Tuli tuolla toisessa ketjussa juttua talvirenkaista, toinen tykkää kitkoista ja toinen nastarenkaista. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Joten laitetaanpa äänestys pystyyn, niin jokainen voi mieluisensa vaihtoehdon äänestää.
Itse olen tähän asti aina ajanut nastoilla, mutta nyt tulevaksi talveksi olen ajatellut kitkarenkaita. Suurin syy lumettomat moottori ja maantiet.
Kitka- vai nastarenkaat ?
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Ehdin jo toivomaan, että joku tekee gallupin
Itsellä nastat olleet aina alla ja todennäköisesti tulee vielä vuosia olemaankin. Vähälumiset talvet aiheuttaa ehkä painetta kitkojen kokeiluun, mutta muuten on jotenkin varmempi olo ajella nastoilla.
Hakkis on mitä on tullut suosittua.
Itsellä nastat olleet aina alla ja todennäköisesti tulee vielä vuosia olemaankin. Vähälumiset talvet aiheuttaa ehkä painetta kitkojen kokeiluun, mutta muuten on jotenkin varmempi olo ajella nastoilla.
Hakkis on mitä on tullut suosittua.
Sopivasti osui sitten gallupin ajoitus
Vähälumiset talvet on viime vuosina kyllä pistäneet minutkin pohtimaan nastojen mielekkyyttä.
Tulevaksi talveksi voisi olla sopiva hetki kitkoihin, kun uudet talvirenkaat joka tapauksessa hankittava.
Vähälumiset talvet on viime vuosina kyllä pistäneet minutkin pohtimaan nastojen mielekkyyttä.
Tulevaksi talveksi voisi olla sopiva hetki kitkoihin, kun uudet talvirenkaat joka tapauksessa hankittava.
- Micco
- Valvoja
- Viestit: 399
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
- Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
- Paikkakunta: Joensuu
Aah... Kestosuosikki. Nastat nappasin. Tääl pohjosemmassa pärjäis paremmin kitkoillakin. Muutaman talven ajoin. Sit muutin etelään, ja liukastelin ekan talven kitkoilla. Sen jälkeen on ajettu taas talvet nastoilla, Joensuussakin.
Jos hiljaisuus olisi ainoa kriteeri, kulkisin talvet suksilla.
Jos hiljaisuus olisi ainoa kriteeri, kulkisin talvet suksilla.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Allekirjoittaneelle nastatkin on hiljaisempi vaihtoehto kuin suksilla kulkeminen...Micco kirjoitti:Jos hiljaisuus olisi ainoa kriteeri, kulkisin talvet suksilla.
Nastat ovat omaan mieleen ihan jees. Itsehän pärjäisi kitkoilla, mutta ne naiset
No ei...eiköhän suurin syy itsellä ole se, että tuovat turvallisuuden tunnetta. Sama homma kuin Run-Flateissa. Toiset arvostavat mukavuutta ja toiset haluavat pelata varmanpäälle. Jos olisi kunnon laitteet, niin sitähän voisi olla vaikka setit molempia vaihtoehtoja ja vaihdella säiden mukaan
No ei...eiköhän suurin syy itsellä ole se, että tuovat turvallisuuden tunnetta. Sama homma kuin Run-Flateissa. Toiset arvostavat mukavuutta ja toiset haluavat pelata varmanpäälle. Jos olisi kunnon laitteet, niin sitähän voisi olla vaikka setit molempia vaihtoehtoja ja vaihdella säiden mukaan
You can't get ahead while you're getting even
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 97
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 20:51
- Auto: E90 320d M-sport '06
- Paikkakunta: Porvoo
Suolaa, suolaa enemmän suolaa, eli olosuhteiden pakosta on tullut viime vuodet ajettua kitkoilla. Omasta talvi ajosta suurin osa on moottoritietä + kehä 3, joissa on lähes läpi talven sula asfaltti esillä nykyisen runsaan suolaamisen johdosta. Viime talvi oli kyllä poikkeus ja täällä etelässäkin pääsi ajelemaan lumisillakin teillä. Tähän nykyiseen autoon ei vielä ole talvirenkaita, mutta kitkat ne todennäköisesti tulee hankittua.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Sikäli omaan valintaan vaikuttaa ainakin alitajuisesti myös kerran vuodessa jääradalla ajaminen. Jotenkin tuntuu ettei siellä pääsisi kitkoilla yhtään mihinkään, ainakaan vajaavedolla...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 97
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 20:51
- Auto: E90 320d M-sport '06
- Paikkakunta: Porvoo
Jääradallakin tulee toimeen kitkoilla (nastat on tietysti paremmat), mikäli pinta on rikottu piikkirenkailla. Muuten noilla kitkoilla saa kyllä olla jäällä aika varovainen, esim. risteyksissä jotka on usein talvella kiillotettu peilijäälle jarruttamalla.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Jotenkin tuntui, että alussa pito oli ihan ok piikkirenkaiden jäljeltä, mutta kun päivän on hieronut ja kiillottanut rataa niin nastatkin tuntuu jo varsin liukkailta...MarkusK kirjoitti:Jääradallakin tulee toimeen kitkoilla, mikäli pinta on rikottu piikkirenkailla. Muuten noilla kitkoilla saa kyllä olla jäällä aika varovainen, esim. risteyksissä jotka on usein talvella kiillotettu peilijäälle jarruttamalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Nykyisessä autossani joka oli 16tkm ajettu ostohetkellä, oli kitkarenkaat eli en päässyt asiaan vaikuttamaan. Kyllä tuolla nelivetoisella on pärjännyt kitkoilla todella hyvin, ainoastaan liikenneympyröihin ajan liukkaalla varovaisemmin. Mutta aiempiin autoihin olen kyllä aina valinnut nastarenkaat, jos olen asiaan päässyt vaikuttamaan. Jos palaan takavetoiseen niin otan kyllä taas nastat jos voin itse valita.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Suurimman osan talviajostakin ajan joko märällä tai paljaalla asfaltilla. Itselleni ajettavuus niin auton kuin renkaidenkin ominaisuuksista on ehdoton ykkösasia. Toistaiseksi ainoa järkevä kompromissi kohdallani on talvirenkaista ollut ajettavuudeltaan joka alustalla kiitettävästi toimivat nastarenkaat. Löysiä pohjoismaisia kitkarenkaita en Bemariini enää kelpuuta. Tosin RF-kitkoista ei ole vielä kokemuksia.
Pidon puolesta parhailla kitkoilla pärjäisi varmasti ihan hyvin pohjoisen lumilla ja nastojen karhentamalla jäällä. Märällä asfaltilla ne häviävät jonkin verran kunnollisille nastarenkaille ja liukkaiksi kiillotetuilla risteysalueilla ja ympyröissä nastattomien kitka ei vaan tahdo vieläkään riittää. Tai riittäähän se jos malttaa ottaa vauhtia ajoissa pois. Äkillisissä väistötilanteissa kuivalla tai märällä asfaltilla pehmeärunkoiset kitkarenkaat ovat lähinnä säälittäviä ja kuluneina märällä kelillä niin vesiliirto- kuin pito-ominaisuuksiltaan suorastaan vaarallisia.
H-nopeusluokan eli ns. Keski-Euroopan kitkarenkaat saattaisivat olla hyvä vaihtoehto "välikelin" kumeiksi kesä- ja oikeiden talvirenkaiden väliin, mutta ylimääräiset renkaanvaihtosavotat eivät kyllä liiemmin kiinnosta. Tosi talvikeleissä nuo H-kitkat ovat sitten aika onnettomat, ajettavuus kärsii kun pitoa ei ole nimeksikään. Talvikauden Euroopan matkailuun ne olisivat kuitenkin lähes ainoa järkevä vaihtoehto kun harvemmin on tilaa kuskata kesärengassatsia mukana.
Pidon puolesta parhailla kitkoilla pärjäisi varmasti ihan hyvin pohjoisen lumilla ja nastojen karhentamalla jäällä. Märällä asfaltilla ne häviävät jonkin verran kunnollisille nastarenkaille ja liukkaiksi kiillotetuilla risteysalueilla ja ympyröissä nastattomien kitka ei vaan tahdo vieläkään riittää. Tai riittäähän se jos malttaa ottaa vauhtia ajoissa pois. Äkillisissä väistötilanteissa kuivalla tai märällä asfaltilla pehmeärunkoiset kitkarenkaat ovat lähinnä säälittäviä ja kuluneina märällä kelillä niin vesiliirto- kuin pito-ominaisuuksiltaan suorastaan vaarallisia.
H-nopeusluokan eli ns. Keski-Euroopan kitkarenkaat saattaisivat olla hyvä vaihtoehto "välikelin" kumeiksi kesä- ja oikeiden talvirenkaiden väliin, mutta ylimääräiset renkaanvaihtosavotat eivät kyllä liiemmin kiinnosta. Tosi talvikeleissä nuo H-kitkat ovat sitten aika onnettomat, ajettavuus kärsii kun pitoa ei ole nimeksikään. Talvikauden Euroopan matkailuun ne olisivat kuitenkin lähes ainoa järkevä vaihtoehto kun harvemmin on tilaa kuskata kesärengassatsia mukana.
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Edelllinen ajokki oli Quatro ja siinä pärjäsi todella hienosti kitkoilla. Vähän kyllä mietin mitä tähän takatyöntöiseen valitsen, mutta päädyin kuitenkin kitkoihin.
Jos tuntuu ettei niillä pärjää niin tuli jo luvattua itselle että voi myöntää virheensä ja sitten vaan laitetaan nastat tilalle.
Jos tuntuu ettei niillä pärjää niin tuli jo luvattua itselle että voi myöntää virheensä ja sitten vaan laitetaan nastat tilalle.
Nastoilla ja etuvedoilla olen tähän asti ajellut, mutta nyt tuli RF kitkat hankittua ja vieläpä ensimmäiseen takavetoiseen autooni.
Katsellaan miten talvella toimii, ja jos ei toimi, niin sitten vaihdetaan nastat alle.
Katsellaan miten talvella toimii, ja jos ei toimi, niin sitten vaihdetaan nastat alle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Nastat on tulut aina ostettua. Lisäksi olen niin jumittunut Nokian renkaisiin, etten osaa ostaa muun merkkisiä, vaikka kuinka testit kertoisi toisten paremmista ominaisuuksista. Muuatta esittelyautoa koeajaessani kylläkin yllätyin viimetalvena. En tullut lähtiessäni edes ajatelleeksi, että alla olisi muut kuin nastat ja ajo oli sen mukaista, onneksi ei kuitenkaan tullut mitään ongelmia eikä läheltäpiti tilanteita! Kun palautin autoa ja huomasin siinä vaiheessa että alla olikin kitkat, niin silloin kyllä meinasi tulla jonkinasteinen rytmihäiriö. Auto oli VW Passat, DSG vaihteella ja kaikilla mahdolisilla ajon vakautus järjestelmillä, joten kyllä kai tuo nyky tekniikka siis auttaa jonkin verran.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Minusta Nokian nastarenkaat taas on liian löllöt/löysärunkoiset ja surkeat paljaalla asfaltilla. Lisäksi pitävät kovaa metelia vs. monetn kilpailijan rengasmallit. Runflatina ne on toki jämäkämmät mutta mitä ajelin HKPL5 Runflateilla lopputalvesta niin ne oli kyllä aika syvältä keskustassa ajellessa ja olivat todella kovat, jyristivät ja pomppivat urissa.
Nyt alle tulee syksyllä uudet uudemmalllisilla nastoilla ja uudenlaisella nastoitustekniikalla olevat Continentalin Ice Contact nastarenkaat ei RFT:nä. Tuo rengas on tämän talven uutuusrengas jota testattiin kylläkin jo viime talvena ja keväänä mm. lapissa. Continental tekee hiljaisia nastarenkaita ja luulisi niiden osaavan tehdä kunnollisia talvirenkaitakin koska suurin osa ESP-järjestelmistä ja rengaspainetunnistimistakin on ko. yhtiön tekemiä ja suunnittelemia.
Nyt alle tulee syksyllä uudet uudemmalllisilla nastoilla ja uudenlaisella nastoitustekniikalla olevat Continentalin Ice Contact nastarenkaat ei RFT:nä. Tuo rengas on tämän talven uutuusrengas jota testattiin kylläkin jo viime talvena ja keväänä mm. lapissa. Continental tekee hiljaisia nastarenkaita ja luulisi niiden osaavan tehdä kunnollisia talvirenkaitakin koska suurin osa ESP-järjestelmistä ja rengaspainetunnistimistakin on ko. yhtiön tekemiä ja suunnittelemia.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Nastoilla on aina aikaisemmin tullut ajettua, mutta nyt tuli 'uuden' auton mukana uudenkarheat kitkat ja niillä olisi tarkoitus nyt sitten rymistellä menemään. Saas nähdä kuin äijän käy....
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Itselläni on samat kokemukset vuoden takaa, eli vuosi sitten tuli elämäni ensimmäiset kitkat alle. Auton virkaa ko. renkaiden kanssa toimitti etuvetoinen T4:nFusionWolf kirjoitti:Nastoilla on aina aikaisemmin tullut ajettua, mutta nyt tuli 'uuden' auton mukana uudenkarheat kitkat ja niillä olisi tarkoitus nyt sitten rymistellä menemään. Saas nähdä kuin äijän käy....
Eikä siinä vielä mitään, mutta kun renkaiden virkaa toimitti kiinalaiset? GoodRidet (GoodByet ).
No, ennakkoluulot arvatenkin olivat aika suuret, mutta yllätys olikin aika positiivinen. Jopa tuolla em. tuhoisalla kombolla kokemus oli pääsääntöisesti positiivinen. Pitoon olin jopa positiivisesti yllättynyt/tyytyväinen. Viime talvikin oli kaiken lisäksi vielä oikea kunnon talvi. Normaalistihan se on sitä loskapa*kaa / vesisadetta suurimmaksi osaksi.
Itselläni ajot vieläpä lähes pelkästään motaria pitkin, joka yleensä noilla loskakeleillä on hyvässä suolassa, joten liukkaudesta ei turhaa pelkoa ole.
Nyt on toisessa uudet nastat ja toisessa bout 6mm pinnalla olevat kitkat. Molemmilla ajattelin pärjätä tien päällä ja kitkat varmaankin vaihtuvat myös jatkossa uusiin kitkoihin. Ei tosin GoodBye-merkkisiin
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 29
- Liittynyt: 16 Huhti 2010, 15:22
- Auto: F10 523 iA 10/10 & E91 -05 manuaali
Aina välillä on kiinnostanut kokeilla kitkoilla liukastelua, mutta etenkin kun seuraavan auton massa on eri luokkaa kuin edellisten, päätin jättää kokeilut myöhempään ja nastat on jatkossakin minulle "se oikea".
Ex: E91 320i -06 | E61 525iA -05 | | F10 523iA -10, Ajossa: E92 330xDA -07 | F34 320 xDA -14; Tulossa F11 520 DA -12