Laitoin nyt tänne kun tuli toisessa ketjussa puhetta aiheesta. On eri mielipiteitä onko renkaan koolla ja massalla vaikutusta auton kiihtyvyyteen, ja jos on niin miten isoista eroista puhutaan.
Olen itse siinä käsityksessä että kun moottorista lähtee määrätty voima ja jos se voima joutuu pyörittämään isompaa massaa (painavammat renkaat ja vanteet) ennen siirtymistä tiehen, niin jää jäljelle vähemmän voimaa joka siirtyy tien kautta liike-energiaksi.
Eli jos otetaan esimerkiksi kevyet ja painavat setit samalla vierintäkehällä, eroa vaikka 10 kiloa sarjalla, niin miten se vaikuttaisi kiihtyvyyteen, montako kymmenystä tai kymmenyksen osaa.
Myös BTCF-foorumilla oli kirjoittelua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=161553&page=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Renkaiden massan vaikutus kiihtyvyyteen
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Kaikkihan tietää, että vauhtipyörän massa vaikuttaa moottorin kiihtyvyyteen, ja kevyemmällä vauhtipyörällä saavutetaan herkempi kaasuun vastaaminen, ja siten parempi kiihtyvyys.
Sama periaate pätee myös kaikkiin muihin osiin joita moottorin pitää kiihdytyksessä pyörittää. Jos pyöritettävää massaa voidaan vähentää, niin osien pyörittämiseen menee vähemmän tehoa ja sitä jää auton liikuttamiseen enemmän.
Tietenkään kaikkia osia ei välttämättä voi keventää, koska niillä on olemassa omat tarkoituksensa, mutta kaikella painonsäästöllä on aina positiivinen vaikutus auton kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen.
(Ei välttämättä kovin paljon, mutta jos tehoa on vähän niin kaikki apu kelpaa.)
Tokihan kaikki autossa oleva paino vaikuttaa osaltaan, mutta pyörivien osien vaikutus on merkittävämpi, kuin sen painon joka on vain kyydissä.
Sama periaate pätee myös kaikkiin muihin osiin joita moottorin pitää kiihdytyksessä pyörittää. Jos pyöritettävää massaa voidaan vähentää, niin osien pyörittämiseen menee vähemmän tehoa ja sitä jää auton liikuttamiseen enemmän.
Tietenkään kaikkia osia ei välttämättä voi keventää, koska niillä on olemassa omat tarkoituksensa, mutta kaikella painonsäästöllä on aina positiivinen vaikutus auton kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen.
(Ei välttämättä kovin paljon, mutta jos tehoa on vähän niin kaikki apu kelpaa.)
Tokihan kaikki autossa oleva paino vaikuttaa osaltaan, mutta pyörivien osien vaikutus on merkittävämpi, kuin sen painon joka on vain kyydissä.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Ketju tavallaan turha, koska eihän tässä ole mistään mielipiteistä kysymys, kuten joku tuolla edellisessä hieman vihjaili. Kysehän on, kuten lpr122 kirjoittaa puhdas fakta fysiikasta. Tuohan käsiteltiin muistaakseni jo lukion fyssan tunnilla, No tekussa viimeistään. Siksihän kilpa-autojen vanteet ovat niin kevyet kuin mahdollista. Ralliautoissa ei niinkään, koska niissä tulee toine asia eteen = mekaaninen kestävyys hypyissä jne.
Mutta, kuten myös kirjoitettiin: pienemmät vanteet ovat käytännössä usein myös kapeammat, jolloin niihin pitää laittaa kapeammat renkaat, jotka taasen sutivat helpommin = keveysetu menetetään paikaltaan lähdettäessä.
Fyssan tunnit ohittaneille kertauksena: pyörän keveyden etu ei tule niinkään puhtaasta massan pienenemisestä vaan inertiamomentin pienenemisestä. KVG kova sana tässäkin.
Mutta, kuten myös kirjoitettiin: pienemmät vanteet ovat käytännössä usein myös kapeammat, jolloin niihin pitää laittaa kapeammat renkaat, jotka taasen sutivat helpommin = keveysetu menetetään paikaltaan lähdettäessä.
Fyssan tunnit ohittaneille kertauksena: pyörän keveyden etu ei tule niinkään puhtaasta massan pienenemisestä vaan inertiamomentin pienenemisestä. KVG kova sana tässäkin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kyllä mä tuon tiedän, mutta siellä toisessa ketjussa oli useampaa mielipidettä ja ajatusta pidettiin "huumorina". Nyt kun ollaan yksimielisiä että totta tämä on, niin nyt sitten voisi joku ingenjöör laskea lisääntyneen massan vaikutus kiihtyyvyyteen, tai vaikka hidastuvuuteen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Tämän voisi lisätä tuohon forumin Vannelakuriin.salmol kirjoitti:Kyllä mä tuon tiedän, mutta siellä toisessa ketjussa oli useampaa mielipidettä ja ajatusta pidettiin "huumorina". Nyt kun ollaan yksimielisiä että totta tämä on, niin nyt sitten voisi joku ingenjöör laskea lisääntyneen massan vaikutus kiihtyyvyyteen, tai vaikka hidastuvuuteen.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Juu, nythän se harhauskoinen edelleen jatkaa valitsemallaan tiellä, ja kaikki me jotka totuuden tietää, ollaan kokoonnuttu tänne.
Lisääminen vannelaskuriin, vaatisi, että aina on vanteen ja renkaan tarkka paino tiedossa. Valitettavasti useimmat nettikaupat ei noita tietoja kovin selkeästi tuo esiin.
http://www.carcraft.com/projectbuild/11 ... omparison/
Tuommoinen tutkailu aiheesta löytyi. 37,2kg vähennetty pyöristä, ja vaikutus varttimaililla 0,111s ja 1,12mph.
Ehkei vakiovanteista kevyempiin vaihtaessa kovin paljon saada aikaan.
Mutta jos 316i:hin laitetaan orggisalujen tilalle 18" kromivanteet leveillä renkailla, niin se hidastuminen varmaan tuntuu jo.
Paikaltaanlähtiessähän rajoittavana tekijäna on usein kumin pito, jolloin keventämisen hyötyjä ei välttämättä saada esiin, mutta monenko auto sutii vielä kun lähdetään rampilta motarille 60-120km/h?
Lisääminen vannelaskuriin, vaatisi, että aina on vanteen ja renkaan tarkka paino tiedossa. Valitettavasti useimmat nettikaupat ei noita tietoja kovin selkeästi tuo esiin.
http://www.carcraft.com/projectbuild/11 ... omparison/
Tuommoinen tutkailu aiheesta löytyi. 37,2kg vähennetty pyöristä, ja vaikutus varttimaililla 0,111s ja 1,12mph.
Ehkei vakiovanteista kevyempiin vaihtaessa kovin paljon saada aikaan.
Mutta jos 316i:hin laitetaan orggisalujen tilalle 18" kromivanteet leveillä renkailla, niin se hidastuminen varmaan tuntuu jo.
Paikaltaanlähtiessähän rajoittavana tekijäna on usein kumin pito, jolloin keventämisen hyötyjä ei välttämättä saada esiin, mutta monenko auto sutii vielä kun lähdetään rampilta motarille 60-120km/h?
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport