Keskustelua talvirenkaista

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Vice kirjoitti:Vähissä on vielä kokemukset HKPL8, kun vasta reilun vuorokauden ollut alla (vaimon Audissa).

Sellainen havainto, että pitävät erikoista ääntä suuremmissa nopeuksissa, joku oli sitä ulinaksi kutsunutkin jo foorumilla.
Ääni ei siis oli nastojen ropinaa vaan eräänlaista matalaa ääntä (ehkä se ulina sitä hyvin kuvaa).

Tiellä oli eilen päivällä ajaessani vähän loskaa ja vain paikoin jäätä illalla, joten sen perusteella ei voi paljoa sanoa. Laitoin paineet hiukan yläkanttiin (0,2 yli auton suosituksiin nähden) ja eivät ainakaan silloin tuntuneet niin "löysiltä", kun esim. HKPL 7, jotka vaimon edellisessä Audissa oli.
50km nyt takana hakka kaseilla ja sama huomio tehty, jonkinmoinen jollotus välillä 60-80. Toivon että tuo häviää kun renkaat on sisäänajettu :blink:

Muuten renkaat vaikuttaa kyllä todella hyviltä, ei ainakaan vilkutellut luistoneston valoa eilen kuten edelliset seiskat. Toki eroa voi olla myös siinä että koko muuttui 16" -> 18"
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Anssi79 kirjoitti:
Vice kirjoitti:Vähissä on vielä kokemukset HKPL8, kun vasta reilun vuorokauden ollut alla (vaimon Audissa).

Sellainen havainto, että pitävät erikoista ääntä suuremmissa nopeuksissa, joku oli sitä ulinaksi kutsunutkin jo foorumilla.
Ääni ei siis oli nastojen ropinaa vaan eräänlaista matalaa ääntä (ehkä se ulina sitä hyvin kuvaa).

Tiellä oli eilen päivällä ajaessani vähän loskaa ja vain paikoin jäätä illalla, joten sen perusteella ei voi paljoa sanoa. Laitoin paineet hiukan yläkanttiin (0,2 yli auton suosituksiin nähden) ja eivät ainakaan silloin tuntuneet niin "löysiltä", kun esim. HKPL 7, jotka vaimon edellisessä Audissa oli.
50km nyt takana hakka kaseilla ja sama huomio tehty, jonkinmoinen jollotus välillä 60-80. Toivon että tuo häviää kun renkaat on sisäänajettu :blink:

Muuten renkaat vaikuttaa kyllä todella hyviltä, ei ainakaan vilkutellut luistoneston valoa eilen kuten edelliset seiskat. Toki eroa voi olla myös siinä että koko muuttui 16" -> 18"
Mulla nyt reilu 400km ajoa takana HKPL8:lla, eilen ja tänään olen päässyt jäisillä / liukkailla teillä ajamaan.
Pito jäällä on hyvä (autona A3 quattro) niin kuin nyt uusilta nastoilta ja nelikolta sopii odottaakin.
Tähän asti muuta moitteen sijaa ei ole kuin tämä ulina / jollotus (mikä nyt sitä vaan parhaiten kuvaa).

Paljonko sulla on rengaspaineet? Oletko itse mitä mieltä 18" koossa rungon jäykkyydestä?
Omissa tuntemuksissa isoin parannus HKPL 7 on juuri toi jäykkyys, joka tekee renkaasta selvästi paremman tuntuisen ajaa kuin HKPL 7. Vielä jos saisi ton extra äänen pois...

Toki mahdotonta sanoa onko HKPL8 yhtään parempi kuin kilpailijansa, mutta toistaiseksi vähän kokemuksen perusteella ei ainakaan huono rengas ole.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Jotenkin tuntuisi ihmeelliseltä, jos tuplamäärä nastoja ei aiheuttaisi jollotusta.

Itse en aio hankkia näitä tuplanastarenkaita, sillä arvostan nastarenkaassa kohtuullista ääntä. Minusta järkevin valinta on sellainen nastarengas, jossa on sellainen kohtuullinen määrä nastoja, että päästään hyvään kompromissiin kitkan hiljaisuuden ja nastan pidon välillä.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Huivei kirjoitti:Jotenkin tuntuisi ihmeelliseltä, jos tuplamäärä nastoja ei aiheuttaisi jollotusta.

Itse en aio hankkia näitä tuplanastarenkaita, sillä arvostan nastarenkaassa kohtuullista ääntä. Minusta järkevin valinta on sellainen nastarengas, jossa on sellainen kohtuullinen määrä nastoja, että päästään hyvään kompromissiin kitkan hiljaisuuden ja nastan pidon välillä.
Nokian kasit oli mm.TM:n testin hiljaisin nastarengas.Joten jos olet nykyaikaista nastarengasta ostamassa,niin minkä nastarenkaan sitten meinasit tuota hiljaisempana valita?Taitaa löytyä vain ilman nastoja olevista malleista (kitkoista).
Nipademu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
Auto: BMW 520dA F11 2011
Paikkakunta: Ylä-Savo

Samaa mieltä edellisen kanssa. Sillä nastojen määrällä ole pelkästään merkitystä, eiköhän rengasteknologia kehity siinä missä muukin ajoneuvoteknologia.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk now Free
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Heguli31 kirjoitti:Nokian kasit oli mm.TM:n testin hiljaisin nastarengas.
Nämä nyt on nämä TM:n testit, aina vähän mitä milloinkin? :thdw:
Vaihdoin itsellenikin kyllä HKPL 8:t, seiskojen tilalle. Noiden seiskojen "pito-ongelmien" takia.
En ole varsinaisesti kiinnittänyt tuollaiseen "jollotusääneen" huomiota, mutta jo noihin seiskoihinkin verraten nuo uutukaiset on kovempi ääniset.
Pidosta en osaa mitään varmaa vielä sanoa.
Täällä on ollut pari jäätikkö aamua nyt peräkkäin ja jotenkin noihinkaan uusiinkaan renkaisiin ei oikein tunnu voivan luottaa?
Täytyy kokeilla hiukka muutella paineita, löytyisikö sieltä jotain apuja.
Muuten nuo on hyvät ajettavat, eivät vetele vaikka ovat RFT:t ja sitä rataa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mulla on Nokian hkpl 8:t ja ihan ok, mutta pidettävä paineita kovina jotta olisivat suuntavakaat, ja kovat paineet ilmeisesti huonontavat pito-ominaisuuksia. Ainakin luistonesto on herkkä kovilla paineilla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

EPJBMW kirjoitti:ovat RFT:t ja sitä rataa.
No ei siihen "äänekkyyteen" muuta tarvitakkaan,kuin tuo "Runflätti".Niitä ei hiljaisia ole tehtykkään,eikä niitä voi vertailla tavallisiin renkaisiin oikein missään arvostelu kategoriassa.Ei kesä- eikä talvirenkaissa.
Viimeksi muokannut Heguli31, 21 Loka 2013, 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Vice kirjoitti:Mulla nyt reilu 400km ajoa takana HKPL8:lla, eilen ja tänään olen päässyt jäisillä / liukkailla teillä ajamaan.
Pito jäällä on hyvä (autona A3 quattro) niin kuin nyt uusilta nastoilta ja nelikolta sopii odottaakin.
Tähän asti muuta moitteen sijaa ei ole kuin tämä ulina / jollotus (mikä nyt sitä vaan parhaiten kuvaa).

Paljonko sulla on rengaspaineet? Oletko itse mitä mieltä 18" koossa rungon jäykkyydestä?
Omissa tuntemuksissa isoin parannus HKPL 7 on juuri toi jäykkyys, joka tekee renkaasta selvästi paremman tuntuisen ajaa kuin HKPL 7. Vielä jos saisi ton extra äänen pois...

Toki mahdotonta sanoa onko HKPL8 yhtään parempi kuin kilpailijansa, mutta toistaiseksi vähän kokemuksen perusteella ei ainakaan huono rengas ole.
Enpä ole muuten rengaspaineita edes mitannut liikkeen jäljiltä, täytyypä tänään mitata. Mutta kyllä tuo rengas on ajettavuudeltaan todella kevyen tuntuinen ja jämäkkä, ei minkäänlaista efektiä alle taittumisesta kuten yleensä talvirenkailla tuppaa olemaan, tuosta kertoo myös se että luistoneston valo ei juurikaan välkyttele.
Ilman tuota ylimääräistä jollotusta olen kyllä todella tyytyväinen renkaisiin, toki kokemusta vasta kuivalla/ märällä asfaltilla n. 200km
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Laitoin tuosta "jollotuksesta" kyselyä Nokian asiakaspalveluun alla vastaus :thup:

Hei

Renkaasta kuuluva nastaääni on kovasti kokokohtainen / autokohtainen.

Äänelle ei juuri mitään voi tehdä. Äänen taajuutta voi hieman säätää ilmanpainetasoilla.

T :

Tek as palvelu


Että sellaista... No en nyt kuitenkaan ihan tuohon vastaukseen luovuta :dumb:
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Nyt kokemusta noista Hakkapeliitta 8 (205/60-16) renkaista 500 km ja seuraavia havaintoja:
- herkät paineille, paineita nyt 2,5/2,8 korkeammilla paineilla suuntavakavuus häviää ja pienemmillä tuntuu veltolta. Noilla paineilla ajettavuus tosi hyvä, myös sulalla tiellä.
- Pito ja ajettavuuus jäisellä tienpinnalla tosi hyvä, saa päästellä aika surutta menemään.
- Ei ongelmia DTC:n toiminnassa.
- Vollotus/ulina nopeusvälillä 60-80 km/h, eipäs nuo testit puhuneet tuosta mitään toivottavasti hiljenee kilometrien myötä, melutaso renkaassa on kyllä muuten melko matala mutta tuo ujellus ottaa aivoon.

Eli kokonaisuutena varmasti hyvät talvirenkaat, vallankin jos tuo ulina vähenee kilometrien kerttyessä.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

#2 Nokian renkaat

Tuo nastaääni on luonnollisesti myös suoraan verrannollinen nastaulkonemaan. Et kertonut oletko paljon ajanut renkailla.

Yleisesti renkaan sisäänajon jälkeen ( 500-1000 km) nastaulkonemat tasoittuvat ja ääni tasoittuu. Tavoiteulkonema on 0.8 – 1,0 mm.
Mallistostamme löytyy tietysti nastaton hyvä vaihtoehto eli Hakkapeliitta R2.
Ikävä kyllä verrattuna HKPL 8 renkaaseen jää-ominaisuudet ovat tietysti nastattomassa HKPL R2 renkaassa huomattavasti alemmalla tasolla, mutta ajomukavuus, äänitaso mukaan lukien, on parempi paljaalla tiellä.


Joten ajellaan nyt sitten tuo 1000km ja palataan asiaan. Tottuuko korva meteliin vai muuttuuko jollotus tuon nastaulkoneman myötä.
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Nyt on takana reilut 300km ja kyllä tuo "jollotus" rupeaa tasoittumaan, viikonloppuna tulee n. 600km lenkki joten sen jälkeen näkee mikä tuo todellinen tilanne on. Oishan se myös kiva päästä pikkuhiljaa kokeilemaan renkaita myös liukkaallakin :wassat:
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Anssi79 kirjoitti:Nyt on takana reilut 300km ja kyllä tuo "jollotus" rupeaa tasoittumaan ...
Samalta tuntui omiin korvin eilen, kun ajoa HKPL8 oli jo reilu 600km takana, mutta
tänään hyppäsin omaan autooni taas, jossa kesäkumit ja kyllä oli auto hiljainen verrattuna eiliseen "jollotukseen".
Toki 5-srj BMW on muutenkin hiljaisempi kuin A3... Mutta silti...

Eli veikkaan, että omalla kohdalla tämä "extra" äänien hiljentyminen ainakin oli osittain tottumista ääneen.

Mielestäni uusi HKPL8 ei kyllä hiljainen ole (toki kaikki on suhteellista mihin aina sitä vertaa).
Varmaan ensi viikolla tulee omaani HKPL7 alle laitettua niin sitten pääsee vähän paremmin vertailemaan asiaa lisää.
7jarppa7
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Syys 2013, 09:57

Onko kokemuksia Kumho Kw22 nastarenkaista? Näyttäis olevan hieman halvempi kuin nuo premium renkaat.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Uusien nastasääntöjen vaatimat renkaathan voi tehdä monella tavalla. Nokian renkaat valitsi lisätä nastoja mutta pudottaa pistovoimaa rajusti. Mm Michelin pudottamalla nastojen määrää. Saas nähdä mitä tapahtuu melun suhteen noiden kahden esimerkin välillä, kun kilometrejä tulee lisää.
Tai sitten ei hanki nastoja lainkaan :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Anssi79 kirjoitti: Joten ajellaan nyt sitten tuo 1000km ja palataan asiaan. Tottuuko korva meteliin vai muuttuuko jollotus tuon nastaulkoneman myötä.
Itselläni on jo yli 1000 kilsaa takana kyseisillä renkailla eikä se ulina siitä ole juurikaan hiljentynyt. Kokeilen laskea tänään paineta jos sillä hieman tuo ulinan taajuus muuttuisi matalemmaksi ja ajelen vielä toiset tuhat kilsaa. Sen jälkeen jos ulisee vielä, niin lähtee renkaat vaihtoon. Vanhassa F10:ssä on tosiaan continentalin nastat ja ne ovat ääneltään kuin kesärenkaat näihin verrattuna.

Renkaat siis Nokian Hakkapeliitta 8 RunFlat 225/55/17 ja auto F11 520d xDrive.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Kyllä nää Hakkapeliitta5:setkin melkoista meteliä pitää.
Pitänee kirjoittaa itselleen muistiin, että harkitsee kitkoja ihan vakavissaan kun seuraavan kerran on uusien renkaiden aika, mutta nyt mennään näillä.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Vaihdoin alle Nokian Hakkis 7 eilen ja täytyy ihmetellä sitä ulinaa mitä se pitää.Ei ole ollut 8 vuoteen Nokian talvikummeja alla.Muita merkkejä olen käyttänyt ja ainakin mielestäni olleet hiljaisempia.Ostin kun halvalla sain OEM vanteineen uudet kummit.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Saman kirjoitin jo tuonne eri topicciin. Laitanpa tännekin:

Taitaapa olla nastarenkaiden ja varsinkin Nokialaisten ominaisuus, että jollottavat/ujeltavat aina renkaan koostakin riippuen jonkin verran ainakin uutena. Noista HKPL8:sta ei ole minulla vielä kokemuksia, mutta useita kymmeniä tuhansia kilometrejä HKPL4:lla, HKPL5:lla ja HKPL7:lla ajaneena voin kertoa, että nastarenkaiden melu vähenee huomattavasti kun renkailla on ajettu vaikkapa ~5tkm vrt. uusi.

Noissa HKPL8:ssa on vain niitä nastoja enemmän kuin aiemmissa, että vaatineeko vielä pidemmän "sisäänajovaiheen"? Tällä hetkellä minulla autossa on alla n. 15tkm ajetut HKPL7:t (pintaa vielä siten, että juuri 8:t näkyvät) ja melua ei ole läheskään niin paljoa kuin alussa. Paineet on koko ajan olleet noissa HKPL7:ssa 2,8-3,0 tienoilla.
Vastaa Viestiin