Tuolta http://rengasjatarvike.com/verkkokauppa/" onclick="window.open(this.href);return false; saa aika sopuhintaan contin (ja muitakin) renkaita.
Esimerkiksi:
http://rengasjatarvike.com/verkkokauppa ... cecontact/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erittäin nopea toimitus, omani tulivat 2 päivässä.
Keskustelua talvirenkaista
Kun olette tilanneet verkkokaupoista renkaita, oletteko saaneet tuoreita sarjoja vai ovatko ne olleet jo useamman vuoden vanhoja? Esim. tuolla rengasjatarvike.com sivustolla myydään tarjouksessa vuonna 2007 valmistettuja kiekkoja, joilla ymmärtääkseni ei tee enää mitään. Käsittääkseni rengas vanhenee n. kuudessa vuodessa vaikkei sillä ajettaisi metriäkään.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Minkälainen rengas laadultaan on Nokian Nordman 5? Onko tämä joku Hakka 4 tai 5 uudelleen nimettynä vai mistä on kysymys?
Edit: Vianor kertoo:
Edit: Vianor kertoo:
Uusi Nokian Nordman 5 -nastarengas on tarkka ja tasapainoinen oikukkaissa talvikeleissä. Nokian Hakkapeliitta 5 -menestystuotteesta tuttu pintamalli ja rakenneratkaisut kohentavat pitoa sekä ajovakautta. Pyöreä kevytnasta toimii oivallisesti yhteen uuden jäykemmän kumiseoksen kanssa. Tuloksena on tinkimätön pito ja luokkansa parhaimmistoon kuuluvat kestävyysominaisuudet. Varmaotteisen Nokian Nordman 5:n sivuttaispitoa lisäävät olkapäiden luistonestourat. Keskialueen kaksoispalarakenne täsmentää ohjaustuntumaa. Kuviomuotoilu tekee tiekosketuksesta rauhallisen ja hiljaisesti rullaavan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Ainakin kuvio näyttää samalta kuin Hakkapeliitta 5, jollaiset ostin uutena viimevuonna. Luultavasti sama rengas hieman parannettuna.Squamish kirjoitti:Minkälainen rengas laadultaan on Nokian Nordman 5? Onko tämä joku Hakka 4 tai 5 uudelleen nimettynä vai mistä on kysymys?
Eli perustuu vuoden 2008 testivoittajaan.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Olen tilannut reifendirekt.de useamman sarjan renkaita. Ovat aina olleet max puoli vuotta vanhoja. Mutta olen kuullut toisenlaisiakin tarinoita, tosin en muista onko nettijuttuja vai päin naamaa. (nettikommentit voivat olla paikallisten liikkeiden kirjoittamia ).Merikotka kirjoitti:Kun olette tilanneet verkkokaupoista renkaita, oletteko saaneet tuoreita sarjoja vai ovatko ne olleet jo useamman vuoden vanhoja? Esim. tuolla rengasjatarvike.com sivustolla myydään tarjouksessa vuonna 2007 valmistettuja kiekkoja, joilla ymmärtääkseni ei tee enää mitään. Käsittääkseni rengas vanhenee n. kuudessa vuodessa vaikkei sillä ajettaisi metriäkään.
Renkaan ikä riippuu siitä mistä puhutaan. Kesärenkaille joku kaksi vuotta ei mielesätni ole mikään paha, mutta kitkoille, lähettäisin saman tein takaisin. Nastarenkaat (ovat nykyään siis myös kitkarenkaita kera nastojen) sama juttu.
Alankin tilamaan Dunloppeja tämän kommentin jälkeen. En tiedä mitä teen, jos tulee vuodenkin vanhat renkaat. Todennäköisesti reklamoin.
Lopuksi Suomikauppiaista: ostin kerran yhdesät liikkeestä Vantaalta Continentalin kitkat. Olivat puolitoista vuotta vanhat. Myyjä sanoi, että hyvät ovat, jepu jep...
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Eihän sillä ole merkitystä, kuinka vanhoja renkaat on uutena, vaan kokonaiskäyttöikä. Kolme vuotta vanhoja renkaita vissiin saa myydä "uusina" jos ne on oikein säilytetty.
Mullakin tuppaa renkaita kulumaan joskus niin, että vuoden ajon jälkeen ne on vaihtokunnossa. Kumpi sitten on parempi, ostaa uunituoreet nakit ja ajaa niillä 5 vuotta, vai vuoden vanhat nakit ja ajaa niillä 2 vuotta.
Mullakin tuppaa renkaita kulumaan joskus niin, että vuoden ajon jälkeen ne on vaihtokunnossa. Kumpi sitten on parempi, ostaa uunituoreet nakit ja ajaa niillä 5 vuotta, vai vuoden vanhat nakit ja ajaa niillä 2 vuotta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Re: renkaiden kesto
Leudot talvet pilaavat suomalaisten talvirenkaat
Vähälumiset talvet tuhoavat suomalaisautoilijoiden talvirenkaita erityisesti Etelä-Suomessa.
Vähälumiset talvet ja aikaiset keväät turmelevat suomalaisautoilijoiden talvirenkaita, toteavat talvirengasasiantuntijat. Talvirenkaat vaurioituvat, koska asfaltti kuluttaa rengasta enemmän kuin lumipinta. Talvirenkaat on suunniteltu lumisille ja jäisille teille.
– Leuto talvi kuluttaa talvirenkaita. Talvirenkaat kuluvat jopa kymmenen kertaa nopeammin, jos tiellä ei ole jäätä, sanoo ivalolaisen talvirengastestiyrityksen Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila.
Antilan mukaan autolla voi ajaa jopa satoja tuhansia kilometrejä ilman talvirenkaiden kulumista, jos tie on jäässä. Talvirenkailla ajetaan asfaltilla keskimäärin 30 000–40 000 kilometriä; lumella talvirenkailla pystyy ajamaan satoja tuhansia kilometrejä ennen kuin ne pitää vaihtaa.
– Lumella tai jäällä ajaminen ei kuluta paljon talvirenkaita. Ero on merkittävä, jos ajetaan asfaltilla, sanoo Aalto-yliopiston ajoneuvotekniikan yli-insinööri Panu Sainio.
Reippaalla ajotyylillä tuhoa renkaisiin
Tilastoissa vähälumisten talvien aiheuttamat rengastuhot eivät vielä näy. Liikenneturvan syyskuussa tekemässä rengasratsiassa huonorenkaisia autoilijoita oli noin kaksitoista prosenttia, joka on pari prosenttiyksikköä vähemmän kuin kaksi vuotta sitten.
Talvirenkaiden kuntoa ei seurata yhtä tarkasti. Vuosien 2001 ja 2010 välissä suomalaisten talvirenkaiden kunto parantui VTT:n muutaman vuoden takaisen tutkimuksen mukaan selvästi.
Tavallisessa ajossa yksi vähäluminen talvi ei pilaa talvirenkaita kokonaan. Rankalla ajotyylillä saa kuitenkin kitkarenkaaseen paljon tuhoa aikaiseksi.
– Jos on kitkarengas ja reipas ajotyyli, rengas voi kulua talvessa, Test Worldin Antila sanoo.
Lapissa ajetaan vuosia samoilla renkailla
Säätilaerot aiheuttavat sen, että runsaslumisessa Pohjois-Suomessa autoilijoilla on yleisesti paremmat talvirenkaat kuin Etelä-Suomessa. Etelä-Suomessa on nykyään sulaa lähes joka talvi. Lapista voi löytyä Aalto-yliopiston Sainion mukaan autoja, joilla on ajettu kymmeniä vuosia samoilla talvirenkailla.
Eteläsuomalaisilla ei ole kuitenkaan pohjoissuomalaisia huonommat renkaat, koska varakkaammassa Etelä-Suomessa vaihdetaan renkaita useammin kuin Pohjois-Suomessa, Test Worldin Antila huomauttaa.
Vähäluminen talvi kuluttaa myös teitä, kun autoilijat ajavat nastarenkailla asfaltilla. Etelässä päätiet pidetään lumettomina ja jäättöminä turvallisuuden takia. Lumisia teitä on lähinnä asutuskeskuksissa, joissa ajetaan hitaasti.
Renkaan kuluminen perustuu siihen, että asfaltti on kovempaa kuin renkaan kumi. Lumi antaa myöten. Renkaiden kuluminen kasvaa, jos ilma on lämmin. Lumeton tie kuluttaa itse renkaan lisäksi talvirenkaiden nastoja, jotka pyöristyvät ja voivat irrota.
– Talvirenkaissa korostuu teknologinen osaaminen eli se, että rengas ja nasta kuluvat samaan tahtiin, Aalto-yliopiston Sainio sanoo.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 414764/304
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 124
- Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
- Auto: BMW 530d X-drive touring 2014
Omani oli valmistettu viikolla 27 2014 eli ihan kuranttia tavaraa tuntuisi olevan. Made in Germany. Telkussa Continentalin edustaja mainitsi, että 10 vuotta olisi raja, jolloin renkaan ominaisuudet eivät enää olisi sillä tasolla kun voisi olettaa.Merikotka kirjoitti:Kun olette tilanneet verkkokaupoista renkaita, oletteko saaneet tuoreita sarjoja vai ovatko ne olleet jo useamman vuoden vanhoja? Esim. tuolla rengasjatarvike.com sivustolla myydään tarjouksessa vuonna 2007 valmistettuja kiekkoja, joilla ymmärtääkseni ei tee enää mitään. Käsittääkseni rengas vanhenee n. kuudessa vuodessa vaikkei sillä ajettaisi metriäkään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Hahaa, enpä olisi uskonut, että talvirenkaat voi näinkin päättää:Squamish kirjoitti:Re: renkaiden kesto
Leudot talvet pilaavat suomalaisten talvirenkaat
Vähälumiset talvet tuhoavat suomalaisautoilijoiden talvirenkaita erityisesti Etelä-Suomessa.
Vähälumiset talvet ja aikaiset keväät turmelevat suomalaisautoilijoiden talvirenkaita, toteavat talvirengasasiantuntijat. Talvirenkaat vaurioituvat, koska asfaltti kuluttaa rengasta enemmän kuin lumipinta. Talvirenkaat on suunniteltu lumisille ja jäisille teille.
– Leuto talvi kuluttaa talvirenkaita. Talvirenkaat kuluvat jopa kymmenen kertaa nopeammin, jos tiellä ei ole jäätä, sanoo
pähkäilin Bridgestonen (pohjoismainen "jää"kitka) ja Dunlopin välillä. Katsoin Ilmatieteenlaitoksen sivuilta pitkän aikavälin sääennusteen (luvassa lauha talvi ainakin tammikuun loppuun asti) Päätin osta Dunlopit. Saas nähdä olinko liian fiksu
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kumiseos ja nastat saattavat olla erilaiset, mutta muuten Norman 5 on identtinen Hakka vitosen kanssa.Squamish kirjoitti:Minkälainen rengas laadultaan on Nokian Nordman 5? Onko tämä joku Hakka 4 tai 5 uudelleen nimettynä vai mistä on kysymys?
Tekniikan maailma testasi tämän syksyn talvirengastestissä Nordman nelosen, joka siis perustuu yli kymmenen vuotta vanhaan Hakkapeliitta 4 renkaaseen.
Nordman 4 (hinta 550e/sarja) pärjäsi suorastaa surkeasti tullen toiseksi viimeiseksi saaden samat pisteet mm. kiinalaisen Jinyu-renkaan kanssa (Hinta 400e/sarja). Puolessa kitkarenkaistakin oli jäällä parempi pito kuin nordman-nastarenkaissa.
Hakkapeliitta 5 esiteltiin 2006. En tosiaan tiedä onko Nordmanniin tehty jotain parannuksia hakkapeliittaan verrattuna, mutta kahdeksassa vuodessa nastarenkaat ovat kehittyneet sen verran, että ainakaan vanhasta Hakkapeliitta vitosesta ei taida olla nykyään enää mihinkään.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 124
- Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
- Auto: BMW 530d X-drive touring 2014
Miten ton rengaspainemonitorin saa "hiljaiseksi" kun käyttää "tavallisia" venttiilejä ja auto valittaa koko ajan virhettä? Kyllähän tohon tottuu ajan myötä, mutta jos joku helppo tapa tuo hiljentää, niin saa kertoa, kiitos.
Koodaamalla.TTE kirjoitti:Miten ton rengaspainemonitorin saa "hiljaiseksi" kun käyttää "tavallisia" venttiilejä ja auto valittaa koko ajan virhettä? Kyllähän tohon tottuu ajan myötä, mutta jos joku helppo tapa tuo hiljentää, niin saa kertoa, kiitos.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=66&t=6807" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuulilasi no.13/2014 testasi nastattomat renkaat(205/55/16).
Mukana verrokki leveä(225/45/17) kitka ja "euroopan"kitkarengas.
Testi osoitti tuon euro-renkaan olevan ällistyttävän hyvän. Ainoastaan sileällä jäällä pärjäsi hieman heikommin.Lumilenkillä mitätön 2sekuntia hitaampi radalla.
Märkä asfaltti( käsittelykoe ja jarrutus) ykkössijat. Myös kuiva asfaltti ja loskaliirto ykkösijat.
Varteenotettava vaihtoehto.
Mukana verrokki leveä(225/45/17) kitka ja "euroopan"kitkarengas.
Testi osoitti tuon euro-renkaan olevan ällistyttävän hyvän. Ainoastaan sileällä jäällä pärjäsi hieman heikommin.Lumilenkillä mitätön 2sekuntia hitaampi radalla.
Märkä asfaltti( käsittelykoe ja jarrutus) ykkössijat. Myös kuiva asfaltti ja loskaliirto ykkösijat.
Varteenotettava vaihtoehto.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Uudessa autossa (MB W205) on vakio kesäkumit edessä 225/45/18 ja takana 245/40/18.
Talveksi ajattelin laittaa eteen ja taakse saman koon renkaat:
225/45/18 tai 225/50/17 (Goodyear UltraGrip ICE Artic nastarenkaat)
Mitä mieltä, kumpi järkevämpi vaihtoehto? Suurin osa ajosta tulee olemaan kaupunki ja moottoritieajoa.
Talveksi ajattelin laittaa eteen ja taakse saman koon renkaat:
225/45/18 tai 225/50/17 (Goodyear UltraGrip ICE Artic nastarenkaat)
Mitä mieltä, kumpi järkevämpi vaihtoehto? Suurin osa ajosta tulee olemaan kaupunki ja moottoritieajoa.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Mikä oli "tuo" eurooppakitka?gestapo kirjoitti:Tuulilasi no.13/2014 testasi nastattomat renkaat(205/55/16).
Mukana verrokki leveä(225/45/17) kitka ja "euroopan"kitkarengas.
Testi osoitti tuon euro-renkaan olevan ällistyttävän hyvän. Ainoastaan sileällä jäällä pärjäsi hieman heikommin.Lumilenkillä mitätön 2sekuntia hitaampi radalla.
Märkä asfaltti( käsittelykoe ja jarrutus) ykkössijat. Myös kuiva asfaltti ja loskaliirto ykkösijat.
Varteenotettava vaihtoehto.
^
Taisi olla Continentalin rengas. Ei ole nyt tuo lehti saatavilla, jotta voisin tarkistaa varmasti.
H-nopeusluokan kumminkin.
Taisi olla Continentalin rengas. Ei ole nyt tuo lehti saatavilla, jotta voisin tarkistaa varmasti.
H-nopeusluokan kumminkin.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Contin TS850 voitti ADACin talvirengastestin 2013. Jos olisin hankkimassa ns. K-Euroopan kitkoja Suomen oloihin, niin painottaisin testeissä saatuja pisteitä jäällä ja siinä valossa esim. Dunlop SP Wintersport 4D olisi ehkä vielä parempi valinta. ADACin testitulokset esim. täällä.gestapo kirjoitti:^
Taisi olla Continentalin rengas. Ei ole nyt tuo lehti saatavilla, jotta voisin tarkistaa varmasti.
H-nopeusluokan kumminkin.
Eikös tuo Dunlop ollut koko testin heikoimpia nimenomaan jäällä? Eli mitä pienempi arvosana, sitä parempi suoritus.Squamish kirjoitti:Contin TS850 voitti ADACin talvirengastestin 2013. Jos olisin hankkimassa ns. K-Euroopan kitkoja Suomen oloihin, niin painottaisin testeissä saatuja pisteitä jäällä ja siinä valossa esim. Dunlop SP Wintersport 4D olisi ehkä vielä parempi valinta. ADACin testitulokset esim. täällä.gestapo kirjoitti:^
Taisi olla Continentalin rengas. Ei ole nyt tuo lehti saatavilla, jotta voisin tarkistaa varmasti.
H-nopeusluokan kumminkin.
Michelinin pohjoismainen kitkarengaskin (X-Ice XI3) on muuten H-nopeusluokan kumi.