Runflat-kumit
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
- Auto: BMW 318dA LCI 2009
Itselleni ilmestyi tänään Kuljun moottoritiellä rengasrikon varoitusvalo. Kun kävin huoltoasemalla mittaamassa paineet, kävi ilmi, että oikeasta takarenkaasta oli ilmanpaine pudonnut 0,5.SportySedan kirjoitti:
Onhan tuo myös turvallisuuskysymys sekä jos sattuu renkasrikko niin pystyy jatkamaan.
Olisi v-tuttanut aika paljon, jos olisi sellaisessa hyytävässä viimassa pitänyt ruveta täyttämään rengasta jollakin uretaanimönjällä.
Renkaiden vaihdon olisin muutenkin teettänyt ensi viikolla ja nykyiset Hakkapeliitat ovat muutenkin viimeistä talvea alla, joten eipä tässä nyt niin kauheasti harmita. Olen ajatellut tilata Goodyearin Efficient Gripit Rengas-onlinestä. Onko kokemuksia kyseisestä firmasta, etenkin siitä, onko ilmoitettuihin toimitusaikoihin (3-4 päivää) luottamista?
^Vähän ohi varsinaisen aiheen mutta itse ränään vertailin vähän eri nettikauppojen 19" rengashintoja toimituskulut mukaanlukien. Vertasin hintoja Rengas-Online, Reifenversand, Camskill, riekko.eu.
Rengas-online oli kallein. Reifenversand ja riekko.eu about samoissa halvimpina ja camskill siinä välissä.
Rengas-online oli kallein. Reifenversand ja riekko.eu about samoissa halvimpina ja camskill siinä välissä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Rengas-onlinesta:Brooks kirjoitti:Itselleni ilmestyi tänään Kuljun moottoritiellä rengasrikon varoitusvalo. Kun kävin huoltoasemalla mittaamassa paineet, kävi ilmi, että oikeasta takarenkaasta oli ilmanpaine pudonnut 0,5.SportySedan kirjoitti:
Onhan tuo myös turvallisuuskysymys sekä jos sattuu renkasrikko niin pystyy jatkamaan.
Olisi v-tuttanut aika paljon, jos olisi sellaisessa hyytävässä viimassa pitänyt ruveta täyttämään rengasta jollakin uretaanimönjällä.
Renkaiden vaihdon olisin muutenkin teettänyt ensi viikolla ja nykyiset Hakkapeliitat ovat muutenkin viimeistä talvea alla, joten eipä tässä nyt niin kauheasti harmita. Olen ajatellut tilata Goodyearin Efficient Gripit Rengas-onlinestä. Onko kokemuksia kyseisestä firmasta, etenkin siitä, onko ilmoitettuihin toimitusaikoihin (3-4 päivää) luottamista?
Tilasin perjantaina illasta (13.3) rengas-onlinesta Goodyear Efficient Grip performance renkaat. Maanantaina tuli päivällä kuittaus, että lehteneet ja tulevat arviolta perjantaina. Kuriiti toi paketin torstaina.
Joskus vuosia sitten tilasin samasta putiikista renkaat ja nissä kesti pidempään.
RFT renkaista:
Tilasin nyt ekat ei RFT renkaat bemariin. Aikaisemmat RFT kokemukset ovat olleet hyviä (GoodYear Eagle NCT 195/55/16, GoodYear Excellence 195/55/16, Nokia Hakkapelitta 4 205/55/16, Nokia Hakkapeliitta 7 205/55/16. Ei ongelmia) Mutta tämän nykyisen 3 sarjalaisen 225 leveät Bridgestone Potenzat ovat olleet todella oudot uraohjukset. Ohjauskulmat tarkastettiin syksyllä, eikä niistä löytynyt korjattavaa. Tilasin nyt sitten nuo edellä mainitut ei RFT renkaat.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Minä olen lähemmäs 30 vuotta ajanut autolla, enkä ole kertaakaan vaihtanut rengasta tien päällä tai käyttänyt mukana olevaa paukkupulloa. Minua -tuttaisi enemmän tinkiä mukavuudestani kuin tiedostaa se valtava riski, että joudun ehkä kerran kaksi elämässäni käyttämään 2 minuuttia paukkupulloa tien päällä.Brooks kirjoitti:
Itselleni ilmestyi tänään Kuljun moottoritiellä rengasrikon varoitusvalo. Kun kävin huoltoasemalla mittaamassa paineet, kävi ilmi, että oikeasta takarenkaasta oli ilmanpaine pudonnut 0,5.
Olisi v-tuttanut aika paljon, jos olisi sellaisessa hyytävässä viimassa pitänyt ruveta täyttämään rengasta jollakin uretaanimönjällä.
Yleensä rengasrikko (joita minullakin on ollut useita) on sellainen, että naulanreiästä pääsee ilma pikkuhiljaa karkaamaan, mutta aina ehtii hyvin rengasliikkeeseen.
Pienemmät rengaskoot, kuten xstr tuossa totesi, toimivatkin RF:nä ihan jees, mutta isommat ei.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
- Auto: BMW 318dA LCI 2009
Nyt on takana ensimmäinen ajopäivä uusilla Goodyear Efficient Grip -kesärenkailla. Vanhana settinä oli Michelin Primacy.
Täytyy sanoa, että ero Goodyearin eduksi on huomattava: paljon suuntavakaampi ja hiljaisempi. Polttoaineen kulutuksenkin luulisi olevan vähäisempi, koska vierintävastus on paljon alhaisempi; tätä ei kuitenkaan pysty vielä yhden päivän perusteella sen paremmin arvioimaan, koska kyseessä oli vain kaupunkiajoa.
Aika näyttää, miten Goodyear pärjää vertailussa esimerkiksi kestävyyden ja vesikeliominaisuuksien osalta. Nämä olivat Michelineissä kohdallaan.
Täytyy sanoa, että ero Goodyearin eduksi on huomattava: paljon suuntavakaampi ja hiljaisempi. Polttoaineen kulutuksenkin luulisi olevan vähäisempi, koska vierintävastus on paljon alhaisempi; tätä ei kuitenkaan pysty vielä yhden päivän perusteella sen paremmin arvioimaan, koska kyseessä oli vain kaupunkiajoa.
Aika näyttää, miten Goodyear pärjää vertailussa esimerkiksi kestävyyden ja vesikeliominaisuuksien osalta. Nämä olivat Michelineissä kohdallaan.
Eikös renkaista ollut juuri testi jossain lehdessä, auto bild tai joku, ja Goodyear kestänyt yli 10 tkm vähemmän kuin Continental ja joku toinen?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Miten on kokemuksia tai kuulopuheita, pelaako runflatit ollenkaan X6:ssa (tai x5:ssa) isolla vannekoolla... Ja vannekokoakin saa kommentoida jos on varsinkin huonoa kokemusta. Mielelläni kuulisin ihan suoraa mielipidettä...
Alkuperäiset on 20", nyt olisi suurentaminen aina 22" saakka.
Edessä 295/30, vanne 10,5"
Takana 335/25, vanne 11,5"
Alkuperäiset on 20", nyt olisi suurentaminen aina 22" saakka.
Edessä 295/30, vanne 10,5"
Takana 335/25, vanne 11,5"
Sama se on äksänkin kanssa, mitä suurempi rengas sen huonommin toimii runflat.
Omat kokemukset E70 adaptive drive alustalla seuraavilla renkailla: 19" normi ja rft 255 sekä 255&285, 20" rft 275&315 ja 22"normi 295. 19" normirenkaat on paras valinta. Mutta uskon 22" renkaiden muutaman kk:n käyttökokemuksella, että 20" toimii myös normirenkaalla aivan hyvin. 22" tavalliset eivät olleet sinällään huonot, jos tie on asfalttia, mutta ei tuollaisilla renkailla ole mitään asiaa sivuteille, metsäautoteistä/urista puhumattakaan. Vaikka kuinka varovasti ajaisi, vanne kolhiintuu huonoon kuntoon nopeasti.
Runflatit ovat itsellä pelastaneet matkan jatkumisen tänä aika neljä kertaa. Varsinkin talvella paukkupullolla ei tee mitään näin kookkaassa renkaassa. Renkaan vaihtaminen/paikkaaminen pakkasessa polvenkorkuisessa hangessa mökinpihalla tai muulla hevonkuusessa ei oikein kiehdo jatkossakaan, vaikka nykyisessä äksässä vararinkula kontissa onkin.
Omat kokemukset E70 adaptive drive alustalla seuraavilla renkailla: 19" normi ja rft 255 sekä 255&285, 20" rft 275&315 ja 22"normi 295. 19" normirenkaat on paras valinta. Mutta uskon 22" renkaiden muutaman kk:n käyttökokemuksella, että 20" toimii myös normirenkaalla aivan hyvin. 22" tavalliset eivät olleet sinällään huonot, jos tie on asfalttia, mutta ei tuollaisilla renkailla ole mitään asiaa sivuteille, metsäautoteistä/urista puhumattakaan. Vaikka kuinka varovasti ajaisi, vanne kolhiintuu huonoon kuntoon nopeasti.
Runflatit ovat itsellä pelastaneet matkan jatkumisen tänä aika neljä kertaa. Varsinkin talvella paukkupullolla ei tee mitään näin kookkaassa renkaassa. Renkaan vaihtaminen/paikkaaminen pakkasessa polvenkorkuisessa hangessa mökinpihalla tai muulla hevonkuusessa ei oikein kiehdo jatkossakaan, vaikka nykyisessä äksässä vararinkula kontissa onkin.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15, G45
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Aika samat ajatukset tulee mieleen kuin nimimerkki tikolla oli tuossa aiemmin.äksä kirjoitti:Miten on kokemuksia tai kuulopuheita, pelaako runflatit ollenkaan X6:ssa (tai x5:ssa) isolla vannekoolla... Ja vannekokoakin saa kommentoida jos on varsinkin huonoa kokemusta. Mielelläni kuulisin ihan suoraa mielipidettä...
Alkuperäiset on 20", nyt olisi suurentaminen aina 22" saakka.
Edessä 295/30, vanne 10,5"
Takana 335/25, vanne 11,5"
Omat kokemukset maastureista pohjautuvat tässä vaiheessa Cayenne Turboon ja sen 20" kiekkoihin sekä talvi- että kesärenkain. Kesärenkaina 275 leveä ei-rf Continental ja talvirenkaina 275 leveä Nokian ei-rf nastarengas.
Hyväpintaisella asfaltilla ihan ok molemmat kaikilla ilmajousituksen asetuksilla. Huonommalla asfalttipinnalla sport-asetuksella jo hieman epämukavan kova tuntuma toisinaan. Hiekkatiellä - hyväpintaisella ja kuopattomallakin - hädintuskin siedettävä edes comfort-asetuksella. Sama homma talvirenkailla. Epätasaista lunta ja/tai jäätä asfaltilla niin jopa comfort-asetuksella hädintuskin siedettävä.
Jos olisin suurentanut vannekokoa tuumalla tai jopa parilla, niin auton käyttöarvo olisi kyllä laskenut entisestään.
Tietysti on makuasia, millaista tuntumaa maasturilta hakee. Jos ajaa pelkällä asfaltilla ja hakee sporttista tuntumaa, niin pelittäähän se isokin vanne renkaineen. Jos taas joutuu tai haluaa ajaa maasturillaan mm. hiekkateitä säännöllisesti, niin kyllä ainakin Cayennessa tuo 275 leveä rengas 20" vanteella oli suoraan sanottuna aivan hanurista - kuitenkin mm. harrastusten puitteissa tuli ja tulee ajettua hiekkatietä vajaat 20km suuntaansa/ harrastuskerta. Siksi X5 onkin tulossa maltillisemmalla rengastuksella. Taatusti 20" vanteella ulkonäkö olisi parempi, käyttöarvo sensijaan huonompi - ja käyttötarvetta varten tuo X5 tilattiin.
Eli kokemusteni mukaan kannattaa arvioida tarve ja olosuhteet rengastusta miettiessään, sekä miettiä paljonko on valmis tekemään kompromissia käyttöominaisuuksien ja ulkonäön välillä.
Itellä tuli vajaa 2 viikkoo sit uus F20 120xda m-sport sekarengastuksella edessä 225/45/17 ja takana 245/40/17, Bridgestonen Potenzat rft:nä. Nakkasin paineet eteen 2,45 ja taakse 2,9 bar. Hiljasemmat nää on ku w204 c320cdi Mesessä 225/45/17 edessä uudet Kumhon Ecstat ja takana 5 mm Goodyear Efficient Gripit ei-rft (Mersussa paikkasarja), paineina 2,7 bar joka nurkassa. Uskallan sanoo et w204 äänieristys on kuitenkin parempi, mut silti kovempi rengasmelu selvästi. Liekkö Kumhot ja Goodyearit paskoja sit vaan.
Matalimmilla paineilla (liikkeen jäljiltä edessä 2 ja takana 2,3 bar) veteli syvemmissä urissa kyllä suorastaan pelottavasti. Aika pienestä kii näiden kans ajettavuus.
Matalimmilla paineilla (liikkeen jäljiltä edessä 2 ja takana 2,3 bar) veteli syvemmissä urissa kyllä suorastaan pelottavasti. Aika pienestä kii näiden kans ajettavuus.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Nyt on jokunen tonni ajettu pitkästä aikaa runflateilla. Edellinen kokemus on 9 vuoden takaa E92:n alta. Se kokemus oli niin huono, että olen runflateja välttänyt tietoisesti siitä saakka.
X5:ssa on alla sen mukana tulleet Pirelli Scorpion Verde runflatit - ja ei niistä pahaa sanottavaa ole. Kovasti on kehitys mennyt eteenpäin runflateissa. Vertailukohtaa saataneen kun talvirengasaika on kohdalla. Silloin alle menee Pirelli Scorpion snow&ice kitkat ei- runflatina. Sen verran oli ennakkoluuloja jäljellä runflateista että nuo talvikumit ostin ei- runflatina varmuuden vuoksi (ostin ne siis jo ennen X5:n luovutusta ja kokemuksia tämän päivän runflateista).
Voi tietysti olla automallikohtaistakin tämä runflatien toimivuus, mutta ainakin X5:ssa tuntuu toimivan moitteetta.
X5:ssa on alla sen mukana tulleet Pirelli Scorpion Verde runflatit - ja ei niistä pahaa sanottavaa ole. Kovasti on kehitys mennyt eteenpäin runflateissa. Vertailukohtaa saataneen kun talvirengasaika on kohdalla. Silloin alle menee Pirelli Scorpion snow&ice kitkat ei- runflatina. Sen verran oli ennakkoluuloja jäljellä runflateista että nuo talvikumit ostin ei- runflatina varmuuden vuoksi (ostin ne siis jo ennen X5:n luovutusta ja kokemuksia tämän päivän runflateista).
Voi tietysti olla automallikohtaistakin tämä runflatien toimivuus, mutta ainakin X5:ssa tuntuu toimivan moitteetta.
Minulla oli 2012 ensiasennusrenkaina pirellit rft ja vetelivät hirveästi. Vaihdoin uudet ihan vastaavan malliset mutta 4 vuotta myöhemmin paistetut eivätkä vetele.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- eesau
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 89
- Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
- Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
- Paikkakunta: Espoo
Entäs ajomelu?
Kaikissa koeajamissani Bemareissa, joissa on ollut runflatit, on ajomelu mututuntumalla ollut selvästi suurempi kuin ei-runflateilla. Viimeksi koeajoin 320 ja 520- malleja alkukesästä.
Kaikissa koeajamissani Bemareissa, joissa on ollut runflatit, on ajomelu mututuntumalla ollut selvästi suurempi kuin ei-runflateilla. Viimeksi koeajoin 320 ja 520- malleja alkukesästä.
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
Oliko minulle kysymys? En huomannut noiden äänessä eroa, kova rengasmelu molemmissa.eesau kirjoitti:Entäs ajomelu?
Kaikissa koeajamissani Bemareissa, joissa on ollut runflatit, on ajomelu mututuntumalla ollut selvästi suurempi kuin ei-runflateilla. Viimeksi koeajoin 320 ja 520- malleja alkukesästä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
40e on minusta melko hiljainen. Sähköllä ajaessa rengasmelua on hyvä havainnoida. Mielestäni rf:t eivät siis ole mitenkään meluisat. Toki vertailukohtaa ei vielä ole ja toisaalta kun nuo talvikumit ovat kitkat, niin sekään ei ihan reiluin verrokki melun osalta ole.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
- Auto: BMW 318dA LCI 2009
Minulla on nyt ollut kaksi kesää Goodyearin Efficient Gripit ja sitä ennen Michelin Primacyt.
Michelineissä paineet olivat 2,5/2,8, mutta Goodyeareissa tehdassuositukset (2,0/2,3.)
Kun lähdin kuukausi sitten reissuun ulkomaille, nostin ilmapaineet samoihin lukemiin kuin Michelineissä, koska mukana oli paljon kuormaa. Vaikutus polttoaineen kulutukseen oli huomattava, melkein litra satasella vähemmän (maantieajossa 4,7 vs. 5,6), mutta samalla renkaat muuttuivat paljon uraherkemmiksi ja mikä pahinta, vaikutus jarrutukseen oli todella suuri ja nimen omaan negatiivisessa mielessä. Niinpä muutin paineet kesken matkan takaisin tehdassuosituksiin. Jarrutusteho normalisoitui heti.
Jos näistä kokemuksista jotain voi päätellä, niin ainakin sen, että runflatien kanssa toimiminen on melkoista tasapainoilua.
Michelineissä paineet olivat 2,5/2,8, mutta Goodyeareissa tehdassuositukset (2,0/2,3.)
Kun lähdin kuukausi sitten reissuun ulkomaille, nostin ilmapaineet samoihin lukemiin kuin Michelineissä, koska mukana oli paljon kuormaa. Vaikutus polttoaineen kulutukseen oli huomattava, melkein litra satasella vähemmän (maantieajossa 4,7 vs. 5,6), mutta samalla renkaat muuttuivat paljon uraherkemmiksi ja mikä pahinta, vaikutus jarrutukseen oli todella suuri ja nimen omaan negatiivisessa mielessä. Niinpä muutin paineet kesken matkan takaisin tehdassuosituksiin. Jarrutusteho normalisoitui heti.
Jos näistä kokemuksista jotain voi päätellä, niin ainakin sen, että runflatien kanssa toimiminen on melkoista tasapainoilua.