Alkaa taas olla se aika vuodesta että talvirenkaiden hankinta tulee ajankohtaiseksi. Olen päätymässä Michelin X-Ice 2 non RFT-malliin. Renkaiden koko tulee olemaan 235/40-18. Mitä porukka on mieltä sellaisesta että liike myy lähes vuoden vanhaa sarjaa uutena? Renkaat on paistettu viikolla 44/2009. Kyseinen toiminta on varmasti ihan normaalia Suomessa, mutta mieluitenhan sitä ottaisi mahdollisimman uudet tai edes samanvuotiset renkaat koska ei noita kuitenkaan tule ihan joka vuosi ostettua.
Entäpä onko muita nastarengas merkkejä jotka tulisi ottaa huomioon?
Keskustelua talvirenkaista
Itselläkin talvirenkaat hakusessa, joten siinä mielessä hyvä topicci.
44-09 paistetuttuja renkaita voi aivan hyvin myydä uusina. Olen törmännyt uusiin yli kolme vuotiaisiin renkaisiin Saksassakin BMW-motorrad liikkeessä, jätin kyllä ostamatta vaikka tunnustelemalla en huomannut eroa 10 viikkkoa vanhoihin renkaisiin. Tuossa on rengasmyyjän mielipide aiheesta http://vianor.fi/renkaiden-ikaantyminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Autossa voin käyttää muutaman vuoden ikäistä rengasta, mutta mopossa pyrin pitämään mahdollisimman uusia.
44-09 paistetuttuja renkaita voi aivan hyvin myydä uusina. Olen törmännyt uusiin yli kolme vuotiaisiin renkaisiin Saksassakin BMW-motorrad liikkeessä, jätin kyllä ostamatta vaikka tunnustelemalla en huomannut eroa 10 viikkkoa vanhoihin renkaisiin. Tuossa on rengasmyyjän mielipide aiheesta http://vianor.fi/renkaiden-ikaantyminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Autossa voin käyttää muutaman vuoden ikäistä rengasta, mutta mopossa pyrin pitämään mahdollisimman uusia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
/// Marko. kirjoitti tuolla aiemmin:
Mitä porukka on mieltä sellaisesta että liike myy lähes vuoden vanhaa sarjaa uutena? Renkaat on paistettu viikolla 44/2009.
Ostin itse juuri sellaiset Nokia hkpl 5:set jotka on paistettu vko16 vuonna 08 ja uskon pärjääväni niillä useamman vuoden. Sain tuon vanhemman nokialaisen ja tarvike aluvanne satsin, melko tarkkaan 1:n kiloeuron halvemmalla kuin mitä BMW:n orkkikset ja hkpl 7, olisi maksanut marmoritiskillä.
Mitä porukka on mieltä sellaisesta että liike myy lähes vuoden vanhaa sarjaa uutena? Renkaat on paistettu viikolla 44/2009.
Ostin itse juuri sellaiset Nokia hkpl 5:set jotka on paistettu vko16 vuonna 08 ja uskon pärjääväni niillä useamman vuoden. Sain tuon vanhemman nokialaisen ja tarvike aluvanne satsin, melko tarkkaan 1:n kiloeuron halvemmalla kuin mitä BMW:n orkkikset ja hkpl 7, olisi maksanut marmoritiskillä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Nyt on continental icecontactit ostettu. Asennusaika 1.11 tai aikaisemmin jos kelit niin vaativat. Pitonsa puolesta edelliset hkpl4:t olis varmaan menneet vielä tämän talven mutta niiden melu ja käytös kuivalla asfaltilla on jotain järkyttävää niin päätin sitten vaihtaa. Mielenkiinnolla odotan noita conteja, koska ovat ensimmäiset ei-runflatit oman auton alla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Voidaan sitten jakaa kokemuksia noista kumeista Nimittäin itsekin tilasin vastaavat ja myin 205/55R16 HKPL5 RFT:t pois. Nuo Contit on Made in Germany ja kantavuus luokka 94XL. Mulle ne tulee alle 16.10. Vanteena toimii sama 16-tuumainen orkkis aluvanne kuin entisilläkin renkailla.E81 kirjoitti:Nyt on continental icecontactit ostettu. Asennusaika 1.11 tai aikaisemmin jos kelit niin vaativat. Pitonsa puolesta edelliset hkpl4:t olis varmaan menneet vielä tämän talven mutta niiden melu ja käytös kuivalla asfaltilla on jotain järkyttävää niin päätin sitten vaihtaa. Mielenkiinnolla odotan noita conteja, koska ovat ensimmäiset ei-runflatit oman auton alla.
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Rengasvalmistajat suosittelevat että uusina myytäisiin enintään 5 vuotta aikaisemmin valmistetuja kumeja...EPJBMW kirjoitti:/// Marko. kirjoitti tuolla aiemmin:
Mitä porukka on mieltä sellaisesta että liike myy lähes vuoden vanhaa sarjaa uutena? Renkaat on paistettu viikolla 44/2009.
Uusina myytävät renkaat: suositus enintään viisi vuotta
Uusina renkaina voidaan myydä enintään viisi vuotta aiemmin valmistetut renkaat, koska renkaat säilyttävät oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa 5 vuotta; hyvän kauppatavan mukaisesti asiakasta informoidaan renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Autorengasliitto kertoo tiedotteessaan myös:
Rengasfoorumi 2010 -tapahtumassa nostettiin esiin henkilöauton renkaiden ikäsuositukset. Uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Hyvän kauppatavan mukaista on kuitenkin informoida asiakasta renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat. Renkaat alkavat ikääntyä toden teolla vasta niiden käyttöönoton jälkeen.
Rengasalan yhteisen näkemyksen mukaan rengas säilyttää käyttämättömänä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaiden kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmenen vuotta valmistusajankohdasta. Rengasalan keskeiset toimijat Suomessa myötäilevät ikäsuosituksissaan eurooppalaisten katto- ja sisarjärjestöjensä linjauksia.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 244
- Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
- Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21
Itsellä on 135:ssa alla kitkarunflatit nopeusluokituksella max 240 km/h.
Kuten arvata saattaa, pitoa ei liukkaalla ole. Mopoautot, bussit, vanhat mammat Nissan Microillaan vetävät piitkän kaulan valoista lähdettäessä vaikka tekisi mitä. Pienikin kaasunpainallus kuutosvaihteella 120 nopeudessa irrottaa perän tiestä salamannopeasti. Ajovakaudenhallinnalla on siis todella töitä ja vaimolle ei tätä autoa anneta.
Jos tästä talvesta tulee yhtä runsasluminen kuin viime talvesta käyn ostamassa tavalliset nastarenkaat ja laitan betonilaattoja takaluukkuun -luulisi sitten Ajamisen Iloa löytyvän talvellakin.
Kommentteja? Onko väliä mitkä renkaat ostaa? (Kiinalaiset halpisrenkaat eivät siis ole vaihtoehto)
Kuten arvata saattaa, pitoa ei liukkaalla ole. Mopoautot, bussit, vanhat mammat Nissan Microillaan vetävät piitkän kaulan valoista lähdettäessä vaikka tekisi mitä. Pienikin kaasunpainallus kuutosvaihteella 120 nopeudessa irrottaa perän tiestä salamannopeasti. Ajovakaudenhallinnalla on siis todella töitä ja vaimolle ei tätä autoa anneta.
Jos tästä talvesta tulee yhtä runsasluminen kuin viime talvesta käyn ostamassa tavalliset nastarenkaat ja laitan betonilaattoja takaluukkuun -luulisi sitten Ajamisen Iloa löytyvän talvellakin.
Kommentteja? Onko väliä mitkä renkaat ostaa? (Kiinalaiset halpisrenkaat eivät siis ole vaihtoehto)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Auto Bild Suomi 20/2010Vollgas kirjoitti: Kommentteja? Onko väliä mitkä renkaat ostaa? (Kiinalaiset halpisrenkaat eivät siis ole vaihtoehto)
Paras nastarengas
"Continental vastaa uudella nastarenkaallaan, ContiIceContactilla, joka on yllättävän hyvä sekä lumella että jäällä ja kokonaisuutena omaa luokkaansa. Nastojen vaikutus tuntuu olevan muita parempi. Se on paras rengas, jota olemme koskaan ajaneet talvioloissa."
Tekniikan Maailma 17/2010
Uusi ContiIceContactTM sijoittu arvostetussa Tekniikan Maailman talvirengastestissä kärkeen jääden testivoitosta, painotusten johdosta, 0,1 pisteen päähän. Uusi tuote vakuuttaa myös testaajat: "Se toimii sekä jäällä että varsinkin lumella mallikkaasti tarjoten huippuluokan pitoa ja varmaa ajettavuutta. Rengas on suuntavakaa ja ohjautuu tarkasti. Continentaliin on onnistuttu yhdistämään myös hyvät märän ja kuivan kelin ominaisuudet."
AutoPiltti kirjoittaa tuosta Contista myös että:sulan kelin ominaisuuksissa on paljon parantamisen varaa.Ristiriitainen rengas.TM:n mukaan parasta on ajettavuus kaikissa olosuhteissa.Pito jäällä ja lumella.Ota tästä nyt sitten selvää...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Yhdyn edellisen viestin testikommentteihin. Viime viikolla tuli kyseiset renkaat hommattua ja nyt viikon nillä ajaneena voin kertoa, että onpa vähän hyvät renkaat, hiljaiset ja mukavat. Jäällä ja lumella en ole vielä päässyt testaamaan. Suosittelen näitä. Itselläni koossa 245/40-18.
- MasterH
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 158
- Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
- Auto: F10 528iSA
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla oli ihan samat kokemukset edellisen 335i:n kanssa, hevosvoimat menettää merkityksensä Suomen talvessa. Oikea rengasvalinta riippuu siitä että missä liikut, pääkaupunkiseudulla tarvitaan talvirenkaalta ihan eri ominaisuuksia kun ... jossain muualla. Helsingin talveen Goodyear UltraGrip Ice+, oikeaan talveen Nokian Hakkapeliitta 7, (väittää Tekniikan Maailma). Kunnon talveen parhaat renkaat tehdään ilmeisesti SuomessaVollgas kirjoitti:Itsellä on 135:ssa alla kitkarunflatit nopeusluokituksella max 240 km/h.
Kuten arvata saattaa, pitoa ei liukkaalla ole. Mopoautot, bussit, vanhat mammat Nissan Microillaan vetävät piitkän kaulan valoista lähdettäessä vaikka tekisi mitä. Pienikin kaasunpainallus kuutosvaihteella 120 nopeudessa irrottaa perän tiestä salamannopeasti. Ajovakaudenhallinnalla on siis todella töitä ja vaimolle ei tätä autoa anneta.
Jos tästä talvesta tulee yhtä runsasluminen kuin viime talvesta käyn ostamassa tavalliset nastarenkaat ja laitan betonilaattoja takaluukkuun -luulisi sitten Ajamisen Iloa löytyvän talvellakin.
Kommentteja? Onko väliä mitkä renkaat ostaa? (Kiinalaiset halpisrenkaat eivät siis ole vaihtoehto)
Ei ton koneen ja takavedon kanssa oo olemassa mitään kovin hyvää ratkaisua talveen täällä,.. hanki talviauto
Edell. E92 335iA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 244
- Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
- Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21
On jo... Mersun maasturilla kuljetetaan perhettä ja lähdetään kauemmaksi.MasterH kirjoitti:
Ei ton koneen ja takavedon kanssa oo olemassa mitään kovin hyvää ratkaisua talveen täällä,.. hanki talviauto
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 244
- Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
- Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21
Keski-Eurooppakitkat saivat väistyä Hakkapeliittojen tieltä ja kas kummaa, BMW onkin ihan kelvollinen talviauto nyt!
Asiaan soveltuvaa musiikkia, olkaa hyvä: http://www.youtube.com/watch?v=EsWAPtwDkxw
Asiaan soveltuvaa musiikkia, olkaa hyvä: http://www.youtube.com/watch?v=EsWAPtwDkxw
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Sitähän minäkinVollgas kirjoitti:Keski-Eurooppakitkat saivat väistyä Hakkapeliittojen tieltä ja kas kummaa, BMW onkin ihan kelvollinen talviauto nyt!
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Viimeiset 5 talvea quattrolla laskeneena oli hieman epäilyksiä talvikeleistä ja takavedosta. Mutta täytyy sanoa, että ihan postitiivinen tunnelma on toistaiseksi takavedosta ja Michelin Xi2 kitkoista. Eihän tällä liikkeelle lähdöt mitään vauhdikkaita ole, mutta aina on valoista irti päästy.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 126
- Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
- Auto: Touring ilman G:tä
Kokemusta nyt kun alla ollut tuhannen kilsaa Hakkapeliitta 7 nastat E91:ssä (205/55/16). Vollottanut alusta saakka "vouvouvou" eli sellasta katkonaista. Ei häiritse aina, mutta joskus havahtuu kuuntelemaan kun ajelee noin kahdeksaa kymppiä. Edellisessä autossa (E46) oli Hakka 4, jotka huuti niin maan keleesti n. 80km/h vauhdissa tasaista huutoa. Ero äänessä ei ole kuitenkaan suuri, vaikka seiskoja on hehkutettu hiljaisiksi. Hyvä pito lumella normi jäisellä tiellä, mutta liukkaalla jäällä vetopito huono. Taitaa olla kaikkien renkaiden kanssa sama juttu.
Hitusen ehkä harmittaa, etten ottanut michelinin nastoja. Nokian R kitkat on myös olleet pari vuotta sitten, jotka oli kyllä hyvät ainakin etuvetoisessa autossa. Parhaat kokemukset on kutenkin Bridgestonen Blizzakeista vuosituhannen alusta. Josko taas seuraavaksi kokeilisi taas kitkarenkaita.
Hitusen ehkä harmittaa, etten ottanut michelinin nastoja. Nokian R kitkat on myös olleet pari vuotta sitten, jotka oli kyllä hyvät ainakin etuvetoisessa autossa. Parhaat kokemukset on kutenkin Bridgestonen Blizzakeista vuosituhannen alusta. Josko taas seuraavaksi kokeilisi taas kitkarenkaita.
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Itsellä kanssa kitkat ekaa talvea takatyöntöisen kanssa ja positiivisesti yllätyin niiden käyttäytymisestä. Olenpa jo useasti liikennevaloissa jopa "jättänyt" näitä nissaneita ja renoita joiden etupää siirtyilee sudituksen myötä vasemmalta oikealle ja voi voi sitä nastojen ropinaa joka niistä kuuluulaituri kirjoitti:Viimeiset 5 talvea quattrolla laskeneena oli hieman epäilyksiä talvikeleistä ja takavedosta. Mutta täytyy sanoa, että ihan postitiivinen tunnelma on toistaiseksi takavedosta ja Michelin Xi2 kitkoista. Eihän tällä liikkeelle lähdöt mitään vauhdikkaita ole, mutta aina on valoista irti päästy.