Sivu 25/31

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 28 Elo 2016, 14:56
Kirjoittaja ssalmela
ContiVikingContact6 on oman kokemuksen mukaan huikean hyvä ainakin matalaprofiilisena. Hiljainen ja hyväkäytöksinen, eikä sotke luistonestoa.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 28 Elo 2016, 15:25
Kirjoittaja wilho
wilho kirjoitti:Moi,

minulla oli Continental...

Takaisin tuli uusi satsi ContiIce2ia eikä enää ole ravistanut.
Tähän vielä tarkennusta, ovat varmasti parhaat nastarenkaat mitä minulla on ollut, Nokian talvirenkaat ovat olleet liian pehmeitä sport-jousituksella varustetun BMWn alla, en niitä osta. Lisäksi molemmat HKPL 7 & 8 ovat aika kovaäänisiä. Myös Michelin X-ICE Northista on kokemusta melkein 10v takaa, ne toimi upeasti e46 coupeessa. Viime talvena ostin pojan autoon Hankookin iPike:t juuri siinä koossa missä ne pärjäsivät TM testissä - tasaisen varmat nämäkin. Nyt pitäisi ostaa kahdet renkaat, yhdet koossa 205 tai 215/55/17 pikkuhybridiin ja toiset 255/50/19 maasturiin. Mitä kokemuksia maasturin nastarenkaista, mitkä on hiljaiset, ei-veltot ja kuitenkin pitävät?

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 26 Loka 2016, 17:26
Kirjoittaja El_Ucca
Ajelin kaksi viime talvea renkailla HKPL 8 225/55/17. Autona BMW 520d xDrive vm 2014. Olin tyytyväinen renkaisiin, lukuunottamatta ensimmäisen 5000 km aikana esiintyvää jollotusta. 5000 km jälkeen renkaat hiljenivät merkittävästi ja jollotus poistui täysin.

Koska meillä tulee tuo 5000 km äkkiä täyteen, olin nytkin ostamassa HKPL 8 renkaita uuteen Volvo V90:seen. Rengaskoko 245/45/18. Niitä ei ollut liikeessä kumma kyllä saatavilla, joten päätin testien perusteella valita continentalit, vaikka niistä oli kulumisen ja nastojen irtoamisen kannalta huonoja kokemuksia.

Voin kyllä sanoa, että ainakin melun kannalta kannatti. Ei tarvitse enää kärsiä jollotuksesta, vaan renkaat ovat selvästi hiljaisemmat uutena mitä nokialaiset olivat. Olin varatunut myös Continentalin osalta vastaavaan jollotukseen saman suuremman nastamäärän johdosta, mutta onneksi olin väärässä. Renkaat on siis Continental IceContact 2.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 27 Loka 2016, 09:19
Kirjoittaja gestapo
Aika paljon laski polttoaineen kulutus, kun vaihtoi talvikiekot alle.

Kesärenkaat Bridgestonet RF ed.245/45/18 ja takana 275/40/18 vastaan Nokian HP8 225/55/17: samalla matkalla samoissa olosuhteissa n.0,8 litraa! Melko paljon jarruttaa nuo leveät kesäkiekot menoa.
Nyt tosiaan menee 4,3l/100km ja ennen 5,1l.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 27 Loka 2016, 09:29
Kirjoittaja -sami-
gestapo kirjoitti:Aika paljon laski polttoaineen kulutus, kun vaihtoi talvikiekot alle.

Kesärenkaat Bridgestonet RF ed.245/45/18 ja takana 275/40/18 vastaan Nokian HP8 225/55/17: samalla matkalla samoissa olosuhteissa n.0,8 litraa! Melko paljon jarruttaa nuo leveät kesäkiekot menoa.
Nyt tosiaan menee 4,3l/100km ja ennen 5,1l.
Ittellä samalaiset kesikset samassa koossa. Nokian R2 laitetaan jossain vaiheessa alle. Ois todella hienoa jos ton löhes litran tippuis. Nyt kun ei mene alle kuuden vaikka ajais miten...

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 27 Loka 2016, 11:54
Kirjoittaja lnaukkar
gestapo kirjoitti:Aika paljon laski polttoaineen kulutus, kun vaihtoi talvikiekot alle.

Kesärenkaat Bridgestonet RF ed.245/45/18 ja takana 275/40/18 vastaan Nokian HP8 225/55/17: samalla matkalla samoissa olosuhteissa n.0,8 litraa! Melko paljon jarruttaa nuo leveät kesäkiekot menoa.
Nyt tosiaan menee 4,3l/100km ja ennen 5,1l.
En keväällä huomannut mainittavia eroja kun 245/45R18 Nokian HP8 (RF) vaihtui saman kokoisiin GY F1 Eagle Asymmetric 2 (ei-RF) rinkuloihin. Toisaalta arkikulutus pyörii 8 paikkeilla ja maakuntamatkailukin harvoin edes kutosella alkaviin lukuihin tippuu. Aika kauniisti osaat ajaa.

Raportoin jos jotain eroa huomaan kun vaihtuu taas talvirenkaisiin päin.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 28 Loka 2016, 15:47
Kirjoittaja Hesemonni
Aaaahhhh. Ihan hiljaista autossa, kun sai kunnon NASTArenkaat alle talveksi ja nuo RFT-kesäromut alta pois. Never again.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 31 Loka 2016, 08:51
Kirjoittaja lnaukkar
Vähenipä sittenkin tuo kulutus täälläkin yli puoli litraa satasella kun vaihtui Nokian Hakkapeliitta 8 (RF), vaikka koko pysyi samana. Renkailla viime talvena lähes 8000 ajettu, kaikki nastat tallella ja uraa reilusti yli 8mm jäljellä.

On kesärenkaisiin verrattuna ikävästi äänekkäämmät matalissa nopeuksissa (alle 60kmh). Maantie- ja motarinopeudessa en sitten enää osaakaan sanoa onko melua enemmän vai vähemmän kuin kesärenkailla, hieman yllättävä seikka. Toisaalta samaa mietin jo keväällä toiseen suuntaan vaihtaessa. Ääni tietysti on erilaista. Ohjattavuus ja ajettavuus yllättävän ok, vähän kevyempi fiilis tulee.

Saattaa päästää enemmän tienpintaa läpi kuin kesärenkaat (ei-RF) tai sitten RF-asenneongelma vaivaa.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 31 Loka 2016, 09:59
Kirjoittaja jva
Nyt on tullut parisen viikkoa ajeltua talvirenkailla (Pirelli Scorpion winter suv, ei-RF, nopeusluokka H) ja siten on ensivaikutelmaa enemmän pohjaa vertailla kesärenkaisiin (Pirelli Scorpion verde RF)
Ensivaikutelma tuntuu kestäneen. Ajettavuudessa ei mitään merkittävää eroa ole havaittavissa. Rengasmelukin on korvakuulolta samaa luokkaa. Jos en tietäisi kummat renkaat alla on, tuskin osaisin varmuudella sanoa kummat kiekot siellä alla pyörii..niin kauan kun alla on sula tienpinta :tong:
Edellinen runflat-kokemukseni on noin kymmenen vuoden takaa. Silloin tilanne oli se, että molemmat renkaat olivat Bridgestonen tuotteita, kesärenkaat RF ja talvirenkaat (nopeusluokka H kitkat silloinkin) ei-RF. Silloin E92:n alla ero oli sekä ajettavuudessa että rengasmelussa selkeä - talvirenkaan eduksi.

Näinollen olen positiivisesti yllättynyt siitä, että kuluneessa kymmenessä vuodessa RF-renkaissa on päästy isoja askeleita eteenpäin. Ainakin siis Pirellin kohdalla X5:n alla ero RF kesärenkaan ja ei-RF kitkan välillä on hyvin pieni verrattuna tuohon taannoiseen Bridgestone kaksikkoon.

Toki varmasti silläkin on tässä iso merkityksensä minkä auton alla renkaat pyörivät. X5 on jo lähtökohtaisesti tunnottomampi tällaisille renkaan eroille kuin aikanaan E92 tai nykypäivänä vastaava 4-sarjan kulkupeli.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 31 Loka 2016, 16:59
Kirjoittaja TomA
Hyviä kokemuksia myös Pirellin RF renkaista, niin kesä kuin talvi, koko 19" 225/40.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 31 Loka 2016, 17:38
Kirjoittaja wilho
Moi,

minulla sama juttu kuin JVA:lla. X5 näyttää toimivan 20" Pirelli Zero RF kesäkummeilla ja 19" Hakkapeliitta 7 SUV ei-RF nastoilla yllättävän samalla tavalla. Ei vetele. Jälkimmäiset tosin rapisevat ja myös ulvovat vähän. Menin ostamaan sekaleveät M-Sport vanteet ja 10" takavanteisiin jäi sitten vain 285/45R19 vaihtoehdoksi.

Pitää vain varoittaa muitakin miten kävi BMW anturien ja venttiilien kanssa: Rengasliike laittoi harmaiden suojatulppien sijaan yhteen renkaaseen normaalin mustan tulpan, aihettaen sen että tulppa painoi venttiiliä auki hiukan niin että rengas tyhjeni pihassa tyhjäksi asti. Poika onneksi keksi mistä on kyse ja talosta löytyy kompura.

225xe:ssä on Contin IC2:set ja ne on hyvät ajaa, jämäkät eikä ulise kuten nuo Hakkapeliitat.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 03 Marras 2016, 15:32
Kirjoittaja rBoost
Helou! Viikonloppuna tuli ämmään alle talvirenkaat ja näyttäisivät olevan merkkiä/mallia Michelin Alpin PA3. Onko porukalla tuollaisista mitään kokemusta, eli pärjääkö tuolla setillä Suomen talvessa, vai onko tässä heti lähdettävä rengaskaupoille? Olisin siis joka tapauksessa laittanut tuohon kitkat, että siinä ei ole mitään ongelmaa. Itse vain sain sellaisen käsityksen, että nuo olisivat ns. Keski-Euroopan kitkat ja eivät välttämättä siis sopisi parhaiten tänne pohjolaan.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 03 Marras 2016, 21:57
Kirjoittaja penttim
rBoost kirjoitti:Helou! Viikonloppuna tuli ämmään alle talvirenkaat ja näyttäisivät olevan merkkiä/mallia Michelin Alpin PA3. Onko porukalla tuollaisista mitään kokemusta, eli pärjääkö tuolla setillä Suomen talvessa, vai onko tässä heti lähdettävä rengaskaupoille? Olisin siis joka tapauksessa laittanut tuohon kitkat, että siinä ei ole mitään ongelmaa. Itse vain sain sellaisen käsityksen, että nuo olisivat ns. Keski-Euroopan kitkat ja eivät välttämättä siis sopisi parhaiten tänne pohjolaan.
Näyttää olevan tehokkaampiin autoihin tarkoitettu rengasmalli. Nopeusluokituksesta pystyy päättelemään pito-ominaisuuksia, eli jos nopeusluokka on esim. H, niin todennäköisesti ovat tarkoitettu keskieuroopan markkinoille.
Pärjääkö noilla Suomessa, riippuu täysin ajotavasta. Tuoreilla H-nopeusluokan renkailla ja oikealla ajotavalla pärjää todennäköisesti melko ongelmitta.

Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 03 Marras 2016, 22:09
Kirjoittaja salmol
Minulla oli maahantuodussa Volvo S80:ssä tuollaisen Misukan Alpin-renkaat ja aivan toivottomat jäällä. Kuivalla asfaltilla toimivat ja lumella, mutta jäällä ei mitään pitoa.

Tosin tästä on jo aikaa kymmenen vuotta joten renkaatkin ovat toki kehittyneet.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 03 Marras 2016, 22:39
Kirjoittaja rBoost
Joo, vähän tuon suuntaista pelkäsinkin. Pitää viikonloppuna tehdä reissu Jyväskylään ja tuolla matkalla viimeistään näkee sitten tarvitseeko lähteä rengasliikkeeseen. :)

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 04 Marras 2016, 10:29
Kirjoittaja wsaarja
penttim kirjoitti:
rBoost kirjoitti:Helou! Viikonloppuna tuli ämmään alle talvirenkaat ja näyttäisivät olevan merkkiä/mallia Michelin Alpin PA3. Onko porukalla tuollaisista mitään kokemusta, eli pärjääkö tuolla setillä Suomen talvessa, vai onko tässä heti lähdettävä rengaskaupoille? Olisin siis joka tapauksessa laittanut tuohon kitkat, että siinä ei ole mitään ongelmaa. Itse vain sain sellaisen käsityksen, että nuo olisivat ns. Keski-Euroopan kitkat ja eivät välttämättä siis sopisi parhaiten tänne pohjolaan.
Näyttää olevan tehokkaampiin autoihin tarkoitettu rengasmalli. Nopeusluokituksesta pystyy päättelemään pito-ominaisuuksia, eli jos nopeusluokka on esim. H, niin todennäköisesti ovat tarkoitettu keskieuroopan markkinoille.
Pärjääkö noilla Suomessa, riippuu täysin ajotavasta. Tuoreilla H-nopeusluokan renkailla ja oikealla ajotavalla pärjää todennäköisesti melko ongelmitta.
Tuokaan ei näköjään enää pidä ihan suoraan paikkaansa. Ainakin TM kitkarengasvertailussa ainakin Michelin XI-3 ja joku toinenkin pohjoismainen rengas oli H-luokiteltu.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 04 Marras 2016, 10:40
Kirjoittaja jva
penttim kirjoitti: Näyttää olevan tehokkaampiin autoihin tarkoitettu rengasmalli. Nopeusluokituksesta pystyy päättelemään pito-ominaisuuksia, eli jos nopeusluokka on esim. H, niin todennäköisesti ovat tarkoitettu keskieuroopan markkinoille.
Pärjääkö noilla Suomessa, riippuu täysin ajotavasta. Tuoreilla H-nopeusluokan renkailla ja oikealla ajotavalla pärjää todennäköisesti melko ongelmitta.
Pystyyhän siitä nopeusluokasta jotakin päättelemään, mutta renkaiden kehitys on ollut sellaista että tuo mainittu H ei enää ole mikään "vain keskieurooppaan", vaan sillä pärjää mainiosti myös Suomessa. V - luokka alkaa sitten vaatimaan vähän erityishuomiota Suomen olosuhteissa.

Minulla on X5:ssa alla H-luokan Pirellit. Nyt kun tällä viikolla on päässyt ajamaan loskaa, lunta, liippaantunutta lunta ja jäätä niin uskallan hyvillä mielin sanoa että ainakin X5:n alla H-luokan Pirelli toimii erittäin hyvin.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 12 Marras 2016, 21:45
Kirjoittaja tomppalaine
Onko kellään kokemusta näistä hankookeista? http://www.renkaat.com/renkaat/car/wint ... --13435063 Aikaisemmin on ollut Nokian renkaita alla mutta nyt haluaisin kokeilla jotain muuta merkkiä. Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 12 Marras 2016, 22:16
Kirjoittaja Autotohtori
gestapo kirjoitti:Aika paljon laski polttoaineen kulutus, kun vaihtoi talvikiekot alle.

Kesärenkaat Bridgestonet RF ed.245/45/18 ja takana 275/40/18 vastaan Nokian HP8 225/55/17: samalla matkalla samoissa olosuhteissa n.0,8 litraa! Melko paljon jarruttaa nuo leveät kesäkiekot menoa.
Nyt tosiaan menee 4,3l/100km ja ennen 5,1l.
Mun on hiukan vaikea uskoa, että renkailla (varsinkaan talvirenkailla vaikka kapeammat ovatkin) päästäisiin 20% matalampaan kulutukseen.

Ero johtuu suurimmaksi osaksi satunnaisvaihtelusta (liikennevirrat), varovaisemmasta ajotyylistä (ettei nastat irtoa) ja kenties talvinopeusrajoituksista...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 13 Marras 2016, 21:41
Kirjoittaja drago
Hankook on F20 alla, vakio 16" 130 nastan versio. Olen todella tyytyväinen, edellisessä autossa oli Hkpl 7 eikä Nämä ainakaan uutena häviä niille yhtään.