Xdrive ja renkaiden kulutus

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
E60-525Xd-08
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Tammi 2014, 23:34

KariFi kirjoitti:
salmol kirjoitti:Jos ajoturvallisuus kiinnostaa, niin etuakselille kuitenkin pitäisi ilmeisesti laittaa paremmat kumit.
Juha kirjoitti:Just toisinpäin. Paremmat renkaat aina taakse, vetotavasta riippumatta.
Aina tuntuu löytyvän tähänkin ikuisuuskysymykseen absoluuttisia totuuksia. Eiköhän oikea vastaus riipu kuitenkin useista tekijöistä: mm. kuskin ajokokemuksesta, auton vetotavasta, pääasiallisesti käytettävistä tietyypeistä, liikkeellepääsyn varmistustarpeesta, keliolosuhteista ym.

Itse olen ajellut takatuupparilla aina nykyiseen nelikkoon asti. Olen vaihtanut renkaat pääsääntöisesti parittain, koska takana kulutus on ollut paljon suurempaa. Ja paremmat renkaat olen laittanut aina eteen. Ajatuksena on ollut se, että silloin auto ohjautuu parhaiten sinne minne haluan: talvella pito on parempi ja kesällä vesiliirto-ominaisuudet paremmat edessä. Kyllä se perä sieltä aina perässä tulee, kunhan nokka pysyy tiellä. Negatiivinen seuraus tästä on liikkeellepääsyn vaikeutuminen.

Jollekin muulle voisi olla tärkeämpää esim. estää yliohjautuminen laittamalla paremmat taakse, mutta nykyään autojen tekniikka on pienentänyt tuota vaaraa huomattavasti.
Kyllä ainoa ja oikea (myös absoluuttinen) renkaiden sijoittelu menee vetotavasta riippumatta: kaikki neljä uutta tai paremmat taakse. Tällä jälkimmäisellä ajetaan turvallisuutta takaa eli auton käyttäytyminen "paniikki" tilanteessa on helpompi oikaista kun luistot/heitot ovat pienempiä. Räikköset voi sitten pistää vaikka neljä erikokoista ja levyistä alle.... :lol:
Vastaa Viestiin