Keskustelua talvirenkaista

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
jer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 03:56
Auto: 525i E60 2007

sami68 kirjoitti:
laituri kirjoitti:Viimeiset 5 talvea quattrolla laskeneena oli hieman epäilyksiä talvikeleistä ja takavedosta. Mutta täytyy sanoa, että ihan postitiivinen tunnelma on toistaiseksi takavedosta ja Michelin Xi2 kitkoista. Eihän tällä liikkeelle lähdöt mitään vauhdikkaita ole, mutta aina on valoista irti päästy.
Itsellä kanssa kitkat ekaa talvea takatyöntöisen kanssa ja positiivisesti yllätyin niiden käyttäytymisestä. Olenpa jo useasti liikennevaloissa jopa "jättänyt" näitä nissaneita ja renoita joiden etupää siirtyilee sudituksen myötä vasemmalta oikealle ja voi voi sitä nastojen ropinaa joka niistä kuuluu :thuup:
Naulan kantaa, itselläkin Xi2:t, ekat kitkat ja tuota takavasemmalta kuuluvaa ropinaa on tullut ihmeteltyä..
Avatar
Ville330
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 18 Joulu 2010, 17:04
Auto: BMW330 D Touring M-Sport II -02 e46 + H&R

Kertokaapa viisaammat pitääkö paikkansa, että keski- ja etelä euroopan kitkat ei pidä yhtä hyvin kuin mitä meillä myydään? Alla on nyt saksasta ostetun e46:n mukana tulleet jotku mikälie Yokohamat 225/45 R17 enkä huomaa niissä mitään pito eroa meidän kauppakassin renkaisiin (Nokian Hakkapelitta R 185/65R 15), jotka on vasta pari kk vanhat. Eikös lumi ole lunta, jää jäätä, sohjo sohjoa ja pakkanen pakkasta etelä- ja keskieuroopassakin? Voisiko olla nyt niin, että näitä meidän renkaita hypetetään vähän niinku tyyliin nämä "Suomi autot" joissa ei loppujen lopuksi voita yhtään mitään, vaan ihan päin vastoin...?
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Aika yllättävä on kokemuksesi. Ilmeisesti joko Yokohamat on tosi hyvät tai tai sitten E46:ssasi on vain paljon parempi alusta kuin siinä kauppakassissa :)

Vakavasti ottaen, meillä oli E39 530d:ssä Nokian WR joka on keski-Euroopan kitka, kun vakiokokona 225/55R15 ei muuta tuolloin (2004/2005) löytynyt. Ei toiminut, ei ollenkaan. Tuli spinnattua pari kertaa ihan yllättävässä kohdassa. Oli pakko hankkia toinen vanne ja siihen sitten radikaalisti erilainen Michelinin nastarengas alle. Ero oli tietysti keski-Euroopan kitkan ja nastan välillä järjetön, mutta kyllä myöhemmät kokemukseni Nokian RSi kitkoista olivat ihan erilaisia kuin tuo ensin mainittu muistaakseni H-nopeusluokkaan (210 km/h) speksattu "talvirengas"

Se nyt vaan on niin, että meidän markkinoiden renkaat tehdään kumiseoksesta jotka toimii kylmässäkin, mutta tuppaavat sulamaan alle Euroopassa. Ei niitä siksi voi myydä etelässä vaikka tänä vuonna sielläkin olisi tarvetta oikeille talvirenkaille.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
Ville330
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 18 Joulu 2010, 17:04
Auto: BMW330 D Touring M-Sport II -02 e46 + H&R

ssalmela kirjoitti:Aika yllättävä on kokemuksesi. Ilmeisesti joko Yokohamat on tosi hyvät tai tai sitten E46:ssasi on vain paljon parempi alusta kuin siinä kauppakassissa :)

Vakavasti ottaen, meillä oli E39 530d:ssä Nokian WR joka on keski-Euroopan kitka, kun vakiokokona 225/55R15 ei muuta tuolloin (2004/2005) löytynyt. Ei toiminut, ei ollenkaan. Tuli spinnattua pari kertaa ihan yllättävässä kohdassa. Oli pakko hankkia toinen vanne ja siihen sitten radikaalisti erilainen Michelinin nastarengas alle. Ero oli tietysti keski-Euroopan kitkan ja nastan välillä järjetön, mutta kyllä myöhemmät kokemukseni Nokian RSi kitkoista olivat ihan erilaisia kuin tuo ensin mainittu muistaakseni H-nopeusluokkaan (210 km/h) speksattu "talvirengas"

Se nyt vaan on niin, että meidän markkinoiden renkaat tehdään kumiseoksesta jotka toimii kylmässäkin, mutta tuppaavat sulamaan alle Euroopassa. Ei niitä siksi voi myydä etelässä vaikka tänä vuonna sielläkin olisi tarvetta oikeille talvirenkaille.
Tuota olen toisaalta miettinyt itsekin. On järkeen käypää, että meidän korkeuksilla kumiseosten on oltava huomattavasti pehmeämpiä, jotta pito pysyy, kun mittari laskee sinne -32C tienoille. :blink: En vaan muuten ole huomannut pidossa mitään ihmeempää eroa näihin hakkapelitta r:iin. Ehkä liikkeelle lähdöissä hakkapelitat ei sudi ihan niin paljoa, mutta ero on siinäki häviävän pieni. Alustat ovat kyllä kuin eri maailmoista, kun bimmerissä on M-Sport alusta ja H&R:n jouset ja tuossa kauppakassissa (Nissan Almera -00) on ihan vakio alusta ilman mitään muutoksia. Saattaa tietysti olla, että DSC vaikuttaa myös asiaan jonkun verran... :conf:
autoarttu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Loka 2011, 14:31
Auto: e60 520daLCI
Paikkakunta: Tampere

Mulle tulee tällä viikolla Saksasta e60 520da LCI, jossa ei ole talvirenkaita mukana. Haluaisin varata/tilata talvirenkaat ja niihin sopivat vanteet nyt, jotta saan ne alle about ajoissa ennen liukkaita (ajelen Tampereen seudulla). Minulle tarjottiin Nokian Hakkapeliitta 7 nastoja eräästä liikkeestä koossa 215/60/16, mutta heillä ei ollut varmuutta niiden sopivuudesta ko. autoon. Minullakaan ei ole vielä sitä rekisteriotetta, josta voisin tarkastaa sopivien renkaiden koot. Mitkä rengaskoot ovat sopivia?
Kun minulla ei ole mikään välttämättömyys hankkia renkaita tuolta, ja edellä mainitussa koossa, niin olisin kiinnostunut kuulemaan myös mielipiteitä siitä mikä on paras koko nastarenkaalle.

Lähimmässä rengaskaupassa olisi edellä mainuttujen Hakkapeliitta seiskojen lisäksi Continental ContiIceContact rengasta 205/5516R koossa. Ovatko nämä passelit meikäläisen autoon?

-Vähän jeesiä ekan takavetoisen kanssa... :drink:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Helvetin hyvät gummit noi Contit! Suosittelen! On ollu edellisessä takavetoisessa bemarissa ja nyt on nelikossakin. Hiljainen ja hyvä ajaa/ohjata, hyvä ajaa sulallakin asfaltilla, hyvin puree jäähän ja on Noksua halvempi. Lisäksi on Made in Germany eikä mikää Made in Russia kuten osa Nokian renkaista on.

Eikös se E60-korin rengaskoko oo 225/55R17...
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

J1978 kirjoitti:Helvetin hyvät gummit noi Contit! Suosittelen! On ollu edellisessä takavetoisessa bemarissa ja nyt on nelikossakin. Hiljainen ja hyvä ajaa/ohjata, hyvä ajaa sulallakin asfaltilla, hyvin puree jäähän ja on Noksua halvempi. Lisäksi on Made in Germany eikä mikää Made in Russia kuten osa Nokian renkaista on.

Eikös se E60-korin rengaskoko oo 225/55R17...
Kyllä! Juuri näin. Minä suosittelen myös Contia. Huippurenkaat ja erittäin hiljaiset. Hyvät ajettavat. Contit ovat valinta hänelle joka arvostaa hiljaisuutta, mutta ei halua ajaa kitkoilla eli vaatii renkaalta myös hyviä pito-ominaisuuksia. Noksut olivat mielestäni aika äänekkään. Contit kun ostin en ollut uskoa kuinka nastarengas voi olla niin hiljainen :thuup: .

Edit: Juu, ja rengaskoko tosiaan on tuo 225/50-17". Fkympissä on 225/55-17".
Viimeksi muokannut Mosku, 01 Marras 2011, 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jukkareu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Elo 2011, 11:19
Auto: E61 LCI 530xd M-Sport -08

Mulla ainakin kokona 225/50-17 tuossa farkussa.
e61 530 xdA LCI M-Sport Alpine White -08
e81 118i Alpine White -07
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

225/50-17" on E60:n rengaskoko, ei ihan niin ilmapallomainen 225/55 kuten esim F10:ssä.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
autoarttu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Loka 2011, 14:31
Auto: e60 520daLCI
Paikkakunta: Tampere

Kiitos kaikille vastauksista. Alampa kyselemään Continental ContiIceContact rengasta 225/50-17 -koossa. Hintaa tuolle näytti alkuvilkaisun perusteella tulevan enemmän kuin olin ajatellut kun pitää ostaa vielä 17" vanteetkin.
MonacoBlueE90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 02 Syys 2011, 19:58

Syksymmällä bemariin vaihtaneena on taas nämä rengaspaine asiat hakusessa.

Mitkähän olisi oikeanlaiset rengaspaineet 225/45/17 Hakkapeliitta4 nastarenkaille? Auto E90 320D ja yksin liikun pääosin.

Ne ei ainakaan ole oikeat mitä niissä oli, n.2baria oli joka renkaassa tuossa pumpulla käydessä.
Nyt on edessä 2.5 ja takana 2.7
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Eikös siinä kuljettajan ovipielessä ole niitä painetietoja?
Aikas kohillaan varmaan nyt on sulla paineet.Itse tulee ajeltua aina täydenkuorman paineilla.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

MonacoBlueE90 kirjoitti:Syksymmällä bemariin vaihtaneena on taas nämä rengaspaine asiat hakusessa.

Mitkähän olisi oikeanlaiset rengaspaineet 225/45/17 Hakkapeliitta4 nastarenkaille? Auto E90 320D ja yksin liikun pääosin.

Ne ei ainakaan ole oikeat mitä niissä oli, n.2baria oli joka renkaassa tuossa pumpulla käydessä.
Nyt on edessä 2.5 ja takana 2.7
Oviaukosta pitäisi löytyä tällainen tarra, joka auttaa löytämään oikeat paineet renkaisiin.

Edit: Gestapo ehti ensin :)

Kuva
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Joskus tuolla Vaaggeni puolella suosittelivat muistaakseni, että talvirenkaissa kannattaisi käyttää yksi-, kaksikymmenystä enemmän paineita, kuin samankokoisissa kesärenkaissa.
Ei liene merkki kohtainen ohje, vaan pätenee kaikkiin autoihin ja renkaisiin?
Juh1s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
Auto: Touring ilman G:tä

Kun on Nokian gummid, niin kannattaa laittaa melkein puoli baria enemmän molempiin päihin. Ovat sen verta löysärunkoiset...lukenut, että joillain tullut ongelmia jopa rungon keston suhteen perus 2.1-2.5 paineilla.
autoarttu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Loka 2011, 14:31
Auto: e60 520daLCI
Paikkakunta: Tampere

Alkuperäiskoossa (225/50-17) Continental ContiIceContact hinta nousee melko korkealle. Mites kun Nokian Hakkapeliitta 5:ttä saisi 215/50-17 koossa muutaman satasen halvemmalla. Itse renkaat ovat varmaan pidon yms. osalta passelit, mitä nyt vähän äänekkäät, mutta sopiiko tuollainen koko mukisematta?
MonacoBlueE90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 02 Syys 2011, 19:58

gestapo kirjoitti:Eikös siinä kuljettajan ovipielessä ole niitä painetietoja?
Aikas kohillaan varmaan nyt on sulla paineet.Itse tulee ajeltua aina täydenkuorman paineilla.
On siinä se tarra mutta olen aina ollut epäileväinen niiden suhteen tuntuvat suositukset olevan aina pienillä paineilla.En nyt muista missä entisessä autossani, mutta
siellä oli suositeltu 225/40 renkaalle jotain 2,1bar.

Tarran mukaan:
Max 4 hengen kuormalla paineet eteen 2.1 ja taakse 2.5
Ja täydellä kuormalla eteen 2.5 ja taakse 3.0
Juh1s kirjoitti:Kun on Nokian gummid, niin kannattaa laittaa melkein puoli baria enemmän molempiin päihin. Ovat sen verta löysärunkoiset...lukenut, että joillain tullut ongelmia jopa rungon keston suhteen perus 2.1-2.5 paineilla.
No itse asiassa minusta ainakin rengas näyttää tällä hetkellä hieman vajaalta vaikka paineet on eteen 2.5 ja taakse 2.7.
EPJBMW kirjoitti:Joskus tuolla Vaaggeni puolella suosittelivat muistaakseni, että talvirenkaissa kannattaisi käyttää yksi-, kaksikymmenystä enemmän paineita, kuin samankokoisissa kesärenkaissa.
Ei liene merkki kohtainen ohje, vaan pätenee kaikkiin autoihin ja renkaisiin?
On tuossa minun tarrassani ainakin eri lukemat kesä ja talvirenkaiden paineille.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

autoarttu kirjoitti:Alkuperäiskoossa (225/50-17) Continental ContiIceContact hinta nousee melko korkealle. Mites kun Nokian Hakkapeliitta 5:ttä saisi 215/50-17 koossa muutaman satasen halvemmalla. Itse renkaat ovat varmaan pidon yms. osalta passelit, mitä nyt vähän äänekkäät, mutta sopiiko tuollainen koko mukisematta?
Halkaisija muuttuu sentin eli maavara pienenee puoli senttiä. Nopeusmittarivirhe teoriassa muuttuu 2%. Ei mitään käytännön merkitystä.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

autoarttu kirjoitti:Alkuperäiskoossa (225/50-17) Continental ContiIceContact hinta nousee melko korkealle. Mites kun Nokian Hakkapeliitta 5:ttä saisi 215/50-17 koossa muutaman satasen halvemmalla. Itse renkaat ovat varmaan pidon yms. osalta passelit, mitä nyt vähän äänekkäät, mutta sopiiko tuollainen koko mukisematta?
Renkaasta itsestään sen verran, että pito hyvä niin lumella kuin jäälläkin mutta Contia äänekkäämpi ja huonompi ohjaustuntuma ja ajettavuus esim. paljaalla tienpinnalla. Ohjaus, hiljaisuus ja ajettavuus on ollut aina Contin parasta antia.
jukkareu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Elo 2011, 11:19
Auto: E61 LCI 530xd M-Sport -08

itse ostin tuon kokoiset kitkat Goodyear Ultra Grip Ice+, hintaa hieman päälle 700 erkkiä.


autoarttu kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista. Alampa kyselemään Continental ContiIceContact rengasta 225/50-17 -koossa. Hintaa tuolle näytti alkuvilkaisun perusteella tulevan enemmän kuin olin ajatellut kun pitää ostaa vielä 17" vanteetkin.
e61 530 xdA LCI M-Sport Alpine White -08
e81 118i Alpine White -07
Vastaa Viestiin