RunFlat renkaat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
2 edellistä kesää ajoin noilla F10:n Continentalin RFT ensiasennusrenkailla. Edessä 245/45/18 ja takana 275/40/18. En löytänyt huonoa sanottavaa ainakaan noista. Viime syksynä sitten laitoin alle uusille vanteille joka kulmaan 245/45/18 Nokian Hakka Blackit ei-RFT. Näillä ehdin ajelemaan vajaa pari kuukautta ennen talvirengaskautta. Mielestäni yllättävän pieni ero oli noihin Continentaleihin verrattuna, ei oikeastaan yhtään sen paremmat, mutta kuten sanottua eipä nuo Continentalitkaan mielestäni huonot olleet. Tällä 2 kesän kokemuksella en ainakaan suoralta kädeltä RFT- renkaita tyrmää.
Mielenkiintoisia kokemuksia noista RFT-renkaista. Itselle tuo vaikuttaa aika 50-50 tilanteelta, en ainakaan vielä ole vaihtanut RFT:tä renkaita pois tilauksesta. BMW:n puolelta olen löytänyt mm. seuraavaa noista RFT renkaiden käytöstä:
http://www.autoguide.com/auto-news/2012 ... -them.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Monty Roberts from BMW Product and Technology communications: "“run flat tires by their design do have stiffer sidewalls than conventional tires, however, all current BMW models that use run flat tires have suspensions that were significantly developed for use with this technology.” He added “These suspensions have been developed and tuned for the best possible ride comfort. The safety benefits of run flat tires are so significant as to outweigh any possible trade-offs.”
“We do not recommend replacing run flat tires with conventional tires,” he said, “that deviates away from the original design, safety and suspension calibration technology that the run flats were originally designed for.”
Uskoo kuka uskoo, toisaalta ihmettelen miksi BMW sallisi RFT-renkaiden käytön jos ne ei ollenkaan sopisi autoon...
http://www.autoguide.com/auto-news/2012 ... -them.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Monty Roberts from BMW Product and Technology communications: "“run flat tires by their design do have stiffer sidewalls than conventional tires, however, all current BMW models that use run flat tires have suspensions that were significantly developed for use with this technology.” He added “These suspensions have been developed and tuned for the best possible ride comfort. The safety benefits of run flat tires are so significant as to outweigh any possible trade-offs.”
“We do not recommend replacing run flat tires with conventional tires,” he said, “that deviates away from the original design, safety and suspension calibration technology that the run flats were originally designed for.”
Uskoo kuka uskoo, toisaalta ihmettelen miksi BMW sallisi RFT-renkaiden käytön jos ne ei ollenkaan sopisi autoon...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 22 Tammi 2014, 14:41
- Auto: BMW330CdA M, BMW530dA M-sport, BMW320dA F31
- Paikkakunta: Helsinki
Kuten kommentoin jo aikaisemminkin, suorituskykyiset autot, matalaprofiiliset Runflat renkaat toimivat hienosti myös maantiellä. Ne ovat tarpeeksi jäykät antamaan kunnon performanssin ajamiseen, sekä kurviajoon että ohitustilanteisiin suoralla tiellä. Ohjaustuntuma on napakka. RunFlat rengas ei anna periksi. Kun lisäksi autossa on vääntöä 500 Nm ja yli, niin tuntuu että normaali rengas "on hieman löysä". Jos ajaa pääsääntöisesti nupulakivikaduilla, ehkäpä korkeaprofiilinen 16 tai 17 tuuman normirenkaat ovat parhaat business-kyytiä hakeville . Tämä on varmaan Bemarikohtainen (mallit 1,4 litraisesta aina 4,0 litraiseen) ja paljolti rengasvalintaan vaikuttaa, mitä autoilulta ylipäätään hakee. Vrt. keskustelut kitkarenkaat/nastarenkaat
- CLiK
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 372
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
- Auto: E61 LCI
+ 987 + w450
Osan tuosta kommentista voin ostaa, mutta täytyy muistaa että normirenkaissakin on aika isoja eroja ohjaustuntumassa ja muutenkin siinä miltä rengas tuntuu aivan normiajossa. Nokian Hakka V 18-tuumaisena tuntui melkein RFT:ltä verrattuna P Zeroon 20-tuumaisena. Toki vertailussa oli tuliterä kiekko 4-vuotiasta ja 5-6 mm pinnalla olevaa vastaan. Silti Nokian oli se, joka oli kova asfalttisaumoissa ja kadotti infon etupyöriltä jonnekin. Pirelliin vaihto paransi ohjaustuntumaa aivan uskomattoman paljon. Misun SuperSport olis ollut varmaan vielä astetta parempi. Eikä nämä kumit sorru alle.Finnflyer kirjoitti:...RunFlat rengas ei anna periksi. Kun lisäksi autossa on vääntöä 500 Nm ja yli, niin tuntuu että normaali rengas "on hieman löysä"...)
Mutta tässähän oli kyseessä vain 490 nm vehjes.
ex. E63 650i, E88 125i
"Tämä on varmaan Bemarikohtainen (mallit 1,4 litraisesta aina 4,0 litraiseen) ja paljolti rengasvalintaan vaikuttaa, mitä autoilulta ylipäätään hakee."
Arvostuskysymyshän tämä pitkälti on. Omasta mielestäni nk premium autossa on käytännössä sama kuin hiljaisuus. Tuntuu älyttömältä maksaa premiumista ensin kallis hinta ja sitten tehdä autosta varta vasten meluisa runflat renkailla. Puolet halvempi auto on normirenkailla hiljaisempi karkealla asfaltilla , kuin premium kärry RF:lla.
Arvostuskysymyshän tämä pitkälti on. Omasta mielestäni nk premium autossa on käytännössä sama kuin hiljaisuus. Tuntuu älyttömältä maksaa premiumista ensin kallis hinta ja sitten tehdä autosta varta vasten meluisa runflat renkailla. Puolet halvempi auto on normirenkailla hiljaisempi karkealla asfaltilla , kuin premium kärry RF:lla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 22 Tammi 2014, 14:41
- Auto: BMW330CdA M, BMW530dA M-sport, BMW320dA F31
- Paikkakunta: Helsinki
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------melperri kirjoitti:"Tämä on varmaan Bemarikohtainen (mallit 1,4 litraisesta aina 4,0 litraiseen) ja paljolti rengasvalintaan vaikuttaa, mitä autoilulta ylipäätään hakee."
Arvostuskysymyshän tämä pitkälti on. Omasta mielestäni nk premium autossa on käytännössä sama kuin hiljaisuus. Tuntuu älyttömältä maksaa premiumista ensin kallis hinta ja sitten tehdä autosta varta vasten meluisa runflat renkailla. Puolet halvempi auto on normirenkailla hiljaisempi karkealla asfaltilla , kuin premium kärry RF:lla.
Jos hakee autossa hiljaisuutta, eikä välttämättä performanssia ja suorituskykyä (jota takuuvarmasti saa 3 litraisilla Bemareilla), on varmaan hyvä käyttää 17 tuumaisia perusrenkaita. Osa niistäkin on äänekkäämpiä kuin toiset. Eli kannattaa olla siis niidenkin suhteen olla todella tarkkana, minkä rengasmerkin alle laittaa ja välttää ainakin ns. "halpatuontirenkaita". En tiedä millä "premium" Bemarilla edellinen kommentoija ajaa, mutta toki, kuten mainitsinkin, jos hakee business-kyytiä (ainoastaan 500/700 sarja), saattaa vakiorillat 17 tuumaa olla ihan riittävät. Jos vertaat Bemariasi puolet halvempiin automalleihin, siis kunkin mallisarjan Bemarin suhteen, on niissä "puolet halvemmissa" autoissa toisenlaisia arvoja ja ominaisuuksia, joita niiden ostajat arvostavat - tuskin ne niitä renkaiden takia hankkivat . Mutta täytyy (3/5-sarjalaisilla Bemareilla) jo 15 vuotta ajaneena sanoa, ettei koeajamani Toyotan Lexuskaan tuntunut hullummalta ajaa (ei tosin ollut puolet halvempi) En kuitenkaan missään nimessä vaihda sitä F10 M-sport Bemariini Enkä laita myöskään autooni non-Runflat kesärenkaita Eli haen itse autoilulta jämäkkää ja sporttista menoa, en "hyllyvää ja löysähköä köröttelyä sikariportaan malliin" Harmi vaan, ettei Suomen moottoritiet ja lainsäädäntö anna mahdollisuutta ajaa kovaa, jo pelkästään moottoriteiden huonon kunnonkaan takia... Eli periaatteessa jo 1,4 ... 2,0 litraisella "perus Bemarilla" pärjäisi hyvin. Toki ajo-ominaisuudet eroavat jo 1/3-sarjalaisen ja 500/700-sarjalaisen välillä on kuin yö ja päivä, olkoon autoissa sitten non-runflatit tai nou. Tästä syystä malleja löytyy saman valmistajan osalta useita ja näin ollen myöskin arvostusasiat mallia valittaessa ovat eri. Renkaiden osalta aikaisempi BMW330CdA M-sport toimi loistavasti 19" RunFlat, eivätkä ne olleet yhtään sen äänekkäämmät kuin tavallisetkaan vastaavan kokoluokan kummit. Eli olisiko summa summarum: täysin vain ja ainoastaan Bemarikohtainen ja valintaan vaikuttavat henkilökohtaiset mieltymykset ja arvostusasiat - puhumattakaan siitä, mitä autoilulta hakee - "sohvakyytiä" vai "jämäkämpää ja kovempaa" kyytiä.
Lopuksi täytyy sanoa, että Runflat rengas ollessaan kovempi, on myös hieman äänekkäämpi - mutta mikä on äänekäs? Desibeliraja tuskin on yli 72 dB 500 sarjalaisessakaan. Mikä taas todentaa ettei vastaavankokoinen "tavisrengas" ole paljoakaan hiljaisempi, normaalisti valmistaja anatvat 68...72 dB rajat. Eli samat dB arvot löytyvät vastaavan kokoluokan Runflateissä...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Vastine äskeiseen Finnflyerin asiapitoiseen kommenttiin.
Omassa F10:ssäni on kesärengaskokona 245/40-19 & 275/35-19. Ajoin viime syksyn Goodyearin Runfläteillä, jotka metelöivät, vetelivät urissa ja olivat kovat. Siis epämukavan kovat. Eivät urheilullisen jämäkät (mitä se sitten tarkoittaakaan...). Kun vaihdoin ne Contin ei-runflätteihin, auto hiljeni, menosta tuli mukavaa (ei löllymistä tai "sohvakyytiä") ja johdonmukaista, eli vetely lähes loppui. Tuon kokoluokan kumit vetelevät Suomen teillä aina.
Autostani tuli hiljaisempi kuin F01:stä 19" Runfläteillä.
Minä olen valmis maksamaan ei-runfläteistä vaikkapa enemmän kuin run-fläteistä omien mieltymysteni takia.
Kokemusta bemareista jo vuodesta 1985 alkaen, eli tietty pahin lippalakkivaihe rupeaa olemaan ohi ja mukavuuspainotteisuus elämässä korostuu
Omassa F10:ssäni on kesärengaskokona 245/40-19 & 275/35-19. Ajoin viime syksyn Goodyearin Runfläteillä, jotka metelöivät, vetelivät urissa ja olivat kovat. Siis epämukavan kovat. Eivät urheilullisen jämäkät (mitä se sitten tarkoittaakaan...). Kun vaihdoin ne Contin ei-runflätteihin, auto hiljeni, menosta tuli mukavaa (ei löllymistä tai "sohvakyytiä") ja johdonmukaista, eli vetely lähes loppui. Tuon kokoluokan kumit vetelevät Suomen teillä aina.
Autostani tuli hiljaisempi kuin F01:stä 19" Runfläteillä.
Minä olen valmis maksamaan ei-runfläteistä vaikkapa enemmän kuin run-fläteistä omien mieltymysteni takia.
Kokemusta bemareista jo vuodesta 1985 alkaen, eli tietty pahin lippalakkivaihe rupeaa olemaan ohi ja mukavuuspainotteisuus elämässä korostuu
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 22 Tammi 2014, 14:41
- Auto: BMW330CdA M, BMW530dA M-sport, BMW320dA F31
- Paikkakunta: Helsinki
.................................................................................Juha kirjoitti:Vastine äskeiseen Finnflyerin asiapitoiseen kommenttiin.
Omassa F10:ssäni on kesärengaskokona 245/40-19 & 275/35-19. Ajoin viime syksyn Goodyearin Runfläteillä, jotka metelöivät, vetelivät urissa ja olivat kovat. Siis epämukavan kovat. Eivät urheilullisen jämäkät (mitä se sitten tarkoittaakaan...). Kun vaihdoin ne Contin ei-runflätteihin, auto hiljeni, menosta tuli mukavaa (ei löllymistä tai "sohvakyytiä") ja johdonmukaista, eli vetely lähes loppui. Tuon kokoluokan kumit vetelevät Suomen teillä aina.
Autostani tuli hiljaisempi kuin F01:stä 19" Runfläteillä.
Minä olen valmis maksamaan ei-runfläteistä vaikkapa enemmän kuin run-fläteistä omien mieltymysteni takia.
Kokemusta bemareista jo vuodesta 1985 alkaen, eli tietty pahin lippalakkivaihe rupeaa olemaan ohi ja mukavuuspainotteisuus elämässä korostuu
Mielenkiintoinen havainto tosiaan Juha, jos väität että 245 rengas non- Runflat on ei-uraherkempi kuin Runflat. Mulla Misukat alla Runflat, enkä itse ole huomannut vastaavaa vetelyä. Onhan tosi, että juuri renkaan ulkoreunan muotoilulla vaikutetaan uraherkkyyteen - ehkäpä juuri Goodyear Runflatit ovat reunan muotoilultaan terävämpi, joten ne vetelevät . Urien syvyyden tiessä pitää olla todellakin syvät. Mutta hienoa kuulla merkkikohtaisia eroja. En siis vaihda ainakaan Goodyear renkaisiin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Mikä rengaskoko sulla Finnflyer on autossasi?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 05 Elo 2010, 18:32
- Auto: F30 335iA Sport 2012
- Paikkakunta: Luxembourg
Edellisessä autossani E61:ssä vaihdoin 17 tuuman RunFlatit Bridgestonen tavallisiin renkaisiin mukavuussyistä. Vanhat Dunlopin RF:t kolisivat ja olivat epämukavan kovat ja ongelma korjaantui vaihdolla.
Nykyinen F30 taas tuli 225/45/18 -kokoisilla V-nopeusluokan Pirelli W240 Sottozero RF-kitkoilla ja alusta on mukavuudeltaan aivan loistava, joten ilmeisesti joko RunFlateissa tai alustoissa on tapahtunut edistystä. Kesärenkaina odottaa samankokoiset Pirellin Cinturato P7 RF:t joista ei ole vielä kokemusta.
Uriahan täällä ei teissä ole ja asfaltti on sileämpää ja hiljaisempaa kuin Suomessa vähäisemmän kiviaineksen ansiosta, joten vetelystä en osaa sanoa mitään. Kesällä sitten Suomessa nähdään miten auto muljuaa jos muljuaa. Täällä tulee välillä ajettua lujaakin moottoriteillä joten siinä mielessä RF rauhoittaa mieltä ettei auto ehkä lähde ihan niin helposti käsistä jos kumi puhkeaa.
Nykyinen F30 taas tuli 225/45/18 -kokoisilla V-nopeusluokan Pirelli W240 Sottozero RF-kitkoilla ja alusta on mukavuudeltaan aivan loistava, joten ilmeisesti joko RunFlateissa tai alustoissa on tapahtunut edistystä. Kesärenkaina odottaa samankokoiset Pirellin Cinturato P7 RF:t joista ei ole vielä kokemusta.
Uriahan täällä ei teissä ole ja asfaltti on sileämpää ja hiljaisempaa kuin Suomessa vähäisemmän kiviaineksen ansiosta, joten vetelystä en osaa sanoa mitään. Kesällä sitten Suomessa nähdään miten auto muljuaa jos muljuaa. Täällä tulee välillä ajettua lujaakin moottoriteillä joten siinä mielessä RF rauhoittaa mieltä ettei auto ehkä lähde ihan niin helposti käsistä jos kumi puhkeaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 22 Tammi 2014, 14:41
- Auto: BMW330CdA M, BMW530dA M-sport, BMW320dA F31
- Paikkakunta: Helsinki
-----------------------------------------------------------------Juha kirjoitti:Mikä rengaskoko sulla Finnflyer on autossasi?
Nykyisessä F10 M-sport : V-spoke 331 vanteet , 245/40/19 edessä ja 275/35/19 takana, Michelin RFT.
Aikaisemmassa 330 coupe E92 M-sport : 225/35/19 edessä ja 255/30/19 takana, Bridgestone RFT. Kokeilin tässä mallissa myös non-Runflat, kun toinen takarengas puhkesi, mutta oli mielestäni liian pehmeät ja vaihdettiin uudet RFT:t takaisin. HUOM! Älä vaihdata autoosi tämän kokoluokan renkaita, äläkä ota Bemaria M-sport alustalla, jos haet pelkästään "todella pehmeää" kyytiä. Se yhtälö ei vaan yksinkertaisesti toimi noiden valintojen kanssa!
Mulla hyvät kekemukset ja kuten tuossa taidettiinkin kommentoida, RFT rengas on turvallinen, varsinkin Keski-Euroopan moottoriteillä - miksei Suomenkin motareilla . Alustalla on hemmetin suuri merkitys, miten pyörä toimii alustan kanssa yhteen. Nimimerkki Kaius taisikin todeta ihan samaa 335iA Sport suhteen (taitaa olla siinäkin M-sport alusta?).
Jos on vakioalusta ja pitää "pehmeämmästä" kyydistä, uskon edelleen että 17 tuumaiset ja "tavisrenkaat" 225/55/17 toimivat takuuvarmasti ja saa varmasti pehmeeää kyytiä ainakin F10:llä. Eikä vetele, eikä kuulu sisälle kuin tuulen suhinaa . Itse en kaipaa tuollaista kyytiä, vaikka "lippalakkivaihe" onkin ohi, eikä tuota vaihetta ole kyllä koskaan ollutkaan . Diggaan itse ajaa kunnon alustalla ja kunnon jämäkillä renkailla, ja jos hieman rengasääntä löytyy enemmän 2 dB max, who cares
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
No, en taida olla ainut, joka väittää, että tavalliset renkaat eivät vedä urissa niin paljon kuin run-flatit. Oikeastaan kaikilla forumeilla Suomessa ja ulkomailla tällainen konsensus tuntuu olevan havaittavissa...
Johtuupi juuri jäykästä renkaan sivusta, joka ei anna urissakaan yhtään periksi, vaan yrittää heti kiivetä uran reunaa, kun taas pehmeämpi reuna ei tee sitä niin herkästi.
Ja vielä, jos run-flateilla saisi aikaan paremmat ajo-ominaisuudet, kaikki käyttäisivät semmosia rata-ajossa. Ja rata-autohan tommonen diesel-automaatti ei ole
Johtuupi juuri jäykästä renkaan sivusta, joka ei anna urissakaan yhtään periksi, vaan yrittää heti kiivetä uran reunaa, kun taas pehmeämpi reuna ei tee sitä niin herkästi.
Ja vielä, jos run-flateilla saisi aikaan paremmat ajo-ominaisuudet, kaikki käyttäisivät semmosia rata-ajossa. Ja rata-autohan tommonen diesel-automaatti ei ole
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 05 Elo 2010, 18:32
- Auto: F30 335iA Sport 2012
- Paikkakunta: Luxembourg
Autossa on Adaptive M Sport -alusta. E61:ssa oli vakioalusta.Finnflyer kirjoitti:Alustalla on hemmetin suuri merkitys, miten pyörä toimii alustan kanssa yhteen. Nimimerkki Kaius taisikin todeta ihan samaa 335iA Sport suhteen (taitaa olla siinäkin M-sport alusta?).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Jengi kysyy ja ihmettelee usein miksi bemmi käyttää run flatteja, jos ne on muka niin huonot. No siksi, kun varapyörä ei mahdu niihin eikä niille ole suunniteltu kunnollista paikkaakaan. Saksassa on myös monesti kovat nopeudet ja pöydänsileät betonitiet >siellä tollaiset kumit ehkä toimiikin parhaiten. Ei ne tule tänne testaamaan mitkä renkaat täällä toimii ja mitkä ei. Siksi niitä run flatteja on pakkosyötetty meidänkin maahamme tilattuihin autoihin.
BMW on monessa asiassa turvallisuuden edelläkävijä ja panostaa kovasti Volvon tapaan tähänkin asiaan päästöasioiden ohella. Heidän mukaansa moottoritieonnettomuudet vähenevät käyttämällä run flatteja ja auton/autoilun muukin turvallisuus paranee merkittävästi.
BMW on monessa asiassa turvallisuuden edelläkävijä ja panostaa kovasti Volvon tapaan tähänkin asiaan päästöasioiden ohella. Heidän mukaansa moottoritieonnettomuudet vähenevät käyttämällä run flatteja ja auton/autoilun muukin turvallisuus paranee merkittävästi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Tuossa yhdessä lauseessahan BMW itse myöntää, että huonoja ovat runflatit:
"The safety benefits of run flat tires are so significant as to outweigh any possible trade-offs"
Eli turvallisuuden nimissä otetaan vähän takkiin muissa ominaisuuksissa. Noh, siitä vaan. Saksassahan ensimmäiseksi BMW joutui luopumaan pakollisista ensiasennusRF:istä, kun asiakkaat nosti älämölön.
"The safety benefits of run flat tires are so significant as to outweigh any possible trade-offs"
Eli turvallisuuden nimissä otetaan vähän takkiin muissa ominaisuuksissa. Noh, siitä vaan. Saksassahan ensimmäiseksi BMW joutui luopumaan pakollisista ensiasennusRF:istä, kun asiakkaat nosti älämölön.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i