En ihan ymmärrä kun kesärenkaat ovat ympärysmitaltaan täysin samat kuin talvirenakaat mutta silti nopeusmittarivirhe on suurempi talvirenkailla.
Nyt on kesärenkaat alla ja tuntuvat jotenkin raskaammilta. Auto ei kulje niin hyvin kuin talvirenkailla, voiko vierinvastuksen eron tuntea noin helposti? Painossa ero oli 1 kg, kesärenkaat olivat painavammat.
Kesärenkaat on ensiasennus-Pirellit, koko 215/60-17 ja talvirenkaat 235/55-17.
Voiko ns dynaaminen, eli ajonaikainen, säde navan keskipisteestä tienpintaan olla sitten pidempi jäykempirunkoisilla runflat-renkailla?
Rengaspaineet on samat.
Runflat renkaat (RSC)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 31 Touko 2012, 20:55
- Auto: F21 125D
- Paikkakunta: Helsinki
Sain autoni viime lokakuussa joten kesärenkailla ajelin silloin vain pari viikkoa uudella autolla. Talvirenkailla (kitkat, en muista mitkä ovat) auto oli todella hyvä ajaa eikä vedellyt mihinkään vaan meni minne piti. Auto oli hiljainen ja mukava. Odttelin innolla lumien sulamista kun ajattelin, että kesärenkailla autolla on vielä nautinnollisempaa ajella kuivilla teillä...
Nyt olen ajellut pari viikkoa kesärenkailla Pirelli P Zero run flat 225/40 -18 ja olen ihmetellyt miten auton ajo-ominaisuudet on muuttuneet täysin. Autosta on tullut todella epämukava, kova, meluisa ja ohjaustuntuma on täysin kateissa. Auto vetelee aivan kuten muutkin ovat täällä huomioineet eikä mene moottoriteillä suoraan.
Tämä on mielestäni erittäin ***tumainen tilanne. Autoni on työsuhde-auto ja sillä on periaatteessa erittäin hyvä ja mukava ajella, mutta väärä rengastus pilaa auton täysin. Leasing-yhtiö tai työnantajani ei varmaan ole halukas vaihtamaan sinänsä kunnossa olevia renkaita. Voin toki itse ostaa uuden setin renkaita, mutta ei sekään tunnu kovin järkevältä.
Onko kukaan kysellyt valmistajalta/maahantuojalta/myyjältä kommentteja tähän rengasongelmaan?
Nyt olen ajellut pari viikkoa kesärenkailla Pirelli P Zero run flat 225/40 -18 ja olen ihmetellyt miten auton ajo-ominaisuudet on muuttuneet täysin. Autosta on tullut todella epämukava, kova, meluisa ja ohjaustuntuma on täysin kateissa. Auto vetelee aivan kuten muutkin ovat täällä huomioineet eikä mene moottoriteillä suoraan.
Tämä on mielestäni erittäin ***tumainen tilanne. Autoni on työsuhde-auto ja sillä on periaatteessa erittäin hyvä ja mukava ajella, mutta väärä rengastus pilaa auton täysin. Leasing-yhtiö tai työnantajani ei varmaan ole halukas vaihtamaan sinänsä kunnossa olevia renkaita. Voin toki itse ostaa uuden setin renkaita, mutta ei sekään tunnu kovin järkevältä.
Onko kukaan kysellyt valmistajalta/maahantuojalta/myyjältä kommentteja tähän rengasongelmaan?
Tuonne maahantuonnin sivuille( http://www.bmw.fi/fi/fi/general/contact/palaute.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) voitais tehdä "valitushyökkäys" noista renkaista.dezolte kirjoitti:Sain autoni viime lokakuussa joten kesärenkailla ajelin silloin vain pari viikkoa uudella autolla. Talvirenkailla (kitkat, en muista mitkä ovat) auto oli todella hyvä ajaa eikä vedellyt mihinkään vaan meni minne piti. Auto oli hiljainen ja mukava. Odttelin innolla lumien sulamista kun ajattelin, että kesärenkailla autolla on vielä nautinnollisempaa ajella kuivilla teillä...
Nyt olen ajellut pari viikkoa kesärenkailla Pirelli P Zero run flat 225/40 -18 ja olen ihmetellyt miten auton ajo-ominaisuudet on muuttuneet täysin. Autosta on tullut todella epämukava, kova, meluisa ja ohjaustuntuma on täysin kateissa. Auto vetelee aivan kuten muutkin ovat täällä huomioineet eikä mene moottoriteillä suoraan.
Tämä on mielestäni erittäin ***tumainen tilanne. Autoni on työsuhde-auto ja sillä on periaatteessa erittäin hyvä ja mukava ajella, mutta väärä rengastus pilaa auton täysin. Leasing-yhtiö tai työnantajani ei varmaan ole halukas vaihtamaan sinänsä kunnossa olevia renkaita. Voin toki itse ostaa uuden setin renkaita, mutta ei sekään tunnu kovin järkevältä.
Onko kukaan kysellyt valmistajalta/maahantuojalta/myyjältä kommentteja tähän rengasongelmaan?
Omanikin on suorastaa painamaismainen ajettava nelivedosta huolimatta Ru flateilla.
Ainoastaan mallisarjojen aloituskokoon saa vaihtoehtoisesti normirenkaat.
Ja tosiaan:mikään ei ole niin typerää kun pitää ostaa uuteen autoon heti toiset renkaat,luultavasti niin kuitenkin taidan tehdä.Antaa nyt ensin kesän tulla..
Valittakaa,vaikka turhaa taitaa olla?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
- Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010
Kysyisin vielä kokemuksia E91:n osalta.
Pistin alle 225/45/17:n Run flatit ja Helsingin uraisilla kehäteillä yms, valtaväylillä saa olla koko ajan varuillaan ettei auto hyppää viereiselle kaistalle.
Minulla on ylimääräiset vanteet koko 16 tuumaa ja alkuperäinen idea oli laittaa ne alle ja myydä nämä 17 tuumaiset (ne on vieläkin myynnissä tuolla myyntipalstalla). Nämä 17 tuuman vanteet on kuitenkin sen verran komiat, että tekisi mieli kokeilla laittaa non-run flatit ja kokeilla mitä kyyti sitten olisi.
Olenko asian suhteen liian optimistinen vai toisiko tavalliset renkaat rauhallisuutta ajoon sen enempää? Arvostan myös alhaista mellua, joten sekin puoltaisi varmaan tuota alkuperäistä ideaa 205/55/16 kokoon vaihtamisesta.
Mielipiteitä?
Pistin alle 225/45/17:n Run flatit ja Helsingin uraisilla kehäteillä yms, valtaväylillä saa olla koko ajan varuillaan ettei auto hyppää viereiselle kaistalle.
Minulla on ylimääräiset vanteet koko 16 tuumaa ja alkuperäinen idea oli laittaa ne alle ja myydä nämä 17 tuumaiset (ne on vieläkin myynnissä tuolla myyntipalstalla). Nämä 17 tuuman vanteet on kuitenkin sen verran komiat, että tekisi mieli kokeilla laittaa non-run flatit ja kokeilla mitä kyyti sitten olisi.
Olenko asian suhteen liian optimistinen vai toisiko tavalliset renkaat rauhallisuutta ajoon sen enempää? Arvostan myös alhaista mellua, joten sekin puoltaisi varmaan tuota alkuperäistä ideaa 205/55/16 kokoon vaihtamisesta.
Mielipiteitä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
- Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010
Niin kyseessä on E91 xDrive, jos tuo asiaan vaikuttaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
- Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
- Paikkakunta: Järvenpää
Omassa ( takavetoisessa ) ei ole kyllä mitään ongelmia ikinä ollut urien kanssa pk.alueella ajaessa.
Ei ollut runflattien eikä peruskumien kanssa.
Tosin yleensä pyrin ajamaan urien ulkopuolella kun siinä kaistassa on kuitenkin leveyttä.
Ei ollut runflattien eikä peruskumien kanssa.
Tosin yleensä pyrin ajamaan urien ulkopuolella kun siinä kaistassa on kuitenkin leveyttä.
Päivitystä: Turanza parani huomattavasti kun laskin etupyörien paineen 2,3barBRot kirjoitti:Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia: E91:n Michelin Primacy HP ZP(205/55/16) on ok, mutta F30 Bridgestonen Turanza (205/60/16 RSC) ei ole miellyttäväJiiJii71 kirjoitti:Moi! Mulla on nyt alla Michelin Primacy HP runflattinä F20:ssä ja renkaina ihan eri maata kuin alkuperäiset brikkarin potenzat. Ainakaan vielä 15tkm ajettuna vetelyä tai jollotusta ei ole ilmaantunut. Pilot Sporteista ei ole kokemusta run flatteinä.juntta kirjoitti: Mulla oli ex-E91:ssä uutena noi Michelinit ja mielestäni veteli kyllä selkeästi vähemmän kuin nuo Bridgestonet jotka oli taas ex-E90:ssä. Mutta Michelinitkin alkoi kyllä vetelemään vanhuuttaan kyllä mutta ei niin paljoa. Kannattaa katsastaa nuo ulkomaiset rengasverkkokaupat myös jos ei tule mitään "kutinoita" niistä.
Nyt kun on taas jonkun aikaa ajellut kesärenkailla, jotka ovat runflatit, niin huhhuh. Tavallisiin nastallisiin LEVEÄMPIIN talvirenkaisiin verrattuna:
- vetely urissa oli vähemmän pahaa kuin muistin, niiltä osin "pärjää", mutta kun tietää miten hyvät talvirenkaat oli, harmittaa toki vähän
- melu... huhhuh tätä melua. nastojen karhentamissa urissa tulee halpa-automaista jyrinää renkaista. Talvirenkaat eivät jyrisseet koskaan, mutta kesärenkaat jyrisee. En muista viime kesältä tällaista jyrinää, muistan vaan lievästi kovemman melun. Jos ajaa uudella asvaltilla, melun määrä vielä menettelee, mutta talven karhentamilla uraisilla teillä tulee kyllä halpa-automainen fiilis :(
summa summarum: runflats never again
Kai runflat-vanteelle voi asentaa "normaalin" renkaan?
- vetely urissa oli vähemmän pahaa kuin muistin, niiltä osin "pärjää", mutta kun tietää miten hyvät talvirenkaat oli, harmittaa toki vähän
- melu... huhhuh tätä melua. nastojen karhentamissa urissa tulee halpa-automaista jyrinää renkaista. Talvirenkaat eivät jyrisseet koskaan, mutta kesärenkaat jyrisee. En muista viime kesältä tällaista jyrinää, muistan vaan lievästi kovemman melun. Jos ajaa uudella asvaltilla, melun määrä vielä menettelee, mutta talven karhentamilla uraisilla teillä tulee kyllä halpa-automainen fiilis :(
summa summarum: runflats never again
Kai runflat-vanteelle voi asentaa "normaalin" renkaan?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 14 Helmi 2013, 12:16
Kyllä runflat-vanteille voi asentaa normaali renkaat mutta kannattaa myös hankkia se renkaiden paikkauspakkaus myös kun luopuu runflateista.
Rengaspaineet kannattaa kokeilla alkuun. Ainakin omassa on rengasliikkeen jäljiltä kaikissa sama paine (2.3 bar oman mittarin mukaan, 2.6 bar rengasliikkeen lipukkeen mukaan). Ajettavuus parani kummasti rengaspaineita säätämällä, erityisesti taakse tarvitsee enemmän painetta.
Kärrihän oli E91 320d xDrive, renkaana tehtaalta tulleet 16" Turanzat.
Kärrihän oli E91 320d xDrive, renkaana tehtaalta tulleet 16" Turanzat.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 31 Touko 2012, 20:55
- Auto: F21 125D
- Paikkakunta: Helsinki
Mä laskin renkaista paineita noin 2.1 bariin ja ajettavuus ja mukavuus parani vähän.
Kyselin myös Nordealta (autoni leasing-yhtiö) kommenttia renkaiden pilaamaan ajettavuuteen ja vastaus ei yllättänyt:
Kyselin myös Nordealta (autoni leasing-yhtiö) kommenttia renkaiden pilaamaan ajettavuuteen ja vastaus ei yllättänyt:
kertomasi auton ajotuntuma viittaa juurikin autossasi oleviin RunFlat-kesärenkaiden ominaisuuksiin. Vastaavia tapauksia on yleensä juurikin näin keväisin renkaiden vaihtojen jälkeen.
RF-renkaiden runkorakenne on jäykempi kuin normaalin renkaan, joten ajotuntuman kulmikkuus on juurikin renkaasta johtuvaa. Se on paljon tarkempi kuin normaalirunkoinen rengas ja tällöin reagoi kaikkiin ulkoisiin tien muutoksiin tuntuvammin.
Tosin nyt pitää muistaa se, että tiestö on tällä hetkellä erittäin urainen => aiheuttaa vetelyä ja asfaltti on todella karkea. Tämä taasen aiheuttaa tuon mainitsemasi rengasmelun.
Syksyllä kun sait auton käyttöön, niin asfaltti oli tällöin ”parhaimmillaan”, jos Suomen tiestöstä voi näin sanoa. Kun tiestö hieman tasoittuu/kuluu talven jäljiltä, tuo rengasääni ja uraherkkyys kyllä vähenee merkittävästi/poistuu. Toki auton alustan ohjauskulmien tarkastus/säätö on tärkeä, joka pitää myös poissulkea.
Jos tarkastutat ohjauskulmia BMW-huollossa, tällöin voi samalla pyytää heitä tarkastamaan samalla renkaiden kunnon ja ilmanpaineet.
- aavee
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 291
- Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
- Auto: F31 320iA xDrive '14
- Paikkakunta: Espoo
Tänään hyppäsin auton puikkoihin renkaan vaihdon jälkeen jossa non-RFT kitkat vaihtuivat RFT:iksi.
Ensin tuntui parkkihallissa että auto aliohjautuu ja ei jarruta kunnolla. Ajossa tiellä todella levottoman oloinen.
Huoltiksella paineita tarkastaessa paljastui että joka kulmassa oli 2,5 baria. Laskin takarenkaat keskipalkissa lukevaan 2,4 bariin ja eturenkaat 2,2 bariin ja meno muuttui täysin. Nyt auto on taas yhtä mukava ajaa kuin talvellakin.
Ensin tuntui parkkihallissa että auto aliohjautuu ja ei jarruta kunnolla. Ajossa tiellä todella levottoman oloinen.
Huoltiksella paineita tarkastaessa paljastui että joka kulmassa oli 2,5 baria. Laskin takarenkaat keskipalkissa lukevaan 2,4 bariin ja eturenkaat 2,2 bariin ja meno muuttui täysin. Nyt auto on taas yhtä mukava ajaa kuin talvellakin.
Ex: F20 118dA
Kylläpä tuntuu olevan eri lailla asiat eri renkaiden kanssa. Itselläni on Pirelli P7 RFT ja ihan mahdottomat ajaa alhaisilla paineilla, nostin 2,8:aan joka kulmassa ja ajettavuus parani selvästi.aavee kirjoitti:Tänään hyppäsin auton puikkoihin renkaan vaihdon jälkeen jossa non-RFT kitkat vaihtuivat RFT:iksi.
Ensin tuntui parkkihallissa että auto aliohjautuu ja ei jarruta kunnolla. Ajossa tiellä todella levottoman oloinen.
Huoltiksella paineita tarkastaessa paljastui että joka kulmassa oli 2,5 baria. Laskin takarenkaat keskipalkissa lukevaan 2,4 bariin ja eturenkaat 2,2 bariin ja meno muuttui täysin. Nyt auto on taas yhtä mukava ajaa kuin talvellakin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Nokian Hakka R Runflat kitkoista, joku myi setin pilkkahintaan, oli ollut uuden bemarin alla luovutuksessa ja ajettu vain "kotiin asti". Laitoin ne E91 320d xDrive nelikon alle, suuntavakaus on todella hyvä eikä vetele yhtään. Kyllä runflat on joskus hyvä, muttei välttämättä aina. Kokoa oli 205/55R16.
Tänään laitoin alle 18" kesäkeikot 225/40R18 renkailla, sama hyvä suuntavakaus jatkuu edelleen suuremmasta rengaskoosta huolimatta. Ajotuntuma on jotenkin mukavamman oloinen, ns.terävämmän oloinen vrt 16". J1978, mielipiteensä kullakin mutta en enää laittaisi 16" renkaita kesäksi. On vaan hiton isot makkarat sen ympärillä ja ajotuntuma vähän kuin Yariksella ..
Tänään laitoin alle 18" kesäkeikot 225/40R18 renkailla, sama hyvä suuntavakaus jatkuu edelleen suuremmasta rengaskoosta huolimatta. Ajotuntuma on jotenkin mukavamman oloinen, ns.terävämmän oloinen vrt 16". J1978, mielipiteensä kullakin mutta en enää laittaisi 16" renkaita kesäksi. On vaan hiton isot makkarat sen ympärillä ja ajotuntuma vähän kuin Yariksella ..
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Jaa no en huomaa mitään ongelmaa ajossa tai ajotuntumassa 16-tuuman nakeilla. Mulla on silti itsetunto ihan top kympissä (tai jopa ylempänä) vaikka autoni alla on kyseiset makkarat. Pidän autoani itse todella kauniina noinkin vaikka alla on moiset pullat ja jos se on minusta kaunis noin, niin se on minusta niin. Ostin auton itselleni enkä tuuninkiterojen kuolattavaksi. En varmasti laita mitään 18-20 tuuman vanteita alle ja ajotuntuma ei ole yhtään mun mielestä yhtään huono 16-tuumaisilla tai kuin jollain Yariksella, tai jos on, niin sitten täytyy ostaa sellainen, sillä niin hyvältä tuntuu auto noilla pienilläkin kumeilla. Makunsa tosiaan kullakin ja jos joku tosiaan haluaa laittaa alle jotain isompaa niin siitä vaan. Minä en tule varmasti madaltamaan autoni alustaa enkä kokeile mitään järjetöntä rengaskokoa.masiaro kirjoitti:Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Nokian Hakka R Runflat kitkoista, joku myi setin pilkkahintaan, oli ollut uuden bemarin alla luovutuksessa ja ajettu vain "kotiin asti". Laitoin ne E91 320d xDrive nelikon alle, suuntavakaus on todella hyvä eikä vetele yhtään. Kyllä runflat on joskus hyvä, muttei välttämättä aina. Kokoa oli 205/55R16.
Tänään laitoin alle 18" kesäkeikot 225/40R18 renkailla, sama hyvä suuntavakaus jatkuu edelleen suuremmasta rengaskoosta huolimatta. Ajotuntuma on jotenkin mukavamman oloinen, ns.terävämmän oloinen vrt 16". J1978, mielipiteensä kullakin mutta en enää laittaisi 16" renkaita kesäksi. On vaan hiton isot makkarat sen ympärillä ja ajotuntuma vähän kuin Yariksella ..
Tälläisillä foorumeilla asiasta varmasti huomautellaan ja kuittaillaan, mutta eipä tuolla livessä ole tullut mulle kukaan tuttukaan sanomaan, että laita nyt helvetissä leveämpää kumia ja isompaa vannetta alle. Ei edes omalla työpaikalla ole avauduttu asiasta ja se on sentään autoalan toimija. Olen ehkä poikkeuksellinen bemaristi tässä asiassa kun en tule alustaa madaltamaan ja laita isompaa vannetta alle, mutta minua ette saa tekemään niin, vaikka kuinka yritätte. Ei ole mitään haluja eikä kiinnostusta tuollaiseen. Eikä tuu pimppikalvoja ikkunoihin, ne näyttää minusta huonolta sedanmallisessa autossa.
Kyseessä on normaali perheauto ja sellaisena aioin autoni pitää. Tuunailu ei myöskään kiinnosta enää näin neljääkymppiä lähestyvää ukkoa, eikä ole kyllä aiemminkaan kiinnostanut.
Mutta joitain kiinnostaa ja sallittakoon se. Minulla on talvikumit modern linen vakiot 16" ja ovat ne kyllä todella rumat. Kesäkumit 17" modern linen vakiot nekin, ja ne ovat mielestäni hyvän näköiset.
Kukin taplaa tyylillään mutta ainakin nuo omat 16" alut ovat aivan kaameat.
Kukin taplaa tyylillään mutta ainakin nuo omat 16" alut ovat aivan kaameat.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ihan mielenkiinnosta tutkiskelin omani auton (Britgestone potenza S001 RFT 225/50/17)renkaitten vierintävastus ominaisuuksia.
Rengas onlinen sivulta tuo kumi saa arvosanaksi E,mikä on kolmanneksi huonoin kaikista.
Nuo kirjaimethan ovat A-G:n välillä joista A on paras.
Muutenkin nuo Potenzan muutkin mallit saavat lähes kaikki vielä huonompia tuloksia kuin tämä.
Jos polttoaine talous on BMW:lle tärkeää,niin valttikortteja on näköjään vielä hihassa renkaitten suhteen.
Muuten,Britgestonen omasivusto ei edes löydä tuota kokoa.
Ja tuskimpa tuo rengas muiltakaan ominaissuuksiltaan on muita parempi.
Tuo vierintävastushan on suoraan suhteutettuna polttoainekulutukseen:A pieni ja G suuri.
Rengas onlinen sivulta tuo kumi saa arvosanaksi E,mikä on kolmanneksi huonoin kaikista.
Nuo kirjaimethan ovat A-G:n välillä joista A on paras.
Muutenkin nuo Potenzan muutkin mallit saavat lähes kaikki vielä huonompia tuloksia kuin tämä.
Jos polttoaine talous on BMW:lle tärkeää,niin valttikortteja on näköjään vielä hihassa renkaitten suhteen.
Muuten,Britgestonen omasivusto ei edes löydä tuota kokoa.
Ja tuskimpa tuo rengas muiltakaan ominaissuuksiltaan on muita parempi.
Tuo vierintävastushan on suoraan suhteutettuna polttoainekulutukseen:A pieni ja G suuri.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 14 Maalis 2013, 21:13
- Auto: F30 320iA xDrive 2016 LCI
Suurin osa renkaista on vierintävastukseltaan E-luokassa, D-luokka ei ole henkilöautoissa käytössä ja A,F tai G -luokan renkaita en muista koskaan nähneeni missään. Luokkien A ja G välinen ero on noin 7.5% polttoaineen kulutuksessa. Muistan nähneeni jossain väitteen, ettei eri kokoisten renkaiden luokkia voi verrata toisiinsa. Eli 16 ja 17 tuumaisten E eivät olisi vertailukelpoisia keskenään. En tiedä pitääkö paikkaansa.
Tosiaan A-luoan gummeja ei oo näkynyt,mutta F ja G luokan kylläkin nimenomaan juuri näitä "Bemarin" Britgestoneja.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Kirjoitampa omia vähäisiä kokemuksiani run flat renkaista. Kesärenkaina minulla on Bridgestone Potenza 225/45/17 RF joka kulmassa ja talvirenkaina Nokia Hakkapeliitta 7 225/45/17 RF samoin joka kulmassa. Renkaanpaineena olen pitänyt pari kymmenystä yli oven kynnyksessä olevan tehtaan suosituspaineen 2,2 bar edessä ja 2,7 bar takana, eli minulla noin 2,4 edessä ja 2,9 takana (mitattuna aika lähellä nollaa astetta).
Viime Keväänä kun laitoin uudet kesärenkaat käyttöön huomasin auton "välttelevän" suurempia uria. Parin viikon jälkeen en kuitenkaan enään huomannut asiaa juuri ollenkaan. Joko niin että totuin vaan auton käyttäytymiseen tai sitten auto ei oikeasti ollut enään niin herkkä urille. Uraherkkyydestä tai sen puuttumisesta huolimatta koitan mahdollisuuksien mukaan ajaa sileällä asvaltilla urien sivussa, ja yritän kyllä muutenkin seurata tien pintaa mahdollisia kuoppia havainnoiden (nyt keväällä on ollut jopa pieniä pujotteluratoja teillä). Kokonaisuudessaan viime kesänä auto oli erittäin mukava ajaa, joten ainakin hyväkuntoisina nuo renkaat toimivat minusta moitteetta.
Talvirenkaat eivät ole ollenkaan uraherkät, mutta varmaan nastoista johtuen ne ovat aika äänekkäät ja ohjaus on melko tunnoton. Tämä siis paljaalla asvaltilla. Lumessa ja jäällä ei talvella ollut mitään ongelmaa renkaiden kanssa, vaikka päällä on painava takavetoinen auto. Syksyllä kun lähdin (vielä kesärenkailla) ajamaan, vaihtamaan talvirenkaita alle, oli maahan satanut lumipeite ja heti ensimmäisessä mutkassa auton perä lähti kunnolla luisuun, joten hyvät talvirenkaat ovat varmaan aika tärkeät tässä autossa. Kokemuksesta kesärenkaiden kanssa lumella ajelin talvirekaillakin ensin todella varovasti etsien ajotuntumaa renkaisiin.
Tänä keväänä kun laitoin kesärenkaat, ensivaikutelma taajamassa oli erittäin miellyttävä talvirenkaiden jälkeen, tuntuma tien pintaan on mukavan läheinen ja rengasäänet vaimeita. Maantiellä huomasin että urat tuntuivat taas selvästi ohjauksessa talvirenkaiden jälkeen ja karkealla asvalttilaadulla kuului kuminaa renkaista. Renkaiden vierintävastus on myös selvästi talvirenkaita suurempi. Kuitenkin auto on taas hieno ajaa, kesärenkaat tuovat mukanaan aimo annoksen lisää ajamisen iloa.
Tähän on vielä lisättävä kokemukseni edellisestä autostani. Honda Civicissä oli kesärenkaissa sama rengaskoko 225/45/17, Michelin Pilot Primacy, tavallinen ei run flat rengas. Myös ne olivat uraherkät renkaat ja kun auto oli etuvetoinen, niin paikaltaan liikkeelle uraiselta kohdalta lähtiessä ohjaus väänsi rattia sivuun. Nyt takavetoisen kanssa ei ole ollut tuota ominaisuutta. Uutena nuo Michelinit olivat todella hiljaiset, mutta vastaavasti neljäntenä kesänä jo todella äänekkäät, ne toimivat kyllä kaikin puolin muuten hyvin. Nähtäväksi vielä jää miten nämä Bridgestonet kestävät kulutusta.
Viime Keväänä kun laitoin uudet kesärenkaat käyttöön huomasin auton "välttelevän" suurempia uria. Parin viikon jälkeen en kuitenkaan enään huomannut asiaa juuri ollenkaan. Joko niin että totuin vaan auton käyttäytymiseen tai sitten auto ei oikeasti ollut enään niin herkkä urille. Uraherkkyydestä tai sen puuttumisesta huolimatta koitan mahdollisuuksien mukaan ajaa sileällä asvaltilla urien sivussa, ja yritän kyllä muutenkin seurata tien pintaa mahdollisia kuoppia havainnoiden (nyt keväällä on ollut jopa pieniä pujotteluratoja teillä). Kokonaisuudessaan viime kesänä auto oli erittäin mukava ajaa, joten ainakin hyväkuntoisina nuo renkaat toimivat minusta moitteetta.
Talvirenkaat eivät ole ollenkaan uraherkät, mutta varmaan nastoista johtuen ne ovat aika äänekkäät ja ohjaus on melko tunnoton. Tämä siis paljaalla asvaltilla. Lumessa ja jäällä ei talvella ollut mitään ongelmaa renkaiden kanssa, vaikka päällä on painava takavetoinen auto. Syksyllä kun lähdin (vielä kesärenkailla) ajamaan, vaihtamaan talvirenkaita alle, oli maahan satanut lumipeite ja heti ensimmäisessä mutkassa auton perä lähti kunnolla luisuun, joten hyvät talvirenkaat ovat varmaan aika tärkeät tässä autossa. Kokemuksesta kesärenkaiden kanssa lumella ajelin talvirekaillakin ensin todella varovasti etsien ajotuntumaa renkaisiin.
Tänä keväänä kun laitoin kesärenkaat, ensivaikutelma taajamassa oli erittäin miellyttävä talvirenkaiden jälkeen, tuntuma tien pintaan on mukavan läheinen ja rengasäänet vaimeita. Maantiellä huomasin että urat tuntuivat taas selvästi ohjauksessa talvirenkaiden jälkeen ja karkealla asvalttilaadulla kuului kuminaa renkaista. Renkaiden vierintävastus on myös selvästi talvirenkaita suurempi. Kuitenkin auto on taas hieno ajaa, kesärenkaat tuovat mukanaan aimo annoksen lisää ajamisen iloa.
Tähän on vielä lisättävä kokemukseni edellisestä autostani. Honda Civicissä oli kesärenkaissa sama rengaskoko 225/45/17, Michelin Pilot Primacy, tavallinen ei run flat rengas. Myös ne olivat uraherkät renkaat ja kun auto oli etuvetoinen, niin paikaltaan liikkeelle uraiselta kohdalta lähtiessä ohjaus väänsi rattia sivuun. Nyt takavetoisen kanssa ei ole ollut tuota ominaisuutta. Uutena nuo Michelinit olivat todella hiljaiset, mutta vastaavasti neljäntenä kesänä jo todella äänekkäät, ne toimivat kyllä kaikin puolin muuten hyvin. Nähtäväksi vielä jää miten nämä Bridgestonet kestävät kulutusta.