Runflat-kumit
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Minä vaihtaisin heti normirenkaisiin, ero on varsinkin kesärenkaissa todella suuri. Jos on useamman kymmenen k€ autoon laittanut niin ei kai se 500-1000€ ole raha eikä mikään jos auton ohjattavuus paranee huomattavasti? Ja ehkä joku hullu ostaa ne rf-kumit käytettynä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Tarkoitus oli vaihtaa normi renkaat alle alkujärkytyksen jälkeen mutta elämä on valintoja täynnä, varsinkin kun mökki ja harrastukset on osa elämää sekä rahanmenoa. Tää kesä poukkoillaan kaistalta toiselle runfläteillä, eihän tässä enään kauaa ole kun saa talvirenkaat alle
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
- Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16) - Paikkakunta: Helsinki
Hyvä kun tuli tää keskustelu, mulla tuli vahingossa uuden auton mukana runflat nastat (vaikka tilattu normirenkaat) ja ONNEKSI rengasliike mainitsi niitä nostaessaan että huomaa painosta että on RF:t. Prkl, pussi auki saman tien ja tarkistus. Ja renkaat vaihdettu. Meinasi käydä hitonmoinen vahinko. :D Sama oli toisen autoliikkeen tarjouksessa, vaikka noin kymmenen kertaa mainitsin että ne hemmetin renkaat sitten. Niin silti siinä paperissa luki rf. Eli kyllä näitä saa tosissaan itkeä ja vaatia :D
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
- Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16) - Paikkakunta: Helsinki
Niksu kirjoitti: ↑26 Kesä 2018, 09:09 Hyvä kun tuli tää keskustelu, niin muistin soitella rengasliikkeeseen ja tarkistaa että on vaihdettu renkaat. Mulla nimittäin tuli vahingossa uuden auton mukana runflat nastat (vaikka tilattu normirenkaat) ja ONNEKSI rengasliike mainitsi niitä nostaessaan että huomaa painosta että on RF:t. Prkl, pussi auki saman tien ja tarkistus. Ja siellähän oli just väärät. Meinasi käydä iso vahinko . :D Sama oli toisen autoliikkeen tarjouksessa, vaikka noin kymmenen kertaa mainitsin että ne hemmetin renkaat sitten. Niin silti siinä paperissa luki rf. Eli kyllä näitä saa tosissaan itkeä ja vaatia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Ilmeisen leveästä kumista kyse. Omien kokemusten mukaan yli 205 leveä kumi ei toimi RFT:nä. Mutta kokemus rajoittuu yhteen sarjaan, jonka korvasin eri merkkisellä ei RFT:nä.Antore kirjoitti: ↑25 Kesä 2018, 20:36 Minä vaihtaisin heti normirenkaisiin, ero on varsinkin kesärenkaissa todella suuri. Jos on useamman kymmenen k€ autoon laittanut niin ei kai se 500-1000€ ole raha eikä mikään jos auton ohjattavuus paranee huomattavasti? Ja ehkä joku hullu ostaa ne rf-kumit käytettynä.
225:ssa oli hirveetä vetelyä, mutta 195 leveät 118d:n renkaat toimi ihan hyvin. Näissä olisi mielenkiintoista tietää enemmän speksejä. Nytkin on Minissä 205 RFT:t alla ja ei se poukkoile kuten tuo BMW 225 RFT renkain.
BMW:n 205 leveellä talvirenkaalla, en sanoisi että ajotuntumasta tulee esiin urissa vetelyä.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Jos kerta on pakko väkisin ängetä uusiinkiin Bemareihin vielä rft-nakkeja, niin eiköhän kohta tule jokin paineidensäätö-ajomoodi sitten asetuksista klikkaillemalla motarille 2.8 bar, mutkateille 3.8 bar (ja nupukiville 1.8 bar)...
Mulla on vieläkin tallessa auton mukana tulleet runcräp-nakit, eivät oikein kelpaa kellekään eikä itse huvita niillä ajella
Mulla on vieläkin tallessa auton mukana tulleet runcräp-nakit, eivät oikein kelpaa kellekään eikä itse huvita niillä ajella
Minä sain hävitettyä vastaavan setin veli virolaiselle kun pisti kohtuuhinnalla toriin. Suomalaiset ei ota ees ilmaiseksialpin_sport kirjoitti: ↑26 Kesä 2018, 18:58 Mulla on vieläkin tallessa auton mukana tulleet runcräp-nakit, eivät oikein kelpaa kellekään eikä itse huvita niillä ajella
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Hyvin sanottu. Toi on kyllä valitettavasti niin tosi
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 95
- Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
- Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3 - Paikkakunta: Tre
Suomen teillä nuo RFT on huonot, eli niistä ei kyllä kannata maksaa mitään. Saksassa itsellä ollut aina RFT renkaat ja siellä toimivat hyvin. Nämä Suomen pitkittäis ”uriterut” karheat tiet ovat myrkkyä noille renkaille.
Olen runflat-kumeilla ajanut F30 320dA:lla noin 100tkm ja F36 420dA:lla noin 20tkm. Nyt vaihdoin Pirelli Cinturato P7:t Continental PremiumContact 6 renkaisiin, jotka eivät ole runflat-tyyppiset, vaan tavalliset. Kokona 225/45R18.
Ensivaikutelmat muutaman kilometrin jälkeen:
- Hiljaisemmat, myös huonolla pinnalla
- Eivät vetele yhtään, ennen veteli hirveästi
- Ohjaus keveämpi, mutta tarkkuus ja suuntavakaus hyvä
Jatketaan testailua. Nyt viikonloppuna tulee pidempi siivu ajettua, niin siinähän se selviää.
Ensivaikutelmat muutaman kilometrin jälkeen:
- Hiljaisemmat, myös huonolla pinnalla
- Eivät vetele yhtään, ennen veteli hirveästi
- Ohjaus keveämpi, mutta tarkkuus ja suuntavakaus hyvä
Jatketaan testailua. Nyt viikonloppuna tulee pidempi siivu ajettua, niin siinähän se selviää.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- aavee
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 291
- Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
- Auto: F31 320iA xDrive '14
- Paikkakunta: Espoo
Kiinnostaa kyllä kuulla jatkosta varsinkin kun renkaille tulee muutama tuhatta alle, alkaako ääni kasvamaan.
Pirelli Cinturato P7:t täällä myös rasittamassa tärykalvoja.
Otitko muuten non-RFT:ille kaveriksi jonkun kompura/paikka-aineratkaisun vai soitatko hinurin paikalle siinä harvinaisessa tapauksessa että rengas puhkeaa?
Ex: F20 118dA
Joo, kerron sitten lisää kokemuksia. Mutta jo nyt voin sanoa että todella paljon hiljaisemmat kuin edelliset renkaat uutenakaan, ja edelliset renkaat vetelivät aivan vietävästi.salmol kirjoitti: ↑29 Kesä 2018, 10:19 Kiinnostaa kyllä kuulla jatkosta varsinkin kun renkaille tulee muutama tuhatta alle, alkaako ääni kasvamaan.
Pirelli Cinturato P7:t täällä myös rasittamassa tärykalvoja.
Otitko muuten non-RFT:ille kaveriksi jonkun kompura/paikka-aineratkaisun vai soitatko hinurin paikalle siinä harvinaisessa tapauksessa että rengas puhkeaa?
Ostin tänään motonetistä kompura-paikkausainesetin hintaan 59€, vaikka nykyään lähes kaikkiin kasko-vakuutuksiin kuuluun hinaus ilmaiseksi. En kuitenkaan halua jäädä matkalle, jos sattuu huono tuuri käymään. BMW:n vastaava sarja Laakkosella olisi ollut 130€ eikä siellä suostuttu tulemaan vastaan hinnassa ollenkaan. No ei sitten, pitäkööt tunkkinsa, eikun kompuransa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Minä ostin BMW:n kompura & täyttövaahto -setin 30 eurolla saksan ebaystä ja ihan kurantilla päiväyksellä mutta saman asian hoitaa tietysti kaikki setit merkistä riippumatta. Enkä kyllä muista milloin olisi viimeksi rengas puhjennut. Ei voi millään ymmärtää miksi BMW niin pitkään noita run flättejä on suosinut. Vaikka tie olisi uraton on nämä rft-renkaat aina huonompi vaihtoehto. Jos tuolle 'puhkeamattomuudelle' joku laskeekin ison arvon ja pääsee ajamaan aina urattomalla baanalla niin pelkästään jousittamattoman massan kasvu on rengasmerkistä riippuen yllättävän iso, helposti 2,5 kg/nurkka.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
2013 lähtien ollut vaahtopullo ja tubeless-paikat takaluukussa, niillä saa matkan jatkumaan jos rengas on paikattavissa tien pällä. Kompuran voisi vielä ostaa kun se mahtuu hyvin sivulokeroon.
Sitä mä en edelleenkään tajua miksi BMW väkisin laittaa RFT:t alle Suomen markkinoille missä pikitiet on enemmän ja vähemmän uraisia ja paikattuja? Saisi ne päättäjät tulla tänne ajamaan kuluneilla fläteillä niin tajuaa mistä on kyse.
Sitä mä en edelleenkään tajua miksi BMW väkisin laittaa RFT:t alle Suomen markkinoille missä pikitiet on enemmän ja vähemmän uraisia ja paikattuja? Saisi ne päättäjät tulla tänne ajamaan kuluneilla fläteillä niin tajuaa mistä on kyse.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Kompura ja paikkauspullo itsellä myös. Vaihdan sitä autosta toiseen kun lähden pidemmälle matkalle. Lisäksi mulla on kamelinpaskasetti molempien autojen takaluukussa. Sekin on helppo laittaa itse jos reikä on vaan sopivanlainen. Toki vaatii myös ristipään ja tunkin mukaan että saa renkaan pois autosta. Näitä en aina muista heittää paksiin reissulle lähdettäessä Kaupungissa en jaksa välittää kun hinuri tulee nopeasti ja vakuutus kuittaa.
Muutaman kerran on mennyt rengas autosta ajovuosien aikana. Kerran mökin pihalla oli rakentelujen jäljiltä ruuvi maassa ja se meni renkaaseen. Samanlainen episodi kävi myös kaupungissa kierrätyspisteellä. Molemmilla kerroilla rengasliike tai huoltoasema oli 10 km sisällä niin painoin kompuralla ilmaa renkaaseen, ajoin tovin, pysähdyin laittamaan ilmaa ja ajoin ja taas ilmaa. Vuoto oli sen verran maltillsta kun ruuvi oli renkaassa paikallaan. Renkaat saatiin paikattua. Kamelinpaskalla korjattu rengas toimii ihan hyvin tollasen ruuvin jäljiltä. Ajoin niillä molemmilla vielä vuosia. Jos aineen painaa pullosta renkaaseen niin rengas on sen jälkeen korjauskelvoton.
Kerran sitten tempaisin 330xd:n koko moottorin väännöllä ja hevosilla liikenneympyrästä motarin rampille ja tiessä oli isohko reikä enkä uskaltanut väistää siinä tiukassa mutkassa nopealla liikkeellä niillä ahtopaineilla. Takarengas putosi kuoppaan ja renkaan kylki raapasi reiän asfalttireunaan ja repesi. Siihen ei paukkupullo auta. En soittanut hinuria vaan rouva toi tallista talvirenkaan tilalle. Ihmetteli hetken miten se noin on mennyt rikki
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Voi myös käydä niin, että pullovaahto paikkaa renkaan pysyvästi, ei tarvitse sen kummempaa korjausta. Joskus laitoin paikkausvaahtoa ruohonleikkuutraktorin renkaaseen, ja naureskelin ohjetta "aja puoli tuntia vähintään 60km/h nopeudella jotta vaahto leviää renkaan sisäpintaan". Ajoin maksimissaan sen 8km/h minkä se kulki, mutta rengas piti ilmat ainakin seuraavan 10 vuotta minkä kone meillä vielä oli.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Ei rengas mene käyttökelvottamaksi vaahdon jäljiltä, vaahto muuttuu kumimaiseksi nesteeksi joka ajan mittaan kuivuu renkaan/vanteen sisäpintaan. On jopa niitä paikattu sen jälkeen kun on ensiapu annettu vaahdolla, sotkuista hommaa mutta mahdollista.
Nyt on reilun 500 km siivu takana Helsinki - Rauma - Helsinki ja ei voi sanoa muuta kuin että olen supertyytyväinen näihin renkaisiin. Ei vetele mistään urista, ei sitten niin yhtään. Edelliset veteli mielettömästi, vaikka on sport-alusta ja neliveto.
Myös ajomelu on todella paljon maltillisempi ja varsinkin erittäin huonolla asfaltilla ero vanhan ja uuden renkaan välillä oli todella iso. Suuntavakaudesta en nyt osaa paljoa sanoa, kun sivutuuli oli mieletön molempiin suuntiin mentäessä, mutta ainakin tien muodoista johtuvat vetelyt loistavat poissaolollaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
- Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16) - Paikkakunta: Helsinki
Mulla ainakin se sivutuuliherkkyys loppui normirenkailla. Runflateilla oli kuin leija.salmol kirjoitti: ↑01 Heinä 2018, 21:30Nyt on reilun 500 km siivu takana Helsinki - Rauma - Helsinki ja ei voi sanoa muuta kuin että olen supertyytyväinen näihin renkaisiin. Ei vetele mistään urista, ei sitten niin yhtään. Edelliset veteli mielettömästi, vaikka on sport-alusta ja neliveto.
Myös ajomelu on todella paljon maltillisempi ja varsinkin erittäin huonolla asfaltilla ero vanhan ja uuden renkaan välillä oli todella iso. Suuntavakaudesta en nyt osaa paljoa sanoa, kun sivutuuli oli mieletön molempiin suuntiin mentäessä, mutta ainakin tien muodoista johtuvat vetelyt loistavat poissaolollaan.