Keskustelua talvirenkaista

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
jusape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 150
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 20:45
Auto: BMW F10 530d xDrive M Performance 2014

Minullakin vaihtui F11:aan nastat kitkojen tilalle. Kitkoilla menin tällä autolla 30tkm.

Aika jäätävä ero. Sivuttaispito on kyllä huimasti parempi, samoin yllättäen loskassa menee todella paljon paremmin.
Kyllä ei ole meikäläisestä enää kitkamieheksi, vaikka sellaisilla olenkin PÄRJÄNNYT n. 100tkm talviajot.
Kitkoilla tosiaan pärjää, mutta nastoilla voi jo ihan ajella oikeasti.
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

jusape kirjoitti: Kitkoilla tosiaan pärjää, mutta nastoilla voi jo ihan ajella oikeasti.
Mitähän se oikea ajelu on.... juuri tulin yön yli pohjoisesta, yhdellä pysähdyksellä 1240 km, joista ekat vajaa 500 polanteella, seuraavat hemmetinmoisessa pyryssä ja loskassa, viimeiset parisataa sulilla teillä. Keskinopeus 98. Pohjoisessa oli väisteltävänä useampia porotokkia + yksi kettu ja jänis. Oulusta Jyväskylään oli autoa ojien pohjilla melkoiset määrät. En katsellut sen paremmin että oliko alla piikkejä vai ei, vaikka olis ollut useammastakin helppo tarkistaa kun olivat selällään. Itellä ei R2silla ottanut ees voimille kun viitsin vielä samoilla silmillä tännekin kommentoida.

Ajelkoon kukin sellasilla kumeilla millä tuntee pysyvänsä tiellä. Nykyisillä kitkoilla pysyy ja PÄRJÄÄ täysin jos on jonkinlainen ote auton käytökseen.

Taitaa oma anti tähän keskusteluun ollakin annettu. :cools:
Viimeksi muokannut KariFi, 20 Joulu 2014, 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

KariFi kirjoitti:
jusape kirjoitti: Kitkoilla tosiaan pärjää, mutta nastoilla voi jo ihan ajella oikeasti.
Mitähän se oikea ajelu on.... juuri tulin yön yli pohjoisesta, yhdellä pysähdyksellä 1240 km, joista ekat vajaa 500 polanteella, seuraavat hemmetinmoisessa pyryssä ja loskassa, viimeiset parisataa sulilla teillä. Keskinopeus 98. Pohjoisessa oli väisteltävänä useampia porotokkia + yksi kettu ja jänis. Oulusta Jyväskylään oli autoa ojien pohjilla melkoiset määrät. En katsellut sen paremmin että oliko alla piikkejä vai ei, vaikka olis ollut useammastakin helppo tarkistaa kun olivat selällään. Itellä ei R2silla ottanut ees voimille kun viitsin vielä samoilla silmillä tännekin kommentoida.

Ajelkoon kukin sellasilla kumeilla millä tuntee pysyvänsä tiellä. Nykyisillä kitkoilla pysyy ja PÄRJÄÄ täysin jos on jonkinlainen ote auton käytökseen.

Taitaa oma anti tähän keskusteluun ollakin annettu.
Ei kukaan varmastikaan ole eri mieltä sun kanssa. Kyllä niillä pärjää. Itse ajelin 90-luvulla jenkkiautolla ja jenkkikitkoilla 3 talvea enkä ajanut kertaakaan ojaan.

Nastarenkaissa vaan on parempi pito jäisellä tienpinnalla esim. jarruttaessa, joten monet, kuten minä, haluavat maksimoida turvallisuutensa sitä kautta, menettämällä samalla osan ajomukavuudesta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:Ei kukaan varmastikaan ole eri mieltä sun kanssa. Kyllä niillä pärjää. Itse ajelin 90-luvulla jenkkiautolla ja jenkkikitkoilla 3 talvea enkä ajanut kertaakaan ojaan.

Nastarenkaissa vaan on parempi pito jäisellä tienpinnalla esim. jarruttaessa, joten monet, kuten minä, haluavat maksimoida turvallisuutensa sitä kautta, menettämällä samalla osan ajomukavuudesta.
Juuri näin. Pidin paljon kitkoista jotka minulla oli Volvo S80:n alla, pitivät mielettömän hyvin paitsi jäällä. Hiljaiset ja muutenkin hyvät.

Itse ja vaimo meinattiin kumpikin vetää useammankin kerran pöpelikköön jäisellä kelillä joten sen jälkeen ollut nastarenkaat aina. Ja vaikka ajettavuudessa, mukavuudessa ja metelissä hävitään, niin turvallisuudessa voitetaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Molempi parempi. Kitkoilla tuli tälle syksylle 4500 km, nyt takana on 500 km nastoilla joilla mennään kunnes pikitiet on taas sulat. Kevään kitka-kausi riippuu aina vähän keleistä, viime talvena en viitsinyt ajaa nastoilla kuin kolme viikkoa. Tällä systeemillä on menty jo kohta kymmenen vuotta.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kitkoilla tuleva talvi pitkästä aikaan. Alle tulivat kohtuuhintaiset Hankookin Winter Icept IZ W606 ja ensikilometrit lumella tuntuivat vallan mainioilta. Maantieajoon tuli lisää epämääräisyyttä ja tuntuu vaativan paimentamista. Hiljaiset nuo on joka tapauksessa.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Eikös se ole niin, että jäisellä alustalla nollakelillä jarrutusmatkassa on tavaton ero nastarenkaiden eduksi: 50 km/h nopeudella melkein parikymmentä metriä eli useampi autonmitta.

Mitä kylmempää, sitä pienemmäksi ero tulee. Parinkymmenen asteen pakkasella nasta- ja kitkarenkaat pitävät jo yhtä hyvin.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

El_Ucca kirjoitti:
///Marko kirjoitti: Mulla oli Michelin X-icet edellisessä autossa ja tässä nykyisessä on hkpl 8:t. Aivan kamalaa jollotusta pitää nuo hakkapeliitat 80km/h-100km/h vauhdissa, eikä pidoltaankaan varsinkaan loskakelillä ole mitkään ylivertaiset. Michelineistä ei ole mitään valittamista ja jos hintakin on halvempi niin osta ihmeessä ne.
Kasien jollotus häviää kyllä ajan myötä. Itselläni se taisi alata vaimenemaan jo 2000 kilsan kieppeillä, mutta vasta 5000 kilsan jälkeen se oli täysin hävinnyt. Pakko kuitenki sanoa vielä, että noina ekoina kilsoina melu oli suorastaan karmiva. Juuri ilmestyneessä TM:n testissä Michelin pärjäsi keskitasoisesti, mutta melussa se oli paras, saanen ainoana nastarenkaana melusta seiskan. Melutasot testattiin subjektiivisesti, eli ilman mittareita. Testin voitti HKPL 8.
Nyt kun on toinen talvi menossa kaseilla, niin jollotusta ei enää kuulu lainkaan (ei siis yhtikäs yhtään)

Auto oli siis 520d F11 ja rengaskoko 225/55/17

Valitsin kuitenkin toiseen autoon Goodyearit, koska jollotus oli kuitenkin aluksi niin karmea, että teki mieli kuulosuojaimia käyttää.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Munanjatke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Huhti 2014, 21:08

Kellään kokemuksia näistä Pirellin WInter ice Zero renkaista ---> http://www.rengasvertailu.fi/nastarenka ... i-ice-zero" onclick="window.open(this.href);return false;
Ois vähän halvemmat kuin hakka8, mutta suurinpiirtein samoilla ominaisuuksilla

Kitkoja en tule edes harkitsemaankaan

Tulis x kolmoseen koossa 235/50/18 ,
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Käyttäjien kokemuksia kuulostelisin.
Hiljaisia nastarenkaita?
Tahi siis vähemmän ärsyttäviä ääneltään?
Michelin X-ice?

Ei asialla mikään kiire vielä ole, mutta uudet aikomus hankkia vaimon 1-sarjalaiseen ennen kauden alkua.
Nokialaiset on toisessa, mutta mielellään hankkisi jotkut hiljaisemmat nyt, jos sellaisia on.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Mulla X1 xDrivessa kitkat alla (uudet Nokian R2 koossa 225/45/18) ekaa talvea. Ainoastaan yhden kerran oli koko talven aikana tilanne täällä etelä-suomessa, jossa olisin nastoja tarvinnut. Neljänkympin risteys ja pakkasen jälkeen nollakelipäivä vesisateella. Jäätyneen tienpinnan päällä vettä, joten pitoa ei jarrutuksessa ollut juurikaan itse risteyksessä. Sitä edeltävällä pätkällä ennen suojatietä kyllä oli eli mahdolliset jalankulkijat eivät olleet vaarassa vaan ennemminkin pelti.

Tuon yhden tapauksen takia en kyllä nastoja autooni laita. En hemmetissä.

Ajellut muutenkin kitkoilla viimeisten 15 vuoden aikana yli 100tkm ja hyvin on pärjännyt etelästä pohjoiseen, kunhan vaan oma ajoasenne on kohdallaan. Eikä tarvitse uikuttaa uraisista teistä, kun ainakaan itse en niitä ole synnyttämässä.

Omasta mielestäni nastat pitäisi kieltää lailla uusista autoista joissa on kaikki hilavitukuttimet abseista luistoentoihin ja ajovakaudenhallintaan. Poislukien kuljettajat, joilla on tuore ajokortti (tosin näillä harvoin on rahaa uuteen autoon).

Sori, vähän provoa ja ehkä offtopic, mutta kyllä vit..aa kun täällä etelä-suomessa ajetaan nastoilla eikä muuteta ajoasenteita fiksummiksi.

Summasummarum. Nokian R2 ja xDrive = pärjäät kitkoillakin ihan hyvin ja nuo on kyllä hiljaiset renkaat.
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

+1

Nastat ovat nyky-aikana ihan turhakkeita. Ikinä en ole nastoilla ajanut eikä koskaan ole tullut sellainen tunne että niitä tarvisi. Kun on asenne kohdallaan ja alla laadukkaat kitkat missä pintaa jäljellä, niin talviajo on erittäin miellyttävää ja turvallista. Nastat sitä paitsi nostattaa asfalttipölyä mikä tekee suurta tuhoa ihmisten ja lapsien keuhkoissa. Melusta puhumattakaan taikka uraisista teistä minkä korjaaminen sitten maksaa hunajaa.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

heifetz kirjoitti:+1

Nastat ovat nyky-aikana ihan turhakkeita. Ikinä en ole nastoilla ajanut eikä koskaan ole tullut sellainen tunne että niitä tarvisi. Kun on asenne kohdallaan ja alla laadukkaat kitkat missä pintaa jäljellä, niin talviajo on erittäin miellyttävää ja turvallista. Nastat sitä paitsi nostattaa asfalttipölyä mikä tekee suurta tuhoa ihmisten ja lapsien keuhkoissa. Melusta puhumattakaan taikka uraisista teistä minkä korjaaminen sitten maksaa hunajaa.
Olisitpa ollut yhdenkin kerran mun kyydissä, kun tuulenpuuska nappasi Seiskaan kiinni Lahden motarilla ja seurauksena piiiiitkä sivuluisu. Ajonvakautus huusi hoosiannaa ja tilanteesta selvittiin. Alla oli tuoreet nastarenkaat. Kitkarenkailla olis ollut parempi tilanne teidän lukijoiden kannalta; en olis täällä enää kirjoittamassa näitä palopuheita. :tong:

Kun sattuu olemaan semmonen duuni, että kelistä riippumatta on joskus päivittäin ajettava satoja kilsoja ympäri Suomea, niin nastat on ja pysyy (paitsi silloin kun niitä irtoaa...). Turha tulla kukkahattuilemaan jostain tien kulumisesta...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Uppe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Syys 2011, 20:27
Auto: BMW F11 518d Touring Business Exclusive 2015

Itsekin pitää pikkuhiljaa alkaa miettimään nastarengasvalintaa 225/55r17 -koossa, autona 2015 518d farkku. Mitä rengasta porukka suosittelee tuo vempeleen alle? Kakkosautossa on Nokian Hakkapeliitta 8, ja täytyy kyllä sanoa että ovat aikamoiset ujeltajat,liekö sitten sopivammat Bemarin alle kuin japanialaiskippoon..
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Uppe kirjoitti:Itsekin pitää pikkuhiljaa alkaa miettimään nastarengasvalintaa 225/55r17 -koossa, autona 2015 518d farkku. Mitä rengasta porukka suosittelee tuo vempeleen alle? Kakkosautossa on Nokian Hakkapeliitta 8, ja täytyy kyllä sanoa että ovat aikamoiset ujeltajat,liekö sitten sopivammat Bemarin alle kuin japanialaiskippoon..
Minusta se on joko Michelin tai Continental niin ei tule pettymystä. Edellisessä autossa (BMW F31) oli Hakkapeliitta 8:t ja ujellusta riitti siihen malliin että Nokialaisia en toiste laita.
hazall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 19:21

Eka nelikko alla (X5 2011) ja täytys talvirenkaat jossain vaihessa katsoa. Kolmekymmentä vuotta menty nastoilla kitkoja edes harkitsematta, mutta nyt pisti miettimään. Orggis 18" vanteille olis tarkoitus talvikummit pyöräyttää.
Kumpi vai kampi? Ajo pääasiassa keskisen Suomen polanteisia ja/tai huonosti aurattuja teitä sekä sulaa ja suolattua ysitietä Tampereelle ja takaisin. Apuuva!
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

hazall kirjoitti:Eka nelikko alla (X5 2011) ja täytys talvirenkaat jossain vaihessa katsoa. Kolmekymmentä vuotta menty nastoilla kitkoja edes harkitsematta, mutta nyt pisti miettimään. Orggis 18" vanteille olis tarkoitus talvikummit pyöräyttää.
Kumpi vai kampi? Ajo pääasiassa keskisen Suomen polanteisia ja/tai huonosti aurattuja teitä sekä sulaa ja suolattua ysitietä Tampereelle ja takaisin. Apuuva!
Itse hommasin viime talveksi 18" koossa Continentalin nastat eikä ollut kyllä mitään valittamista, pitoa oli ihan riittävästi ja tuolla profiililla menokin oli toivotun jämäkkää (245/45). Aiemmin ollut pariin otteeseen Nokialaiset (4 & 5:t) nastat alla 16" koossa (vanhassa bemarissa ja golffissa) ja voi sitä rungon löysyyttä ... tuntuu että renkaat irtoavat vanteilta mutkaisissa rampeissa.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

hazall kirjoitti:Eka nelikko alla (X5 2011) ja täytys talvirenkaat jossain vaihessa katsoa. Kolmekymmentä vuotta menty nastoilla kitkoja edes harkitsematta, mutta nyt pisti miettimään. Orggis 18" vanteille olis tarkoitus talvikummit pyöräyttää.
Kumpi vai kampi? Ajo pääasiassa keskisen Suomen polanteisia ja/tai huonosti aurattuja teitä sekä sulaa ja suolattua ysitietä Tampereelle ja takaisin. Apuuva!
Ota kitkat, et pety. Nokian R2:sta kehtaa suositella ja niillä taitaa olla myös maastuireihin R2 SUV. Mulla X1 xDrivessa noi R2:set koossa 225/45/18 ja ajelin viimekin talvena ihan keski-suomen polanteisia pikkuteitä, sekä umpilumisia korpiteitä ilman ongelmia. Kannattaa ainakin harkita.
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Hmm... tietysti kitkarenkaissa voisi olla jotain ajatusta.
Lumella ja sohjossahan puntit lienee tasan, ja muuten vaimo kuitenkin pörrää enimmäkseen kaupungissa.
Kuitenkin toisessa autossa on nastat jos tuntee epävarmuutta joinakin talvipäivinä...
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

lgr122 kirjoitti:Hmm... tietysti kitkarenkaissa voisi olla jotain ajatusta.
Lumella ja sohjossahan puntit lienee tasan, ja muuten vaimo kuitenkin pörrää enimmäkseen kaupungissa.
Kuitenkin toisessa autossa on nastat jos tuntee epävarmuutta joinakin talvipäivinä...
Kaupungissa nastat kiillotetun jään takia, lapin lumisilla teillä kitkat. Itse valitsen nykyään aina nastat, oli kerran kitkat ja siihen rengassarjaan saa se kokemus jäädäkin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin