Sivu 1/27

Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 06 Syys 2010, 19:47
Kirjoittaja ///Marko
Alkaa taas olla se aika vuodesta että talvirenkaiden hankinta tulee ajankohtaiseksi. Olen päätymässä Michelin X-Ice 2 non RFT-malliin. Renkaiden koko tulee olemaan 235/40-18. Mitä porukka on mieltä sellaisesta että liike myy lähes vuoden vanhaa sarjaa uutena? Renkaat on paistettu viikolla 44/2009. Kyseinen toiminta on varmasti ihan normaalia Suomessa, mutta mieluitenhan sitä ottaisi mahdollisimman uudet tai edes samanvuotiset renkaat koska ei noita kuitenkaan tule ihan joka vuosi ostettua.

Entäpä onko muita nastarengas merkkejä jotka tulisi ottaa huomioon?

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 07 Syys 2010, 09:02
Kirjoittaja Jussiboy
Itselläkin talvirenkaat hakusessa, joten siinä mielessä hyvä topicci.
44-09 paistetuttuja renkaita voi aivan hyvin myydä uusina. Olen törmännyt uusiin yli kolme vuotiaisiin renkaisiin Saksassakin BMW-motorrad liikkeessä, jätin kyllä ostamatta :) vaikka tunnustelemalla en huomannut eroa 10 viikkkoa vanhoihin renkaisiin. Tuossa on rengasmyyjän mielipide aiheesta http://vianor.fi/renkaiden-ikaantyminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Autossa voin käyttää muutaman vuoden ikäistä rengasta, mutta mopossa pyrin pitämään mahdollisimman uusia.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 11 Loka 2010, 13:32
Kirjoittaja wemppa
Olisi kysymys tieävälle.

Sopivatko 500 sarjalaisesta E60 16'' orginal vanteet, 320 -06 malliin? Olisi sellaiset saatavilla talvikumeihin.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 11 Loka 2010, 17:08
Kirjoittaja EPJBMW
/// Marko. kirjoitti tuolla aiemmin:
Mitä porukka on mieltä sellaisesta että liike myy lähes vuoden vanhaa sarjaa uutena? Renkaat on paistettu viikolla 44/2009.

Ostin itse juuri sellaiset Nokia hkpl 5:set jotka on paistettu vko16 vuonna 08 ja uskon pärjääväni niillä useamman vuoden. Sain tuon vanhemman nokialaisen ja tarvike aluvanne satsin, melko tarkkaan 1:n kiloeuron halvemmalla kuin mitä BMW:n orkkikset ja hkpl 7, olisi maksanut marmoritiskillä. :)

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 11 Loka 2010, 17:36
Kirjoittaja E81
Nyt on continental icecontactit ostettu. Asennusaika 1.11 tai aikaisemmin jos kelit niin vaativat. Pitonsa puolesta edelliset hkpl4:t olis varmaan menneet vielä tämän talven mutta niiden melu ja käytös kuivalla asfaltilla on jotain järkyttävää niin päätin sitten vaihtaa. Mielenkiinnolla odotan noita conteja, koska ovat ensimmäiset ei-runflatit oman auton alla.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 11 Loka 2010, 18:17
Kirjoittaja J1978
E81 kirjoitti:Nyt on continental icecontactit ostettu. Asennusaika 1.11 tai aikaisemmin jos kelit niin vaativat. Pitonsa puolesta edelliset hkpl4:t olis varmaan menneet vielä tämän talven mutta niiden melu ja käytös kuivalla asfaltilla on jotain järkyttävää niin päätin sitten vaihtaa. Mielenkiinnolla odotan noita conteja, koska ovat ensimmäiset ei-runflatit oman auton alla.
Voidaan sitten jakaa kokemuksia noista kumeista :lol: Nimittäin itsekin tilasin vastaavat ja myin 205/55R16 HKPL5 RFT:t pois. Nuo Contit on Made in Germany ja kantavuus luokka 94XL. Mulle ne tulee alle 16.10. Vanteena toimii sama 16-tuumainen orkkis aluvanne kuin entisilläkin renkailla.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 11 Loka 2010, 21:52
Kirjoittaja -V-
EPJBMW kirjoitti:/// Marko. kirjoitti tuolla aiemmin:
Mitä porukka on mieltä sellaisesta että liike myy lähes vuoden vanhaa sarjaa uutena? Renkaat on paistettu viikolla 44/2009.
Rengasvalmistajat suosittelevat että uusina myytäisiin enintään 5 vuotta aikaisemmin valmistetuja kumeja...
Uusina myytävät renkaat: suositus enintään viisi vuotta

Uusina renkaina voidaan myydä enintään viisi vuotta aiemmin valmistetut renkaat, koska renkaat säilyttävät oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa 5 vuotta; hyvän kauppatavan mukaisesti asiakasta informoidaan renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 11 Loka 2010, 21:56
Kirjoittaja -V-
Autorengasliitto kertoo tiedotteessaan myös:
Rengasfoorumi 2010 -tapahtumassa nostettiin esiin henkilöauton renkaiden ikäsuositukset. Uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Hyvän kauppatavan mukaista on kuitenkin informoida asiakasta renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat. Renkaat alkavat ikääntyä toden teolla vasta niiden käyttöönoton jälkeen.

Rengasalan yhteisen näkemyksen mukaan rengas säilyttää käyttämättömänä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaiden kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmenen vuotta valmistusajankohdasta. Rengasalan keskeiset toimijat Suomessa myötäilevät ikäsuosituksissaan eurooppalaisten katto- ja sisarjärjestöjensä linjauksia.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 01 Marras 2010, 16:58
Kirjoittaja E81
Nyt on icecontactit alla ja ero hkpl4 runflatteihin on sanoin kuvaamaton. Melusaaste väheni huomattavasti. Tulispa jo lunta ja jäätä :thup:

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 01 Marras 2010, 17:44
Kirjoittaja Vollgas
Itsellä on 135:ssa alla kitkarunflatit nopeusluokituksella max 240 km/h.
Kuten arvata saattaa, pitoa ei liukkaalla ole. Mopoautot, bussit, vanhat mammat Nissan Microillaan vetävät piitkän kaulan valoista lähdettäessä vaikka tekisi mitä. Pienikin kaasunpainallus kuutosvaihteella 120 nopeudessa irrottaa perän tiestä salamannopeasti. Ajovakaudenhallinnalla on siis todella töitä ja vaimolle ei tätä autoa anneta.

Jos tästä talvesta tulee yhtä runsasluminen kuin viime talvesta käyn ostamassa tavalliset nastarenkaat ja laitan betonilaattoja takaluukkuun -luulisi sitten Ajamisen Iloa löytyvän talvellakin.

Kommentteja? Onko väliä mitkä renkaat ostaa? (Kiinalaiset halpisrenkaat eivät siis ole vaihtoehto)

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 01 Marras 2010, 19:09
Kirjoittaja E81
Vollgas kirjoitti: Kommentteja? Onko väliä mitkä renkaat ostaa? (Kiinalaiset halpisrenkaat eivät siis ole vaihtoehto)
Auto Bild Suomi 20/2010

Paras nastarengas

"Continental vastaa uudella nastarenkaallaan, ContiIceContactilla, joka on yllättävän hyvä sekä lumella että jäällä ja kokonaisuutena omaa luokkaansa. Nastojen vaikutus tuntuu olevan muita parempi. Se on paras rengas, jota olemme koskaan ajaneet talvioloissa."

Tekniikan Maailma 17/2010

Uusi ContiIceContactTM sijoittu arvostetussa Tekniikan Maailman talvirengastestissä kärkeen jääden testivoitosta, painotusten johdosta, 0,1 pisteen päähän. Uusi tuote vakuuttaa myös testaajat: "Se toimii sekä jäällä että varsinkin lumella mallikkaasti tarjoten huippuluokan pitoa ja varmaa ajettavuutta. Rengas on suuntavakaa ja ohjautuu tarkasti. Continentaliin on onnistuttu yhdistämään myös hyvät märän ja kuivan kelin ominaisuudet."

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 01 Marras 2010, 19:19
Kirjoittaja gestapo
AutoPiltti kirjoittaa tuosta Contista myös että:sulan kelin ominaisuuksissa on paljon parantamisen varaa.Ristiriitainen rengas.TM:n mukaan parasta on ajettavuus kaikissa olosuhteissa.Pito jäällä ja lumella.Ota tästä nyt sitten selvää...

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 01 Marras 2010, 19:27
Kirjoittaja Mosku
Yhdyn edellisen viestin testikommentteihin. Viime viikolla tuli kyseiset renkaat hommattua ja nyt viikon nillä ajaneena voin kertoa, että onpa vähän hyvät renkaat, hiljaiset ja mukavat. Jäällä ja lumella en ole vielä päässyt testaamaan. Suosittelen näitä. Itselläni koossa 245/40-18. :thuup:

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 01 Marras 2010, 23:31
Kirjoittaja MasterH
Vollgas kirjoitti:Itsellä on 135:ssa alla kitkarunflatit nopeusluokituksella max 240 km/h.
Kuten arvata saattaa, pitoa ei liukkaalla ole. Mopoautot, bussit, vanhat mammat Nissan Microillaan vetävät piitkän kaulan valoista lähdettäessä vaikka tekisi mitä. Pienikin kaasunpainallus kuutosvaihteella 120 nopeudessa irrottaa perän tiestä salamannopeasti. Ajovakaudenhallinnalla on siis todella töitä ja vaimolle ei tätä autoa anneta.

Jos tästä talvesta tulee yhtä runsasluminen kuin viime talvesta käyn ostamassa tavalliset nastarenkaat ja laitan betonilaattoja takaluukkuun -luulisi sitten Ajamisen Iloa löytyvän talvellakin.

Kommentteja? Onko väliä mitkä renkaat ostaa? (Kiinalaiset halpisrenkaat eivät siis ole vaihtoehto)
Mulla oli ihan samat kokemukset edellisen 335i:n kanssa, hevosvoimat menettää merkityksensä Suomen talvessa. Oikea rengasvalinta riippuu siitä että missä liikut, pääkaupunkiseudulla tarvitaan talvirenkaalta ihan eri ominaisuuksia kun ... jossain muualla. Helsingin talveen Goodyear UltraGrip Ice+, oikeaan talveen Nokian Hakkapeliitta 7, (väittää Tekniikan Maailma). Kunnon talveen parhaat renkaat tehdään ilmeisesti Suomessa ;)

Ei ton koneen ja takavedon kanssa oo olemassa mitään kovin hyvää ratkaisua talveen täällä,.. hanki talviauto :lol:

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 02 Marras 2010, 11:42
Kirjoittaja Vollgas
MasterH kirjoitti:
Ei ton koneen ja takavedon kanssa oo olemassa mitään kovin hyvää ratkaisua talveen täällä,.. hanki talviauto :lol:
On jo... Mersun maasturilla kuljetetaan perhettä ja lähdetään kauemmaksi.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 25 Marras 2010, 17:19
Kirjoittaja Vollgas
Keski-Eurooppakitkat saivat väistyä Hakkapeliittojen tieltä ja kas kummaa, BMW onkin ihan kelvollinen talviauto nyt!

Asiaan soveltuvaa musiikkia, olkaa hyvä: http://www.youtube.com/watch?v=EsWAPtwDkxw

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 25 Marras 2010, 20:10
Kirjoittaja -V-
Vollgas kirjoitti:Keski-Eurooppakitkat saivat väistyä Hakkapeliittojen tieltä ja kas kummaa, BMW onkin ihan kelvollinen talviauto nyt!
Sitähän minäkin :)

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 26 Marras 2010, 13:50
Kirjoittaja laituri
Viimeiset 5 talvea quattrolla laskeneena oli hieman epäilyksiä talvikeleistä ja takavedosta. Mutta täytyy sanoa, että ihan postitiivinen tunnelma on toistaiseksi takavedosta ja Michelin Xi2 kitkoista. Eihän tällä liikkeelle lähdöt mitään vauhdikkaita ole, mutta aina on valoista irti päästy.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 20:15
Kirjoittaja Juh1s
Kokemusta nyt kun alla ollut tuhannen kilsaa Hakkapeliitta 7 nastat E91:ssä (205/55/16). Vollottanut alusta saakka "vouvouvou" eli sellasta katkonaista. Ei häiritse aina, mutta joskus havahtuu kuuntelemaan kun ajelee noin kahdeksaa kymppiä. Edellisessä autossa (E46) oli Hakka 4, jotka huuti niin maan keleesti n. 80km/h vauhdissa tasaista huutoa. Ero äänessä ei ole kuitenkaan suuri, vaikka seiskoja on hehkutettu hiljaisiksi. Hyvä pito lumella normi jäisellä tiellä, mutta liukkaalla jäällä vetopito huono. Taitaa olla kaikkien renkaiden kanssa sama juttu.

Hitusen ehkä harmittaa, etten ottanut michelinin nastoja. Nokian R kitkat on myös olleet pari vuotta sitten, jotka oli kyllä hyvät ainakin etuvetoisessa autossa. Parhaat kokemukset on kutenkin Bridgestonen Blizzakeista vuosituhannen alusta. Josko taas seuraavaksi kokeilisi taas kitkarenkaita.

Re: Keskustelua talvirenkaista

Lähetetty: 06 Tammi 2011, 17:13
Kirjoittaja sami68
laituri kirjoitti:Viimeiset 5 talvea quattrolla laskeneena oli hieman epäilyksiä talvikeleistä ja takavedosta. Mutta täytyy sanoa, että ihan postitiivinen tunnelma on toistaiseksi takavedosta ja Michelin Xi2 kitkoista. Eihän tällä liikkeelle lähdöt mitään vauhdikkaita ole, mutta aina on valoista irti päästy.
Itsellä kanssa kitkat ekaa talvea takatyöntöisen kanssa ja positiivisesti yllätyin niiden käyttäytymisestä. Olenpa jo useasti liikennevaloissa jopa "jättänyt" näitä nissaneita ja renoita joiden etupää siirtyilee sudituksen myötä vasemmalta oikealle ja voi voi sitä nastojen ropinaa joka niistä kuuluu :thuup: