Runflat-kumit
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
En tiedä onko kuumat kelit pehmittäneet renkaat vai tasoittaneet teiden uria mutta nythän noi on ihan siedettävät ajaa eikä vetelyä juurikaan ole, paitsi syvissä urissa. Vastaavia havaintoja?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Viestin kirjoituksen jälkeen tajusin katsoa paineet, oli huollossa laskeneet paineet 2.3/2.8 (kylmänä). Nostin 3.0/3.4 (lämpimänä), jopas alkoi taas rullaamaan ja ramppit/mutkat tuntuu taas paljon mukavilta kun auto kääntyy sortamatta rengasta Meteliin ja vetelyyn ei juurikaan vaikutusta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
- Auto: X3 20d
- Paikkakunta: Lieto
Olen ihmetellyt vapaalla rullatessa ujeltavaa ääntä joka hyvinkin voisi tulla rankaanlaakereista. Voisiko olla että runflat renkaiden aiheuttama vetely tuhoaisi renkaanlaakereita nopeasti? Kilometrejä mittarissa vain 80t.
Ennenkuin menet laakerikaupoille, odota talvirengas kautta, tilanne korjaantunee renkaiden vaihdolla. Itsellä on ollut sama juttu runflatien kanssa useamman kerran renkaiden ollessa kuluneet syksyllä. Kun rft-renkaat kuluvat, ne alkavat pitämään melkoista ääntä ja laakerivika tulee helpostikin mieleen, vaikka kyse on vain renkaasta. Vaikka renkaissa on vielä laillisesti pintaa, niin melun puolesta vaihto tulee aikaisemmin ajankohtaiseksi.
Vaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle, aivan mieletön ero kuluneisiin elämänsä ehtoo puolella oleviin rtf-kesärenkaisiin. Varsinkin sähköllä ajaessa tuntui, että auto olisi pahemminkin hajoamassa, no nyt mennään taas sukkasillaan
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15, G45
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 14
- Liittynyt: 01 Elo 2019, 16:40
- Auto: F36 420i GC M-sport
- Paikkakunta: Espoo
Kesällä en huomannut mitään erikoista runflattien kanssa, mutta kun viileämmät kelit tulivat alkoi kuulua kunnon rusahtelua keulassa pienestäkin halkeamasta, pompusta, tms asvaltissa jos vähänkin oli kääntymässä, kävelyvauhdissa.
Ajattelin että jotain on rikki keulasta, mutta äänet poistuivat kun talvirenkaat vaihdettiin, myös rft. Roskiin menee ja tavalliset tilalle, onneksi ovat muutenkin ehtoo puolella. Keulassa siis 225/45/18 kesärenkaat, talvirenkaista en varma, oisko olleet 50-profiiliset, muuten sama koko.
Ajattelin että jotain on rikki keulasta, mutta äänet poistuivat kun talvirenkaat vaihdettiin, myös rft. Roskiin menee ja tavalliset tilalle, onneksi ovat muutenkin ehtoo puolella. Keulassa siis 225/45/18 kesärenkaat, talvirenkaista en varma, oisko olleet 50-profiiliset, muuten sama koko.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
- Auto: X3 20d
- Paikkakunta: Lieto
Kaikki se epäilys renkaanlaakereista on kyllä pois mitä tuossa aikaisemmin epäilin. Normi talvirenkaat alla ja menee ihan suoraan välittämättä urista ja tien paikkauksista. Niin se vaan on, että Pirellin run flat renkaat on sysi paskat. Ei koskaan enää pirellejä. Kalentereita tosin osaavat tehdä. Lisäksi talvirenkaat ovat 1,5 Kg per kpl leveämmät kuin kesäkumit mikä näkyy myös positiivisessa mielessä kulutuksessa..
Kysytäänpä yksinkertaista, kun aiheesta tuntuu löytyvän ristiriitaista tietoa;
Olen vaihtamassa vm 2012 X3:een runflat-kumien tilalle ei-rft:t ja rengasliike, josta tarjouksia kyselin vastasi seuraavasti:
"Olettehan huomioinut ettei Runflat renkaiden vaihtoa tavallisiin suositella, koska renkaiden jäykkyys ei ole sama ja Runflat renkaille saattaa olla asennettuna erilaiset vanteet, alustasarja ja hallintajärjestelmät esim. ABS. Pahimmassa tapauksessa tavalliset renkaat saattavat irrota vanteilta kesken ajon.
Jos vanteet ja hallintajärjestelmät ovat yhteensopivat myös tavallisten renkaiden kanssa, niin tällöin vaihto onnistuu."
Alla on siis BMW:n orkkisvanteet ja rft-renkaat, joten onko estettä vaihtaa alkuperäisille vanteille normaalit ei-rft renkaat? Sen käsityksen olen muiden viesteistä saanut, että samoille vanteille muutkin on niitä vaihtaneet (?) Samalla saa ehdottaa hyviä ei-rft kesärenkaita Cinturatojen tilalle. Kiitokset jo etukäteen!
Olen vaihtamassa vm 2012 X3:een runflat-kumien tilalle ei-rft:t ja rengasliike, josta tarjouksia kyselin vastasi seuraavasti:
"Olettehan huomioinut ettei Runflat renkaiden vaihtoa tavallisiin suositella, koska renkaiden jäykkyys ei ole sama ja Runflat renkaille saattaa olla asennettuna erilaiset vanteet, alustasarja ja hallintajärjestelmät esim. ABS. Pahimmassa tapauksessa tavalliset renkaat saattavat irrota vanteilta kesken ajon.
Jos vanteet ja hallintajärjestelmät ovat yhteensopivat myös tavallisten renkaiden kanssa, niin tällöin vaihto onnistuu."
Alla on siis BMW:n orkkisvanteet ja rft-renkaat, joten onko estettä vaihtaa alkuperäisille vanteille normaalit ei-rft renkaat? Sen käsityksen olen muiden viesteistä saanut, että samoille vanteille muutkin on niitä vaihtaneet (?) Samalla saa ehdottaa hyviä ei-rft kesärenkaita Cinturatojen tilalle. Kiitokset jo etukäteen!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
F10:ssä ja nykyisessä G30:ssä molemmissa ei runflat renkaat vaihdettu samoille vanteille, joissa ollut runflatit ennen: ei ongelmaa. Saahan tehdastilauksenakin valita ottaako runflatit vai ei.highrider kirjoitti: ↑07 Touko 2020, 17:14 Kysytäänpä yksinkertaista, kun aiheesta tuntuu löytyvän ristiriitaista tietoa;
Olen vaihtamassa vm 2012 X3:een runflat-kumien tilalle ei-rft:t ja rengasliike, josta tarjouksia kyselin vastasi seuraavasti:
"Olettehan huomioinut ettei Runflat renkaiden vaihtoa tavallisiin suositella, koska renkaiden jäykkyys ei ole sama ja Runflat renkaille saattaa olla asennettuna erilaiset vanteet, alustasarja ja hallintajärjestelmät esim. ABS. Pahimmassa tapauksessa tavalliset renkaat saattavat irrota vanteilta kesken ajon.
Jos vanteet ja hallintajärjestelmät ovat yhteensopivat myös tavallisten renkaiden kanssa, niin tällöin vaihto onnistuu."
Alla on siis BMW:n orkkisvanteet ja rft-renkaat, joten onko estettä vaihtaa alkuperäisille vanteille normaalit ei-rft renkaat? Sen käsityksen olen muiden viesteistä saanut, että samoille vanteille muutkin on niitä vaihtaneet (?) Samalla saa ehdottaa hyviä ei-rft kesärenkaita Cinturatojen tilalle. Kiitokset jo etukäteen!
Eihän tuo nyt kai ihan tuubaa ole, eli Runflat-renkaat ovat jäykemmät kuin tavalliset. Muuten tuossa ei ole mitään vaaraa, Runflat-renkaissa on erilaiset vanteet, eli tavallisille vanteille ei saa laittaa Runflat-renkaita, mutta Runflat-vanteille kyllä saa laittaa tavalliset.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mihin tuo muka perustuu? Nokian teknisen tuen mukaan:
"Nokian valmistamat Run Flat / Flat Run mallit käyvät normaalivanteille.""
Odotan myös innolla faktoja tähän väitteeseen... Mikä on runflat-vanne? RF-renkaat voi (ja omasta mielestäni kannattaa) vaihtaa tavallisiin.
Vanteissa on eroja, ainakin on ollut eroja, esim. se että RF-vanteessa on erilainen kaula joka estää rengasta irtoamasta vanteelta kun se tyhjenee. Se, pysyykö renkaat toisilla vanteilla, on varmaan niin ja näin, voi pysyäkin tai olla pysymättä. Se, että niitä asennetaan ristiin ja rastiin, ei tarkoita, etteikö niissä eroja olisi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Voitko laittaa linkin missä tämä todetaan ihan faktana? Kun en oikeasti edes googlettamalla itse löydä mitään mainintaa RF-vanteista.salmol kirjoitti: ↑08 Touko 2020, 22:53 Vanteissa on eroja, ainakin on ollut eroja, esim. se että RF-vanteessa on erilainen kaula joka estää rengasta irtoamasta vanteelta kun se tyhjenee. Se, pysyykö renkaat toisilla vanteilla, on varmaan niin ja näin, voi pysyäkin tai olla pysymättä. Se, että niitä asennetaan ristiin ja rastiin, ei tarkoita, etteikö niissä eroja olisi.
Voitko laittaa linkin, jossa sanotaan että niissä ei ole ikinä ollut mitään eroa? Tässä linkkejä, joissa mainitaan että vanteet ovat erilaiset.msalojaa kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 16:01Voitko laittaa linkin missä tämä todetaan ihan faktana? Kun en oikeasti edes googlettamalla itse löydä mitään mainintaa RF-vanteista.salmol kirjoitti: ↑08 Touko 2020, 22:53 Vanteissa on eroja, ainakin on ollut eroja, esim. se että RF-vanteessa on erilainen kaula joka estää rengasta irtoamasta vanteelta kun se tyhjenee. Se, pysyykö renkaat toisilla vanteilla, on varmaan niin ja näin, voi pysyäkin tai olla pysymättä. Se, että niitä asennetaan ristiin ja rastiin, ei tarkoita, etteikö niissä eroja olisi.
https://www.1001renkaat.com/neuvoja-ren ... at-runflat
https://www.renkaat.com/blog/yleisia-ti ... nin-kanssa
https://www.renkaatvaihtoon.fi/tyreschool
https://www.btcf.fi/forum/archive/index ... 66281.html
https://www.quora.com/Is-there-any-diff ... ular-tires
Riittääkö vai trollaatko ihan huviksesi? Voin opettaa käyttämään Googlea myös.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
En voi laittaa linkkiä, enkä trollaa. En vaan nopeella googletuksella löytänyt luotettavaa tietoa tästä vaatimuksesta edes rengasvalmistajien sivuilta. Löysin kyllä noita random-linkkejä ja jotain forumipostauksia aiheesta 10 vuoden takaa. Selvästikin silloin on ollut Runflateille tarkoitettuja EH2/EH2+ vanteita joissa on joku ylimääräinen renkaan vanteelta irtoamista estävä muoto, mutta onko niitä enää vai onko toi jotenkin vakiona nykyvanteissa..
Kiitos Google-tarjouksesta, arvostan!