Runflat renkaat (RSC)

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Sellainen kysymys olisi että ostaako näitä kukaan jos on uuden karheat runflat kesäkummit? Esim hyvittääkö rengasliikkeet näistä mitään? olis vaan yks bemun alkuperäinen alumiinivanne/rengas setti tarjolla mutta niis on kesäkummit ja niillä en tee mitään,eli niistä pitäis päästä eroon.
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Rengasliikkeet ei noista yleensä mitään hyvitä, mutta kannattaa yksityiselle tarjota netin kautta. Vanteet menee varmasti kaupaksi, RF:t menee siinä kylkiäisenä, jos jollekin kelpaavat.
Ex: E60/F10
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Vanteet pitäisin itselläni,laittaisin niihin sitten talvikummit. Kesärenkaista vaan pitäisi päästä eroon,harmi kun on ne runflatit niitä kun ei oikein kukaan tunnu huolivan. halvalla ne pitäisi myydä,jos sitten joku ostais
Avatar
Martin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 155
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 17:39

Noin kolmen vuoden kuluttua - kun omat puhkeamattomat kesärenkaani ovat kuluneet liian paljon - olen halukas ostamaan uudenkarheat runflat-renkaat. Minusta ne ovat erinomaiset renkaat enkä edelleenkään tiedä, mistä ihmeen "vetelystä" niitä syytetään. Pitää nimittäin ajatella omilla aivoilla. :)
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Martin kirjoitti:Noin kolmen vuoden kuluttua - kun omat puhkeamattomat kesärenkaani ovat kuluneet liian paljon - olen halukas ostamaan uudenkarheat runflat-renkaat. Minusta ne ovat erinomaiset renkaat enkä edelleenkään tiedä, mistä ihmeen "vetelystä" niitä syytetään. Pitää nimittäin ajatella omilla aivoilla. :)
Täysin samaa mieltä kanssasi. Kesäkuussa vaihdatin uudet runflatit alle (Continental) eli samanlaiset mitkä oli ensiasennus renkaina. Mullakaan ei mitään valittamista ajotuntuman suhteen ja plussana tietynlainen turvallisuuden tunne kovissa nopeuksissa.
No, jos jotakin huonoa pitää sanoa, niin eturenkaat kuluivat loppuun aika nopeasti.
Väitän, että aika moni tähän keskusteluun osallistuneista hylkii rf-renkaita vain ja ainoastaan muiden mielipiteitä myötäillen.
Niin, ja toimivat myös suomen teillä, ainakin mun auton alla.
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Ylläkirjottaneiden kanssa samaa mieltä. Ensimmäinen rengassarja ajettu sileäksi ja uudet Primacy HP:t runflatteina pyöräytetty alle.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Oletteko koskaan ajaneet vastaavaa autoa ei-runflat renkailla? Itse ihmettelin ensimmäisen bemun kanssa että miksi auto on talvirenkailla mukavampi. Syy selvisi kun ensiasennusrenkaiden tilalle tuli oikeat renkaat, talvirenkaat kun eivät olleet runflatit. Auto hiljeni ja poikittaissaumat katosivat.
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Kynäkauppias kirjoitti:Oletteko koskaan ajaneet vastaavaa autoa ei-runflat renkailla? Itse ihmettelin ensimmäisen bemun kanssa että miksi auto on talvirenkailla mukavampi. Syy selvisi kun ensiasennusrenkaiden tilalle tuli oikeat renkaat, talvirenkaat kun eivät olleet runflatit. Auto hiljeni ja poikittaissaumat katosivat.
Jep, olen ajanut muita autoja ilman runflatteja, bemuja ilman runflatteja ja bemuja runflattien kanssa. Pidän rft renkaiden tarkkuudesta ja herkkyydestä, ts. renkaan profiili tuntuu matalammalta kuin mitä renkaan kyljessä lukee. Autolla on ajettu pyöreästi reilun miljoonan kilometrin verran yhteensä, tällä hetkellä kilometrejä tulee 75 000 vuodessa. Luulen tässä vaiheessa jo tietäväni, mitä haluan autoilultani sekä renkailtani...? (budjetti tietysti huomioiden)

Erinomaisen iso ero oli talvirenkaissa rft renkaiden hyväksi, edellisessä autossani oli juuri samanlaiset ja samankokoiset rillukat alla kuin keväällä allesaadussa bemussa eli Nokian R 205/50/17.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Mutta oletko ajanut F20 normaali-renkailla?
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Kynäkauppias kirjoitti:Mutta oletko ajanut F20 normaali-renkailla?
En ole tuota testannut, F20:sta olen ajanut vain omaani ja yhtä 116(d???) talvikelillä Nokian seiskoilla rftnä 205/55/16 koossa. Ois ihan mielenkiintoista kyllä testata myös ilman rfttä, muuttuisiko mieli vai kannattaisinko vielä runflattejä.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

En tiedä, johtuuko RF:stä vai mistä, mutta ainakin itse koen Pirellin Cinturato 7 -ensiasennusrf:t meluisina. Uuden puhelimeni sisältämä desibelimittari väittääkin ajomelun olevan noin 80 db eli yli kymmenen dt:tä enemmän kuin auton testeissä mitatut meluarvot ovat olleet. En ole tullut kokeilleeksi auttaisiko paineiden laskeminen jonnekin 2,5 kilon paikkeille. Vastaavia kokemuksia?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Kyllä minullakin F25:ssa Pirellin esniasennus RF.t olivat todellas äänekkäät. Nyt kun alla on Contin normaalirenkaat(siis ei RF) niin auto on täysyin eri. Ei urissa vetelyjä, hillitöntä kovuuttaa ja ennen kaikkeadesibelejä TODELLA paljon vähemmän.
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

VolvostaBemariin kirjoitti:Kyllä minullakin F25:ssa Pirellin esniasennus RF.t olivat todellas äänekkäät. Nyt kun alla on Contin normaalirenkaat(siis ei RF) niin auto on täysyin eri. Ei urissa vetelyjä, hillitöntä kovuuttaa ja ennen kaikkeadesibelejä TODELLA paljon vähemmän.
Kysymys "VolvostaBemarille":
Minkä kokoiset vanteet sulla on F25:ssa: 17...18...19 tuumaiset?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

18 tuumaiset.

Edelliset Pirellit olivat 245/50 18" ja nyt nämä Contin ei RF:t 225/55 18"
Viimeksi muokannut VolvostaBemariin, 10 Syys 2012, 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

VolvostaBemariin kirjoitti:18 tuumaiset.

Edelliset Pirellit olivat 245/55 18" ja nyt nämä Contin ei RF:t 225/55 18"
Originaali-Pirellit olivat ilmeisesti 245/50 - 18"?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Juurikin noin - korjasin typon
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Renkaat ovat joskus arvaamattomia:
Mulla on F25:ssa kesärenkaina ihan perus 17 tuuman Pirelli RF:t koossa 225/60R17 ja minusta ovat toimineet ihan Ok. Kun talvella sain auton, siinä oli tietysti talvirenkaat alla (Nokia RF:t kitkat 245/50R18) ja vähän pelkäsin keväällä, että kuinkahan hankalaksi ajo muuttuu alkuperäisillä RF Pirelleillä. Edellisessä autossani X1:ssa oli nimittäin samoin RF Pirellit alkuperäisrenkaina ja jouduin vaihtamaan ne heti ekan kevään renkaavaihdon yhteydessä Michelineihin ja parannus oli merkittävä. Mutta nyt siis X3:ssa nuo vähän "korkeammat" ja "ilmavammat" Pirellit ovat myös RF:teinä toimineet minusta paljon paremmin enkä ole ainakaan vielä joutunut miettimään kesärenkaiden vaihtoa
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Hyvä havainto jpk:lta. Sain tämän nykyisen F25:n alle maaliskuun lopussa, jolloin siinä oli alla jo 17" kesärenkaat tehtaalta. Kauppaan kuului se, että sain pitää edellisestä F25:stani molemmat renkaat vanteilla(18" vanteet molemmat). Luovutus oli perjantai iltapäivä, joten renkaita ei saatu heti vaihdettua. Sen muutaman päivän, jonka ajoin noilla 17" renklailla vahvisti ssman --> huomattavasti mukavampi, vaikka oli RF...

Mutta nyt siis 18" normirenkaat alla ja tähän saakka paras.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Martin kirjoitti:Noin kolmen vuoden kuluttua - kun omat puhkeamattomat kesärenkaani ovat kuluneet liian paljon - olen halukas ostamaan uudenkarheat runflat-renkaat. Minusta ne ovat erinomaiset renkaat enkä edelleenkään tiedä, mistä ihmeen "vetelystä" niitä syytetään. Pitää nimittäin ajatella omilla aivoilla. :)
Edelleen kehotan sinua kokeilemaan jotain isompia bemarin malleja ja isompia rengaskokoja run flat renkaina ja renkailla. Mielesi voi todellakin muuttua niiden suhteen! Vanha 1-sarja toimii ihan hyvin tietynmerkkisillä run flateilla ja kun vanteen tuumakoko ja rengaskoko on se kaikkein pienin&kapein. Kottikärrynpyörän kokoinen run flat toimii ihan jees, kun se toimii ilman run flat ominaisuuttakin paremmin kuin joku matalampiprofiilinen rengas.

Ainakin vanha 3-sarja oli ihan hirveä kaupungissa ja tiellä 17-tuuman run flateilla. 5-sarja (F10 ja F11) veteli ja haki kanssa 17-tuuman vanteineen kun alla oli run flatit ja niitä joskus koeajoin. Uusin 3-sarja on jo siedettävämpi 17- ja 18-tuuman vanteilla ja run flateilla, mutta kyllä sekin vatuloi, veteli ja haistoi urat noilla renkailla kun niitä autoja koeajoin joissa oli nuo läskit.

Totta hitossa valitsen mieluummin tavalliset kumit, kun se ei kerta mitään extraakaan maksa enää jos pysyy pienemmissä rengaskoissa. Ihan rengasäänten hiljaisuuden takia sekä myöskin ajo- että matkustusmukavuuden paremmuuden takia valitsen uuteen tulevaan autoonkin tavalliset kumit. Kumit puhkeaa nykyään niin harvoin, oli kyseessä sitten kortsut tai auton renkaat, että senkään takia ei kannata hommata jotain run flattia ihan vaan varmuuden vuoksi periaatteella.
Avatar
Martin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 155
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 17:39

On aivan totta, etten ole ajanut mitään muuta BMW:n mallia kuin ykkössarjalaista. Omassa E82:ssa on Goodyearin run on flat -renkaat ja niiden leveys on vain 195 mm. Autoni on riittävän suuntavakaa ja tasapainoinen, ohjaus on tarkka, joten mutkatiet maistuvat mahtavilta. Talvirenkaat ovat 205 mm leveät Nokian run on flat -kumit. Ne ovat kesärenkaita äänekkäämmät, mutta muilta ominaisuuksiltaan hyvät. Toki minun pitäisi koejaa BMW:n isoja malleja run on flat-renkain ja toisaalta tavallisin rekain varustettuna - vertailun vuoksi välittömästi peräjälkeen ja samoilla teillä. (Mehän tiedämme, että olosuhteet (tuulen voimakkuus, lämpötila, renkaiden lämpimyys, miellyttävän ajoasennon löytäminen ja niin edelleen) vaikuttavat ainakin jossakin määrin auton ajokäytökseen ja vielä enemmän subjektiiviseen mielipiteeseen. Yhtä suuresti toivoisin, että joku autolehden toimittaja - hehän aina muistuuttavat puhkeamattomien renkaiden pilaavan auton ajo-ominaisuudet - tulisi koeajamaan minun autoni ja kertoisi, millä perusteella run on flat -renkaat pilaavat sen ajettavuuden...
Vastaa Viestiin