F10 535i 20" rengas - Eri vierintäkehä edessä ja takana

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Avatar
htkipy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Loka 2014, 15:41
Auto: BMW 550i xDrive F10
Paikkakunta: Pori

Voi olla ehkä hiukan pelkkää filosofista pohdintaa, mutta kun kävin rekisteriotteesta (ja rengaspainekilvestä) läpi noita F10 535i:n eri rengastusvaihtoehtoja, pisti silmään yksi pieni yksityiskohta: 17, 18 ja 19 -tuumaisilla vanteilla rengaskoko on sama edessä ja takana, mutta 20-tuumaisilla laitetaan taakse leveämmät renkaat kuin eteen. Tähän on varmaan joku tekninen syy, kuten vaikka se, että profiilin kovasti madaltuessa vetäville (tai suuntavakavuutta säilyttäville) pyörille tarvitaan suhteellisesti enemmän pintaa... Tai sitten muuten vaan joku muskeliajatus :)

Mutta tämä ei ollut se ihmetyksen aihe, vaan se, että tuossa auton rengaskokokilvessä sekä myös rekisteriotteessa olevat 20-tuumaisen koot ovat seuraavasti:
- eteen 245/35 R20 eli profiilin korkeus 85,75 mm, vierintäkehä 207,3 cm
- taakse 275/30 R20 eli profiilin korkeus 82,5 mm, vierintäkehä 205,2 cm

Outoa tuossa on se, että tällä rengastuksella takana on halkaisijaltaan pienemmät renkaat kuin edessä, eli takapyörät pyörivät eri nopeudella kuin etupyörät. Muilla vannekokovaihtoehdoilla halkaisijat ovat tietysti samat sekä edessä että takana. Ja muilla vannekokovaihtoehdoilla vierintäkehä on kaikilla sama kuin sillä "perusrenkaalla" eli 225/55 R17, kehä 207 cm

Pohtimaan jäin, että mitähän vaikutusta asialla on esim. nopeusmittarivirheeseen tai ABS / DSC ym. -toimintaan? Toki ero on aika pieni, joten voisi luulla, että ei mitään kovin järisyttävää vaikutusta ole... Tietysti tässä tilanteessa olisi hauska tietää, kummalla akselilla olevien pyörien pyörintänopeuden mukaan nopeusmittari on kalibroitu.

Mutta kiinnostaisikin, mikä on tämän ratkaisun taustalla? Jos taakse laittaa 285/30 R20 -renkaan, on halkaisija lähes sama (profiilin korkeus 85,5 mm, vierintäkehä 207 cm), joten miksi tuo 10 mm pienennys takarenkaan leveyteen on valittu? Tilasta se ei johdu, koska nyt autossa on edellisen omistajan jäljiltä edessä 255/35 R20 ja takana 285/30 R20 -renkaat, eli tuo 285/30 takana sopii hyvin pyörimään eri joustotilanteissa.

Sinänsä nuo nykyiset renkaat ovat hiukan outo valinta, sekä edessä että takana 10 mm suositeltua leveämpi, mutta kuitenkin sama profiili kuin suositellussa. Ilmeisesti tästä johtuu, että nopeusmittari näyttää nyt sekä tutkan että GPS:n avulla testattuna täsmälleen todellista nopeutta, vaikka perussääntönä pitäisi olla pieni mittarivirhe ylöspäin.

Tuossa kun katselin sitten E60 -mallin vastaavaa rengaskilpeä, on siellä 19-tuumaisen kohdalla sama ilmiö. Eli ei tämä varmaan vahinkokaan ole :)

Voipi tosiaan olla aika akateemista pohdintaa, mutta jos jollakin on asiaan liittyviä ajatuksia, olisi niistä hauska kuulla!
BMW History E60 530i, E60 545i, F10 535i, F10 550i xDrive
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Muistin syövereistä kaivettua, ei faktaa...

Toi profiililtaan 30-sarjan rengas ei painu enää lainkaan eikä anna periksi muutenkaan, mutta 35-profiilin eturengas painuu hiukan. Näin ollen "aktuaali" vierintäkehä on aika samoissa. Mut kuten sanottu, en oo ihan sata tästä tulkinnasta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
htkipy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Loka 2014, 15:41
Auto: BMW 550i xDrive F10
Paikkakunta: Pori

Itse asiassa juuri samaa pohdin... Voi olla hyvinkin looginen selitys tälle valinnalle.
BMW History E60 530i, E60 545i, F10 535i, F10 550i xDrive
Pola
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 19:28
Auto: E60 530xd '06
Paikkakunta: Hamina

Sama homma tosiaan E60 vakiorengastuksessa, leveämpi renkas ei painu niin herkästi kasaan. Joskus noita mittailtiin niin 275 kumilla oli enemmän ilmatilaa eli matkaa vanteen reunasta lattiaan kun 245 kumilla, mitattiin tosin vain renkaan ulkoreunasta jolloin mittaukseen vaikutti myös takarenkaiden suurempi camber.
Van Jaan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 10:22
Auto: F10 520d Power Kit

Moi,
Mulla on f10:ssä vertinin 20" vanteet ja rengastus edessä 245/35 ja takana 285/30. Tuolla rengastuksella vierintäkehä on aika lähellä toisiaan. Satsi mahtuu hyvin alle eikä luo ongelmia. Vakioalustalla ihan ok näköinenkin vielä eikä näytä maastoautolta. F10:ssä on sen verran mukava alusta että auton voi vielä luokitella vieläkin mukavaksi.
Rengasmelu tosin kasvanut. Renkaat Falken FK 453.
Vastaa Viestiin