Runflat-kumit

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Julia
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Elo 2016, 12:04

Hei kaikki!
Olen hankkimassa uusia renkaita autooni ja tarvitsen apua. Luin paljon Runflat-renkaista, mutta minulla on vielä kysymyksia.
1. Onko se kesärenkaat tai talvirenkaat? Tai ne ovat niin kuin ympärivuotisia renkaita.
2. Tarvitsen talvirenkaat. Siis on parempi ostaa runflat renkaat tai kitka- tai nastarenkaat? Tai runflat renkaita ovat myös seka nasta- että kitkarenkaat? (Näin toinen aihe forumissa "Kitkat vai nastat", ehkä on parempi kysyä vielä siellä nasta- ja kitkarenkaiden eroista)
3. Onko runflat renkaiden hinta on paljon kalliimpi?
Se on minun ensimmäin kerta, kun ostan renkaat itse (ajemmin joku aina auttoi minulle) siis minulla on paljon kysymyksiä :)
Kiitos etukäteen!
Julia
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Elo 2016, 12:04

Kiitos, olen lukenut molemmat artikkelit, mutta en valitettavasti löytänyt vastauksia. :(
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Julia kirjoitti:Hei kaikki!
Olen hankkimassa uusia renkaita autooni ja tarvitsen apua. Luin paljon Runflat-renkaista, mutta minulla on vielä kysymyksia.
1. Onko se kesärenkaat tai talvirenkaat? Tai ne ovat niin kuin ympärivuotisia renkaita.
2. Tarvitsen talvirenkaat. Siis on parempi ostaa runflat renkaat tai kitka- tai nastarenkaat? Tai runflat renkaita ovat myös seka nasta- että kitkarenkaat? (Näin toinen aihe forumissa "Kitkat vai nastat", ehkä on parempi kysyä vielä siellä nasta- ja kitkarenkaiden eroista)
3. Onko runflat renkaiden hinta on paljon kalliimpi?
Se on minun ensimmäin kerta, kun ostan renkaat itse (ajemmin joku aina auttoi minulle) siis minulla on paljon kysymyksiä :)
Kiitos etukäteen!
Runflat-renkaat tarkoittavat renkaita joilla voi ajaa vaikka niihin tulisi reikä. Eli ei tarvitse vaihtaa rengasta tien päällä vaan voi ajaa rauhakseen rengasliikeeseen ja vaihdattaa rengas siellä.

Runflat-renkaita on sekä kesä- että talvirengasmallistossa. Runflat-renkaiden hinta on ehkä hieman enemmän kuin tavallisten renkaiden.

Mitä tulee kitka- ja nastarenkaiden valintaan, niin ehkä jos ajat paljon kaupungissa jossa on paljon jäätä, kannattaa valita nastarenkaat. Jos taas ajat pääsääntöisesti hiljaisilla maanteillä pohjoisessa, niin kitkarenkaat voivat toimia jopa nastoja paremmin. Jos olet arka ajaja, niin kannattaa ottaa nastarenkaat sillä ne ovat huonoissa olosuhteissa turvallisemmat kuin kitkarenkaat. Kitkarenkailla voi toisaalta ajaa vaikka kesällä, joten niiden pois vaihtamisella ei ole niin kiire.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Julia
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Elo 2016, 12:04

Kiitos vastauksestasi! Nyt on selvempi :)
Viimeinen kysymys :) Onko siellä joku yhdistelmä: talvi+runflat+kitka/nasta renkaat? Tarkoitan se että ovatko talvi runflat nastarenkaat olemassa?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Joo, run-flat -ominaisuus on saatavilla moneen nasta- ja kitkarengasmalliin, kumpikin onnistuu.
Julia
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Elo 2016, 12:04

Kiitos! Voisitko joku suositella rengasverkkokaupan? Isäni tilasi jostakusta vuosi sitten, mutta unohdin sen nimi :)
Julia
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Elo 2016, 12:04

Kysyin isältä. Se oli http://www.rengas-guru.fi/
Tiedätkö joku? Onko se ok?
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Julia kirjoitti:Kysyin isältä. Se oli http://www.rengas-guru.fi/
Tiedätkö joku? Onko se ok?
Itse olen tilannut ainakin rengas-onlinestä. Mutta ehkä on kätevintä päättää ensin, minkä renkaan haluaa, ja etsiä sen jälkeen googlettamalla edullisin tarjous. Kannattaa huomioida sekin, että joillakin firmoilla on ilmainen toimitus ja joillakin rahti saattaa maksaa paljonkin.

Itselläni oli ensin nastarenkaana Hakkapeliitan run flat, mutta viime talvena siirryin Kumhon tavallisiin nastarenkaisiin. Onnistunut valinta, sillä Kumho on hiljaisempi ja sivuttaispito vaikuttaa paremmalta. Sikäli kuin jotain autoista ymmärrän, niin sivuttaispito on erityisen tärkeä ominaisuus takavetoisten autojen renkaissa.

Tälläkin foorumilla on paljon keskusteltu siitä, että run flat -renkaat ovat uraherkemmät kuin tavalliset renkaat; toisin sanoen, auto on levottomampi ohjattava. Tosin oman kokemukseni perusteella uraherkkyys korostuu enemmän kesä- kuin talvirenkaissa.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Itselläni on orkkis kokoiset 18" Bridgestone RFT-kesärenkaat. Ei mielestäni vetele ja ainoa huono puoli verrattuna ei RFT-renkaaseen on meteli. Tuon takia en ensi kesänä uusia kesärenkaita hankkiessa meinaa enää RFT-renkaita hommata. Talvirenkaina on 18" Continental nasta ei RFT ja ovat hiljaisemmat kuin nuo kesärenkaat. Nastojen ääntäkään ei kuulu sisälle.
AmassableCub
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Maalis 2017, 15:26
Auto: F11 530xdA

Hydrophyte kirjoitti:Itselläni on orkkis kokoiset 18" Bridgestone RFT-kesärenkaat. Ei mielestäni vetele ja ainoa huono puoli verrattuna ei RFT-renkaaseen on meteli. Tuon takia en ensi kesänä uusia kesärenkaita hankkiessa meinaa enää RFT-renkaita hommata. Talvirenkaina on 18" Continental nasta ei RFT ja ovat hiljaisemmat kuin nuo kesärenkaat. Nastojen ääntäkään ei kuulu sisälle.

Oletko jo hannkkinut uudet renkaat alle? Jos olet, niin mihin päädyit? Oman auton kesänakit ovat varmaankin kesäkauden jälkeen finaalissa, joten pitäisi syksyllä katsoa uutta settiä alle. Pähkäilen samalla pitäisikö siirtyä pienempään vanteeseen kuin 20". Optimaalinen vannekoko olisi varmaan juuri 18" (tärkeysjärjestys: mukaavuus, kustannus, ulkonäkö).
Avatar
eesau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
Paikkakunta: Espoo

BMW:n vakiovarustuksena on nyt vihdoinkin Suomesa EI-runflat-renkaat. Hienoa!
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

eesau kirjoitti:BMW:n vakiovarustuksena on nyt vihdoinkin Suomesa EI-runflat-renkaat. Hienoa!
Ai muka läpi koko malliston ja eri varusteversioiden...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

On se uskottava. Run flat kumit on nyt koko mallistossa maksuton lisävaruste...
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Mistä moinen tieto?
Hienoa jos tosiaan näin on.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Tämähän on askel oikeaan suuntaan jos asiakas voi nyt itse valita ottaako perinteiset, painavat run cräpit vai ei! :thuup:
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Hyvä parannus. Kaverini oli vaihtamassa 3-vuotiasta Audi Q5:sta uuteen BMW X3:een,mutta pelästyi koeajolla RFT renkaiden meteliä. Joten kauppoja ei syntynyt,koska uutta X3:sta ei ollut tarjota koeajoon normaali renkailla. Eli ainakin yksi Bmw kauppa jäi noiden takia syntymättä.

Jopa useissa autojen koeajoissa/testeissä on tullut neg.palautetta Bemarien (kovasta?) rengasmelusta. Jopa uusimmasta 7-sarjalaisesta. Joten eiköhän tuohonkin tule korjaus ensiasennus renkaiden muuttumisella non.RFT.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

gestapo kirjoitti:Mistä moinen tieto?
Hienoa jos tosiaan näin on.
Hinnastot 1.7.2017 alkaen. Useimmissa malleissa ja moottorikoissa ovat normikumit vakiovaruste, Run flat on nyt niissä maksuton lisävaruste. X5,X6 ja X3 M-mallit toimitetaan Run flatein, mutta esim. 3- ja 5-sarja tulee nyt aina taviskumeilla.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Heguli31 kirjoitti: 14 Heinä 2017, 14:54 Hyvä parannus. Kaverini oli vaihtamassa 3-vuotiasta Audi Q5:sta uuteen BMW X3:een,mutta pelästyi koeajolla RFT renkaiden meteliä. Joten kauppoja ei syntynyt,koska uutta X3:sta ei ollut tarjota koeajoon normaali renkailla. Eli ainakin yksi Bmw kauppa jäi noiden takia syntymättä.
Nyt on viikko ajettu F20 RFT renkailla ja jos olisin ollut autoa vaihtamassa nyt, olisi jäänyt vaihtamatta. Melkoinen rengasmelu ja M-Sport 18" sekarengastus vetelee urissa ihan riittävästi. Mutkatiellä vastaavasti on pelottavan hauskaa tällä paketilla :)

5mm pintaa joten hetken joutuu noilla rullaamaan ja seuraavaksi jotain muuta alle, kestävyys ja hiljaisuus sekä suuntavakaus on etusijalla, ehdotuksia? Taksikuskeilta tuli ääni Good Year Eagle F1 Asymmetric 3 renkaille ilman RTF:ää.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Continental PremiumContact 6:lla on tullut rullattua viime kesänä 10tkm ja nyt taas alla. Nyt laitoin maksimipaineet, eivät ole aivan niin löysät.

M400-sekarengastus on kyllä aika turha keksintö tähän maahan. Kovempi melu, suurempi vierintävastus ja melu sekä suurempi kulutus. Ei oikein viitsi pelkästään ulkonäkösyistä pitää moisia kärrynpyöriä alla. Totta, mutkissa voi päästellä lähes vastuuttomia nopeuksia, mutta miksi normiliikenteessä tälläiselle olisi mitään käyttöä. Maantieajossakin esim. 17" on ollut tietyissä olosuhteissa jopa suuntavakaampi, kun kaikkia pikkukiviä ei ole tuntunut läpi moottoritievauhdissa.
Vastaa Viestiin