Leveiden renkaiden vaikutus ajettavuuteen

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

FusionWolf kirjoitti: Mutta, mutta nyt en ymmärrä tuota, että alle 19/10" tuuman vanteilla ei pääse lokarin tasalle. Eihän se kait vanteen leveydestä niin kiinni ole. Puhumattakaan vanteen halkaisijasta. Eikös kysymys ole enempi ET-luvusta?? :conf:
Tottakai kysymys on ET-luvusta, mutta myös vanteen leveydestä. 16" vanteet on yleensä korkeintaan 7" leveitä, joten samalla ET-luvulla varustettu 8" vanne (noin esimerkiksi) tulee 0,5" ulospäin ja 0,5" sisäänpäin leveämmäksi.

Ainakin nuo BMW:n vakio 16" vanteet jää todella syvälle tuolla takana, joten uskoisin, että on todella vaikea löytää niin pienellä ET-luvulla olevaa 16" vannetta, joka tulisi lokasuojan reunaan asti. Uskaltaisin jopa epäillä, että mahdotonta. Meinaan, tuolla vakio 16":lla tuo etäisyys takana lokasuojan reunaan on kymmeniä millejä, joten ET-luvun pitäisi vastaavasti samanlevyisellä vanteella olla tuon kymmeniä millejä pienempi (mitä pienempi ET, sitä ulommas tulee).

Toisessa autossa on nuo vakiot Type 156 (16x7 ET34 205/55 R16), eli 7" leveä vanne ET:llä 34. Vaikka olisi nolla-ET:llä, niin silti jäisi sisälle. Yhtälailla 30mm spacerilla jäisi silti lokasuojan sisälle tuo vanne. Ja varmasti menee ajettavuus tai ainakin kulmat pieleen, jos noin radikaalin muutoksen tekee 7":lle vanteelle.

Makuasioista on hankala vääntää kättä, mutta kyllä tuo 8,5" vanne 18" halkaisijalla on minun mielestäni vielä ihan hyvä ajettava E90:n alla. Sekarengastuksesta en osaa sanoa, mutta ainakin tuolla 225/40/18 tasakerralla olen ollut tyytyväinen.

Edit: Niin ja ilman spacereita jää muuten tuo 8,5" vannekin ET:llä 34 silti sisälle, eli kyllä se vaan vaatii todella pienen ET:n ja todella leveän vanteen, jos haluaa lokasuojan tasalle. Edessä tuo 8,5" vanne tulee mukavasti lokasuojan tasalle. Ongelma koskee ainoastaan takapäätä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

No joo nyt tajuan. :) Ja tottakai sehän on selviö, että ei joku 16" vanne voi olla 10" leveä. Tai sen ET luku olla jotain -10mm :lol:

Ja itsehän tarkoitin, että esim joku 18/8 tai 8.5" vois olla esim. jollain 20mm ET:llä, jolloin päästään jo varmaan vähän lähemmäksi lokarin reunaa.

Nyt kysyn, että tietäisikös joku paljonko ET luvun pitää edessä ja takana olla 8" sekä 8,5" vanteella, että päästään lähelle lokarin reunaa??

Käsittääkseni edessä ei tarvita niin paljoa kuin takana. Tai ainakin mitä auton muotoja katsoo niin näyttäisi siltä, että takakaari on paljon enempi ulkona kuin edessä. Toisin sanoen etuakseli olisi valmiiksi lähempänä lokarin reunaa kuin takana.

Jos ostaisi esim. 8" vanteet niin paljon ET pitäisi olla edessä / takana, että ollaan lähellä loksua? Kait se sentään mahdollista on?? :conf:

Ja tässä vaiheessa täytyy kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneille. Todella hyvää informaatiota. Kyllä meillä on hieno foorumi!! :thup:
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

FusionWolf kirjoitti:Nyt kysyn, että tietäisikös joku paljonko ET luvun pitää edessä ja takana olla 8" sekä 8,5" vanteella, että päästään lähelle lokarin reunaa??
18x8.5 ET29 vannetta ja 255/35 rengastusta on allekirjoittanut kokeillut E90:n alla ja voin sanoa, että tulee hyvin lokarin tasalle. Ei vaan omalla madalluksella oikein enää voinut ajatella kyytiläisten ottamista, joten otettiin vannetta hieman sisemmäs.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Jees. Hyvä tietää ja tuosta on hyvä lähteä päättelemään. :thuup:

Joku sanoin, että 225 kumit 8,5" vanteella on liian kapeat (vanteet kolisee toisiinsa pinottaessa). Jos tosiaan on näin niin voisin harkita 8" vannetta.

Ja ei sen ihan siihen lokarin tasalle tartte tulla, mutta suurinpiirtein. :) Nythän nuo vakiovanteet jää niin sisään, niin sisään, että oikein pahaa tekee katsoa. :blush:

Täytyy jatkaa tutkimuksia... ;)
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

FusionWolf kirjoitti:J
Joku sanoin, että 225 kumit 8,5" vanteella on liian kapeat (vanteet kolisee toisiinsa pinottaessa). Jos tosiaan on näin niin voisin harkita 8" vannetta.
Minähän se olin :lol: Tuossa kun lastailin nuo kesärenkaat varastoon, niin oli pakko laittaa pehmusteita väliin, ettei kolise pahemmin. Sama homma, jos käyttää jonkin homman takia rengasta irti, niin todella sievästi pitää laittaa nojailemaan seinää vasten, ettei kolise vanteet.

8,5" on mielestäni liian leveä vanne 225-renkaalle. Kyllä se alla näyttää ihan OK:lta ja hyvä on ajaa, mutta mieluummin 8" vanne tuohon kokoon.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ironic32 kirjoitti:
FusionWolf kirjoitti:J
Joku sanoin, että 225 kumit 8,5" vanteella on liian kapeat (vanteet kolisee toisiinsa pinottaessa). Jos tosiaan on näin niin voisin harkita 8" vannetta.
8,5" on mielestäni liian leveä vanne 225-renkaalle. Kyllä se alla näyttää ihan OK:lta ja hyvä on ajaa, mutta mieluummin 8" vanne tuohon kokoon.
Pyh... täältä löytyy myös 17x9 vanteet 215/40 renkaalla ja ensi kesäksi olisi tarkoitus laittaa 205 ;)
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Esim. tuosta näkee soveltuvat vanneleveydet eri renkaille:

http://www.vannehaku.fi/vannesopivuus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

traveller kirjoitti:Esim. tuosta näkee soveltuvat vanneleveydet eri renkaille:

http://www.vannehaku.fi/vannesopivuus/" onclick="window.open(this.href);return false;
:thuup:
Avatar
MTH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Huhti 2010, 09:27
Auto: VW Kupla 1300 -72
Paikkakunta: Ylämylly

Mulla on omakohtaisia kokemuksia vetelystä E46:sen kanssa. Perheen E46 sedan 195/65/15 renkaineen ei oikeasti meinannut kestää tiellä, kun edessä oli ok kuntoiset Pirellin kumit ja takana tuliterät Good Yearit. Ihan oikeasti auto oli täysin hengenvaarallinen ajettava jo yli 60 km/h nopeuksissa, ei oma kaista meinannut millään riittää siihen seilaamiseen. Ehdittiin jo epäillä kaikkea puslien rikkoutumisesta alkaen, mutta heti kun eturenkaat vaihdettiin samanlaisiin kuin takanakin, auto oli täysin vakaa ja meni suoraan -> ongelma poistui. Tästähän en tietenkään viisastunut sen vertaa, vaan tein saman virheen oman autoni kanssa reilu vuosi sitten, kun vakiokoon renkaat (edessä 225/35/18 ja 255/35/18 takana) olivat eri merkkejä. Ei tätä ongelmaa ollut, kun molemmilla akseleilla oli samanmerkkiset renkaat. Molemmissa tapauksissa rengaspaineet olivat suositusten mukaiset, tosin oman auton käytös hieman rauhoittui takarengankaiden paineiden nostosta 3 bariin. Eli rengaskuvioiden erilaisuus akseleiden kesken vaikuttaa myös tuohon vetelyyn, ei pelkästään kuluneet renkaat...?
BMW G30 530e M-Sport
VW Kupla 1300 -72
--------------------
Ex BMW F30 330e M-Performance
Ex BMW F32 420i M-Performance
Ex BMW E92 325i
Ex BMW E85 Z4 3.0i
Ex BMW E46 325Ci M-sport II
Ex BMW E36 325CiA
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

e39:ssä oli takana 275/35/R18 ja edessä 245/40/R18

Ei kyllä ollu mitään ongelmia ajossa muuta ku huomas et aavistuksen tietysti auto laiskistu verrattuna talvirenkailla ajoon.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Antti O kirjoitti: Vielä tähän lisähuomiona niin harva bmw:llä ja isoilla vanteilla ajava oikeasti myöntää sitä että ne on oikeasti ihan älyttömiä ajaa urasilla teillä. Tai sitten kuskeilla on hyvin eri käsitys uriin vetelyn vaikutuksesta ajettavuuteen.
Itellä on sekä e46 että cabrioletin tapauksessa hämännyt se että ne Saksassa ja Ruotsissa ovat kulkeneet todella hienosti ja suoraan.. Suomessa se totuus on taas iskenyt sitten päin näköä.
Jep 18" ja ylöspäin on varmasti heikko suuntavakavuus, jollei alustaa erikseen säädätä näille rengaskulmille (ei onnistu joka huoltamolla, koska ei ole tietotaitoa). Alustakulmilla voidaan kompensoida uraherkkyyttä. Hyvin paljon on myös kiinni rengasmerkistä, ja oikeaa ei voi tietää kuin kokeilemalla tai lukemalla muiden kokemuksista.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

E39 alustageometria on kieltämättä sellainen, että sietää järkyttävän leveitä renkaita jopa suomen tiestöllä.

Omaa kokemusta eri rengasmerkkien väliltä E46:ssa, rengaskoko maltillinen 235/40/17 ja alla Good Yearin F1 Eaglet. Auto oli tietämättömälle hengenvaarallinen ajaa, ura saattoi tempaista ratin käsistä täysin odottamattomasti ja korjaus usein yliampuva. Auto oli rasittava ajaa noilla. Vaihdoin samaan kokoon Contin Sport Contact kakkoset, joissa on huomattavan pyöreä olka. Noilla meni kuin juna vailla mitään riskiä, vaikka tasaisella ajettavuus ei GY:n tarkkuuteen päässyt.

E36:ssa oli 225/?/60 Dunlopit, kun ostin. Samanlainen pelotus kun em. E46. Vaihdoin GY Excellencet 215/?/16 ja nyt menee kuin juna. GY Excellence huomattavasti pyöreäolkaisempi kuin tuo Dunlop.

Kolleega osti E46:een nyt kesärenkaita, kerroin kokemuksesta että etsi pyöreäolkaiset tai tyydy kapeaan. Ei uskonut... 1. E46 hänellä, edellinen oli E39. Laittoi justiin renkaat alle ja valittaa pelottavaksi ajettavaksi. En saanut merkistä selvää, joku kiinan merkki vissiin, mutta todella jyrkkäolkainen "teiniratarengas" joka tapauksessa. On varmaan kamala ajaa.

Arvot on erilaiset, itse ajan paljon ja ajamisen on oltava iloista. Siksipä itse teenkin renkaissa downsizingia, vaikka ex-E61:n alla 205/55/16 näyttikin jo kornilta, mutta meni kuin juna sohjossa kuin sohjossa. Kesäkumeina oli 225/50/17 ja ne oli aivan okei myös. Noiden talvikurrien kanssa ainoa ongelma oli, että msport alustan kanssa maavara meni jo aika matalaksi... liiteli monasti kuin pulkka pohjamuoviensa varassa :lol:
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Papalla (eli mulla) oli E39:ssä vakio 225/mikä lie 16" vanteet ja se oli pahasti uraherkkä.
Myös sitä ennen oli pari E46 kupeeta ja niissä 225/mikä lie 17" Continentalit - perseestä!

Kahdessa E60:ssa oli ensin 18" kesä RF:t Dunlop SP Sportit ja nehän vasta huonot olivatkin.

Sitten hankin LCI E60:n ja siihen 19" ei-RF Dunlopin SP Sport Maxxit ja ne toimivat!
Nyt on F10:ssä vieläkin leveämmät 20" ei-RF Dunlopin SP Sport Maxxit - ja ne toimivat kuin häkä!

Kaikki ym. autot ovat olleet BMW:n orkkis vanteilla!
Sen opin jo aikoinaan (-87 E30) että tarvikevanteiden kanssa pitää olla tarkkana,
halpa on useimmiten täyttä paskaa ja sama koskee renkaita.

Auto on kuitenkin vain renkaidensa kautta kosketuksessa tiehen ja vanteiden pitää Bemareissa olla just eikä melkein!
Tosin ei myöskään pidä unohtaa alustan kuntoa. BMW syö alustaa, mutta siksi se onkin hyvässä kunnossa niin hyvä ajettava!
Eli tsekatkaa myös jarrut ja kaikki alustan osat sekä jouset ja iskarit!

Ajamisen iloa kaikille!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
JukkaE60

Ensikokemukset F10:llä 245/40/19 ja 275/35/19 rengastuksella todella positiiviset, käytännössä ei minkäänlaista vetelyä havaittavissa. Renkaina Hankookin Ventus S1 Evot (ei RF). Jos muistikuva on oikea niin auto menee jopa vakaammin kuin alkuperäisillä 17":n Pirellin RF kesärenkailla, tosin niistäkään en löytänyt huonoa sanottavaa.

Mahtaakos kellä olla tietoa renkaanpulttien oikeasta kiristysmomentista, 5Post -forumin tietojen perusteella olisi niinkin paljon kuin 140 Nm?
Avatar
Jopemies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Tammi 2011, 21:44
Auto: Volvo V90 T8 TwE MY21
BMW i3 120Ah 2019

JukkaE60 kirjoitti:Ensikokemukset F10:llä 245/40/19 ja 275/35/19 rengastuksella todella positiiviset, käytännössä ei minkäänlaista vetelyä havaittavissa. Renkaina Hankookin Ventus S1 Evot (ei RF). Jos muistikuva on oikea niin auto menee jopa vakaammin kuin alkuperäisillä 17":n Pirellin RF kesärenkailla, tosin niistäkään en löytänyt huonoa sanottavaa.

Mahtaakos kellä olla tietoa renkaanpulttien oikeasta kiristysmomentista, 5Post -forumin tietojen perusteella olisi niinkin paljon kuin 140 Nm?
Mukava kuulla, samanlaiset renkaat tulossa :thup:
ex:
Volvo XC 60 D5 Summum -14
F11 520dA SB -11
E39 535i -99
E114 1502 -76
nk_user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:04
Auto: 4-sarjan Coupé

Itselläni on ollut todella huonoja kokemuksia RF-renkaiden ajettavuudesta kesärenkailla (E92), mutta E89 on näin muutaman sadan kilometrin kokemuksella täysin tunteeton urille kesäpyörillä (Bridgestone Potenza RF, edessä 225/35/19 ja takana 255/30/19). En tiedä onko syynä erilainen alustageometria, sekarengastus vai mikä, mutta kulku on todella vakaata.
Juh1s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
Auto: Touring ilman G:tä

Kumhon KU31 vanteineen heitin eilen alle 8,5x19 ET35 (235/35) ja 9,5x19 ET30 (265/30). Ajettavuus hyvä ja aika hiljaisilta tuntuu. Motarin syvissä urissa haki, mutta 80 alueella ei ongelmia lukuun ottamatta jos aivan reunaan meni, niin lähti vetämään oikealle urista riippuen. Ehkä kulmat pitäs vielä säätää ja voihan tuolla alustassa olla jo hieman sanomista kun yli 150tkm on mittarissa...

Kuva

Edit: poistettu pari kuvaa tilaa viemästä
Viimeksi muokannut Juh1s, 14 Huhti 2011, 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JukkaE60

JukkaE60 kirjoitti:Ensikokemukset F10:llä 245/40/19 ja 275/35/19 rengastuksella todella positiiviset, käytännössä ei minkäänlaista vetelyä havaittavissa. Renkaina Hankookin Ventus S1 Evot (ei RF). Jos muistikuva on oikea niin auto menee jopa vakaammin kuin alkuperäisillä 17":n Pirellin RF kesärenkailla, tosin niistäkään en löytänyt huonoa sanottavaa.

Mahtaakos kellä olla tietoa renkaanpulttien oikeasta kiristysmomentista, 5Post -forumin tietojen perusteella olisi niinkin paljon kuin 140 Nm?
Itse itselleni vastaten, tuo 140 Nm on suositus paikallisen merkkihuollon mukaan (väh. 130 Nm).
Jasperi123
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Huhti 2011, 18:47

Terve!

Uudet kesärenkaat olisi hankinnassa tammikuussa hankkimaani BMW 320 E90 -06 autoon. Nyt alla ovat kuluneet (n3mm pintaa jäljellä) Bridgestonet 225/45 R17. Vanteet ovat BMW:n 17" "7-puolaiset". Nyt ajaessa auto vetelee melkoisesti urista ajaessa, muuten ajettavuus ok. (johtunee myös kuluneista renkaista)

Eli kysymys kuuluukin, minkä mallisia (leveys&korkeus)/merkkisiä suosittelisitte ko. autoon. Vanteiden koko siis edellä mainittu 17".
Tärkeänä pidän juuri tätä uraherkkyyden vähäisyyttä.

Auto on tarkoitus katsastaa tässä lähiviikkoina ennen renkaiden hankkimista, jossa samalla tulee myös kaikki välykset tarkistettua. Lisäksi ajattelin teetättää 4-pyöräsuuntauksen samalla, kun renkaat hankin. Nykyiset renkaat ovat kuluneet melkoisesti erityisesti sisäpuolelta. Mistä tämä voi olla merkki vai voiko mistään? :)

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

-J
JukkaE60

Jasperi123 kirjoitti:Terve!

Uudet kesärenkaat olisi hankinnassa tammikuussa hankkimaani BMW 320 E90 -06 autoon. Nyt alla ovat kuluneet (n3mm pintaa jäljellä) Bridgestonet 225/45 R17. Vanteet ovat BMW:n 17" "7-puolaiset". Nyt ajaessa auto vetelee melkoisesti urista ajaessa, muuten ajettavuus ok. (johtunee myös kuluneista renkaista)

Eli kysymys kuuluukin, minkä mallisia (leveys&korkeus)/merkkisiä suosittelisitte ko. autoon. Vanteiden koko siis edellä mainittu 17".
Tärkeänä pidän juuri tätä uraherkkyyden vähäisyyttä.

Auto on tarkoitus katsastaa tässä lähiviikkoina ennen renkaiden hankkimista, jossa samalla tulee myös kaikki välykset tarkistettua. Lisäksi ajattelin teetättää 4-pyöräsuuntauksen samalla, kun renkaat hankin. Nykyiset renkaat ovat kuluneet melkoisesti erityisesti sisäpuolelta. Mistä tämä voi olla merkki vai voiko mistään? :)

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

-J
Kannattaa tarkastaa myös paineet, omien kokemusten perusteella pienikin ylipaine tekee autosta todella uraherkän. Mieluummin hiukka liian vähän kuin yhtään liikaa.
Vastaa Viestiin