Sivu 23/31

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 19 Joulu 2014, 16:41
Kirjoittaja jusape
Minullakin vaihtui F11:aan nastat kitkojen tilalle. Kitkoilla menin tällä autolla 30tkm.

Aika jäätävä ero. Sivuttaispito on kyllä huimasti parempi, samoin yllättäen loskassa menee todella paljon paremmin.
Kyllä ei ole meikäläisestä enää kitkamieheksi, vaikka sellaisilla olenkin PÄRJÄNNYT n. 100tkm talviajot.
Kitkoilla tosiaan pärjää, mutta nastoilla voi jo ihan ajella oikeasti.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 20 Joulu 2014, 09:55
Kirjoittaja KariFi
jusape kirjoitti: Kitkoilla tosiaan pärjää, mutta nastoilla voi jo ihan ajella oikeasti.
Mitähän se oikea ajelu on.... juuri tulin yön yli pohjoisesta, yhdellä pysähdyksellä 1240 km, joista ekat vajaa 500 polanteella, seuraavat hemmetinmoisessa pyryssä ja loskassa, viimeiset parisataa sulilla teillä. Keskinopeus 98. Pohjoisessa oli väisteltävänä useampia porotokkia + yksi kettu ja jänis. Oulusta Jyväskylään oli autoa ojien pohjilla melkoiset määrät. En katsellut sen paremmin että oliko alla piikkejä vai ei, vaikka olis ollut useammastakin helppo tarkistaa kun olivat selällään. Itellä ei R2silla ottanut ees voimille kun viitsin vielä samoilla silmillä tännekin kommentoida.

Ajelkoon kukin sellasilla kumeilla millä tuntee pysyvänsä tiellä. Nykyisillä kitkoilla pysyy ja PÄRJÄÄ täysin jos on jonkinlainen ote auton käytökseen.

Taitaa oma anti tähän keskusteluun ollakin annettu. :cools:

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 20 Joulu 2014, 10:07
Kirjoittaja Juha
KariFi kirjoitti:
jusape kirjoitti: Kitkoilla tosiaan pärjää, mutta nastoilla voi jo ihan ajella oikeasti.
Mitähän se oikea ajelu on.... juuri tulin yön yli pohjoisesta, yhdellä pysähdyksellä 1240 km, joista ekat vajaa 500 polanteella, seuraavat hemmetinmoisessa pyryssä ja loskassa, viimeiset parisataa sulilla teillä. Keskinopeus 98. Pohjoisessa oli väisteltävänä useampia porotokkia + yksi kettu ja jänis. Oulusta Jyväskylään oli autoa ojien pohjilla melkoiset määrät. En katsellut sen paremmin että oliko alla piikkejä vai ei, vaikka olis ollut useammastakin helppo tarkistaa kun olivat selällään. Itellä ei R2silla ottanut ees voimille kun viitsin vielä samoilla silmillä tännekin kommentoida.

Ajelkoon kukin sellasilla kumeilla millä tuntee pysyvänsä tiellä. Nykyisillä kitkoilla pysyy ja PÄRJÄÄ täysin jos on jonkinlainen ote auton käytökseen.

Taitaa oma anti tähän keskusteluun ollakin annettu.
Ei kukaan varmastikaan ole eri mieltä sun kanssa. Kyllä niillä pärjää. Itse ajelin 90-luvulla jenkkiautolla ja jenkkikitkoilla 3 talvea enkä ajanut kertaakaan ojaan.

Nastarenkaissa vaan on parempi pito jäisellä tienpinnalla esim. jarruttaessa, joten monet, kuten minä, haluavat maksimoida turvallisuutensa sitä kautta, menettämällä samalla osan ajomukavuudesta.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 20 Joulu 2014, 13:36
Kirjoittaja salmol
Juha kirjoitti:Ei kukaan varmastikaan ole eri mieltä sun kanssa. Kyllä niillä pärjää. Itse ajelin 90-luvulla jenkkiautolla ja jenkkikitkoilla 3 talvea enkä ajanut kertaakaan ojaan.

Nastarenkaissa vaan on parempi pito jäisellä tienpinnalla esim. jarruttaessa, joten monet, kuten minä, haluavat maksimoida turvallisuutensa sitä kautta, menettämällä samalla osan ajomukavuudesta.
Juuri näin. Pidin paljon kitkoista jotka minulla oli Volvo S80:n alla, pitivät mielettömän hyvin paitsi jäällä. Hiljaiset ja muutenkin hyvät.

Itse ja vaimo meinattiin kumpikin vetää useammankin kerran pöpelikköön jäisellä kelillä joten sen jälkeen ollut nastarenkaat aina. Ja vaikka ajettavuudessa, mukavuudessa ja metelissä hävitään, niin turvallisuudessa voitetaan.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 20 Joulu 2014, 19:09
Kirjoittaja Merikotka
Molempi parempi. Kitkoilla tuli tälle syksylle 4500 km, nyt takana on 500 km nastoilla joilla mennään kunnes pikitiet on taas sulat. Kevään kitka-kausi riippuu aina vähän keleistä, viime talvena en viitsinyt ajaa nastoilla kuin kolme viikkoa. Tällä systeemillä on menty jo kohta kymmenen vuotta.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 21 Joulu 2014, 09:22
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Kitkoilla tuleva talvi pitkästä aikaan. Alle tulivat kohtuuhintaiset Hankookin Winter Icept IZ W606 ja ensikilometrit lumella tuntuivat vallan mainioilta. Maantieajoon tuli lisää epämääräisyyttä ja tuntuu vaativan paimentamista. Hiljaiset nuo on joka tapauksessa.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 21 Joulu 2014, 21:37
Kirjoittaja Brooks
Eikös se ole niin, että jäisellä alustalla nollakelillä jarrutusmatkassa on tavaton ero nastarenkaiden eduksi: 50 km/h nopeudella melkein parikymmentä metriä eli useampi autonmitta.

Mitä kylmempää, sitä pienemmäksi ero tulee. Parinkymmenen asteen pakkasella nasta- ja kitkarenkaat pitävät jo yhtä hyvin.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 22 Joulu 2014, 19:03
Kirjoittaja El_Ucca
El_Ucca kirjoitti:
///Marko kirjoitti: Mulla oli Michelin X-icet edellisessä autossa ja tässä nykyisessä on hkpl 8:t. Aivan kamalaa jollotusta pitää nuo hakkapeliitat 80km/h-100km/h vauhdissa, eikä pidoltaankaan varsinkaan loskakelillä ole mitkään ylivertaiset. Michelineistä ei ole mitään valittamista ja jos hintakin on halvempi niin osta ihmeessä ne.
Kasien jollotus häviää kyllä ajan myötä. Itselläni se taisi alata vaimenemaan jo 2000 kilsan kieppeillä, mutta vasta 5000 kilsan jälkeen se oli täysin hävinnyt. Pakko kuitenki sanoa vielä, että noina ekoina kilsoina melu oli suorastaan karmiva. Juuri ilmestyneessä TM:n testissä Michelin pärjäsi keskitasoisesti, mutta melussa se oli paras, saanen ainoana nastarenkaana melusta seiskan. Melutasot testattiin subjektiivisesti, eli ilman mittareita. Testin voitti HKPL 8.
Nyt kun on toinen talvi menossa kaseilla, niin jollotusta ei enää kuulu lainkaan (ei siis yhtikäs yhtään)

Auto oli siis 520d F11 ja rengaskoko 225/55/17

Valitsin kuitenkin toiseen autoon Goodyearit, koska jollotus oli kuitenkin aluksi niin karmea, että teki mieli kuulosuojaimia käyttää.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 11:50
Kirjoittaja Munanjatke
Kellään kokemuksia näistä Pirellin WInter ice Zero renkaista ---> http://www.rengasvertailu.fi/nastarenka ... i-ice-zero" onclick="window.open(this.href);return false;
Ois vähän halvemmat kuin hakka8, mutta suurinpiirtein samoilla ominaisuuksilla

Kitkoja en tule edes harkitsemaankaan

Tulis x kolmoseen koossa 235/50/18 ,

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 03 Elo 2015, 15:43
Kirjoittaja lgr122
Käyttäjien kokemuksia kuulostelisin.
Hiljaisia nastarenkaita?
Tahi siis vähemmän ärsyttäviä ääneltään?
Michelin X-ice?

Ei asialla mikään kiire vielä ole, mutta uudet aikomus hankkia vaimon 1-sarjalaiseen ennen kauden alkua.
Nokialaiset on toisessa, mutta mielellään hankkisi jotkut hiljaisemmat nyt, jos sellaisia on.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 04 Elo 2015, 08:41
Kirjoittaja kokkopa1
Mulla X1 xDrivessa kitkat alla (uudet Nokian R2 koossa 225/45/18) ekaa talvea. Ainoastaan yhden kerran oli koko talven aikana tilanne täällä etelä-suomessa, jossa olisin nastoja tarvinnut. Neljänkympin risteys ja pakkasen jälkeen nollakelipäivä vesisateella. Jäätyneen tienpinnan päällä vettä, joten pitoa ei jarrutuksessa ollut juurikaan itse risteyksessä. Sitä edeltävällä pätkällä ennen suojatietä kyllä oli eli mahdolliset jalankulkijat eivät olleet vaarassa vaan ennemminkin pelti.

Tuon yhden tapauksen takia en kyllä nastoja autooni laita. En hemmetissä.

Ajellut muutenkin kitkoilla viimeisten 15 vuoden aikana yli 100tkm ja hyvin on pärjännyt etelästä pohjoiseen, kunhan vaan oma ajoasenne on kohdallaan. Eikä tarvitse uikuttaa uraisista teistä, kun ainakaan itse en niitä ole synnyttämässä.

Omasta mielestäni nastat pitäisi kieltää lailla uusista autoista joissa on kaikki hilavitukuttimet abseista luistoentoihin ja ajovakaudenhallintaan. Poislukien kuljettajat, joilla on tuore ajokortti (tosin näillä harvoin on rahaa uuteen autoon).

Sori, vähän provoa ja ehkä offtopic, mutta kyllä vit..aa kun täällä etelä-suomessa ajetaan nastoilla eikä muuteta ajoasenteita fiksummiksi.

Summasummarum. Nokian R2 ja xDrive = pärjäät kitkoillakin ihan hyvin ja nuo on kyllä hiljaiset renkaat.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 04 Elo 2015, 14:28
Kirjoittaja heifetz
+1

Nastat ovat nyky-aikana ihan turhakkeita. Ikinä en ole nastoilla ajanut eikä koskaan ole tullut sellainen tunne että niitä tarvisi. Kun on asenne kohdallaan ja alla laadukkaat kitkat missä pintaa jäljellä, niin talviajo on erittäin miellyttävää ja turvallista. Nastat sitä paitsi nostattaa asfalttipölyä mikä tekee suurta tuhoa ihmisten ja lapsien keuhkoissa. Melusta puhumattakaan taikka uraisista teistä minkä korjaaminen sitten maksaa hunajaa.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 04 Elo 2015, 14:45
Kirjoittaja Juha
heifetz kirjoitti:+1

Nastat ovat nyky-aikana ihan turhakkeita. Ikinä en ole nastoilla ajanut eikä koskaan ole tullut sellainen tunne että niitä tarvisi. Kun on asenne kohdallaan ja alla laadukkaat kitkat missä pintaa jäljellä, niin talviajo on erittäin miellyttävää ja turvallista. Nastat sitä paitsi nostattaa asfalttipölyä mikä tekee suurta tuhoa ihmisten ja lapsien keuhkoissa. Melusta puhumattakaan taikka uraisista teistä minkä korjaaminen sitten maksaa hunajaa.
Olisitpa ollut yhdenkin kerran mun kyydissä, kun tuulenpuuska nappasi Seiskaan kiinni Lahden motarilla ja seurauksena piiiiitkä sivuluisu. Ajonvakautus huusi hoosiannaa ja tilanteesta selvittiin. Alla oli tuoreet nastarenkaat. Kitkarenkailla olis ollut parempi tilanne teidän lukijoiden kannalta; en olis täällä enää kirjoittamassa näitä palopuheita. :tong:

Kun sattuu olemaan semmonen duuni, että kelistä riippumatta on joskus päivittäin ajettava satoja kilsoja ympäri Suomea, niin nastat on ja pysyy (paitsi silloin kun niitä irtoaa...). Turha tulla kukkahattuilemaan jostain tien kulumisesta...

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 04 Elo 2015, 15:49
Kirjoittaja Uppe
Itsekin pitää pikkuhiljaa alkaa miettimään nastarengasvalintaa 225/55r17 -koossa, autona 2015 518d farkku. Mitä rengasta porukka suosittelee tuo vempeleen alle? Kakkosautossa on Nokian Hakkapeliitta 8, ja täytyy kyllä sanoa että ovat aikamoiset ujeltajat,liekö sitten sopivammat Bemarin alle kuin japanialaiskippoon..

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 04 Elo 2015, 15:55
Kirjoittaja ///Marko
Uppe kirjoitti:Itsekin pitää pikkuhiljaa alkaa miettimään nastarengasvalintaa 225/55r17 -koossa, autona 2015 518d farkku. Mitä rengasta porukka suosittelee tuo vempeleen alle? Kakkosautossa on Nokian Hakkapeliitta 8, ja täytyy kyllä sanoa että ovat aikamoiset ujeltajat,liekö sitten sopivammat Bemarin alle kuin japanialaiskippoon..
Minusta se on joko Michelin tai Continental niin ei tule pettymystä. Edellisessä autossa (BMW F31) oli Hakkapeliitta 8:t ja ujellusta riitti siihen malliin että Nokialaisia en toiste laita.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 04 Elo 2015, 20:57
Kirjoittaja hazall
Eka nelikko alla (X5 2011) ja täytys talvirenkaat jossain vaihessa katsoa. Kolmekymmentä vuotta menty nastoilla kitkoja edes harkitsematta, mutta nyt pisti miettimään. Orggis 18" vanteille olis tarkoitus talvikummit pyöräyttää.
Kumpi vai kampi? Ajo pääasiassa keskisen Suomen polanteisia ja/tai huonosti aurattuja teitä sekä sulaa ja suolattua ysitietä Tampereelle ja takaisin. Apuuva!

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 04 Elo 2015, 23:10
Kirjoittaja Wäinö
hazall kirjoitti:Eka nelikko alla (X5 2011) ja täytys talvirenkaat jossain vaihessa katsoa. Kolmekymmentä vuotta menty nastoilla kitkoja edes harkitsematta, mutta nyt pisti miettimään. Orggis 18" vanteille olis tarkoitus talvikummit pyöräyttää.
Kumpi vai kampi? Ajo pääasiassa keskisen Suomen polanteisia ja/tai huonosti aurattuja teitä sekä sulaa ja suolattua ysitietä Tampereelle ja takaisin. Apuuva!
Itse hommasin viime talveksi 18" koossa Continentalin nastat eikä ollut kyllä mitään valittamista, pitoa oli ihan riittävästi ja tuolla profiililla menokin oli toivotun jämäkkää (245/45). Aiemmin ollut pariin otteeseen Nokialaiset (4 & 5:t) nastat alla 16" koossa (vanhassa bemarissa ja golffissa) ja voi sitä rungon löysyyttä ... tuntuu että renkaat irtoavat vanteilta mutkaisissa rampeissa.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 05 Elo 2015, 11:42
Kirjoittaja kokkopa1
hazall kirjoitti:Eka nelikko alla (X5 2011) ja täytys talvirenkaat jossain vaihessa katsoa. Kolmekymmentä vuotta menty nastoilla kitkoja edes harkitsematta, mutta nyt pisti miettimään. Orggis 18" vanteille olis tarkoitus talvikummit pyöräyttää.
Kumpi vai kampi? Ajo pääasiassa keskisen Suomen polanteisia ja/tai huonosti aurattuja teitä sekä sulaa ja suolattua ysitietä Tampereelle ja takaisin. Apuuva!
Ota kitkat, et pety. Nokian R2:sta kehtaa suositella ja niillä taitaa olla myös maastuireihin R2 SUV. Mulla X1 xDrivessa noi R2:set koossa 225/45/18 ja ajelin viimekin talvena ihan keski-suomen polanteisia pikkuteitä, sekä umpilumisia korpiteitä ilman ongelmia. Kannattaa ainakin harkita.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 05 Elo 2015, 11:59
Kirjoittaja lgr122
Hmm... tietysti kitkarenkaissa voisi olla jotain ajatusta.
Lumella ja sohjossahan puntit lienee tasan, ja muuten vaimo kuitenkin pörrää enimmäkseen kaupungissa.
Kuitenkin toisessa autossa on nastat jos tuntee epävarmuutta joinakin talvipäivinä...

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 05 Elo 2015, 12:38
Kirjoittaja salmol
lgr122 kirjoitti:Hmm... tietysti kitkarenkaissa voisi olla jotain ajatusta.
Lumella ja sohjossahan puntit lienee tasan, ja muuten vaimo kuitenkin pörrää enimmäkseen kaupungissa.
Kuitenkin toisessa autossa on nastat jos tuntee epävarmuutta joinakin talvipäivinä...
Kaupungissa nastat kiillotetun jään takia, lapin lumisilla teillä kitkat. Itse valitsen nykyään aina nastat, oli kerran kitkat ja siihen rengassarjaan saa se kokemus jäädäkin.