Erittäin hyvä korjaus, näinhän se pisteytys tietysti luetaan. I stand correctedtraveller kirjoitti:Eikös tuo Dunlop ollut testin heikoimpia nimenomaan jäällä? Eli mitä pienempi arvosana, sitä parempi suoritus.Squamish kirjoitti:Contin TS850 voitti ADACin talvirengastestin 2013. Jos olisin hankkimassa ns. K-Euroopan kitkoja Suomen oloihin, niin painottaisin testeissä saatuja pisteitä jäällä ja siinä valossa esim. Dunlop SP Wintersport 4D olisi ehkä vielä parempi valinta. ADACin testitulokset esim. täällä.gestapo kirjoitti:^
Taisi olla Continentalin rengas. Ei ole nyt tuo lehti saatavilla, jotta voisin tarkistaa varmasti.
H-nopeusluokan kumminkin.
Michelinin pohjoismainen kitkarengaskin (X-Ice XI3) on muuten H-nopeusluokan kumi.
Keskustelua talvirenkaista
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Harkinnassa E46 alle uudet 17" talvirenkaat. Vanteina 17x8 pyörät, nyt on 225/45/17 nastapyörät.
Suosituksia, mieli avoimena myös kitkarenkaille. Vuosittain ajan verrattain vähän, n. 10tkm. Pääasiassa Itä-Suomessa, taajamassa ja maantiellä.
Itse olen miettinyt kitkoista näitä:
Hakkapelitta R2
225/45/17
205/50/17?
Michelin ice xi 3
225/45/17
205/50/17?
Suosituksia, mieli avoimena myös kitkarenkaille. Vuosittain ajan verrattain vähän, n. 10tkm. Pääasiassa Itä-Suomessa, taajamassa ja maantiellä.
Itse olen miettinyt kitkoista näitä:
Hakkapelitta R2
225/45/17
205/50/17?
Michelin ice xi 3
225/45/17
205/50/17?
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla oli E46:n alla Kumho KW22 koossa 225/45R17 ja ne toimi mielestäni erittäin hyvin - pitoa riittävästi, hiljaiset, ja jämäkät ajettavat. Sarjaa näyttää saavan alle 500 eurolla, mielestäni todella hyvä hinta/laatusuhde. Mallihan on jo vanha, mutta jos se ei haittaa niin voin suositella tätä rengasta. (uudempikin malli, WI31 löytyy, mutta siitä ei ole itselläni kokemuksia)Antti O kirjoitti:Harkinnassa E46 alle uudet 17" talvirenkaat. Vanteina 17x8 pyörät, nyt on 225/45/17 nastapyörät.
Suosituksia, mieli avoimena myös kitkarenkaille. Vuosittain ajan verrattain vähän, n. 10tkm. Pääasiassa Itä-Suomessa, taajamassa ja maantiellä.
Itse olen miettinyt kitkoista näitä:
Hakkapelitta R2
225/45/17
205/50/17?
Michelin ice xi 3
225/45/17
205/50/17?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
- Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010
Tällä hetkellä alla Hakkapeliitan neloset (eli Noormannit). Melu on hirveä, mutta kun ajoa on sen verran vähän, niin köyhän tarttee ilmeisesti näihin vielä tyytyä.
Tai sitten ostan uudet...
Jos aikaisempi koko on 225/55/16, niin ilmeisesti alle sopisi myös 205 leveät? Minulla on alla jotkut BMW:n alumiinivanteet.
Kumpaa leveyttä suosittelette? Ajotapa on rauhallinen, kaasujalkaa toimittaa lähinnä vakionopeussäädin..
Ei kai tämä ole vanteesta kiinni eli vanteille voinee laittaa kummat vaan?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tai sitten ostan uudet...
Jos aikaisempi koko on 225/55/16, niin ilmeisesti alle sopisi myös 205 leveät? Minulla on alla jotkut BMW:n alumiinivanteet.
Kumpaa leveyttä suosittelette? Ajotapa on rauhallinen, kaasujalkaa toimittaa lähinnä vakionopeussäädin..
Ei kai tämä ole vanteesta kiinni eli vanteille voinee laittaa kummat vaan?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
205 leveänä vastaava koko on 205/60-16, jolloin ympärysmitta vastaa 225/55-16 kokoa. Et kerro mitkä vanteet ovat kyseessä. Vanteen leveydestä on kiinni minkä levyisen kumin voi laittaa, mutta jos se on esimerkiksi 7" leveä niin molemmat käy.thebluenile kirjoitti:Jos aikaisempi koko on 225/55/16, niin ilmeisesti alle sopisi myös 205 leveät? Minulla on alla jotkut BMW:n alumiinivanteet.
Kumpaa leveyttä suosittelette? Ajotapa on rauhallinen, kaasujalkaa toimittaa lähinnä vakionopeussäädin..
Ei kai tämä ole vanteesta kiinni eli vanteille voinee laittaa kummat vaan?
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
- Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010
http://www.bmwstylewheels.com/bmw/155" onclick="window.open(this.href);return false;
Taitaa olla tuo 155 style minulla. joten 7 tuumaa on leveyttä.
En tajunnutkaan, että tässä voi 16 tuumaisten osalta vielä profiili muuttua, jos haluaa kapeampaa rengasta.
Kiitos neuvoista!
Meneekö tuo jo hieman liian korkeaksi tuo profiili ajoominaisuuksien kannalta?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Taitaa olla tuo 155 style minulla. joten 7 tuumaa on leveyttä.
En tajunnutkaan, että tässä voi 16 tuumaisten osalta vielä profiili muuttua, jos haluaa kapeampaa rengasta.
Kiitos neuvoista!
Meneekö tuo jo hieman liian korkeaksi tuo profiili ajoominaisuuksien kannalta?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Vakiokoko E9X 320 d:lle on 205/55-16. Onko jotain erityistä syytä laittaa korkeampaa pyörää alle?thebluenile kirjoitti:Jos aikaisempi koko on 225/55/16, niin ilmeisesti alle sopisi myös 205 leveät? Minulla on alla jotkut BMW:n alumiinivanteet.
Kumpaa leveyttä suosittelette? Ajotapa on rauhallinen, kaasujalkaa toimittaa lähinnä vakionopeussäädin..
Ei kai tämä ole vanteesta kiinni eli vanteille voinee laittaa kummat vaan?
Vakiokoon kanssa vaihtoehtoinen rengas 225/50-16 menee kyllä myös 7" vanteelle, mutta saattaa olla vähemmän tarjontaa rengasmalleissa ja yleensä myös jonkin verran kalliimpi koko.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
- Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010
Kiitos vastauksesta! Toden totta, katsoin oven karmissa olevaa tarraa ja tuota 225/55/16 kokoa ei siinä edes ole..
Mulla on xDrive mallia oleva auto, joten muistin tuon vakiokoon oleva normaalista poikkeava, mutta ei kai se niin sitten mene.
Mutta eikö tuo 55/50 ole siis se profiili eli renkaan korkeus katsottuna vanteen kehästä ulospäin? 50 sarjan rengas voi näyttää hieman pieneltä 16 tuuman vanteessa. Tuo 55 korkea näyttää visuaalisesti just oikealta.
Onko 205 leveä paljonkin "epävakaampi" kuin 225 leveä? 16 tuuman rengaskokoon olen nyt sidottu, kun ei rahat riitä uusien vanteiden ostoon...
Mikähän koko olisi sitten se ideaali, jos 205 jonkun mielestä on liian kapea?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Mulla on xDrive mallia oleva auto, joten muistin tuon vakiokoon oleva normaalista poikkeava, mutta ei kai se niin sitten mene.
Mutta eikö tuo 55/50 ole siis se profiili eli renkaan korkeus katsottuna vanteen kehästä ulospäin? 50 sarjan rengas voi näyttää hieman pieneltä 16 tuuman vanteessa. Tuo 55 korkea näyttää visuaalisesti just oikealta.
Onko 205 leveä paljonkin "epävakaampi" kuin 225 leveä? 16 tuuman rengaskokoon olen nyt sidottu, kun ei rahat riitä uusien vanteiden ostoon...
Mikähän koko olisi sitten se ideaali, jos 205 jonkun mielestä on liian kapea?
traveller kirjoitti:Vakiokoko E9X 320 d:lle on 205/55-16. Onko jotain erityistä syytä laittaa korkeampaa pyörää alle?thebluenile kirjoitti:Jos aikaisempi koko on 225/55/16, niin ilmeisesti alle sopisi myös 205 leveät? Minulla on alla jotkut BMW:n alumiinivanteet.
Kumpaa leveyttä suosittelette? Ajotapa on rauhallinen, kaasujalkaa toimittaa lähinnä vakionopeussäädin..
Ei kai tämä ole vanteesta kiinni eli vanteille voinee laittaa kummat vaan?
Vakiokoon kanssa vaihtoehtoinen rengas 225/50-16 menee kyllä myös 7" vanteelle, mutta saattaa olla vähemmän tarjontaa rengasmalleissa ja yleensä myös jonkin verran kalliimpi koko.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
205/55-16 ja 225/50-16 ovat tarkalleen yhtä korkeita. Tuo profiili kertoo renkaan korkeuden suhteessa leveyteen, eikä ole mikään absoluuttinen millimetrimäärä tms.thebluenile kirjoitti:
Mutta eikö tuo 55/50 ole siis se profiili eli renkaan korkeus katsottuna vanteen kehästä ulospäin? 50 sarjan rengas voi näyttää hieman pieneltä 16 tuuman vanteessa. Tuo 55 korkea näyttää visuaalisesti just oikealta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
- Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010
Dodiin, matikkaahan tämä siis oli eikä milliletrejä. Kiitos valaistuksesta!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Juha kirjoitti:205/55-16 ja 225/50-16 ovat tarkalleen yhtä korkeita. Tuo profiili kertoo renkaan korkeuden suhteessa leveyteen, eikä ole mikään absoluuttinen millimetrimäärä tms.thebluenile kirjoitti:
Mutta eikö tuo 55/50 ole siis se profiili eli renkaan korkeus katsottuna vanteen kehästä ulospäin? 50 sarjan rengas voi näyttää hieman pieneltä 16 tuuman vanteessa. Tuo 55 korkea näyttää visuaalisesti just oikealta.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Nyt on nokian hakkapelitta r2 225/45/17 alla ja kyllä täällä ollaan tyytyväisiä.. aivan mahtavan tuntuset ajaa, hiljaiset ja mukavat. Odotellaan jääkelejä sitten sen näkee miten liukkaat nuo jäällä on. Lumella ainaski pitää hyvin mitä eilen aamulla pääsi vähän testaamaan.
Minusta tais just tulla kitkarengaskuski jatkossaki..
Minusta tais just tulla kitkarengaskuski jatkossaki..
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
Muutamat liukastelut pääkallokeleillä saa mielen vielä muuttumaan. :D. Nimimerkillä kitkoista nastoihin
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
R2:lla pärjää kelillä kuin kelillä, on ne jo niin hyviä nykyään. Tietysti kannattaa vähän haistella sitä pitoa ensin, eikä rynnätä ihan sokkona mustana kiiltelevään risteykseen/mutkaan. Ennakoiva ajo korostuu mitä jäisempi on keli, mutta sehän ei ole pahaksi koskaan.
Itsellä sama rengas samanlevyisenä 18" koossa, yksi talvi takana. Kitkoilla n. vuodesta -95, ja kehitys niissä on ollut tänä aikana huimaa. Isoin ongelma on ollut liikkeellepääsy ylämäkeen tietyissä oloissa, mutta sekin on ratkennut nelivedon myötä.
Itsellä sama rengas samanlevyisenä 18" koossa, yksi talvi takana. Kitkoilla n. vuodesta -95, ja kehitys niissä on ollut tänä aikana huimaa. Isoin ongelma on ollut liikkeellepääsy ylämäkeen tietyissä oloissa, mutta sekin on ratkennut nelivedon myötä.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
"Pärjääminen" on aina verbi, jonka kitkakuskit tuo esille. Nastarengas pitää kuitenkin jääkelillä paremmin. Mulla lähti kerran F01 Lahden motarilla jääkelillä kovassa sivutuulipuuskassa pieneen sladiin uudehkoilla nastarenkailla. Arvioin tilanteen silloin niin, että kitkoilla olis ollu henki löysässä. Niinkauan kuin maksimaalista pitoa on tarjolla, mun rahat menee sinne.KariFi kirjoitti:R2:lla pärjää kelillä kuin kelillä, on ne jo niin hyviä nykyään. Tietysti kannattaa vähän haistella sitä pitoa ensin, eikä rynnätä ihan sokkona mustana kiiltelevään risteykseen/mutkaan. Ennakoiva ajo korostuu mitä jäisempi on keli, mutta sehän ei ole pahaksi koskaan.
Itsellä sama rengas samanlevyisenä 18" koossa, yksi talvi takana. Kitkoilla n. vuodesta -95, ja kehitys niissä on ollut tänä aikana huimaa. Isoin ongelma on ollut liikkeellepääsy ylämäkeen tietyissä oloissa, mutta sekin on ratkennut nelivedon myötä.
Mut voi olla, että tästä aiheesta on joskus internetissä väännetty ennenkin...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Mitä...? Onko tämä foorumi säilynyt ilman omaa topicia kitka/nasta-väännölle...?
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 199
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
- Auto: M3 F80,i4 M50 G26,320d xdrive G20,320d xdrive G20
- Paikkakunta: Vantaa
Tai yhtälailla toistenpäin.salmol kirjoitti:Muutamat liukastelut pääkallokeleillä saa mielen vielä muuttumaan. :D. Nimimerkillä kitkoista nastoihin
Nimimerkki vuodesta 2000 asti keskieuroonpan kitkoilla, jossa yksi erehdys talvi hakkapeliitta 5 ja se oli iso virhe.
560hv/780nm & 544hv/795nm & 239hv/504nm & 239hv/504nm
Pötypuhetta. En tiedä yhtään keliä jossa nastat olisivat vaarallisesti liukkaammat kuin kitkat. Voi kitkat toimia paremmin kuivalla ja märällä jäättömällä tiellä, mutta ihan hyvin toimii myös nastat. Ja lumella kitkat pitää vähän napakammin kuin nastat, mutta ero on marginaalinen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 199
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
- Auto: M3 F80,i4 M50 G26,320d xdrive G20,320d xdrive G20
- Paikkakunta: Vantaa
Ei aloiteta vaikka -V- kuinka toivois... Sanotaan vaan että toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä... Mä tyttärestä ja...salmol kirjoitti:Pötypuhetta. En tiedä yhtään keliä jossa nastat olisivat vaarallisesti liukkaammat kuin kitkat. Voi kitkat toimia paremmin kuivalla ja märällä jäättömällä tiellä, mutta ihan hyvin toimii myös nastat. Ja lumella kitkat pitää vähän napakammin kuin nastat, mutta ero on marginaalinen.
560hv/780nm & 544hv/795nm & 239hv/504nm & 239hv/504nm