Miksi esim. BMW:n mielestä pitäisi renkaiden paineiden olla niin, että takana on renkaissa huomattavasti paljon enempi painetta kuin edessä? Esim. E90 ja E91 mallin suositus on se että edessä on vain 2,3 bar ja takana peräti 2,8 bar. Mitä etua tällä saavutetaan?
Rengasliikkeet kun laittaa yleensä samat paineet joka nurkkaan. Mulla oli aiemmin 2,6 bar joka nurkassa ja nyt laitoin kokeeksi tolleen noi paineet ku mitä tehdas käskee.
Eli mitä mieltä ootte onko ajettavuus parempi niin, että jokaisessa renkaassa on sama paine vai niinkö, että takana on hurjasti enempi painetta kuin mitä edessä?
Rengaspaineet
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Jossain muilla foorumeilla väitetään, että takarenkaat vaikuttaa merkittävästi auton kulkusuuntaan sekä ajettavuuteen ja siksi siellä pitäisi olla enempi painetta kuin edessä. Erityisen tärkeää tuo on kuulemma neli- ja takavetoisissa autoissa. Auton suuntavakavuus ja jämäkkyys paranee jos takana on enemmän painetta kuin edessä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:52
- Auto: E87 120i M sport
E87 118i
E30 M3
E30 M3 Cab.
Tavallisissa olen pitänyt "auto täynnä" paineita ja RFT renkailla aina alimpia paineita. Kannattaa muistaa, että nykyään noi paineet mitä ilmoitetaan on RFT renkaille eikä voi suoraan soveltaa tavallisille varsinkaan talvella.
Samaa asiaa olen myös miettinyt oikeista ilmanpaineista autossani E90 ja aiemmistakaan kirjoituksista ei käynyt selville, että pitääkö tai olisiko suositeltavaa noudattaa rengasvalmistajan vai autonvalmistajan ilmanpainesuosituksia?
E90/16" suositukset ovessa eturenkaille 2.1 bar / 2.6 bar takarenkaille.
Voisinko saada tähän askarruttavaan kysymykseen vastauksen?
E90/16" suositukset ovessa eturenkaille 2.1 bar / 2.6 bar takarenkaille.
Voisinko saada tähän askarruttavaan kysymykseen vastauksen?
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Kokemukseni perusteella kannattaa pitää varalta mieluummin liikaa kuin liian vähän painetta. Nykyautot painavat niin paljon, että tuskinpa alle 2,5 barin paineilla kannattaa ajaa; siinä säästää sekä renkaita kulumasta että vierinvastuksessa. Kolme baria tuntuu kyllä aika kovalta, mutta jos on oikein matalaprofiiliset alla ja kuljettelee porukkaa ja kamaa, niin jopa sekin voi olla perusteltu. Tietenkin kannattaa katsoa paineet renkaiden ollessa ulkona kylminä, lämpimässä hallissa / tallissa mitattuna tulos on ihan toinen. Koska mitään yksiselitteistä vastausta ei näytä kysymykseen olevan - ainakaan itse en ole sellaista saanut - olen päätynyt pitämään edessä 2,4-2,6 ja takana 2,6-2,8 baria ajotarpeiden mukaan ja hyvin on toiminut. Kukahan viisas tutkisi perusteellisesti mittaamalla (kysymys TM:lle?) ja kertoisi muillekin?
Olen autoissa aina pitänyt tehtaan suosittelemia paineita oli RF tai ei. En näe syytä miksi tehtaan arvoista pitäisi poiketa. Olen olettanut että autonvalmistaja ja rengastoimittajat tekevät testaustyön ja kalibroinnin puolestani. Suurin huoleni on noissa paineissa huoltoasemien surkeat ja epätarkat mittarit.
Ex: E60/F10
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Pumafille vinkiksi, hanki Flaigin "Druckmessgerät". Järeää saksalaista laatutyötä ja maksaa muutaman kympin. Konalasta ainakin löytyy (netistä löytyy muistaakseni joku toinen pohjoisempi mp-firma, joka myy myös). Tiedät sillä mittaamalla, millaisilla paineilla ajat, koska mittaria käytetään jopa h-asemien mittareiden kalibrointiin.
Kumpia suosituksia muuten käytät, rengasvalmistajan vai autotehtaan? Renkaat ovat kovin erilaisia...
Kumpia suosituksia muuten käytät, rengasvalmistajan vai autotehtaan? Renkaat ovat kovin erilaisia...
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
+1pumafi kirjoitti:Olen autoissa aina pitänyt tehtaan suosittelemia paineita oli RF tai ei. En näe syytä miksi tehtaan arvoista pitäisi poiketa. Olen olettanut että autonvalmistaja ja rengastoimittajat tekevät testaustyön ja kalibroinnin puolestani. Suurin huoleni on noissa paineissa huoltoasemien surkeat ja epätarkat mittarit.
Ehkä on järkevämpää käyttää rengasvalmistajan suosittelemaa taulukkoa, silloin renkaat toimivat valmistajan oletuksien mukaan myös ääritilanteissa. Rengasvalmistajien painesuositukset taitavat poiketa myös jonkin verran toisistaan.
Tuntuu olevan hieman liian vaikea aihe käsiteltäväksi ;(
Tuntuu olevan hieman liian vaikea aihe käsiteltäväksi ;(
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
En ymmärrä miksi jokun pitäsi käyttä jotakin muuta kuin valmistajan suosituksia?pumafi kirjoitti:Olen autoissa aina pitänyt tehtaan suosittelemia paineita oli RF tai ei. En näe syytä miksi tehtaan arvoista pitäisi poiketa. Olen olettanut että autonvalmistaja ja rengastoimittajat tekevät testaustyön ja kalibroinnin puolestani. Suurin huoleni on noissa paineissa huoltoasemien surkeat ja epätarkat mittarit.
Hemmetti, valmistajan testaajat on ajaneet satoja tuhansia kilometrejä ja näin hakeneet paineet kohdalleen.
Itse haen auton taulukosta ala- ja yläpäineet. Sitten laitan sinne välille. Näin on optimi käytännössä. jos jossakin huollossa laittavat 3,0 joka nurkkaan niin VMP.
Menee samaan laatikkoon, kun eilen julkistettu Nokian renkaiden "tutkimus" (ai, anteeksi VVT:hän se olikin), jonka mukaan tuontiautoissa on vaarallisia renkaita. Ai niitä *-merkinnällä, jotka ovat niitä ainoita, joita BMW on autoihinsa hyväksynyt...
Ilmeisesti NR:ää vituttaa, kun BMW, MB ja Porsche eivät kelpuuta letkuleita autoihinsa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Kokeilin alkutalvesta että pistetään 2,8bar kun renkaat ovat ei-RF. Voi jestas mikä kivireki autosta tuli, tuntui että hampaat irtoaa. Pudotin 2,5bar hujakoille ja ajomukavuus parani huomattavasti. Renkaat on matalaprofiiliset hkpl7.
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
2,5 bar on varsin hyvä kompromissi. Rengasliike suositteli, ettei sen alle, mutta on erilaisia autoja ja renkaita. Bemareissa sillä kuitenkin pärjää ja itse voi hioa tuntuman mukaan. Eivät ainakaan ole alipaineisia.
Jakille sanoisin aikaisemmasta kokemuksesta, etteivät Keski-Euroopan "talvirenkaat" ole tänne sopivia, ellei nyt satu pitämään liukastelusta erityisesti. Vai lieneekö tilanne muutaman vuoden aikana muuttunut, kun olen pysynyt niistä kaukana?
Jakille sanoisin aikaisemmasta kokemuksesta, etteivät Keski-Euroopan "talvirenkaat" ole tänne sopivia, ellei nyt satu pitämään liukastelusta erityisesti. Vai lieneekö tilanne muutaman vuoden aikana muuttunut, kun olen pysynyt niistä kaukana?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Mulla on ollut nyt Michelin X-Ice North 2 (ei run flatit) renkaissa noin 2,5 -2,7 barin paineet (kaikissa renkaissa sama paine) ja niillä paineilla auto on suuntavakaa, hyvä ajaa ja edelleen mukava. Ei ole yhtään kivirekimäinen. Rengaskoko on 205/55R16 ja mitään matalaprofiilipelleilyä en talvirenkaissa harrasta, enkä edes harkitse harrastavani. Tuo on omien kokemusten mukaan kaikista paras koko nelisylinteriseen E91 bemariin. 225/45R17 venkuilee jo ja sitä 205/55R16 ei tee.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 04 Tammi 2012, 07:09
- Auto: 535d isolla paineella ja 6 silinterinen rätkä
Sammaa mieltä olen.Matalabrofiili renkaissa mielummin ylipainetta niin kuluu tasasesti.ehkä vähän jyräävä(kova)ja pito huonompi olosuhteista riipuen.mutta parempi kuin liian alhainen paine.heimarkku kirjoitti:Kokemukseni perusteella kannattaa pitää varalta mieluummin liikaa kuin liian vähän painetta. Nykyautot painavat niin paljon, että tuskinpa alle 2,5 barin paineilla kannattaa ajaa; siinä säästää sekä renkaita kulumasta että vierinvastuksessa. Kolme baria tuntuu kyllä aika kovalta, mutta jos on oikein matalaprofiiliset alla ja kuljettelee porukkaa ja kamaa, niin jopa sekin voi olla perusteltu. Tietenkin kannattaa katsoa paineet renkaiden ollessa ulkona kylminä, lämpimässä hallissa / tallissa mitattuna tulos on ihan toinen. Koska mitään yksiselitteistä vastausta ei näytä kysymykseen olevan - ainakaan itse en ole sellaista saanut - olen päätynyt pitämään edessä 2,4-2,6 ja takana 2,6-2,8 baria ajotarpeiden mukaan ja hyvin on toiminut. Kukahan viisas tutkisi perusteellisesti mittaamalla (kysymys TM:lle?) ja kertoisi muillekin?
- huppu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
- Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05 - Paikkakunta: Rovaniemi
Itse laitatin viime kesäksi ContiSportContact 3 - 225-45R17:set kesärenkaat. Alussa oli vetelevä ja uraherkkä, mutta aurauskulmien säädöllä homma tuli kuntoon ja siitä lähtien ollut hyvä ajaa. Talvella 195-65R15 vakiokoko. Renkailla on varmasti väliä, että miten ne käyttäytyy, mutta eiköhän säädöilläkin ole merkitystä.J1978 kirjoitti:Mulla on ollut nyt Michelin X-Ice North 2 (ei run flatit) renkaissa noin 2,5 -2,7 barin paineet (kaikissa renkaissa sama paine) ja niillä paineilla auto on suuntavakaa, hyvä ajaa ja edelleen mukava. Ei ole yhtään kivirekimäinen. Rengaskoko on 205/55R16 ja mitään matalaprofiilipelleilyä en talvirenkaissa harrasta, enkä edes harkitse harrastavani. Tuo on omien kokemusten mukaan kaikista paras koko nelisylinteriseen E91 bemariin. 225/45R17 venkuilee jo ja sitä 205/55R16 ei tee.