Runflat-kumit
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Eilen testailin samalla reitillä useita eri rengaspaineita 18" sekarenkailla, yritin löytää kompromissia vetelyn ja melun suhteen. Matalilla (2.5/2.8) paineilla melu oli siedettävä mutta ei meinannut kaistalla pysyä kun muutta urista suuntaa, myös rengas alkoi sortamaan vauhdikkaassa mutkassa ja takapää karkaa yllättäen alta. Lopulta ajettavuus meni kaiken edelle ja nyt on 3.2/3.4 ja urissa vetely loppui lähes kokonaan eikä tule ylläreitä vaikka tuuppaa mutkaan vauhdikkaammin, rengasmelu on mitä on ja sen kanssa on vaan tultava toimeen. Valmistajan suosittelemilla 2.7/3.2 paineilla ei toiminut ja poukkoili urissa minne milloinkin.
2 ekaa kesää Bridgestonen potenzat rft 17" sekarengastus m-sport meni ihan mukavasti just noilla kovilla paineilla. Viime kesänä jo meteliä oli havaittavissa ja laskin paineita. Nyt sit heitin alle niin jumalauta mikä meteli, heittämällä kovempi ku Hakkapeliitta 8 nastat... Lienee kovettuneet tai sit kylmässä vaan liian kovat rungot. Pintaa edelleen 8 mm joka renkaassa, ei kyl oo ajettukaan autolla 1,75 vuodessa ku se 19tkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29 Syys 2014, 15:24
- Auto: 320i Touring A xDrive
Sama kokemus täällä rengaspaineiden vaikutuksesta urissa vetelyyn. Alla on Bridgestone Potenza runflat 225/50R17 renkaat joiden suosituspaineet on 2.0 edessä ja takan 2.3. Vetely poistui melkein koknaan kun nosti paineet 2.5 eteen ja 2.7 taakse.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Kuulostaa vieläkin alhaisilta paineilta, kokeile 2.8/3.0. Nykyiset renkaat tuntuu pitävän kovemmista paineista kuin ennen muinnoin 155-13 renkaat ja keskikohdan kuluminen nykyisillä renkailla kielii liian alhaisista paineista. Näin se maailma muuttuu
Kyllähän toi meteli asettu, oli vaan talvivarastoinnin jälkeen / kylmällä kelillä tjsp. Nyt kyllä ihan ok. Edessä 2,5 bar ja takana 2,7 bar (kylmällä pistetty), nouseehan noi ajossa ja kelistä riippuen 0,1-0,2.masaf1 kirjoitti: ↑23 Huhti 2018, 12:18 2 ekaa kesää Bridgestonen potenzat rft 17" sekarengastus m-sport meni ihan mukavasti just noilla kovilla paineilla. Viime kesänä jo meteliä oli havaittavissa ja laskin paineita. Nyt sit heitin alle niin jumalauta mikä meteli, heittämällä kovempi ku Hakkapeliitta 8 nastat... Lienee kovettuneet tai sit kylmässä vaan liian kovat rungot. Pintaa edelleen 8 mm joka renkaassa, ei kyl oo ajettukaan autolla 1,75 vuodessa ku se 19tkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 10
- Liittynyt: 04 Loka 2015, 18:45
- Auto: BMW 520 dA E61
- Paikkakunta: Vuosaari
Vaihdoin juuri Continentalin 245/35 r19 runflat kumit normaaleihin Falkenin Azenis 500:iin ja näin lyhyen kokemuksen perusteella voin väittää että että runflatit on ajettavuudeltaan paljesoittimesta.
Ei enään vetelyä, uraherkkyyttä ja pienemmät äänet. Auto menne just sinne minne sen ohjastaa, eikä pyri vatkaamaan urissa.
Bonuksena Falkeneissa vielä noin puolta halvempi hinta.
Miksi pitäisi pilata ajo-ominaisuudet huonoilla rekailla?
Vakuutuksesta saan hinauksen jos kumi sattuu tussahtamaan. Itselläni niin ei ole käynyt kuin kerran 30 vuoden aikana...
Ei enään vetelyä, uraherkkyyttä ja pienemmät äänet. Auto menne just sinne minne sen ohjastaa, eikä pyri vatkaamaan urissa.
Bonuksena Falkeneissa vielä noin puolta halvempi hinta.
Miksi pitäisi pilata ajo-ominaisuudet huonoilla rekailla?
Vakuutuksesta saan hinauksen jos kumi sattuu tussahtamaan. Itselläni niin ei ole käynyt kuin kerran 30 vuoden aikana...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
- Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16) - Paikkakunta: Helsinki
Mulla nyt 1000km takana uudella 1-sarjasella normirenkailla vs. edellinen 1-sarjanen rf:llä. Nyt on vetely ja uraherkkyys loppunut, rengasmelu vähentynyt, auto on rauhallinen ja miellyttävä myös motarinopeuksissa. Todella merkittävä ero edelliseen. Rf:ien kanssa mulla jonkin verran vetelyyn jeesasi paineiden laskeminen että sain kumien hieman pehmeämmäksi. Kovilla paineilla oli ihan p*ska, minimipaineilla pysty ajamaan mutta nyt kun on vertailukohtaa niin nykyauto on todella kiva. Edellisellä en olisi ruvennut matka-ajoa harrastamaan isoissa määrin mutta eilinen motaritesti nykysellä oli todella mukavaa menoa vielä se 130 mittarissakin (siinä tosin huomaan että ohjaus on mukavampi sport-asetuksella, ei vaikuta kierroksiin enää siinä nopeudessa joten kulutus pysyy samoissa vaikka olisikin sport päällä).
- aavee
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 291
- Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
- Auto: F31 320iA xDrive '14
- Paikkakunta: Espoo
Sport moden saa ainakin itsellä konfiguroitua siten että se koskee vaihteistoa ja ohjausta tai vain jompaakumpaa.Niksu kirjoitti: ↑17 Kesä 2018, 09:13Edellisellä en olisi ruvennut matka-ajoa harrastamaan isoissa määrin mutta eilinen motaritesti nykysellä oli todella mukavaa menoa vielä se 130 mittarissakin (siinä tosin huomaan että ohjaus on mukavampi sport-asetuksella, ei vaikuta kierroksiin enää siinä nopeudessa joten kulutus pysyy samoissa vaikka olisikin sport päällä).
Siitä kun pudottaa transmissionin pois, niin kierrokset pysyvät samassa kuin Comfort tilassa, mutta ohjaus jämäköityy mukavasti matka-ajoon.
Ex: F20 118dA
Tätä asetusyhdistelmää tulee käytettyä erityisesti tuulisella säällä.aavee kirjoitti: ↑17 Kesä 2018, 22:01Sport moden saa ainakin itsellä konfiguroitua siten että se koskee vaihteistoa ja ohjausta tai vain jompaakumpaa.Niksu kirjoitti: ↑17 Kesä 2018, 09:13Edellisellä en olisi ruvennut matka-ajoa harrastamaan isoissa määrin mutta eilinen motaritesti nykysellä oli todella mukavaa menoa vielä se 130 mittarissakin (siinä tosin huomaan että ohjaus on mukavampi sport-asetuksella, ei vaikuta kierroksiin enää siinä nopeudessa joten kulutus pysyy samoissa vaikka olisikin sport päällä).
Siitä kun pudottaa transmissionin pois, niin kierrokset pysyvät samassa kuin Comfort tilassa, mutta ohjaus jämäköityy mukavasti matka-ajoon.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Takana runflatit jo vaihtuneet aiemmin kulumisen vuoksi. Edessä runflat kumit toimi kolme vuotta aika siedettävästi. Olin oikein yllättynyt miten hyvät ne oli uutena verrattuna aiempiin kokemuksiin. Eturenkaat 245/35R20 ja pintaahan niissä on vielä vaikka miten jäljellä. Mutta pikkasen pinnasta pois, kumen kovettuminen ja se on siinä. Ei auta paineiden säätö. Kamala meteli ja ajettavuus huononee koko ajan. Varmaan pakko vaihtaa pois, jää ajamisen ilo syntymättä.
-p
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 19 Kesä 2018, 13:46
- Auto: BMW 520 G30 xdrive M-sport -06/18 carbon black.
Mikä ihme siinä on että auto pitää pilata jo tehtaalla, pakko asentamalla nuo rft? Omassani on good yearin eagle ja jotain hyvääkin, rullausominaisuudet mielettömät vaikka suht leveät pyörät ovatkin, eli 245 ja 275. Tuntuu että vauhti vain kiihtyy kun automatiikka heittää kierrokset tyhjäkäynnille ja auto rullaa omillaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
- Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16) - Paikkakunta: Helsinki
Noniin, nyt tultiin tuulisella sateisella säällä motaria juhannuksen viettoon. 130+ mittarissa koko ajan (tod nopeus noin 127), alusta sportilla, ei tarvetta laskea nopeutta. Auto vakaa ja miellyttävä. Nyt on sitä ajamisen iloa.Merikotka kirjoitti: ↑18 Kesä 2018, 05:42Tätä asetusyhdistelmää tulee käytettyä erityisesti tuulisella säällä.aavee kirjoitti: ↑17 Kesä 2018, 22:01Sport moden saa ainakin itsellä konfiguroitua siten että se koskee vaihteistoa ja ohjausta tai vain jompaakumpaa.Niksu kirjoitti: ↑17 Kesä 2018, 09:13Edellisellä en olisi ruvennut matka-ajoa harrastamaan isoissa määrin mutta eilinen motaritesti nykysellä oli todella mukavaa menoa vielä se 130 mittarissakin (siinä tosin huomaan että ohjaus on mukavampi sport-asetuksella, ei vaikuta kierroksiin enää siinä nopeudessa joten kulutus pysyy samoissa vaikka olisikin sport päällä).
Siitä kun pudottaa transmissionin pois, niin kierrokset pysyvät samassa kuin Comfort tilassa, mutta ohjaus jämäköityy mukavasti matka-ajoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Kokeeksi pudotin paineet suositusten minimiin ja onhan se hiljaisempi ja vetely ehkä vähäisempää mutta jessus että autosta tuli raskaan oloinen, huomaa kiihdytyksissä ja kaarrekäytöksessä. Tuntuu ikävästi kuluvan sen verran hitaasti ettei tänä kesänä pääse vaihtamaan uusiin, sen verran nuuka ettei raaski vaihtaa kun pintaa on 6mm joka nurkassa.
On kyllä käsittämätöntä että ensiasennusrenkaina on ajettavuudeltaan noinkin surkeat renkaat, niillä pilataan paljon auton ominaisuuksista. Fiilis on kuin pinnoitetuilla renkailla ajaisi, niissä kun saattaa joka nurkassa olla eri rungolla olevat renkaat, kokemusta on noistakin menneiltä vuosilta.
On kyllä käsittämätöntä että ensiasennusrenkaina on ajettavuudeltaan noinkin surkeat renkaat, niillä pilataan paljon auton ominaisuuksista. Fiilis on kuin pinnoitetuilla renkailla ajaisi, niissä kun saattaa joka nurkassa olla eri rungolla olevat renkaat, kokemusta on noistakin menneiltä vuosilta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
- Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16) - Paikkakunta: Helsinki
Montakohan bemaria jää myymättä tämän takia kun koeajoautossa on rf:t...? mietin ihan samaa. Ja komppaan vielä tota raskautta nyt kun sanot. Voipi olla osasyy miksi rf:llä käytin sporttia ja nyt enää ei tarvitse*Ari* kirjoitti: ↑24 Kesä 2018, 15:42 Kokeeksi pudotin paineet suositusten minimiin ja onhan se hiljaisempi ja vetely ehkä vähäisempää mutta jessus että autosta tuli raskaan oloinen, huomaa kiihdytyksissä ja kaarrekäytöksessä. Tuntuu ikävästi kuluvan sen verran hitaasti ettei tänä kesänä pääse vaihtamaan uusiin, sen verran nuuka ettei raaski vaihtaa kun pintaa on 6mm joka nurkassa.
On kyllä käsittämätöntä että ensiasennusrenkaina on ajettavuudeltaan noinkin surkeat renkaat, niillä pilataan paljon auton ominaisuuksista. Fiilis on kuin pinnoitetuilla renkailla ajaisi, niissä kun saattaa joka nurkassa olla eri rungolla olevat renkaat, kokemusta on noistakin menneiltä vuosilta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Kyllä ne rf:ät rullaa kun on paineet korkealla, meteli ja vetely lisääntyy ja mukavuus vähenee mutta voi tööttää mutkaan ihan eri kyytiä kun matalilla paineilla. Saatan viikolla nostaa paineet taas maksimeihin että saa pienitehoisesta M-Sportista kaiken hauskan irti mutkatiellä kun auto tekee sen mitä sille käsketään
Minulla oli RF-renkaat ja niiden kanssa oli 'ongelmaa' urissa jänkäämisen kanssa sekä meteli oli jotain mitä en odottanut. Tähän syy lienee se että aloitin tämän auton kanssa kitkoilla jotka olivat hiljaiset tietenkin ja eivät olleet näitä RF-tyyppejä.
No, nyt on vajaa 1000km ajetty uusilla GY EfficientGrip Performance renkailla ja voi että ovat mukavat. Koko on toki vaatimaton 225/55/17. Rengasliikkeen laittamat paineet oli siellä 2.9 tuntumassa. Täytyy vielä tasata nuo.
No, nyt on vajaa 1000km ajetty uusilla GY EfficientGrip Performance renkailla ja voi että ovat mukavat. Koko on toki vaatimaton 225/55/17. Rengasliikkeen laittamat paineet oli siellä 2.9 tuntumassa. Täytyy vielä tasata nuo.
----
Autohistoria: Sunny -82, Corolla -89, 405 -96, 850 -95, Passat -03, Touran -14, 520 -14/Z4 -13
Autohistoria: Sunny -82, Corolla -89, 405 -96, 850 -95, Passat -03, Touran -14, 520 -14/Z4 -13
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
- Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16) - Paikkakunta: Helsinki
No toivotaan että pysty siellä mutkatiellä, eikä sulla ole paljoa suoraan motariposotusta niillä paineilla :D Varsinaista ajamisen huippunautintoa :D*Ari* kirjoitti: ↑24 Kesä 2018, 19:17 Kyllä ne rf:ät rullaa kun on paineet korkealla, meteli ja vetely lisääntyy ja mukavuus vähenee mutta voi tööttää mutkaan ihan eri kyytiä kun matalilla paineilla. Saatan viikolla nostaa paineet taas maksimeihin että saa pienitehoisesta M-Sportista kaiken hauskan irti mutkatiellä kun auto tekee sen mitä sille käsketään