Renkaat jumissa keskiössä

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Minulla on entisessä ja nykyisessä bemarissa "renkaat" eli vanteet jumiutuneet keskiöstä.
Voitelin keskiön nyt CRC 5V-56:lla. Onkohan tästä apua tai haittaa.

Mikä mahtaa olla rengasliikkeen sivistynyt keino irrottaa jumiutuneet renkaat?

Seuraava steppi onkin sitten hioa keskiöstä vähän ylimääräistä pois?
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Tää on ihan tuttua Bemareissa.Ei taida CRC pysyä siellä keskiössä.Kuparitahna pysyy ja silloin lähtee vanteet pois.
Rengas liikkeet eivät käytä sen ihmeemmin mitään sivistynyttä keinoa.Kakkosnelosella hakkaavat vannetta sisäpuolelta.Se toimii.
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Tervaspray on toimivaa
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

lähtee lihasvoimin heiluttelemalla rengasta reunoista :thup:
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Bemuawd kirjoitti:Tää on ihan tuttua Bemareissa.Ei taida CRC pysyä siellä keskiössä.Kuparitahna pysyy ja silloin lähtee vanteet pois.
Rengas liikkeet eivät käytä sen ihmeemmin mitään sivistynyttä keinoa.Kakkosnelosella hakkaavat vannetta sisäpuolelta.Se toimii.
Osaatko sanoa, voiko kuparitahnaa käyttää alumiinivanteiden kanssa? Kuulin ettei saisi, mutta laitoin silti pultteihin.

Kakkosnelosella sivistymättömästi itsekin jouduin yhden renkaan väkivalloin hakkaamaan irti.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä puhdistan nuo navat ihan ensin normirätillä. Sen jälkeen hieraisen jonkin verran joko vaseliinia tai ihan vain moottoriöljyä purkista sormenpäällä noihin napoihin, mitkä tulevat kosketuksiin vanteen keskireikään. Ei ole kertaakaan jumittanut vanteet kiinni. Eli ei sinne tarvitse välttämättä mitään kuparitahnoja.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mulla oli jumissa alle 1v autossa. Kumilekalla löivät renkaisiin jotta ne lähti autosta irti. Kuulemma huollon mukaan normaalia kaikissa nykyautoissa ettei renkaat vanteineen lähde normaalisti pois paikaltaan. No empä ole moista missään uudessaa autossani ennen nähnyt.

Ruostetta oli myös jokaisen vanteen takana vaikka muille jakaa, normaalia nykyautoissa kuulemma tämäkin.
Viimeksi muokannut J1978, 01 Joulu 2013, 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kutos-z
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 04 Tammi 2012, 07:09
Auto: 535d isolla paineella ja 6 silinterinen rätkä

Nyt on homman niminiin että viitaten tuohon alkupään juttuun älä hyvä ihminen mene viilaamaan niitä sovituksia mitä on tehtaalla tehty vaan pidä sovitus puhtaana ja voideltuna jotta saat taasen vanteen irti kun se on ajankohtaista(jos niitä välyksiä lähtee sorvaileen niin saattaa vipotuksia tulla gummeihin ja rupiaa vituttaan. no tv. mp. ja toi terva sprei on hyvä mönkkärissäkään ei kuppaanu paikat kun käyttää terva spreitä tää ei ole mikään mainos.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Sama "ominaisuus" omassani. Aluvanteet ja navat/keskiöt "yhdistyy" toisiinsa ruosteen tiivistämänä :thdw:
BMW:n maahantuonti ja huolto pitää tätä normaalina. Premium-laatua (?) :conf:

Kumilekalla ovat huollossa vanteet keskiöistä irroittaneet. Huollossa vaihtoivat renkaat neljä ekaa kertaa (takuu aikana), joka kerta oli ruostunut vanteet kiinni keskiöihin näin siis ollut uudesta asti.

Nyt vaihdon itse renkaat syksyllä. Löysäsin ensin vähän pultteja ja käänsin paikalla ollessa hiukan renkaita puolelta toiselle. Pienellä potkimisella eturenkaat sai irti (takarenkaat helpommat, kun kässäri päällä). Hioin hiomapaperilla navoista/keskiöistä ruosteet pois. Putsasin aseöljyllä keskiöt ja vedin vaseliinia keskiöiden ympärille. Sitten talvivanteet paikalleen. Saa nähdä miten keväällä irtoavat.

Eipä ole vastaavaa "ominaisuutta" koskaan ollut meidän perheen Audeissa...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Vice kirjoitti:Sama "ominaisuus" omassani. Aluvanteet ja navat/keskiöt "yhdistyy" toisiinsa ruosteen tiivistämänä :thdw:
BMW:n maahantuonti ja huolto pitää tätä normaalina. Premium-laatua (?) :conf:

Kumilekalla ovat huollossa vanteet keskiöistä irroittaneet. Huollossa vaihtoivat renkaat neljä ekaa kertaa (takuu aikana), joka kerta oli ruostunut vanteet kiinni keskiöihin näin siis ollut uudesta asti.

Nyt vaihdon itse renkaat syksyllä. Löysäsin ensin vähän pultteja ja käänsin paikalla ollessa hiukan renkaita puolelta toiselle. Pienellä potkimisella eturenkaat sai irti (takarenkaat helpommat, kun kässäri päällä). Hioin hiomapaperilla navoista/keskiöistä ruosteet pois. Putsasin aseöljyllä keskiöt ja vedin vaseliinia keskiöiden ympärille. Sitten talvivanteet paikalleen. Saa nähdä miten keväällä irtoavat.

Eipä ole vastaavaa "ominaisuutta" koskaan ollut meidän perheen Audeissa...
Eikä mun tai mun faijan volkkareissa eikä anopin Toyotissa.

Mut kuulemma kaikissa uusissa autoissa tämä on BMW:n huollon mukaan normaalia, että vanteet ei lähde kuin kumivasaralla irti ja vanteen takana on kunnon möntit ruostetta. Jokainen fillari piti "hakata" irti ja jessus sitä ruosteen määrää...No mulla on kyllä ollu kaksi bemaria aiemminkin eikä niissä ollu vastaavaa ikinä.

Kas kun siellä missä mä oon töissä ei tarvitse millään kuminuijilla mitään vanteita irroitella ja ruosteita putsailla. Toki siellä ei huolleta bemuja, mutta muita uusia autoja kummiskin. Joten bemuliikkeen väite on hieman ontuva tässäkin kohtaa....
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Onko nämä jumissa olevat vanteet OEM vai jotain muuta?
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

MKV kirjoitti:Jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä puhdistan nuo navat ihan ensin normirätillä. Sen jälkeen hieraisen jonkin verran joko vaseliinia tai ihan vain moottoriöljyä purkista sormenpäällä noihin napoihin, mitkä tulevat kosketuksiin vanteen keskireikään.
Juurikin saman konstin olen aikojen saatossa oppinut.
Vanteet on ollut jumissa niin Vollkareissa kuin Audissakin. Osa peltivanteita ja osa alumiineja.
Tässä F30:sessä ei kylläkään ole kummatkaan vanteet olleet liian tiukat. Onkohan niissä joku vika!! :lol:
Noita viilauskonsteja ei missään tapauksessa pidä kokeilla, koska vanne ei välttämättä täysin keskity pelkkien pulttien avulla.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Bemuawd kirjoitti:Onko nämä jumissa olevat vanteet OEM vai jotain muuta?
Mulla on ihan originaalit kesä/talvivanteet sekä nykyisessä että edellisessä ja hyvin tarttuu :dumb:

Kumivasara ei riittäänyt, joten turvauin 2x4 laudanpätkään. Onneksi on kunnon tunkki, että auto ei tipahtanut.
Täytyy varmaan käydä kierros taven aikana läpi ja hioa nuo navat ja käsitellä jollain.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Bemuawd kirjoitti:Onko nämä jumissa olevat vanteet OEM vai jotain muuta?
Tässä nykyisessä on ollut jumissa sekä tarvikkeet, että OEM-vanteet.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Bemuawd kirjoitti:Onko nämä jumissa olevat vanteet OEM vai jotain muuta?
On. Tämä jumitus on vaivannut 3-sarjaa jo E36:sta alkaen. Ei näemmä ole tehtaalla halua tehdä asialle mitään.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

J1978 kirjoitti:Eikä mun tai mun faijan volkkareissa eikä anopin Toyotissa.

Mut kuulemma kaikissa uusissa autoissa tämä on BMW:n huollon mukaan normaalia, että vanteet ei lähde kuin kumivasaralla irti ja vanteen takana on kunnon möntit ruostetta. Jokainen fillari piti "hakata" irti ja jessus sitä ruosteen määrää...No mulla on kyllä ollu kaksi bemaria aiemminkin eikä niissä ollu vastaavaa ikinä.

Kas kun siellä missä mä oon töissä ei tarvitse millään kuminuijilla mitään vanteita irroitella ja ruosteita putsailla. Toki siellä ei huolleta bemuja, mutta muita uusia autoja kummiskin. Joten bemuliikkeen väite on hieman ontuva tässäkin kohtaa....
Meillä on tälläkin hetkellä vajaat 6kk "vanha" Audi A3 pihassa. Siihen vaihdoin itse talvikiekot alle (kesävanteet oli ollu noin 3kk alla). Näytti juuri pakasta revityiltä keskiöt, ei tietoakaan ruosteesta (kuten ei kuulukkaan olla!).

Omassa BMW:ssä jo ekassa renkaanvaihdossa 2011 syksyllä (autolla oli silloin alle 3kk ikää) oli ruostunut keskiöt/navat vanteisiin kiinni.

Tämä nykyinen roppana on ainut omista autoistani, jossa keskiöt/navat on ruostunut vanteisiin niin pahasti kiinni ettei olisi käsin helposti irronnut.
Bemuawd kirjoitti:Onko nämä jumissa olevat vanteet OEM vai jotain muuta?
Omassa molemmat vanteet on BMW orkkiksia.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Nyt kaikki kiiltää kun papin kalu...Merkkiliike jynssäs ruosteet veks ja veti jotkut rasvat vielä päälle. Kuulemma näin olisi tehtävä bemarin kanssa joka kerta, jottei ruoste yllätä ja renkaita joudu repimään vaihdettaessa irti.

No harvassa on varmaan rengasliikkeet, jotka viittii noita ruosteita putsata ja napoja rasvata joka vaihdon yhteydessä...
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Ennenvanhaan e39 oli tosi tarkka siitä, että napa oli puhdas. Jos napaan eksyi renkaanvaihdon yhteydessä yksikin hius, muurahainen, ilmassa leijuva epäpuhtaus, oli tärinää tiedossa...

Noista ajoista lähtien on aina ollut tapana jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä putsata navat teräsharjalla, pyyhkiä puhtaaksi ja laittaa vähän rasvaa. Tämän teen molempiin autoihin aina 2 krt vuodessa. Se on tietysti eri juttu, jos käyttää jotain liikkeitä renkaanvaihtoon, mitä missäkin tekevät.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Juha kirjoitti:Ennenvanhaan e39 oli tosi tarkka siitä, että napa oli puhdas. Jos napaan eksyi renkaanvaihdon yhteydessä yksikin hius, muurahainen, ilmassa leijuva epäpuhtaus, oli tärinää tiedossa...

Noista ajoista lähtien on aina ollut tapana jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä putsata navat teräsharjalla, pyyhkiä puhtaaksi ja laittaa vähän rasvaa. Tämän teen molempiin autoihin aina 2 krt vuodessa. Se on tietysti eri juttu, jos käyttää jotain liikkeitä renkaanvaihtoon, mitä missäkin tekevät.
Rengasliike ei moista tee, ei edes varmaan lisämaksusta...Viimeksikin ne oli jotain +18v amisjätkiä jotka ne renkaat vaihtoi.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

J1978 kirjoitti:Rengasliike ei moista tee, ei edes varmaan lisämaksusta...Viimeksikin ne oli jotain +18v amisjätkiä jotka ne renkaat vaihtoi.
Juuri tuo onkin yksi hyvä syy miksi ainakin minä hoidan homman itse...
Vastaa Viestiin