Runflat renkaat (RSC)

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

salmol kirjoitti:Mutta joitain kiinnostaa ja sallittakoon se. Minulla on talvikumit modern linen vakiot 16" ja ovat ne kyllä todella rumat. Kesäkumit 17" modern linen vakiot nekin, ja ne ovat mielestäni hyvän näköiset.

Kukin taplaa tyylillään mutta ainakin nuo omat 16" alut ovat aivan kaameat.
Mielipide asia se tuokin toki on. Eiköhän meillä ole ihan samat talvialut ja minusta ne on taas hyvinkin tyylikkäät kaikessa simppeliydessään. Siis jos se sun talvivanne on sellainen monipuolainen orkkisvanne, jossa on sellaiset ohuet puolat.

Sallin sen tuunailun toki muille, eikä se minulle mitenkään kuulu ja harvemmimpa ole kommentoinutkaan juuri millään muotoa kenenkään auton ulkonäköjä tällä tai millään muullakaan autopalstoilla, koska ne on niin makuasioita ja henk.koht juttuja joista jokaisella on oma mielipide. Mielipide ja makuasia. Mut sallittakoon myös poikkeavuus minulle siinä suhteessa, etten ole tyypillinen bemarinomistaja ja näköjään tyypillinen F30-kuski, koska silleenhän se näkyy tämän palstan useimmilla F30-kuskeilla menevän, että ostetaan se auto ja sitten hommataan heti ne tummennuskalvot ikkunoihin, tehoboksi siihen 316d, 318d tai 320i:hin kun ei kulje riittävästi, "ruuvataan" alusta "tonttiin" kun normisetti ei tarjoa muka mitään "ajettavutta" ja pistetään isot vanteet ja läskit alle. Sitten ruvetaan seuraavaksi muuttamaan jotain poppilaitteisttoa kun ei tullut hankittua sitä HiFiä tai Harman&kardonia.

Eli sallittakoon myös muille se ettei kaikki mene tai halua mennä lauman mukaan??? Kun en esim. itse kuittaile muille henk. koht autojensa modailusta, niin en toki tykkää, että minullekaan kuittaillaan siitä kun en halua itse muuttaa vakiota mitenkään.

17-tuuman kesävalsseja toki alunperin suunnittelin ja sitä isompaa kokoa en olisi missään tapauksessa ottanut ikinä. Pari koeajamaan takavetoista F30:ä kuitenkin vatuloi ihan riittävästi 225/50R17 run flat renkailla niillä tieosuuksilla joilla ne koeajoin, joten todellakaan halunnut ottaa sitä riskiä, että oma auto on samamoinen vatuloija samankokoisilla (tosin non rft renkailla) ja siksi päädyin kesärenkaissakin 16-tuuman kokoon jotka tuntuivat hyviltä talvirenkaittenkin kokona.
Avatar
Trick
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 10:37
Auto: 320dA '10

J1978 kirjoitti:
Brooks kirjoitti:Kolme ajopäivää takana runflat-kesärenkailla. Renkaat ovat Michelin Primacy 205/55/16, auto E90 vm. 2009.

Ensimmäiset kaksi päivää olivat kaupunkiajoa. Vaikutelma oli - sanoisinko, arvaamaton. Välillä rengas toimi ihan hyvin, mutta sitten taas välillä äkillisiä vetelyitä ja voimakasta kampeamista etenkin oikealle. Viimeksi mainittu ominaisuus on kaikkein hankalin, sillä kun rattia joutuu vääntämään silloin voimakkaastikin vasemmalle, ja kun kampeaminen yhtäkkiä loppuukin, ollaan silloin menossa väärään suuntaan. Ei välttämättä kovin mukavaa ahtaissa paikoissa. Mutta kyllä näillä kaupungissa pärjää ihan kohtuullisesti.

Tänään olin sitten ensimmäisen kerran moottoritiellä. Auto oli aivan älyttömän levoton. Varsinkin tuollaisessa vaikeassa kelissä (voimakasta vesisadetta) vaikutti välillä suorastaan vaaralliselta. Lisäksi rengasmelu oli todella massiivista. CD:tä ei kuullut ollenkaan, ja jos minulla olisi ollut juttukaveri, niin meidän olisi todennäköisesti pitänyt huutaa toisillemme.

Ei siis ollut mukava kokemus. Ohitukseenkin uskalsin ryhtyä vain kerran. Enkä pidä itseäni mitenkään huonona kuskina. Sikäli harmillista, sillä elättelin toiveita, että renkaat toimisivat paremmin suurissa nopeuksissa kuin kaupunkiajossa.

Talvirenkaina oli Nokian runflatit, ja ne toimivat vallan mainiosti: hiljaiset, eikä minkäänlaista vetelyä.Autoa pystyi ohjastamaan ihan hyvin vaikka sormenpäillä. Nyt täytyy maantienopeuksissa pidellä rattia kaksin käsin, ja silti oikea käsivarsi väsyy.

Renkaat ovat käytetyt, mutta hyväkuntoiset.

Renkaat vaihdatutin Eurocarin virolaispojilla Tampereella, mutta tuskin tämä heidän asennustyöstään johtuu. Vaikuttavat kuitenkin aika tyypillisiltä runflat-renkaiden oireilta. Ehkä nyt kuitenkin ensin käyn tarkastuttamassa aurauskulmat, varmuuden vuoksi.

Ellei se auta, pitää vaihtaa alle non-runflatit. Olisiko kellään hyviä non-runflat-rengaskokemuksia noille vanteille?
Mulla oli vastavaan auton (mutta farkkuversion) alla 205/55R16 (ei run flat) melko pyöreälkaiset ja suhtu hiljaiksi mainostetut ja kohtuupienellä vierinvastuksella olevat Contitental Premium Contact 5:set (2:sen korvannut malli). En voi olla kehumatta. Ei mitään vetelyitä ja olivat mukavat ja hiljaiset. Suosittelen max H tai V nopeusluokkaan. Good year Effient Grip toimii kanssa.
Tänään tuli sitten vaihdettua ensiasennus Continental (Run Flat) 205/55-16 renkaat Goodyear EfficientGrip Performance (norm.) renkaisiin, ja auton käyttäytyminen muuttui täysin! Ei mitään vetelyjä ja hiljaiset...nyt voi todella sanoa että on ajamisen iloa! Ja paineet 2.6 kaikissa pyörissä. Ja autona 320da -10 (E90) :thup:
Vastaa Viestiin