Keskustelua talvirenkaista

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

ContiVikingContact6 on oman kokemuksen mukaan huikean hyvä ainakin matalaprofiilisena. Hiljainen ja hyväkäytöksinen, eikä sotke luistonestoa.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

wilho kirjoitti:Moi,

minulla oli Continental...

Takaisin tuli uusi satsi ContiIce2ia eikä enää ole ravistanut.
Tähän vielä tarkennusta, ovat varmasti parhaat nastarenkaat mitä minulla on ollut, Nokian talvirenkaat ovat olleet liian pehmeitä sport-jousituksella varustetun BMWn alla, en niitä osta. Lisäksi molemmat HKPL 7 & 8 ovat aika kovaäänisiä. Myös Michelin X-ICE Northista on kokemusta melkein 10v takaa, ne toimi upeasti e46 coupeessa. Viime talvena ostin pojan autoon Hankookin iPike:t juuri siinä koossa missä ne pärjäsivät TM testissä - tasaisen varmat nämäkin. Nyt pitäisi ostaa kahdet renkaat, yhdet koossa 205 tai 215/55/17 pikkuhybridiin ja toiset 255/50/19 maasturiin. Mitä kokemuksia maasturin nastarenkaista, mitkä on hiljaiset, ei-veltot ja kuitenkin pitävät?
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Ajelin kaksi viime talvea renkailla HKPL 8 225/55/17. Autona BMW 520d xDrive vm 2014. Olin tyytyväinen renkaisiin, lukuunottamatta ensimmäisen 5000 km aikana esiintyvää jollotusta. 5000 km jälkeen renkaat hiljenivät merkittävästi ja jollotus poistui täysin.

Koska meillä tulee tuo 5000 km äkkiä täyteen, olin nytkin ostamassa HKPL 8 renkaita uuteen Volvo V90:seen. Rengaskoko 245/45/18. Niitä ei ollut liikeessä kumma kyllä saatavilla, joten päätin testien perusteella valita continentalit, vaikka niistä oli kulumisen ja nastojen irtoamisen kannalta huonoja kokemuksia.

Voin kyllä sanoa, että ainakin melun kannalta kannatti. Ei tarvitse enää kärsiä jollotuksesta, vaan renkaat ovat selvästi hiljaisemmat uutena mitä nokialaiset olivat. Olin varatunut myös Continentalin osalta vastaavaan jollotukseen saman suuremman nastamäärän johdosta, mutta onneksi olin väärässä. Renkaat on siis Continental IceContact 2.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Aika paljon laski polttoaineen kulutus, kun vaihtoi talvikiekot alle.

Kesärenkaat Bridgestonet RF ed.245/45/18 ja takana 275/40/18 vastaan Nokian HP8 225/55/17: samalla matkalla samoissa olosuhteissa n.0,8 litraa! Melko paljon jarruttaa nuo leveät kesäkiekot menoa.
Nyt tosiaan menee 4,3l/100km ja ennen 5,1l.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

gestapo kirjoitti:Aika paljon laski polttoaineen kulutus, kun vaihtoi talvikiekot alle.

Kesärenkaat Bridgestonet RF ed.245/45/18 ja takana 275/40/18 vastaan Nokian HP8 225/55/17: samalla matkalla samoissa olosuhteissa n.0,8 litraa! Melko paljon jarruttaa nuo leveät kesäkiekot menoa.
Nyt tosiaan menee 4,3l/100km ja ennen 5,1l.
Ittellä samalaiset kesikset samassa koossa. Nokian R2 laitetaan jossain vaiheessa alle. Ois todella hienoa jos ton löhes litran tippuis. Nyt kun ei mene alle kuuden vaikka ajais miten...
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

gestapo kirjoitti:Aika paljon laski polttoaineen kulutus, kun vaihtoi talvikiekot alle.

Kesärenkaat Bridgestonet RF ed.245/45/18 ja takana 275/40/18 vastaan Nokian HP8 225/55/17: samalla matkalla samoissa olosuhteissa n.0,8 litraa! Melko paljon jarruttaa nuo leveät kesäkiekot menoa.
Nyt tosiaan menee 4,3l/100km ja ennen 5,1l.
En keväällä huomannut mainittavia eroja kun 245/45R18 Nokian HP8 (RF) vaihtui saman kokoisiin GY F1 Eagle Asymmetric 2 (ei-RF) rinkuloihin. Toisaalta arkikulutus pyörii 8 paikkeilla ja maakuntamatkailukin harvoin edes kutosella alkaviin lukuihin tippuu. Aika kauniisti osaat ajaa.

Raportoin jos jotain eroa huomaan kun vaihtuu taas talvirenkaisiin päin.
Hesemonni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 14:31
Auto: BMW 520d xdrive touring
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Aaaahhhh. Ihan hiljaista autossa, kun sai kunnon NASTArenkaat alle talveksi ja nuo RFT-kesäromut alta pois. Never again.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Vähenipä sittenkin tuo kulutus täälläkin yli puoli litraa satasella kun vaihtui Nokian Hakkapeliitta 8 (RF), vaikka koko pysyi samana. Renkailla viime talvena lähes 8000 ajettu, kaikki nastat tallella ja uraa reilusti yli 8mm jäljellä.

On kesärenkaisiin verrattuna ikävästi äänekkäämmät matalissa nopeuksissa (alle 60kmh). Maantie- ja motarinopeudessa en sitten enää osaakaan sanoa onko melua enemmän vai vähemmän kuin kesärenkailla, hieman yllättävä seikka. Toisaalta samaa mietin jo keväällä toiseen suuntaan vaihtaessa. Ääni tietysti on erilaista. Ohjattavuus ja ajettavuus yllättävän ok, vähän kevyempi fiilis tulee.

Saattaa päästää enemmän tienpintaa läpi kuin kesärenkaat (ei-RF) tai sitten RF-asenneongelma vaivaa.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Nyt on tullut parisen viikkoa ajeltua talvirenkailla (Pirelli Scorpion winter suv, ei-RF, nopeusluokka H) ja siten on ensivaikutelmaa enemmän pohjaa vertailla kesärenkaisiin (Pirelli Scorpion verde RF)
Ensivaikutelma tuntuu kestäneen. Ajettavuudessa ei mitään merkittävää eroa ole havaittavissa. Rengasmelukin on korvakuulolta samaa luokkaa. Jos en tietäisi kummat renkaat alla on, tuskin osaisin varmuudella sanoa kummat kiekot siellä alla pyörii..niin kauan kun alla on sula tienpinta :tong:
Edellinen runflat-kokemukseni on noin kymmenen vuoden takaa. Silloin tilanne oli se, että molemmat renkaat olivat Bridgestonen tuotteita, kesärenkaat RF ja talvirenkaat (nopeusluokka H kitkat silloinkin) ei-RF. Silloin E92:n alla ero oli sekä ajettavuudessa että rengasmelussa selkeä - talvirenkaan eduksi.

Näinollen olen positiivisesti yllättynyt siitä, että kuluneessa kymmenessä vuodessa RF-renkaissa on päästy isoja askeleita eteenpäin. Ainakin siis Pirellin kohdalla X5:n alla ero RF kesärenkaan ja ei-RF kitkan välillä on hyvin pieni verrattuna tuohon taannoiseen Bridgestone kaksikkoon.

Toki varmasti silläkin on tässä iso merkityksensä minkä auton alla renkaat pyörivät. X5 on jo lähtökohtaisesti tunnottomampi tällaisille renkaan eroille kuin aikanaan E92 tai nykypäivänä vastaava 4-sarjan kulkupeli.
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Hyviä kokemuksia myös Pirellin RF renkaista, niin kesä kuin talvi, koko 19" 225/40.
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

minulla sama juttu kuin JVA:lla. X5 näyttää toimivan 20" Pirelli Zero RF kesäkummeilla ja 19" Hakkapeliitta 7 SUV ei-RF nastoilla yllättävän samalla tavalla. Ei vetele. Jälkimmäiset tosin rapisevat ja myös ulvovat vähän. Menin ostamaan sekaleveät M-Sport vanteet ja 10" takavanteisiin jäi sitten vain 285/45R19 vaihtoehdoksi.

Pitää vain varoittaa muitakin miten kävi BMW anturien ja venttiilien kanssa: Rengasliike laittoi harmaiden suojatulppien sijaan yhteen renkaaseen normaalin mustan tulpan, aihettaen sen että tulppa painoi venttiiliä auki hiukan niin että rengas tyhjeni pihassa tyhjäksi asti. Poika onneksi keksi mistä on kyse ja talosta löytyy kompura.

225xe:ssä on Contin IC2:set ja ne on hyvät ajaa, jämäkät eikä ulise kuten nuo Hakkapeliitat.
Viimeksi muokannut wilho, 04 Marras 2016, 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
Avatar
rBoost
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 12:23
Auto: Porsche Cayman S '14
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Helou! Viikonloppuna tuli ämmään alle talvirenkaat ja näyttäisivät olevan merkkiä/mallia Michelin Alpin PA3. Onko porukalla tuollaisista mitään kokemusta, eli pärjääkö tuolla setillä Suomen talvessa, vai onko tässä heti lähdettävä rengaskaupoille? Olisin siis joka tapauksessa laittanut tuohon kitkat, että siinä ei ole mitään ongelmaa. Itse vain sain sellaisen käsityksen, että nuo olisivat ns. Keski-Euroopan kitkat ja eivät välttämättä siis sopisi parhaiten tänne pohjolaan.
Saab 9000 turbo '85
Saab 900 '86
Saab 900 '94
Saab 9-3 SS 2,8TS V6 Aero '07
BMW e92 320dA Coupé '08
BMW f20 125dA M-Sport '12
BMW e92 M3 DCT Coupé '10
BMW f20 M140i xDrive '16
Porsche Cayman S '14
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

rBoost kirjoitti:Helou! Viikonloppuna tuli ämmään alle talvirenkaat ja näyttäisivät olevan merkkiä/mallia Michelin Alpin PA3. Onko porukalla tuollaisista mitään kokemusta, eli pärjääkö tuolla setillä Suomen talvessa, vai onko tässä heti lähdettävä rengaskaupoille? Olisin siis joka tapauksessa laittanut tuohon kitkat, että siinä ei ole mitään ongelmaa. Itse vain sain sellaisen käsityksen, että nuo olisivat ns. Keski-Euroopan kitkat ja eivät välttämättä siis sopisi parhaiten tänne pohjolaan.
Näyttää olevan tehokkaampiin autoihin tarkoitettu rengasmalli. Nopeusluokituksesta pystyy päättelemään pito-ominaisuuksia, eli jos nopeusluokka on esim. H, niin todennäköisesti ovat tarkoitettu keskieuroopan markkinoille.
Pärjääkö noilla Suomessa, riippuu täysin ajotavasta. Tuoreilla H-nopeusluokan renkailla ja oikealla ajotavalla pärjää todennäköisesti melko ongelmitta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Minulla oli maahantuodussa Volvo S80:ssä tuollaisen Misukan Alpin-renkaat ja aivan toivottomat jäällä. Kuivalla asfaltilla toimivat ja lumella, mutta jäällä ei mitään pitoa.

Tosin tästä on jo aikaa kymmenen vuotta joten renkaatkin ovat toki kehittyneet.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
rBoost
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 12:23
Auto: Porsche Cayman S '14
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Joo, vähän tuon suuntaista pelkäsinkin. Pitää viikonloppuna tehdä reissu Jyväskylään ja tuolla matkalla viimeistään näkee sitten tarvitseeko lähteä rengasliikkeeseen. :)
Saab 9000 turbo '85
Saab 900 '86
Saab 900 '94
Saab 9-3 SS 2,8TS V6 Aero '07
BMW e92 320dA Coupé '08
BMW f20 125dA M-Sport '12
BMW e92 M3 DCT Coupé '10
BMW f20 M140i xDrive '16
Porsche Cayman S '14
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

penttim kirjoitti:
rBoost kirjoitti:Helou! Viikonloppuna tuli ämmään alle talvirenkaat ja näyttäisivät olevan merkkiä/mallia Michelin Alpin PA3. Onko porukalla tuollaisista mitään kokemusta, eli pärjääkö tuolla setillä Suomen talvessa, vai onko tässä heti lähdettävä rengaskaupoille? Olisin siis joka tapauksessa laittanut tuohon kitkat, että siinä ei ole mitään ongelmaa. Itse vain sain sellaisen käsityksen, että nuo olisivat ns. Keski-Euroopan kitkat ja eivät välttämättä siis sopisi parhaiten tänne pohjolaan.
Näyttää olevan tehokkaampiin autoihin tarkoitettu rengasmalli. Nopeusluokituksesta pystyy päättelemään pito-ominaisuuksia, eli jos nopeusluokka on esim. H, niin todennäköisesti ovat tarkoitettu keskieuroopan markkinoille.
Pärjääkö noilla Suomessa, riippuu täysin ajotavasta. Tuoreilla H-nopeusluokan renkailla ja oikealla ajotavalla pärjää todennäköisesti melko ongelmitta.
Tuokaan ei näköjään enää pidä ihan suoraan paikkaansa. Ainakin TM kitkarengasvertailussa ainakin Michelin XI-3 ja joku toinenkin pohjoismainen rengas oli H-luokiteltu.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

penttim kirjoitti: Näyttää olevan tehokkaampiin autoihin tarkoitettu rengasmalli. Nopeusluokituksesta pystyy päättelemään pito-ominaisuuksia, eli jos nopeusluokka on esim. H, niin todennäköisesti ovat tarkoitettu keskieuroopan markkinoille.
Pärjääkö noilla Suomessa, riippuu täysin ajotavasta. Tuoreilla H-nopeusluokan renkailla ja oikealla ajotavalla pärjää todennäköisesti melko ongelmitta.
Pystyyhän siitä nopeusluokasta jotakin päättelemään, mutta renkaiden kehitys on ollut sellaista että tuo mainittu H ei enää ole mikään "vain keskieurooppaan", vaan sillä pärjää mainiosti myös Suomessa. V - luokka alkaa sitten vaatimaan vähän erityishuomiota Suomen olosuhteissa.

Minulla on X5:ssa alla H-luokan Pirellit. Nyt kun tällä viikolla on päässyt ajamaan loskaa, lunta, liippaantunutta lunta ja jäätä niin uskallan hyvillä mielin sanoa että ainakin X5:n alla H-luokan Pirelli toimii erittäin hyvin.
tomppalaine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Marras 2016, 15:41

Onko kellään kokemusta näistä hankookeista? http://www.renkaat.com/renkaat/car/wint ... --13435063 Aikaisemmin on ollut Nokian renkaita alla mutta nyt haluaisin kokeilla jotain muuta merkkiä. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

gestapo kirjoitti:Aika paljon laski polttoaineen kulutus, kun vaihtoi talvikiekot alle.

Kesärenkaat Bridgestonet RF ed.245/45/18 ja takana 275/40/18 vastaan Nokian HP8 225/55/17: samalla matkalla samoissa olosuhteissa n.0,8 litraa! Melko paljon jarruttaa nuo leveät kesäkiekot menoa.
Nyt tosiaan menee 4,3l/100km ja ennen 5,1l.
Mun on hiukan vaikea uskoa, että renkailla (varsinkaan talvirenkailla vaikka kapeammat ovatkin) päästäisiin 20% matalampaan kulutukseen.

Ero johtuu suurimmaksi osaksi satunnaisvaihtelusta (liikennevirrat), varovaisemmasta ajotyylistä (ettei nastat irtoa) ja kenties talvinopeusrajoituksista...


Sent from my iPhone using Tapatalk
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Hankook on F20 alla, vakio 16" 130 nastan versio. Olen todella tyytyväinen, edellisessä autossa oli Hkpl 7 eikä Nämä ainakaan uutena häviä niille yhtään.
Vastaa Viestiin