Runflat renkaat (RSC)

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
bemuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Loka 2012, 20:06
Auto: F11 535 d xdrive -12, ML 500

Itse tuli huomattua sellainen seikka että oem vanteet 17" rft kesäkumeilla vei hiukan enemmän kuin 19" oem vanteella olevat tavalliset renkaat, eli painoeroa on vissiin niin paljon että kulutus nousi n. litran verran/100km. Kaikenlisäksi on paskat ajaa ja kauhea melu rft renkaissa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

bemuli kirjoitti:Itse tuli huomattua sellainen seikka että oem vanteet 17" rft kesäkumeilla vei hiukan enemmän kuin 19" oem vanteella olevat tavalliset renkaat, eli painoeroa on vissiin niin paljon että kulutus nousi n. litran verran/100km. Kaikenlisäksi on paskat ajaa ja kauhea melu rft renkaissa.
Voiko tuosta syyttää run flat -renkaita? Itselläni oli edellisessä autossa ensin Nokian renkaat ja sitten halvat aasialaiset gummit ja dieselin kulutus nousi 1-2 litraa / 100 km. Ja kummatkin samankokoiset ja ei run flatit vaan ihan tavalliset molemmat.

Eli onko molemmat sarja saman merkkiset ja saman tasoiset, eli laatumerkit?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

JiiJii71 kirjoitti:
juntta kirjoitti: Mulla oli ex-E91:ssä uutena noi Michelinit ja mielestäni veteli kyllä selkeästi vähemmän kuin nuo Bridgestonet jotka oli taas ex-E90:ssä. Mutta Michelinitkin alkoi kyllä vetelemään vanhuuttaan kyllä mutta ei niin paljoa. Kannattaa katsastaa nuo ulkomaiset rengasverkkokaupat myös jos ei tule mitään "kutinoita" niistä. :tong:
Moi! Mulla on nyt alla Michelin Primacy HP runflattinä F20:ssä ja renkaina ihan eri maata kuin alkuperäiset brikkarin potenzat. Ainakaan vielä 15tkm ajettuna vetelyä tai jollotusta ei ole ilmaantunut. Pilot Sporteista ei ole kokemusta run flatteinä.
Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia: E91:n Michelin Primacy HP ZP(205/55/16) on ok, mutta F30 Bridgestonen Turanza (205/60/16 RSC) ei ole miellyttävä
MLu___
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 23:42
Paikkakunta: Ruåtsi

Mikäs täsä asiassa on tuorein totuus? :)

Kannattaako ruksata F11-tilaukseen normaalirenkaat + paikkasarja?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

MLu___ kirjoitti:Mikäs täsä asiassa on tuorein totuus? :)

Kannattaako ruksata F11-tilaukseen normaalirenkaat + paikkasarja?
Tähän kun ei ole vain yhtä totuutta...Jotkut run flat renkaat on huonoja ja jotkut aivan hirveät ajaa. Malli, merkki ja renkaan koko ratkaisee tässä asiassa. Mutta varmin keino on ruksia normaalit renkaat. Esim jos sattuu huono tuuri on Run Flatit Bridgestonen Potenzat ja ne on monien mielestä aivan hirveät uratutkat ja mölisijät.
MLu___
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 23:42
Paikkakunta: Ruåtsi

J1978 kirjoitti:Esim jos sattuu huono tuuri on Run Flatit Bridgestonen Potenzat ja ne on monien mielestä aivan hirveät uratutkat ja mölisijät.
Okei, eli 17" ensiasennusrenkaat eivät ole kaikissa toimituksissa samat kumit?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

MLu___ kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Esim jos sattuu huono tuuri on Run Flatit Bridgestonen Potenzat ja ne on monien mielestä aivan hirveät uratutkat ja mölisijät.
Okei, eli 17" ensiasennusrenkaat eivät ole kaikissa toimituksissa samat kumit?
No ei tietenkää ole. Se riippuu siitä mitä milläkin hetkellä on saatavilla ja kenen kanssa diili on tehty just silloin. Tosin jos otetaan kuvitteellinen tilanne niin esim. välillä helmikuu-huhtikuu, niin voi olla että kaikki 17-tuumaisin vantein varustetut F30:set tulee samoilla renkailla. Tosin voi olla myös ettei tule. Bemarilla on ja on ollut diilejä Good Yearin, Michelinin, Bridgestonen, Pirellin ja Continentalin kanssa.
Viimeksi muokannut J1978, 17 Huhti 2013, 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

MLu___ kirjoitti:Mikäs täsä asiassa on tuorein totuus? :)

Kannattaako ruksata F11-tilaukseen normaalirenkaat + paikkasarja?
Mulla oli F11 RF kumit melko huonot ajaa (en voi suositella). Kokona oli 18" kesärenkaissa
(17" talvi RF:t toimii hiukan paremmin.., edelleen käytössä).

Nyt olen tällä viikolla ajellut F31 320d:lla reilun 500km (75% motaria + 25% kaupungissa).
F31 olevat 17" RF kumit taas toiminut melko hyvin (yllättänyt jopa posiitivisesti minut!).

Silti kuten J suositteli ottaisin itsekin varman päälle ja tilaisin auton non-RF kumeilla.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Kolme ajopäivää takana runflat-kesärenkailla. Renkaat ovat Michelin Primacy 205/55/16, auto E90 vm. 2009.

Ensimmäiset kaksi päivää olivat kaupunkiajoa. Vaikutelma oli - sanoisinko, arvaamaton. Välillä rengas toimi ihan hyvin, mutta sitten taas välillä äkillisiä vetelyitä ja voimakasta kampeamista etenkin oikealle. Viimeksi mainittu ominaisuus on kaikkein hankalin, sillä kun rattia joutuu vääntämään silloin voimakkaastikin vasemmalle, ja kun kampeaminen yhtäkkiä loppuukin, ollaan silloin menossa väärään suuntaan. Ei välttämättä kovin mukavaa ahtaissa paikoissa. Mutta kyllä näillä kaupungissa pärjää ihan kohtuullisesti.

Tänään olin sitten ensimmäisen kerran moottoritiellä. Auto oli aivan älyttömän levoton. Varsinkin tuollaisessa vaikeassa kelissä (voimakasta vesisadetta) vaikutti välillä suorastaan vaaralliselta. Lisäksi rengasmelu oli todella massiivista. CD:tä ei kuullut ollenkaan, ja jos minulla olisi ollut juttukaveri, niin meidän olisi todennäköisesti pitänyt huutaa toisillemme.

Ei siis ollut mukava kokemus. Ohitukseenkin uskalsin ryhtyä vain kerran. Enkä pidä itseäni mitenkään huonona kuskina. Sikäli harmillista, sillä elättelin toiveita, että renkaat toimisivat paremmin suurissa nopeuksissa kuin kaupunkiajossa.

Talvirenkaina oli Nokian runflatit, ja ne toimivat vallan mainiosti: hiljaiset, eikä minkäänlaista vetelyä.Autoa pystyi ohjastamaan ihan hyvin vaikka sormenpäillä. Nyt täytyy maantienopeuksissa pidellä rattia kaksin käsin, ja silti oikea käsivarsi väsyy.

Renkaat ovat käytetyt, mutta hyväkuntoiset.

Renkaat vaihdatutin Eurocarin virolaispojilla Tampereella, mutta tuskin tämä heidän asennustyöstään johtuu. Vaikuttavat kuitenkin aika tyypillisiltä runflat-renkaiden oireilta. Ehkä nyt kuitenkin ensin käyn tarkastuttamassa aurauskulmat, varmuuden vuoksi.

Ellei se auta, pitää vaihtaa alle non-runflatit. Olisiko kellään hyviä non-runflat-rengaskokemuksia noille vanteille?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Brooks kirjoitti:Kolme ajopäivää takana runflat-kesärenkailla. Renkaat ovat Michelin Primacy 205/55/16, auto E90 vm. 2009.

Ensimmäiset kaksi päivää olivat kaupunkiajoa. Vaikutelma oli - sanoisinko, arvaamaton. Välillä rengas toimi ihan hyvin, mutta sitten taas välillä äkillisiä vetelyitä ja voimakasta kampeamista etenkin oikealle. Viimeksi mainittu ominaisuus on kaikkein hankalin, sillä kun rattia joutuu vääntämään silloin voimakkaastikin vasemmalle, ja kun kampeaminen yhtäkkiä loppuukin, ollaan silloin menossa väärään suuntaan. Ei välttämättä kovin mukavaa ahtaissa paikoissa. Mutta kyllä näillä kaupungissa pärjää ihan kohtuullisesti.

Tänään olin sitten ensimmäisen kerran moottoritiellä. Auto oli aivan älyttömän levoton. Varsinkin tuollaisessa vaikeassa kelissä (voimakasta vesisadetta) vaikutti välillä suorastaan vaaralliselta. Lisäksi rengasmelu oli todella massiivista. CD:tä ei kuullut ollenkaan, ja jos minulla olisi ollut juttukaveri, niin meidän olisi todennäköisesti pitänyt huutaa toisillemme.

Ei siis ollut mukava kokemus. Ohitukseenkin uskalsin ryhtyä vain kerran. Enkä pidä itseäni mitenkään huonona kuskina. Sikäli harmillista, sillä elättelin toiveita, että renkaat toimisivat paremmin suurissa nopeuksissa kuin kaupunkiajossa.

Talvirenkaina oli Nokian runflatit, ja ne toimivat vallan mainiosti: hiljaiset, eikä minkäänlaista vetelyä.Autoa pystyi ohjastamaan ihan hyvin vaikka sormenpäillä. Nyt täytyy maantienopeuksissa pidellä rattia kaksin käsin, ja silti oikea käsivarsi väsyy.

Renkaat ovat käytetyt, mutta hyväkuntoiset.

Renkaat vaihdatutin Eurocarin virolaispojilla Tampereella, mutta tuskin tämä heidän asennustyöstään johtuu. Vaikuttavat kuitenkin aika tyypillisiltä runflat-renkaiden oireilta. Ehkä nyt kuitenkin ensin käyn tarkastuttamassa aurauskulmat, varmuuden vuoksi.

Ellei se auta, pitää vaihtaa alle non-runflatit. Olisiko kellään hyviä non-runflat-rengaskokemuksia noille vanteille?
Mulla oli vastavaan auton (mutta farkkuversion) alla 205/55R16 (ei run flat) melko pyöreälkaiset ja suhtu hiljaiksi mainostetut ja kohtuupienellä vierinvastuksella olevat Contitental Premium Contact 5:set (2:sen korvannut malli). En voi olla kehumatta. Ei mitään vetelyitä ja olivat mukavat ja hiljaiset. Suosittelen max H tai V nopeusluokkaan. Good year Effient Grip toimii kanssa.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

J1978 kirjoitti: Mulla oli vastavaan auton (mutta farkkuversion) alla 205/55R16 (ei run flat) melko pyöreälkaiset ja suhtu hiljaiksi mainostetut ja kohtuupienellä vierinvastuksella olevat Contitental Premium Contact 5:set (2:sen korvannut malli). En voi olla kehumatta. Ei mitään vetelyitä ja olivat mukavat ja hiljaiset. Suosittelen max H tai V nopeusluokkaan. Good year Effient Grip toimii kanssa.
Kiitokset vinkistä. Noita Continentaleja varmaankin kokeilen, jos (ja kun) vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Autokeskuksen heppu sanoi, että jos auto vikuroi kaupunkiajossakin, aurauskulmien tsekkaaminen saattaisi olla paikallaan. Operaatio edessä maanantaina.

En ole kovinkaan toiveikas, mutta tulisihan aurauskulmien säätäminen paljon halvemmaksi kuin uudet renkaat.

Kyllähän näillä nykyisillä kumeilla joten kuten täällä Suomessa tavanomaiset päivittäisreitit ajelee, mutta loppukesästä on tarkoitus lähteä Ranskaan, ja silloin pitää renkaiden toimia kuin ajatus.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Täytyy sanoa että ei nämä Bridgestonen potenzat oikein vakuuta F30 alla vaikka mulla ei muuta kokemusta kesäkummeista olekaan tämän auton kanssa. Melua piisaa ja urat löytyy! Koko 225/50/17 runflat.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

BMW e90 kirjoitti:Täytyy sanoa että ei nämä Bridgestonen potenzat oikein vakuuta F30 alla vaikka mulla ei muuta kokemusta kesäkummeista olekaan tämän auton kanssa. Melua piisaa ja urat löytyy! Koko 225/50/17 runflat.
Vastaava tuote oli ensiasennusrenkaana edellisessä E91:ssäni ja tosiaan olivat Run Flattina aivan hirveät. Lahti-Hämeenlinna-Tampere välin ajelu oli varsinkin ihan kamalaa noilla renkailla ja kapungissakin veteli, väänteli ja venkoili ties minne ja hitto mitä möykkää ne pitivät. Nuo kumit vaihtuivat normaaleihin Good yeareihin ja ne olivat jo paremmat, mutta koon muutos kokoon 205/55R16 ja taas eri merkkiin paransi vasta kokonaan sen vetelyn ja uraherkkyyden. Mulla kerkis olla E91:ssä kolmet kesäkumit 1,5 vuoden aikana ja viimeisin vaihtoehto oli minulle se mielyttävin.

Jos pistät googleen hakusanoiksi vetely, uraherkkyys tai rengasmelu+Bridgestone Potenza, niin johan tulee sivutolkulla linkkejä missä kyseista rengasta haukutaan noista asioista. Eikä koske pelkästään run flat tuoteena ko. rengasta, vaan monet haukkuu samaa kumia ihan tavallisenakin ja myös muilla kuin bemaripalstoilla.

Jostain syystä saman merkin Turanza-niminen malli taas on monesta melko hyvä tuote, joskin monista sekin on äänekäs.
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Mulla on alla nuo Turanzat koossa 205/55-16. Viime tiistaina kävin Tampereella laitattamassa mp-kypäriin puhelimet ja samalla reissulla tarkkailin vetelyä kesärenkailla. Kotona huomasin että autohan ei vedellyt ollenkaan. Meni kuin juna.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

No kun saan nämä runflatit joskus ajettua loppuun(tämä kesä) ja laitan ihan normi kummit alle niin sitten sen vasta näkee kuinka paljon oikeasti ne on paremmat. Toivottavasti ja paljon!
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Onko kellään kokemuksia "Continental TL CrossContact LX Sport" tai "Nokian Hakka SUV" (ei-RunFlat) renkaista kun haetaan hiljaisempaa rengasta alkuperäisten Pirelli RF kesärenkaiden korvaajiksi X-sarjan autoon?
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Autostani säädettiin takapyöriä. Vasemman arvo oli 0"16' ja oikean 0"01', kun molempien tavoitearvo on 0"08'.

Ensikokemuksen perusteella säätö auttoi kaupunkinopeuksiin, eli auto ei enää kampea oikealle ja tuntuu muutenkin toimivan ihan hyvin.

Moottoritienopeudessa auto vaikutti edelleen uraherkältä. Tosin pääsin ajamaan vain noin 20 km. Keli oli erittäin hyvä.

Melu on moottoritienopeudessa yhä kova.

Operaatiosta oli siis hyötyä, mutten tiedä, oliko se ihan 175 euron väärti.

Näillä mennään kuitenkin kevät ja syksy. Elokuun puolella täytyy sitten pohtia uudelleen, mikä on tilanne. Silloin olisi siis tarkoitus lähteä Ranskaan.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Brooks kirjoitti:... Operaatiosta oli siis hyötyä, mutten tiedä, oliko se ihan 175 euron väärti. ...
Minkä ikäinen / vuotinen autosi on? Mulla meni nelipyöräsuuntaus takuuseen 1,5v / +35tkm ajetussa autossa...
Tehtiin autoon viime vkolla.
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

Vice kirjoitti:Minkä ikäinen / vuotinen autosi on? Mulla meni nelipyöräsuuntaus takuuseen 1,5v / +35tkm ajetussa autossa...
Tehtiin autoon viime vkolla.
Mukavasti nuo vaihtelee...kysyin Autokeskuksesta viime kesänä tarkistusta vetelyn ja hieman vinossa olevan ratin takia, mutta pari sataa euroa olisivat siitä halunneet. Autolla oli tuolloin ikää reilu puoli vuotta ja kilometrejä taisi olla jotain 15tkm tuntumassa. Ei kuulemma noin paljon ajettuja enää tarkistella ilman veloitusta...
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Vice kirjoitti:
Brooks kirjoitti:... Operaatiosta oli siis hyötyä, mutten tiedä, oliko se ihan 175 euron väärti. ...
Minkä ikäinen / vuotinen autosi on? Mulla meni nelipyöräsuuntaus takuuseen 1,5v / +35tkm ajetussa autossa...
Tehtiin autoon viime vkolla.
Vm. 2009, ajettu 97 000 km.

Premium selection -takuuta on tämä ja ensi vuosi, mutta sanoivat Hatanpään Autokeskuksessa, ettei tuo takuu kata renkaiden säätöä. Sanoivat uusissakin autoissa olevan jokin kilometriraja, jota en enää muista.
Vastaa Viestiin