Runflat renkaat (RSC)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Sellainen kysymys olisi että ostaako näitä kukaan jos on uuden karheat runflat kesäkummit? Esim hyvittääkö rengasliikkeet näistä mitään? olis vaan yks bemun alkuperäinen alumiinivanne/rengas setti tarjolla mutta niis on kesäkummit ja niillä en tee mitään,eli niistä pitäis päästä eroon.
Rengasliikkeet ei noista yleensä mitään hyvitä, mutta kannattaa yksityiselle tarjota netin kautta. Vanteet menee varmasti kaupaksi, RF:t menee siinä kylkiäisenä, jos jollekin kelpaavat.
Ex: E60/F10
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Vanteet pitäisin itselläni,laittaisin niihin sitten talvikummit. Kesärenkaista vaan pitäisi päästä eroon,harmi kun on ne runflatit niitä kun ei oikein kukaan tunnu huolivan. halvalla ne pitäisi myydä,jos sitten joku ostais
Noin kolmen vuoden kuluttua - kun omat puhkeamattomat kesärenkaani ovat kuluneet liian paljon - olen halukas ostamaan uudenkarheat runflat-renkaat. Minusta ne ovat erinomaiset renkaat enkä edelleenkään tiedä, mistä ihmeen "vetelystä" niitä syytetään. Pitää nimittäin ajatella omilla aivoilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 894
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
- Auto: bmw X6 40d
- Paikkakunta: Luxembourg
Täysin samaa mieltä kanssasi. Kesäkuussa vaihdatin uudet runflatit alle (Continental) eli samanlaiset mitkä oli ensiasennus renkaina. Mullakaan ei mitään valittamista ajotuntuman suhteen ja plussana tietynlainen turvallisuuden tunne kovissa nopeuksissa.Martin kirjoitti:Noin kolmen vuoden kuluttua - kun omat puhkeamattomat kesärenkaani ovat kuluneet liian paljon - olen halukas ostamaan uudenkarheat runflat-renkaat. Minusta ne ovat erinomaiset renkaat enkä edelleenkään tiedä, mistä ihmeen "vetelystä" niitä syytetään. Pitää nimittäin ajatella omilla aivoilla.
No, jos jotakin huonoa pitää sanoa, niin eturenkaat kuluivat loppuun aika nopeasti.
Väitän, että aika moni tähän keskusteluun osallistuneista hylkii rf-renkaita vain ja ainoastaan muiden mielipiteitä myötäillen.
Niin, ja toimivat myös suomen teillä, ainakin mun auton alla.
- JiiJii71
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 252
- Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
- Auto: keltainen tsekkiverrari
- Paikkakunta: Imatra
Ylläkirjottaneiden kanssa samaa mieltä. Ensimmäinen rengassarja ajettu sileäksi ja uudet Primacy HP:t runflatteina pyöräytetty alle.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Oletteko koskaan ajaneet vastaavaa autoa ei-runflat renkailla? Itse ihmettelin ensimmäisen bemun kanssa että miksi auto on talvirenkailla mukavampi. Syy selvisi kun ensiasennusrenkaiden tilalle tuli oikeat renkaat, talvirenkaat kun eivät olleet runflatit. Auto hiljeni ja poikittaissaumat katosivat.
- JiiJii71
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 252
- Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
- Auto: keltainen tsekkiverrari
- Paikkakunta: Imatra
Jep, olen ajanut muita autoja ilman runflatteja, bemuja ilman runflatteja ja bemuja runflattien kanssa. Pidän rft renkaiden tarkkuudesta ja herkkyydestä, ts. renkaan profiili tuntuu matalammalta kuin mitä renkaan kyljessä lukee. Autolla on ajettu pyöreästi reilun miljoonan kilometrin verran yhteensä, tällä hetkellä kilometrejä tulee 75 000 vuodessa. Luulen tässä vaiheessa jo tietäväni, mitä haluan autoilultani sekä renkailtani...? (budjetti tietysti huomioiden)Kynäkauppias kirjoitti:Oletteko koskaan ajaneet vastaavaa autoa ei-runflat renkailla? Itse ihmettelin ensimmäisen bemun kanssa että miksi auto on talvirenkailla mukavampi. Syy selvisi kun ensiasennusrenkaiden tilalle tuli oikeat renkaat, talvirenkaat kun eivät olleet runflatit. Auto hiljeni ja poikittaissaumat katosivat.
Erinomaisen iso ero oli talvirenkaissa rft renkaiden hyväksi, edellisessä autossani oli juuri samanlaiset ja samankokoiset rillukat alla kuin keväällä allesaadussa bemussa eli Nokian R 205/50/17.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Mutta oletko ajanut F20 normaali-renkailla?
- JiiJii71
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 252
- Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
- Auto: keltainen tsekkiverrari
- Paikkakunta: Imatra
En ole tuota testannut, F20:sta olen ajanut vain omaani ja yhtä 116(d???) talvikelillä Nokian seiskoilla rftnä 205/55/16 koossa. Ois ihan mielenkiintoista kyllä testata myös ilman rfttä, muuttuisiko mieli vai kannattaisinko vielä runflattejä.Kynäkauppias kirjoitti:Mutta oletko ajanut F20 normaali-renkailla?
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
- heimarkku
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 245
- Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
- Auto: F10dA Business 2012
- Paikkakunta: Kanta-Häme
En tiedä, johtuuko RF:stä vai mistä, mutta ainakin itse koen Pirellin Cinturato 7 -ensiasennusrf:t meluisina. Uuden puhelimeni sisältämä desibelimittari väittääkin ajomelun olevan noin 80 db eli yli kymmenen dt:tä enemmän kuin auton testeissä mitatut meluarvot ovat olleet. En ole tullut kokeilleeksi auttaisiko paineiden laskeminen jonnekin 2,5 kilon paikkeille. Vastaavia kokemuksia?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Kyllä minullakin F25:ssa Pirellin esniasennus RF.t olivat todellas äänekkäät. Nyt kun alla on Contin normaalirenkaat(siis ei RF) niin auto on täysyin eri. Ei urissa vetelyjä, hillitöntä kovuuttaa ja ennen kaikkeadesibelejä TODELLA paljon vähemmän.
Kysymys "VolvostaBemarille":VolvostaBemariin kirjoitti:Kyllä minullakin F25:ssa Pirellin esniasennus RF.t olivat todellas äänekkäät. Nyt kun alla on Contin normaalirenkaat(siis ei RF) niin auto on täysyin eri. Ei urissa vetelyjä, hillitöntä kovuuttaa ja ennen kaikkeadesibelejä TODELLA paljon vähemmän.
Minkä kokoiset vanteet sulla on F25:ssa: 17...18...19 tuumaiset?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
18 tuumaiset.
Edelliset Pirellit olivat 245/50 18" ja nyt nämä Contin ei RF:t 225/55 18"
Edelliset Pirellit olivat 245/50 18" ja nyt nämä Contin ei RF:t 225/55 18"
Viimeksi muokannut VolvostaBemariin, 10 Syys 2012, 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Juurikin noin - korjasin typon
Renkaat ovat joskus arvaamattomia:
Mulla on F25:ssa kesärenkaina ihan perus 17 tuuman Pirelli RF:t koossa 225/60R17 ja minusta ovat toimineet ihan Ok. Kun talvella sain auton, siinä oli tietysti talvirenkaat alla (Nokia RF:t kitkat 245/50R18) ja vähän pelkäsin keväällä, että kuinkahan hankalaksi ajo muuttuu alkuperäisillä RF Pirelleillä. Edellisessä autossani X1:ssa oli nimittäin samoin RF Pirellit alkuperäisrenkaina ja jouduin vaihtamaan ne heti ekan kevään renkaavaihdon yhteydessä Michelineihin ja parannus oli merkittävä. Mutta nyt siis X3:ssa nuo vähän "korkeammat" ja "ilmavammat" Pirellit ovat myös RF:teinä toimineet minusta paljon paremmin enkä ole ainakaan vielä joutunut miettimään kesärenkaiden vaihtoa
Mulla on F25:ssa kesärenkaina ihan perus 17 tuuman Pirelli RF:t koossa 225/60R17 ja minusta ovat toimineet ihan Ok. Kun talvella sain auton, siinä oli tietysti talvirenkaat alla (Nokia RF:t kitkat 245/50R18) ja vähän pelkäsin keväällä, että kuinkahan hankalaksi ajo muuttuu alkuperäisillä RF Pirelleillä. Edellisessä autossani X1:ssa oli nimittäin samoin RF Pirellit alkuperäisrenkaina ja jouduin vaihtamaan ne heti ekan kevään renkaavaihdon yhteydessä Michelineihin ja parannus oli merkittävä. Mutta nyt siis X3:ssa nuo vähän "korkeammat" ja "ilmavammat" Pirellit ovat myös RF:teinä toimineet minusta paljon paremmin enkä ole ainakaan vielä joutunut miettimään kesärenkaiden vaihtoa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Hyvä havainto jpk:lta. Sain tämän nykyisen F25:n alle maaliskuun lopussa, jolloin siinä oli alla jo 17" kesärenkaat tehtaalta. Kauppaan kuului se, että sain pitää edellisestä F25:stani molemmat renkaat vanteilla(18" vanteet molemmat). Luovutus oli perjantai iltapäivä, joten renkaita ei saatu heti vaihdettua. Sen muutaman päivän, jonka ajoin noilla 17" renklailla vahvisti ssman --> huomattavasti mukavampi, vaikka oli RF...
Mutta nyt siis 18" normirenkaat alla ja tähän saakka paras.
Mutta nyt siis 18" normirenkaat alla ja tähän saakka paras.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Edelleen kehotan sinua kokeilemaan jotain isompia bemarin malleja ja isompia rengaskokoja run flat renkaina ja renkailla. Mielesi voi todellakin muuttua niiden suhteen! Vanha 1-sarja toimii ihan hyvin tietynmerkkisillä run flateilla ja kun vanteen tuumakoko ja rengaskoko on se kaikkein pienin&kapein. Kottikärrynpyörän kokoinen run flat toimii ihan jees, kun se toimii ilman run flat ominaisuuttakin paremmin kuin joku matalampiprofiilinen rengas.Martin kirjoitti:Noin kolmen vuoden kuluttua - kun omat puhkeamattomat kesärenkaani ovat kuluneet liian paljon - olen halukas ostamaan uudenkarheat runflat-renkaat. Minusta ne ovat erinomaiset renkaat enkä edelleenkään tiedä, mistä ihmeen "vetelystä" niitä syytetään. Pitää nimittäin ajatella omilla aivoilla.
Ainakin vanha 3-sarja oli ihan hirveä kaupungissa ja tiellä 17-tuuman run flateilla. 5-sarja (F10 ja F11) veteli ja haki kanssa 17-tuuman vanteineen kun alla oli run flatit ja niitä joskus koeajoin. Uusin 3-sarja on jo siedettävämpi 17- ja 18-tuuman vanteilla ja run flateilla, mutta kyllä sekin vatuloi, veteli ja haistoi urat noilla renkailla kun niitä autoja koeajoin joissa oli nuo läskit.
Totta hitossa valitsen mieluummin tavalliset kumit, kun se ei kerta mitään extraakaan maksa enää jos pysyy pienemmissä rengaskoissa. Ihan rengasäänten hiljaisuuden takia sekä myöskin ajo- että matkustusmukavuuden paremmuuden takia valitsen uuteen tulevaan autoonkin tavalliset kumit. Kumit puhkeaa nykyään niin harvoin, oli kyseessä sitten kortsut tai auton renkaat, että senkään takia ei kannata hommata jotain run flattia ihan vaan varmuuden vuoksi periaatteella.
On aivan totta, etten ole ajanut mitään muuta BMW:n mallia kuin ykkössarjalaista. Omassa E82:ssa on Goodyearin run on flat -renkaat ja niiden leveys on vain 195 mm. Autoni on riittävän suuntavakaa ja tasapainoinen, ohjaus on tarkka, joten mutkatiet maistuvat mahtavilta. Talvirenkaat ovat 205 mm leveät Nokian run on flat -kumit. Ne ovat kesärenkaita äänekkäämmät, mutta muilta ominaisuuksiltaan hyvät. Toki minun pitäisi koejaa BMW:n isoja malleja run on flat-renkain ja toisaalta tavallisin rekain varustettuna - vertailun vuoksi välittömästi peräjälkeen ja samoilla teillä. (Mehän tiedämme, että olosuhteet (tuulen voimakkuus, lämpötila, renkaiden lämpimyys, miellyttävän ajoasennon löytäminen ja niin edelleen) vaikuttavat ainakin jossakin määrin auton ajokäytökseen ja vielä enemmän subjektiiviseen mielipiteeseen. Yhtä suuresti toivoisin, että joku autolehden toimittaja - hehän aina muistuuttavat puhkeamattomien renkaiden pilaavan auton ajo-ominaisuudet - tulisi koeajamaan minun autoni ja kertoisi, millä perusteella run on flat -renkaat pilaavat sen ajettavuuden...