee kolme tankillista eroa talven hyväksi. Puhutaan siis noin 250 eurosta rahassa. Yhden playstationin verran. Lisäksi kesärenkaat on siinä kunnossa, että alkukevään niillä vielä ajelee, mutta keskikesällä joutuu jo vaihtamaan. Kitkat ovat edelleen ihan iskukuntoiset.
Pitäisiköhän vaihtaa ensikesäksi vähän pienemmät nakit alle.... .... naah... ei voi tinkiä ulkonäöstä.
- Hastra
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 111
- Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
- Auto: 320iA E91 2008
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nyt kun olen katalogeja selaillut ja etsinyt ensi kesän vanteita, niin tämä taloudellisuus on ollut aika vahvasti mielessä. Vaikka koko tuleekin kasvamaan 16"--> 18" niin leveys todennäköisesti 8" myös takana. Ja vanteiden paino on tärkeä ominaisuus, tai siis ei paino vaan keveys. Renkaita en vielä ole tutkinut, mutta todennäköisesti ominaisuuksista hiljaisuus ja vierintävastus saavat suuremmat painoarvot kuin tekniikan maailmalta.
Edellisellä autolla huomasin, että talvinopeusrajoitusten tultua voimaan polttoaineenkulutus pieneni merkittävästi ja keväällä kävi päinvastoin. Rengaskoot olivat samat kesärenkaissa ja nastarenkaissa, joten uskoisin eron tulevan pääosin nopeudesta.
Edellisellä autolla huomasin, että talvinopeusrajoitusten tultua voimaan polttoaineenkulutus pieneni merkittävästi ja keväällä kävi päinvastoin. Rengaskoot olivat samat kesärenkaissa ja nastarenkaissa, joten uskoisin eron tulevan pääosin nopeudesta.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Niin no, itselläni ei nuo nopeudet niinkään vaikuta, koska reitit joilla tulee ajeltua tulee aina ajettua 100-120km/h. Oli sitten kesä tahi talvi. Ellei nyt ihan myrskykeli kuitenkaan ole (kuten eilen).
- Hastra
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 111
- Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
- Auto: 320iA E91 2008
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
En koskaan pystynyt vertailemaan lukemia kaupunkiajossa, kun ajo oli niin vähäistä, olosuhteet vaihtelevia eikä ollut ajotietokonetta mistä katsoa suuntaa antavia lukemia. Nuo omat huomioni tein Tampere-Kokkola tai Tampere-Helsinki väleillä. Siinä kun nopeus tippuu 100-80 ja 120-100 niin eron kulutuksessa huomasi. Nyt nykyisessä autossa pääsee onneksi vähän paremmin katsomaan miten oma ajotyyli ja rengas yms. muutokset vaikuttavat.
Pysykää joka tapauksessa valmistajan antamissa suosituksissa sekä kumeissa että vanteissa.
Ja valmistaja ilmoittaa yleensä b pilarissa lätkässä oikeat paineet, mutta melkein neuvoisin käyttämään talvirenkaissa enempi painetta kuin mitä tuossa tarrassa kerrotaan. Meilä täällä pohjolassa ajetaan kuitenkin sellaisilla "hyytelö" kumeilla verrattuna "saksan/euroopan" kitkoihin jotka ovat kovempaa seosta. Siinä riittävät perusteen paineen nostolle, ja rengasrikkovaroitinkaan ei sitten ilmoittele (toivottavasti) niin herkästi
Ja valmistaja ilmoittaa yleensä b pilarissa lätkässä oikeat paineet, mutta melkein neuvoisin käyttämään talvirenkaissa enempi painetta kuin mitä tuossa tarrassa kerrotaan. Meilä täällä pohjolassa ajetaan kuitenkin sellaisilla "hyytelö" kumeilla verrattuna "saksan/euroopan" kitkoihin jotka ovat kovempaa seosta. Siinä riittävät perusteen paineen nostolle, ja rengasrikkovaroitinkaan ei sitten ilmoittele (toivottavasti) niin herkästi
- Hastra
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 111
- Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
- Auto: 320iA E91 2008
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nuo suosituksethan ovat runflat renkaille niin mites nuo paineet normaaleilla renkailla? RF:t ovat jäykemmät niin paljonko enemmän painetta kannattaisi laittaa?spetke kirjoitti:Pysykää joka tapauksessa valmistajan antamissa suosituksissa sekä kumeissa että vanteissa.
Ja valmistaja ilmoittaa yleensä b pilarissa lätkässä oikeat paineet, mutta melkein neuvoisin käyttämään talvirenkaissa enempi painetta kuin mitä tuossa tarrassa kerrotaan. Meilä täällä pohjolassa ajetaan kuitenkin sellaisilla "hyytelö" kumeilla verrattuna "saksan/euroopan" kitkoihin jotka ovat kovempaa seosta. Siinä riittävät perusteen paineen nostolle, ja rengasrikkovaroitinkaan ei sitten ilmoittele (toivottavasti) niin herkästi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
No 2,5-2,8 baria ja mielellään sama painemäärä eteen ja taakse. Aiemmin kuvittelin, että parempi enemmän takana mutta rengasliikkeiden mielestä sama painemäärä eteen ja taakse on parempi ja loogisempi ajettaessa.Hastra kirjoitti:Nuo suosituksethan ovat runflat renkaille niin mites nuo paineet normaaleilla renkailla? RF:t ovat jäykemmät niin paljonko enemmän painetta kannattaisi laittaa?spetke kirjoitti:Pysykää joka tapauksessa valmistajan antamissa suosituksissa sekä kumeissa että vanteissa.
Ja valmistaja ilmoittaa yleensä b pilarissa lätkässä oikeat paineet, mutta melkein neuvoisin käyttämään talvirenkaissa enempi painetta kuin mitä tuossa tarrassa kerrotaan. Meilä täällä pohjolassa ajetaan kuitenkin sellaisilla "hyytelö" kumeilla verrattuna "saksan/euroopan" kitkoihin jotka ovat kovempaa seosta. Siinä riittävät perusteen paineen nostolle, ja rengasrikkovaroitinkaan ei sitten ilmoittele (toivottavasti) niin herkästi
Ei vaan juurikin hieman enemmän painetta vetäville takapyörille. Normaalisti noin 0.2-0.3 bar enempi kuin eteen.J1978 kirjoitti:ja mielellään sama painemäärä eteen ja taakse.
Ja voi sitten huoletta myös laittaa takabaksiin kuormaa niin ei ole kumit kasassa.
- huppu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
- Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05 - Paikkakunta: Rovaniemi
ContiSportContact 3, 225-45R17:set tuli laitettua viime kesäksi ja rengasliikkeestä sanoivat että pitää joka renkaassa 2,7 - max 3.0 bar painetta. Mitä porukka mieltä, mikä paine kannattais pitää takana vetävillä pyörillä ja mitä puolestaan edessä?
Toi 2.7 edessä ja 3 takana varmaan ihan ok.huppu kirjoitti:ContiSportContact 3, 225-45R17:set tuli laitettua viime kesäksi ja rengasliikkeestä sanoivat että pitää joka renkaassa 2,7 - max 3.0 bar painetta. Mitä porukka mieltä, mikä paine kannattais pitää takana vetävillä pyörillä ja mitä puolestaan edessä?
- huppu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
- Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05 - Paikkakunta: Rovaniemi
Näillä edellä mainituilla Conteilla maantiekulutus oli viime kesänä yleensä n. 5.1l/100km, kun aiemmin 15" renkailla kulutus oli 4,5l Saksasta mukana tulleilla eurokitkoilla. Aika suuri kulutuksen nousu tuli noilla Conteilla. Alussa kun kulmat oli pielessä niin oli kulutus jopa 5.7l, mutta sen sai kulmia korjaamalla laskemaan kohtuullisemmaksi
Onko muilla vastaavanlaisia havaintoja?
Onko muilla vastaavanlaisia havaintoja?
- huppu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
- Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05 - Paikkakunta: Rovaniemi
Hmm. eikös 3 barin paineilla ala olla jo aika kovat kyydit? täytyy tuota nyt kuitenkin kokeilla kunhan tämä metrinen lumimäärä täältä päin maata sulaa aikanaan, toiv. ennen vappua!ram1 kirjoitti:Toi 2.7 edessä ja 3 takana varmaan ihan ok.huppu kirjoitti:ContiSportContact 3, 225-45R17:set tuli laitettua viime kesäksi ja rengasliikkeestä sanoivat että pitää joka renkaassa 2,7 - max 3.0 bar painetta. Mitä porukka mieltä, mikä paine kannattais pitää takana vetävillä pyörillä ja mitä puolestaan edessä?
Ei ole kovat kyydit.Just passelit.Ainakin normirenkailla.huppu kirjoitti:Hmm. eikös 3 barin paineilla ala olla jo aika kovat kyydit? täytyy tuota nyt kuitenkin kokeilla kunhan tämä metrinen lumimäärä täältä päin maata sulaa aikanaan, toiv. ennen vappua!ram1 kirjoitti:Toi 2.7 edessä ja 3 takana varmaan ihan ok.huppu kirjoitti:ContiSportContact 3, 225-45R17:set tuli laitettua viime kesäksi ja rengasliikkeestä sanoivat että pitää joka renkaassa 2,7 - max 3.0 bar painetta. Mitä porukka mieltä, mikä paine kannattais pitää takana vetävillä pyörillä ja mitä puolestaan edessä?
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Itse käytän (kesärenkaissa) ihan tehtaan antamia suosituspaineita. Hyvin toimii.huppu kirjoitti:ContiSportContact 3, 225-45R17:set tuli laitettua viime kesäksi ja rengasliikkeestä sanoivat että pitää joka renkaassa 2,7 - max 3.0 bar painetta. Mitä porukka mieltä, mikä paine kannattais pitää takana vetävillä pyörillä ja mitä puolestaan edessä?
(Foorumeilla usein suositellaan huomattavasti korkeampia paineita. Sillä yritetään korjata auton vetelyä maanteillä, mutta jos auto on kunnossa niin se ei vetele mihinkään, ei ainakaan kunnon renkailla)