Runflat renkaat (RSC)

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
jouni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Syys 2010, 17:54

Terve vaan kaikille! Kirjoitan tänne ensinmäistä kertaa. F11 520 da sport tilauksessa , luovutus tammikuun alussa.
Otin auton runflat 225/55-17 vakiorenkailla ( talvi / kesä ). Aikaisempia bemareita 80 alkupuolelta alkaen , edellinen
e 61 520 da 2009.
Nyt kiinnostaa uuden f10 / f11 ajo-ominaisuudet vakiorenkailla. Vakiojousitushan on pehmeämpi kuin e 61:ssä.
Kysymys kuuluukin miten pehmeämpi jousitus / runflat renkaan korkeampi profiili vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.
Nykyisessä e 61:ssä runflat on aavistuksen kova ja uraherkkyytä esiintyy jonkin verran.
Varusteet f11:ssa: metalliväri musta , nahkasisusta oyster / musta , takaluukun automatikka , taittuva vetokoukku , nahkainen urheiluohjauspyörä , navi prof , hifi prof , sisäpistoke/lämmitin termini 1350.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tarkoitit varmaakin että miten Runflat renkaan jäykempi runko vaikuttaa ajettavuuteen? Eihän se Runflat-ominaisuus vaikuta mitenkään renkaan profiilin korkeuteen jos puhutaan samankokoisista renkaista. Runflatin runko on jäykempi eikä se jousta kuten tavallinen rengas. Se on myös huomattavasti äänekkäämpi koska on kovempi, painavampi ja jäykempi kuin tavallinen rengas.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Tervetuloa joukkoon!

Omassani (F10) on 17" vakio runflat kesärenkaat ja aivan tyytyväinen olen ollut. En ainakaan omassa ajossa ole havainnut mitään uraherkkyyttä. Talvirenkaat Nokian R on myöskin 17" ja RunFlat mallia, niistä ajokokemuksia tullee ensiviikon aikan kun alle ne laitan.
jouni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Syys 2010, 17:54

J1978 kirjoitti:Tarkoitit varmaakin että miten Runflat renkaan jäykempi runko vaikuttaa ajettavuuteen? Eihän se Runflat-ominaisuus vaikuta mitenkään renkaan profiilin korkeuteen jos puhutaan samankokoisista renkaista. Runflatin runko on jäykempi eikä se jousta kuten tavallinen rengas. Se on myös huomattavasti äänekkäämpi koska on kovempi, painavampi ja jäykempi kuin tavallinen rengas.
Kiitos vaan nopeasta palauteesta. Selventäisin J1978 että nykyisessä e 61:ssä on renkaat 225/50 -17 ja uudessa f11 mallissa renkaat on 225/55-17. Onko mielestäsi todellakin niin että vaikka profiili on korkeampi niin rengas ei ole yhtään joustavampi kuin matalampi profiili runflat ominaisuuden takia?
Mukava Turbo että olet ollut tyytyväinen renkaisiisi.
DelMonte-man
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 05:58
Auto: BMW F11 530d xDrive Business Automatic (2013)
Paikkakunta: Espoo

Tervetuloa vaan minunkin puolestani ja onnittelut hienon valinnan johdosta!

Omat kokemukseni ovat hyvin samanlaiset kuin Turbolla tuossa aiemmin. Minullakin (F11) on 17" vakio runflat kesärenkaat ja niillä on tässä ajeltu jo melkein 800 km :tong:

Eipä ole ollut valittamista uraherkkyyden, melun, ajettavuuden tai muiden ominaisuuksien suhteen.

Talvikumeiksi tulossa ensi viikolla (toivottavasti toimitusaika pitää...) Nokian Hakka 7:t (225/55-17, RunFlat), joten niitä kokemuksia jäädään vielä odottelemaan.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

jouni kirjoitti:Terve vaan kaikille! Kirjoitan tänne ensinmäistä kertaa. F11 520 da sport tilauksessa , luovutus tammikuun alussa.
Otin auton runflat 225/55-17 vakiorenkailla ( talvi / kesä ). Aikaisempia bemareita 80 alkupuolelta alkaen , edellinen
e 61 520 da 2009.
Nyt kiinnostaa uuden f10 / f11 ajo-ominaisuudet vakiorenkailla. Vakiojousitushan on pehmeämpi kuin e 61:ssä.
Kysymys kuuluukin miten pehmeämpi jousitus / runflat renkaan korkeampi profiili vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.
Nykyisessä e 61:ssä runflat on aavistuksen kova ja uraherkkyytä esiintyy jonkin verran.
Varusteet f11:ssa: metalliväri musta , nahkasisusta oyster / musta , takaluukun automatikka , taittuva vetokoukku , nahkainen urheiluohjauspyörä , navi prof , hifi prof , sisäpistoke/lämmitin termini 1350.
Moi jouni ja tervetuloa. Erittäin hienon auton olet tilannut!

Runflat renkaat kehittyvät kyllä vuosi vuodelta, mutta vanhankannan miehenä en niihin vieläkään oikein luota.
Ne pilasivat mun pre-LCI E60:t 18"-lla täysin ja totaalisesti. Mulla oli sitten LCI E60:ssa 19" ei-RFT:t ja ne toimivat hyvin.

Hankin uuteen autooni vain ei-RFT renkaita, nyt on alla 245/45 18" ja kesällä on 20" 235/35 - 285/30 renkaat,
täysin ulkonäkösyistä. Oli miten oli niin minkäänlaista urherkkyyttä näillä en ole huomannut.

Lue toki saitin muitakin juttuja, täällä on mielestäni hyvin asiallista porukkaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Vakiorenkaat Pirellin rft ovat surkeat lähes hengenvaaralliset. Talvirenkaina Nokian kitka runflatit 17" joilla olen ajellu 3 000 km jo ne on kyllä ihan toimivat ja hyvät. Tosin pitää ollakin kun maksoivat n.1 600 euroo kierros.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

On ihan pakko kysyä, että missä pitää maksaa 17" run flateista 1600 eur setistä? Tuolla rahalla olisi kyllä pitänyt saada jo vähintään 2 settiä... :sneak:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

327 mallin vanteet 653.- ja niihin kitka rft renkaat myytiin pakettihintana 2300.- Tosin renkaat piti olla Bridgestonet eli Nokiat tuli täysin pyytämättä ja yllätyksenä. Tampereen huijarit sai jotenkin höynäytettyä.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Meillä on molemmista autoista muutaman tuhannen jälkeen vaihdettu runflatit pois. Aivan kauheat ajaa, vetelee uriin kokoajan ja kovemmat kun normi renkaat. Nyt menee molemmat kun juna. Itse en ainakaan näe mitään järkeä pilata hienoa autoa huonoilla ja kalliilla renkailla.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

haba kirjoitti:Meillä on molemmista autoista muutaman tuhannen jälkeen vaihdettu runflatit pois. Aivan kauheat ajaa, vetelee uriin kokoajan ja kovemmat kun normi renkaat. Nyt menee molemmat kun juna. Itse en ainakaan näe mitään järkeä pilata hienoa autoa huonoilla ja kalliilla renkailla.
Mitkä renkaat laitoit ja oletko niihin tyytyväinen?
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Anyway kirjoitti:
haba kirjoitti:Meillä on molemmista autoista muutaman tuhannen jälkeen vaihdettu runflatit pois. Aivan kauheat ajaa, vetelee uriin kokoajan ja kovemmat kun normi renkaat. Nyt menee molemmat kun juna. Itse en ainakaan näe mitään järkeä pilata hienoa autoa huonoilla ja kalliilla renkailla.
Mitkä renkaat laitoit ja oletko niihin tyytyväinen?
330d Michelin pilot sportit 19", kesän nyt ajettu, todella hyvät olleet. 320d Continental 17", mallia en nyt muista, niissäkään ei valittamista.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

muurtomi kirjoitti: ps. rengasliike olisi halunnut kierrätysmaksun jos olisin jättänyt sinne vakiona mukana olleet lähes uudet 4tkm ajetut RFT kesärenkaat
Minä voin ottaa ihan veloituksetta vastaan näitä uudenveroisia 17" tai 18" rft-renkaita. ;)
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Sama täällä, minä voin vaikka siinä vaiheessa maksaa joitain euroja 17" runflat kesärenkaista kun nykyiset on kuluneet loppuun (normaalisti max 3 kesää). Olen vannoutunut 17" runflat renkaiden kannattaja.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Joo... kyllä täytyy olla hel....ti ylimääräistä rahaa, jos vaihtaa lähes ajamattomat renkaat uusiin MUKA sen takia, että RF-renkaat ääntää ja vetelee. BS sanon minä. Mulla 4vuoden kokemus runflat:sta eikä mitään ongelmaa. Kesälomat (1-2kk/vuosi) vietän suomessa, joten kokemusta myös suomen maanteiltä. Jotenkin tuntuu siltä, että tämä "anti runflat" vouhotus on karannut lapasesta.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

fifty kirjoitti:Joo... kyllä täytyy olla hel....ti ylimääräistä rahaa, jos vaihtaa lähes ajamattomat renkaat uusiin MUKA sen takia, että RF-renkaat ääntää ja vetelee. BS sanon minä. Mulla 4vuoden kokemus runflat:sta eikä mitään ongelmaa. Kesälomat (1-2kk/vuosi) vietän suomessa, joten kokemusta myös suomen maanteiltä. Jotenkin tuntuu siltä, että tämä "anti runflat" vouhotus on karannut lapasesta.
Jep, olin aikaisemmin sitä mieltä että RunFlatit häiritsee ajoa. Mutta kun viimeksi toin Suomeen 318d -09, siinä oli tehtaan alkuperäiset 225/45/17 edessä ja 245/40/17 takana. Ajettavuus oli todella hyvä eikä vetele mihinkään vaikka löysin jokaisesta renkaasta RSC-merkinnän.

Ajettavuus romahti vasta kun vaihdoin ne vääränmerkkiseen talvirenkaisiin. Palautin ne seuraavana päivänä ja tilalle Michelinin talvirenkaat.
- - -
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Ihan typerä keksintö koko RFT rengas, ainakin niille jotka arvostaa autoja ja autoilua - ei ne ole edes renkaat vaan teräspyörät, jotka maksaa paljon ja ovat kömpelöt ajaa...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Runflat renkaista voidaan vaikka kuinka vääntää kättä, mutta hyvät ne on! Jo reilu 10tkm ajettu, eikä mitään huonoa sanottavaa ole! Gallup osiossa 34% on asiasta samaa mieltä kanssani. Olin jopa valmis maksamaan siitä extraa muutama sata euroa, että sain runflat talvirenkaat. Ennemmin on hölmöä, joka ei ymmärrä turvallisuuden päälle.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

miten niin turvallisuuden päälle? eikös olisi turvallisempaa vaihtaa uusi täysipaineinen rengas kuin ajaa vajaavaisella ja löysällä renkaalla korjaamolle, joka ei välttämättä ole edes lähimaillakaan. Olisi paljon parempi että olisi normikokoinen vararengas perskontissa kuin tämä nykyinen rft systeemi...Toisaalta paikkauspullo voi korvata puhjenneen renkaan.. :thuup:
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Runflatilla voi ajaa 150km puhjenneena, joten pitää olla aika korvessa, jos ei rengaskorjaamoa sillä säteellä löydy.

Toisaalta on varmaan turvallista vaihtaa rengasta moottoritiellä ajoradan puolella, kun selän takaan viuhahtaa autoja 100km/h ohi. Puhumattakaan siitä, että vararengas on kottikärrynpyörä, jota yrittää pakkas säällä äheltää auton alle tavaratilasta löytyvällä auton rimpulatunkilla, jota ei ole edes tarkoitettu renkaan vaihtoon. Niin ja vararenkaan, jonka ilmanpaineet on viimeksi 3 vuotta sitten tarkistettu tehtaalla.

Paikkausainepullo testi oli Puskuri ohjelmassa syksyllä, eipä antanut kovin vakuuttavaa kuvaa...

Miksi tehdä asioista vaikeaa, kun on olemassa helpompikin ratkaisu, eli RunFlat.
Vastaa Viestiin