Petsku333 kirjoitti: ↑24 Marras 2018, 19:34
Teillä on nyt kyllä väärinpäin kääntynyt tuo renkaan kuluminen liian matalilla tai korkeilla paineilla. Mikään sitä ei ole muuttanut.
Juha kirjoitti: ↑24 Marras 2018, 19:44
Tuo on paikallaan. Lyöpä yli 80 km/h tauluun, niin alipaineinen rengas nousee keskeltä ylös ja kuluu vain siitä.
Kunnon paineet pitää kulutuspinnan suorassa. Tuo kuva on 1960-luvun renkaisiin sopivaa logiikkaa...
Niin siis Continental ja Bridgestone jne. jakaa siis nettisivuillaan ohjeita 1960 luvun renkaille? Ymmärrätkö myös että renkaita ei pyöritetä ilmassa, niin sitä sinun keskipakoisvoimaa vastassa on tie ja renkaan nouseminen keskeltä ylös tarkoittaisi sitä että koko auto nousisi ylöspäin kun ajetaan kovempaa.
Juha kirjoitti: ↑24 Marras 2018, 19:44
Tuo on paikallaan. Lyöpä yli 80 km/h tauluun, niin alipaineinen rengas nousee keskeltä ylös ja kuluu vain siitä.
Kunnon paineet pitää kulutuspinnan suorassa. Tuo kuva on 1960-luvun renkaisiin sopivaa logiikkaa...
Niin siis Continental ja Bridgestone jne. jakaa siis nettisivuillaan ohjeita 1960 luvun renkaille? Ymmärrätkö myös että renkaita ei pyöritetä ilmassa, niin sitä sinun keskipakoisvoimaa vastassa on tie ja renkaan nouseminen keskeltä ylös tarkoittaisi sitä että koko auto nousisi ylöspäin kun ajetaan kovempaa.
Juuri näin se tekee. Katoppa kiihdytysautojen renkaita. Auto nousee ylöspäin. Ei uskoisi, mutta näin se vaan on.
Kaikki sivut yleensä käskee myös nostamaan talvirenkaiden paineita väh. 0,2 bar ”suosituksista”.
”Kun ajetaan kovaa liian alhaisilla paineilla, keskipakovoima työntää kulutuspinnan keskiosaa ulospäin, joten keskiosa kuluu laitoja nopeammin. Tämä pullistuminen ei kuitenkaan auta vesiliirrossa. Kun liian matalilla paineilla ajetaan hitaammin, laita-alueet kuluvat normaalia nopeammin, sillä kuorma ei jakaannu kulutuspinnalle tasaisesti. Eli rengas kuluu vajailla paineilla ajettaessa huomattavasti normaalia nopeammin, vaikka kulutuspinta sattuisikin kulumaan tasaisesti.”
Petsku333 kirjoitti: ↑24 Marras 2018, 19:34
Teillä on nyt kyllä väärinpäin kääntynyt tuo renkaan kuluminen liian matalilla tai korkeilla paineilla. Mikään sitä ei ole muuttanut.
Kyllä on muuttanut ja aikansa meni mullakin ennen kun uskoin että alhaiset paineet kuluttaa renkaat keskeltä, ennen oli juuri toisinpäin mutta ei enään.
Sitten taas itsekin valitsen rengaspaineen äänekkyyden ja fiiliksen perusteella, eikä se kuluminen kiinnosta juuri tippaakaan. Varsinkin talvirenkaat eivät juuri edes ehdi kulua sen parin talven aikana, jonka jälkeen paras pito on historiaa ja uudet alle.
Minkälaisilla rengaspaineilla g30-kuskit ajavat talvirenkailla? Meidän autossa on 18" Hakkapeliitta 9:t original-vanteilla ja auto on sanalla sanoen lähes ajamaton. Paineet joka kulmassa 2,8. Hetkeäkään ei suoraan mene ja tärrää ikävästi. Ongelmat tosiaan alkoivat heti talvirenkailla.
Vai ovatko nuo Nokialaiset todella noin huonot? F30:ssa hkpl 8 samassa tuumakoossa oli todella hyvä, eikä tällaista esiintynyt
Sod-3 kirjoitti: ↑26 Marras 2018, 21:49
Minkälaisilla rengaspaineilla g30-kuskit ajavat talvirenkailla? Meidän autossa on 18" Hakkapeliitta 9:t original-vanteilla ja auto on sanalla sanoen lähes ajamaton. Paineet joka kulmassa 2,8. Hetkeäkään ei suoraan mene ja tärrää ikävästi. Ongelmat tosiaan alkoivat heti talvirenkailla.
Vai ovatko nuo Nokialaiset todella noin huonot? F30:ssa hkpl 8 samassa tuumakoossa oli todella hyvä, eikä tällaista esiintynyt
Tasapainota renkaat uusiksi, mulla juuri tänään korjaantui ainakin hetkeksi täryt tuon jälkeen. Suoraan on auto kulkenut ihan moitteetta koko ajan. Paineet 2.5/2.8 etu/taka .. eli oisko 0,2 bar yli sen mitä auto suosittelee noille 18" talvitassuille, ettei pakkasella tipu liian alas. Nokian Hakka 8 run-flat. En suosittele nokian talvirenkaita enkä run-flatteja.
Onko noista keskieuroopan kitkoista mihinkään täkäläisissä olosuhteissa? Palvelisiko ns. välikelinrenkaina syksyisin ja keväisin? Vai onko ne sitten huonot sekä asfaltilla, jäällä että lumella?
lgr122 kirjoitti: ↑19 Tammi 2019, 08:25
Onko noista keskieuroopan kitkoista mihinkään täkäläisissä olosuhteissa? Palvelisiko ns. välikelinrenkaina syksyisin ja keväisin? Vai onko ne sitten huonot sekä asfaltilla, jäällä että lumella?
Itselläni oli sellaiset ja en voi sellaisia suositella. Varmaan toimivat ihan OK lumella ja kuivalla asfaltilla, mutta ei kyllä toimi yhtään jäällä. Siis ei yhtään. Toki nekin ovat varmaan parantuneet vuosien saatossa, mutta jos on mahdollista valita pohjoisen renkaat, niin ennemmin sellaiset.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lgr122 kirjoitti: ↑19 Tammi 2019, 08:25
Onko noista keskieuroopan kitkoista mihinkään täkäläisissä olosuhteissa? Palvelisiko ns. välikelinrenkaina syksyisin ja keväisin? Vai onko ne sitten huonot sekä asfaltilla, jäällä että lumella?
Itselläni oli sellaiset ja en voi sellaisia suositella. Varmaan toimivat ihan OK lumella ja kuivalla asfaltilla, mutta ei kyllä toimi yhtään jäällä. Siis ei yhtään. Toki nekin ovat varmaan parantuneet vuosien saatossa, mutta jos on mahdollista valita pohjoisen renkaat, niin ennemmin sellaiset.
Ok. En minä sellaisia ihan tarkoituksella hanki, mutta mietin että onko niillä mitään arvoa jos tuleevat vanteiden mukana. Eli siis ei, ja niiden poistaminenkin vanteelta maksaa vähän rahaa..
Itselläni on "kokeilussa" just keskieuroopan kitkat, kun auton mukana tuli. Nämä renkaat eivät todellakaan sovi kaikille autoilijoille.
Ovat liian haastavat ajettavat.
Jos ajo on pelkkään kaupunkia, niin silloin käyttäjäkunta laajenee. Toki on paljon autoilijoita jotka eivät pärjää millään renkailla, talvi kun on niin eriasia kuin kesä, eikä mikään rengas tee kesää.....
Kuivalla tai märällä asfaltilla ke-kitkat ovat parhaimmillaan, paremmat kuin skandikitkat. Ovat huomattavasti tukevammat ajaa. Myös kovilla pakkasilla lumella ihan kelvolliset. Mutta kuten jo todettua, jäällä pito olematon. Kyllä itse voisin ke-kitkoja välikelin renkaina syksyllä pitää, mutta en niillä koko talvea ajaisi.
maukka386 kirjoitti: ↑19 Tammi 2019, 10:51Mutta kuten jo todettua, jäällä pito olematon. Kyllä itse voisin ke-kitkoja välikelin renkaina syksyllä pitää, mutta en niillä koko talvea ajaisi.
Mutta syksyllä/alkutalvella voi olla mustaa jäätä, joten ovatkohan nuo silloinkaan hyvä valinta? Toki silloin lämpötila voi vielä olla hiukan korkeampi kuin talvella, joten kumiaines on pehmeämpää.
maukka386 kirjoitti: ↑19 Tammi 2019, 10:51Mutta kuten jo todettua, jäällä pito olematon. Kyllä itse voisin ke-kitkoja välikelin renkaina syksyllä pitää, mutta en niillä koko talvea ajaisi.
Mutta syksyllä/alkutalvella voi olla mustaa jäätä, joten ovatkohan nuo silloinkaan hyvä valinta? Toki silloin lämpötila voi vielä olla hiukan korkeampi kuin talvella, joten kumiaines on pehmeämpää.
Aika monesti ensimmäiset liukkaat ajellaan kesärenkailla, joten on ke-kitkat niihin nähden ainakin parannus. Ja usein sen parin talvisemman päivän jälkeen tulee pitkä lauha jakso, kuten lämmin marraskuu osoitti.
Mullahan on Icecontact 2:set, mutta kuluminen sitä luokkaa että ehkä vielä seuraavan talven pärjää mutta se oli sitten siinä, tämä niiden toinen talvi. Jos pelaa varman päälle, niin niillähän ajetaan paljon kuivalla asfaltilla syksyisin ja keväisin. Kesärenkaat on leveät ja matalat, eli mielellään välttelisin jäällä ajoa niillä. Eli nyt tuumailen, mitä muita vaihtoehtoja olisi pelata tätä rengasrulettia. Kuitenkaan aivan paskoilla ei olisi syytä ajella, liikaa jos nuukailee niin auto on kaiteessa, ja siitä ei ollu mitään hyötyä.
Meinasin laittaa F34 alle ensi talveksi Nokia R3 kitkat. Onko forumilaisilla miten paljoa kokemuksia noista renkaista? Nyt alla jotkut Uniroyal nastat, mitkä on ihan hemmetin äänekkäät.
R3 kitkat ei oo mitenkään hiljaisesta päädystä kitkarenkaita, toki siltikin nastoihin verrawttuna yö ja päivä. Hyvät liukkaalla, mutta märällä ja kuivalla asfaltilla parempiakin kitkoja löytyy. Itse suosittelen harkitsemaan Continentalin CVC7 -kitkoja. Ne ovat usein ihan samoissa hinnoissa kuin noi nokialaiset mutta kaikin puolin paremmat kumit.
Galaxy1223 kirjoitti: ↑23 Syys 2019, 09:49
Onko suositusta F30 nastarenkaista? Kaikki vaan haukkuu renkaita, kukaan ei kehu mutta jotain pitäisi ostaa :D 205/60/16 koossa
Galaxy1223 kirjoitti: ↑23 Syys 2019, 09:49
Onko suositusta F30 nastarenkaista? Kaikki vaan haukkuu renkaita, kukaan ei kehu mutta jotain pitäisi ostaa :D 205/60/16 koossa
Continentalin nastarenkaat, onko se uusin versio IceContact 3. Odota, että tuon saa uusilla Flexstud nastoilla.