Renkaan profiilin muutos
Pitää ruveta jo tässä vaiheessa pohtimaan talvirengashankintaa , halutun koon löytyminen oli viimeksi sen verran takkuista , ettei parane jättää viime hetkeen. Tarkoitus olisi hommata E70:een Nokian Hakkapeliita R2 SUV koossa 18/255/55. Netissä kahlaamisen perusteella asennusketjut eivät tarjoa tätä kokoa , vaan lähin on 18/255/60. Kysymys kuuluu , vaikuttaako tällainen renkaan profiilin nosto käytännössä jotenkin ESP:n toimintaan ? Rekisteriotteessa korkein profiili on tuo 55. Onko jollain kokemusta tästä ? Helpointa olisi tietysti laittaa alle tuo 60 profiilinen , jos ESP ei siitä pillastu. Muussa tapauksessa joutuu sitten tilaamaan ulkomailta 55 profiiliset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Olettaisin, että ESP:tä ei kiinnosta kunhan kaikki 4 on samankokoisia, jolloin niillä ei ole eroa pyörimisnopeudessa, mutta kuunnellaan muitakin mielipiteitä.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Samaa mieltä. ESPihän kuitenkin ottaa pyörintänopeuden renkaalta suoraan. Toisaalta, varsinkin tuossa koossa ulkomailta saa monesti huomattavasti halvemmalla pohjolan oloihin tarkoitettua rengasta, joten kannattaisi tarkistaa myös tuo ulkomaiden hintataso ko. rengaskoolle.lgr122 kirjoitti:Olettaisin, että ESP:tä ei kiinnosta kunhan kaikki 4 on samankokoisia, jolloin niillä ei ole eroa pyörimisnopeudessa, mutta kuunnellaan muitakin mielipiteitä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Mielessä oli lähinnä se , tuoko korkeampi profiili siinä määrin lisää "löysyyttä" renkaan käytökseen , että ESP herkistyisi. Muistelisin , että jossain vaiheessa ainakin 1 sarjassa ESP meni yliherkäksi , jos RF renkaat korvasi pehmeämmillä nonrunflat kumeilla. Optimistisesti voisi kuvitella , että Suomen talvinopeuksilla profiilin nosto 55-60 ei herkistäisi ESP:tä havaittavasti. Tilanne on ehkä erilainen Saksassa , kun Gunther paahtaa 200 autobahnin kaarteessa.
Tuon 255/55R18 renkaan oikea vertailukoko 60-sarjalaisena on 235/60R18.Tällöin halkaisija/vierintäkehä pysyy samana ja renkaat sopii takuuvarmasti pyörimään.Mutta jos laitat sinne 255/60R18 kokoiset rillat alle,niin onko 100% varmaa,että ne sopii raapimatta pyörimään (edessä,pyörät linkussa)?Halkaisija kuitenkin kasvaa n.25mm.melperri kirjoitti:Pitää ruveta jo tässä vaiheessa pohtimaan talvirengashankintaa , halutun koon löytyminen oli viimeksi sen verran takkuista , ettei parane jättää viime hetkeen. Tarkoitus olisi hommata E70:een Nokian Hakkapeliita R2 SUV koossa 18/255/55. Netissä kahlaamisen perusteella asennusketjut eivät tarjoa tätä kokoa , vaan lähin on 18/255/60. Kysymys kuuluu , vaikuttaako tällainen renkaan profiilin nosto käytännössä jotenkin ESP:n toimintaan ? Rekisteriotteessa korkein profiili on tuo 55. Onko jollain kokemusta tästä ? Helpointa olisi tietysti laittaa alle tuo 60 profiilinen , jos ESP ei siitä pillastu. Muussa tapauksessa joutuu sitten tilaamaan ulkomailta 55 profiiliset
Tuo Nokian uutuuskitka R2 on siitä "huono",että kaikki haluttavimmat koot ei ole vielä valmistuksessa,joita kuitenkin vanhemmassa Ärrissä löytyi.Tarjonta varmaan lisääntyy pikkuhiljaa.
Jos halkaisija kasva 25mm niin vierintäkehän mitta kasvaa n. 80mm. Tästähän seuraa väärä nopeustieto ESPille, en siten tiedä että vaikuttaako käytännössä mihinkään.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Tuskin on mitään merkitystä,koska muutos on kaikissa pyörissä.Ja tällöin jokaisen pyörän nopeusnäyttö anturi saa samanlaista "virheellistä" tietoa.Eli eri pyörien pyörintänopeudet toisiinsa nähden ei muutu.Huom.tämä on kuitenkin ihan puhdas arvaus,ei faktaa.
Itseäni vaan arveluttaa,että sopiiko korkeampi kumi ääriasennossa raapimatta edessä pyörimään.Toki sitä pyörintätilaa voi jo valmiiksi mittailla niillä vanhoilla pienemmillä kumeilla.Jos tilaa on reilusti,niin miksi ei sitten isommatkin...
Itseäni vaan arveluttaa,että sopiiko korkeampi kumi ääriasennossa raapimatta edessä pyörimään.Toki sitä pyörintätilaa voi jo valmiiksi mittailla niillä vanhoilla pienemmillä kumeilla.Jos tilaa on reilusti,niin miksi ei sitten isommatkin...
"Tuon 255/55R18 renkaan oikea vertailukoko 60-sarjalaisena on 235/60R18.Tällöin halkaisija/vierintäkehä pysyy samana ja renkaat sopii takuuvarmasti pyörimään.Mutta jos laitat sinne 255/60R18 kokoiset rillat alle,niin onko 100% varmaa,että ne sopii raapimatta pyörimään (edessä,pyörät linkussa)?Halkaisija kuitenkin kasvaa n.25mm.
Tuo Nokian uutuuskitka R2 on siitä "huono",että kaikki haluttavimmat koot ei ole vielä valmistuksessa,joita kuitenkin vanhemmassa Ärrissä löytyi.Tarjonta varmaan lisääntyy pikkuhiljaa."
Hyvä huomio , voi olla että renkaan läpimitta kasvaa liikaa. On tämä ihme touhua , nyt 1,5kk on metsästetty oikeaa kokoa , eikä mitään tietoa. Ilmankos näillä liukastellaan usein talvet keskieuroopan kitkoilla. Pari vuotta sitten onnistuin saamaan vanhaan E70 oikean koon Hakkapeliitta R:t pitkän etsimisen jälkeen. Olivat kuulemma maapallon ainoat 4 kpl. Täyytyy varmaan luopua vanhan X5 myynnistä ja ajella sillä talven yli. Ehdin jo nimittäin heittää nuo universumin viimeiset R:t sen alle , eikä huvita kaiken kiireen keskellä ryhtyä mihinkään edestakaiseen renkaanvaihto bonanzaan.
Tuo Nokian uutuuskitka R2 on siitä "huono",että kaikki haluttavimmat koot ei ole vielä valmistuksessa,joita kuitenkin vanhemmassa Ärrissä löytyi.Tarjonta varmaan lisääntyy pikkuhiljaa."
Hyvä huomio , voi olla että renkaan läpimitta kasvaa liikaa. On tämä ihme touhua , nyt 1,5kk on metsästetty oikeaa kokoa , eikä mitään tietoa. Ilmankos näillä liukastellaan usein talvet keskieuroopan kitkoilla. Pari vuotta sitten onnistuin saamaan vanhaan E70 oikean koon Hakkapeliitta R:t pitkän etsimisen jälkeen. Olivat kuulemma maapallon ainoat 4 kpl. Täyytyy varmaan luopua vanhan X5 myynnistä ja ajella sillä talven yli. Ehdin jo nimittäin heittää nuo universumin viimeiset R:t sen alle , eikä huvita kaiken kiireen keskellä ryhtyä mihinkään edestakaiseen renkaanvaihto bonanzaan.
Minulla on yksi setti Nokian Hakkapeliitta R 235/60R18 ajamattomia kitkoja.Oli tarkoitus ostaa omaan seiskaan 235/50R18 kokoa,mutta kävi ostaessa pieni fipa.Ne olisi myynnissä,jos kiinnostaa.Tai voin myös vaihtaa nuo minulle oikean kokoisiin kitkoihin tai nastoihin.