Sivu 28/29

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 31 Loka 2018, 20:23
Kirjoittaja salmol
masaf1 kirjoitti:
31 Loka 2018, 13:50
^Kolaritilastojen perusteella siellä ei pitäis muuta käyttääkään ku nastoja.
+1

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 01 Marras 2018, 08:57
Kirjoittaja Janisema
salmol kirjoitti:
31 Loka 2018, 20:23
masaf1 kirjoitti:
31 Loka 2018, 13:50
^Kolaritilastojen perusteella siellä ei pitäis muuta käyttääkään ku nastoja.
+1
+Kypärät ja miljoona muuta varustetta ja lopuksi kielletään kaikki. Pitäisi opetella ajamaan kelin mukaan, ymmärtämään kelien vaihelut. Talvella ja liukkaalla ei voi ajaa ku kesällä, sitä ei täällä etelässä ymmärretä, luotetaan nastoihin, luistonestoihin ja ajonvakautukseen.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 02 Marras 2018, 14:28
Kirjoittaja Jokerdef
Janisema kirjoitti:
31 Loka 2018, 11:46
Kitkarenkaat ja ennakoiva ajo. Hyvin pärjäsi myös kesärenkailla takavedolla.
Kehä3 sisällä pitäsi nastat kieltää kokonaan.
:thuup:

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 03 Marras 2018, 08:31
Kirjoittaja *Ari*
Kehä III sisäpuolella asuvat kyllä tietää miten ajetaan liukkaalla, niitä ketjukolareita aiheuttaa ne kaupunkiin tulevat maalaistollot jotka koohottaa samalla tavalla kun siellä maalla missä on vähemmän liikennettä... :sneak:

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 03 Marras 2018, 12:24
Kirjoittaja Anssi79
*Ari* kirjoitti:
03 Marras 2018, 08:31
Kehä III sisäpuolella asuvat kyllä tietää miten ajetaan liukkaalla, niitä ketjukolareita aiheuttaa ne kaupunkiin tulevat maalaistollot jotka koohottaa samalla tavalla kun siellä maalla missä on vähemmän liikennettä... :sneak:

Just näin, kitkat pakollisiks kehä 3 sisäpuolelle :thup:

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 03 Marras 2018, 12:39
Kirjoittaja Aero
Toki tietää, kolmen t:n taktiikka toimii loistavasti - täysiä, tappituntumalla ja tuurilla. Ei siinä, samaa taktiikkaa käytetään muuallakin erinomaisen toistuvasti ja yleisesti, onneksi se viimeinen t on yllättävän vahva.

Henkilökohtaisesti en vetelisi nastarenkaiden käytölle maantieteellisiä rajoja, vaan mieluummin siirtäisin painoa rauta-ajalta kumikaudelle vaikka niinkin ikävällä, mutta maanlaajuisella ja liikkumista rajoittamattomalla asialla kuin haittavero. Veroja ei valitettavasti voi YLEä lukuunottamatta korvamerkitä, mutta jos voisi, tuon voisi työntää otsikon "ilmanlaadun parantaminen" alle jakaen sen populaatiotiheyden perusteella.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 08 Marras 2018, 14:37
Kirjoittaja kseta
Näkyykö niistä kolaritilastoista millä renkailla on ajettu?
Kesäkeleillähän kehäkolmosen sisällä ei ajeta kolareita ollenkaan varsinkaan nyt kun kehä ykkösellä on ne peltipoliisit ja kantakaupunkikin tulee täys uusia tutkapeltipoliiseja. :rolle:

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 08 Marras 2018, 22:57
Kirjoittaja Janisema
kseta kirjoitti:
08 Marras 2018, 14:37
Näkyykö niistä kolaritilastoista millä renkailla on ajettu?
Kesäkeleillähän kehäkolmosen sisällä ei ajeta kolareita ollenkaan varsinkaan nyt kun kehä ykkösellä on ne peltipoliisit ja kantakaupunkikin tulee täys uusia tutkapeltipoliiseja. :rolle:
Kolareita ajetaan aina, oli renkaat tai auto mitä merkkiä tai mallia tahansa.
Kitkoissa on pointtina se, että ajetaan niitä kolareita mieluusti tasaisella ja urattomalla tiellä, kun nastojen tekemissä urissa niiden aiheuttaman asfalttipölyn keskellä. On kato kolarin selvittely siinä tielläkin paljon terveellisempää ja voisi samalla kehua kehä3 sisäpuolen teitä urattamuudesta ja haukkua maakuntien tiet :w00t:

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 09 Marras 2018, 06:21
Kirjoittaja *Ari*
Siinä vaiheessa jos tulee oikea talvi tänne etelään lumisilla/jäisillä teillä niin tiet on aika slippereitä jos niitä kiillotetaan pelkillä kitkarenkailla, siinä saa levitellä hiekkaa tielle että saa pitoa ja sitten kiroillaan hiekkapölyä keväisin. Vaikka kitkarenkaat on monen mielestä ne ainoat oikeat tänne pk-seudulle, on myös niitä jotka ajavat Kehä III ulkopuolella missä nastoille on käyttöä. Ja ihan turha alkaa löpisemään mistään ennakoivasta ajosta, siinä ei ennakot auta mitään kun sivutie on peilijäässä ja kitkoilla luistellaan ojaa kohti toivoen että nappaa pitoa penkasta.

Nastat vai kitkat, on ikuisuuskysymys mihin ei ole oikeaa vastausta. Samaan päädyttiin Possessa 8:30 kohdalla :thup: https://www.youtube.com/watch?v=70ufdYMDOSg

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 09 Marras 2018, 16:35
Kirjoittaja Heguli31
Se on kuitenkin 100% faktaa,että kolareita tulisi talvella enemmin,jos nastat ei karhentaisi jäistä tien pintaa. Siis jos käytössä olisi ainoastaan kitkarenkaita. Sulat "eteläntiet" on sitten erikseen. Muuten en viitsi vaivautua väittelemään kummat on paremmat nastat vai kitkat. Molemmilla pärjää ja molemmilla on tullut ajeltua. Jopa ns."Saksankitkoilla" muutama talvi.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 15:00
Kirjoittaja Petsku333
Nyt on ollut VikingContact 7 alla hetken aikaa. Vakionopeudensäätimellä kiihdyttäminen ei onnistu koska luulee että sutii ja pudottaa sen käytöstä. Ja samaten jos loota pudottaa pari pykälää ja koitat kiihdyttää niin luistonesto tulee peliin ja ei mennäkkään minnekkään. Kummassakin tapauksessa nopeudet siinä 60-100 välillä.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 15:34
Kirjoittaja *Ari*
Paljonko rengaspaineita? Jos matalat paineet niin laita 3.0-3.2 baaria. Kitkarenkaat on monessa takavetoisessa ongelmallinen yhdistelmä juuri noista syistä.

Mulla Contin nastoissa paineet 2.7/3.0 ja hyvin rokkaa eikä vilkuttele.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 16:33
Kirjoittaja melperri
Petsku333 kirjoitti:
24 Marras 2018, 15:00
Nyt on ollut VikingContact 7 alla hetken aikaa. Vakionopeudensäätimellä kiihdyttäminen ei onnistu koska luulee että sutii ja pudottaa sen käytöstä. Ja samaten jos loota pudottaa pari pykälää ja koitat kiihdyttää niin luistonesto tulee peliin ja ei mennäkkään minnekkään. Kummassakin tapauksessa nopeudet siinä 60-100 välillä.
F15 ei samoilla kumeilla mitään tuollaista ongelmaa. Ei myöskään F 20 Nokian R2:illa. Voi tietysti olla , että VikingContact 7 SUV on jäykempi , kuin "tavallinen" 7. Ja toki tuo 4 vetokin varmaan vaikuttaa.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 16:57
Kirjoittaja Petsku333
*Ari* kirjoitti:
24 Marras 2018, 15:34
Paljonko rengaspaineita? Jos matalat paineet niin laita 3.0-3.2 baaria. Kitkarenkaat on monessa takavetoisessa ongelmallinen yhdistelmä juuri noista syistä.

Mulla Contin nastoissa paineet 2.7/3.0 ja hyvin rokkaa eikä vilkuttele.
En ole ns. ylipaineistuksen kannattaja. Saa vaan renkaan kulumaan epätasaisesti kun ei ole tarpeeksi kuormaa verrattuna paineisiin ja autosta tulee kivireki. Tällä hetkellä 2.3 ympäriinsä, eikä se rengaspaine sitä pinnan pehmeyttä koveta. Nastarenkaan kumi on muutenkin kovempaa niin ei voi oikein verrata.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 18:18
Kirjoittaja Heguli31
Niillä "ovenpielen ohjepaineilla" voi pyyhkiä p****ttä. Minulle aikoinaan sanottiin jopa merkkihuollossakin,että talvirenkaille pitäisi laittaa 0,3-0,5bar enemmin,kuin ne ohjetarran paineet. Tämä ohje annettiin tavallisille renkaille,ei siis RFT kumeille.

Kumpi kuluttaa renkaita enemmin ja "epätasaisemmin" 0,2bar alhainen paine,vai 0,8bar korkeampi paine vs.ohjearvo? Tuota kannattaa miettiä,kun niitä paineita fiksaa.

Talvirenkaat kannattaa ajaa sisään hieman korkeammilla paineilla,niin rengas ei elä niin paljoa. Kuten tuossa kirjoiteltiinkin. Nastatkin asemoituu paremmin,kun rengas ei muljua kaarteissa. Paineita voi sitten myöhemmin vähän laskea,jos siltä tuntuu,mutta ei niin alas,kuin oviaukon tarran "tyhjän auton paineet" on merkitty.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 18:42
Kirjoittaja Petsku333
Heguli31 kirjoitti:
24 Marras 2018, 18:18
Niillä "ovenpielen ohjepaineilla" voi pyyhkiä p****ttä. Minulle aikoinaan sanottiin jopa merkkihuollossakin,että talvirenkaille pitäisi laittaa 0,3-0,5bar enemmin,kuin ne ohjetarran paineet. Tämä ohje annettiin tavallisille renkaille,ei siis RFT kumeille.

Kumpi kuluttaa renkaita enemmin ja "epätasaisemmin" 0,2bar alhainen paine,vai 0,8bar korkeampi paine vs.ohjearvo? Tuota kannattaa miettiä,kun niitä paineita fiksaa.

Talvirenkaat kannattaa ajaa sisään hieman korkeammilla paineilla,niin rengas ei elä niin paljoa. Kuten tuossa kirjoiteltiinkin. Nastatkin asemoituu paremmin,kun rengas ei muljua kaarteissa. Paineita voi sitten myöhemmin vähän laskea,jos siltä tuntuu,mutta ei niin alas,kuin oviaukon tarran "tyhjän auton paineet" on merkitty.
Ykkössarjalaisen 205/55R16 ovenpielen ohjepaineet 2.0 edessä 2.2 takana kuorma max. 3 ihmistä. Ajan autolla enimmäkseen yksin joten 2.3 bar on mielestäni varsin pätevä paine. Jos nyt vaikka laitettaisiin 3.0 bar renkaisiin ja katsottaisiin miltä ne näyttää 30tkm päästä niin voisin luvata että ne olisivat keskeltä paljon enemmän kuluneet kuin reunoista.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 19:04
Kirjoittaja *Ari*
Se on juuri noin kuten Heguli kirjoitti. Kokemus on osoitanut että nykyiset pehmeärunkoiset ja pehmeäseoksiset talvirenkaat vaatii kovemmat paineet että alkaa toimimaan kuten pitää, ja saadaan kuluminen tasaiseksi.

Joskus ennen muinnon oli sääntönä että kos rengas kuluu keskeltä, renkaassa on painetta liikaa. Renkaat ja niiden rungot on kehittyneet niiltä ajoilta, myös rengasleveydet kasvaneet selkeästi, kuten vannekoot joka tarkoittaa matalaprofiilisia renkaita. Näissä vanhan säännön saa heittää hevon kuikkaan koska rengas kuluu juuri käänteisesti, jos nykyrenkaissa on liian vähän painetta niin ne kuluvat keskeltä koska matalilla paineilla renkaan runko on letku ja renkaan pyöriessä keksipakovoima pullistaa renkaan kuviopinnan pallomaiseksi ja rengas alkaa kulumaan keskeltä.

Mulla on tosiaan 205/50-17 eli pykälää suuremmat pyörät kun sulla, ja noilla paineilla rengas käyttäytyy johdonmukaisesti eikä letkua alla mutkissa ja mahdollisissa väistöissä sekä rullaa herkästi. Myös renkaan pito on parempi koska renkaan runko on ryhdissä ja kuvio koko leveydeltään tasaisesti tiepintaa vasten. Matalilla paineilla rengas kuluu keskeltä jolloin hitaissa nopeuksissa rengas kantaa tiepintaan enemmän reunoilta ja kovassa vauhdissa keskeltä, myös matalista paineista johtuen renkaan runko antaa kaarteissa periksi ja menetetään maksimipito koska renkaan runko ja rengaskuvio elää omaa elämäänsä. 205/55-16 renkaisiin voi ihan hyvin laittaa eteen 2.5-2.6 ja taakse 2.7-2.9 että saat renkaat toimimaan kunnolla ja valon vilkkumisen rauhoittumaan. Tutulla 205/50-17 Nokian kitkoissa 3.0/3.2 ja hyvin on toiminut kolme talvea ja renkaat on kuluneet tasaisesti, eikä valot vilku tai vakkari lähde pois päältä normi ajossa.

Jos rengaspaineilla aletaan kikkailemaan rengasmelun kanssa niin sitten pitää ottaa vastaan ne huonot puolet mitä tulee hiljaisemman rengasmelun kustannuksella. Mulla ajettavuus menee kaiken muun edelle ja rengasmelu on toisarvoinen rengaspaineden osalta.

Paineista vielä muistutus että lähes poikkeuksetta pitää laittaa taakse enemmän painetta kun eteen. Autoa käännetään eturenkailla mutta takapää määrää auton suuntavakauden eli takapää on ohjaavassa roolissa. Jos takapaineet on samat kun edessä, tai alhaisemmat kun takana niin saadaan helposti levottomasti käyttäytyvä auto. Lähtökohtaisesti aina taakse vähintään 0.2 kovemmat paineet kun eteen.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 19:26
Kirjoittaja Juha
Juuri noin kun heguli ja Ari kertoi. Liian pienet paineet pilaa renkaan ja ajotuntuman. Lisäksi pakkanen pienentää paineita.

25 eteen ja 27 taakse on ihan minimipaineet yksin ajettavaksi ilman kuormaa. Kitkoille sitten hiukan enemmän.

Riittävä paine pitää kulutuspinnan suorassa. Alhaiset paineet saa renkaan kulumaan keskeltä.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 19:34
Kirjoittaja Petsku333
Teillä on nyt kyllä väärinpäin kääntynyt tuo renkaan kuluminen liian matalilla tai korkeilla paineilla. Mikään sitä ei ole muuttanut.

https://www.bridgestonetire.com/content ... essure.png

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 24 Marras 2018, 19:36
Kirjoittaja Wonderi
Talvikaudella syytä muistaa lämpötilan vaikutus rengaspaineeseen. Jos +20°C sisätilassa on paine laitettu ovipielitarran mukaiselle alarajalle, ulkona nollakelissä paine on jo pudonnut pari kymmenystä. Helmikuussa -30°C oikeassa talvikelissä ollaan jo puoli baria alle ohjearvon. Mittaus menee pieleen myös, jos auto ajetaan huoltoasemalle painemittarin viereen, renkaat ehtii lämmetä johonkin satunnaiseen lämpötilaan. Mitataan siis vain todellisen ajolämpötilan "kylmänä".

Ylimääräisen rengaspaineen vaikutuksen renkaan keskeltä kulumiseen voi kokeilla tai kuvitella lisäämällä vaikka Lamborghinin erittäin leveään ja matalaan renkaaseen reilusti ylipainetta, vaikka 7bar, ja sitten katsella pullistuuko se kuperaksi. Ei pullistu. Ei pullistu tavisbemarin tavisrengaskaan.