Sivu 1/4

Runflat-kumit

Lähetetty: 29 Loka 2014, 08:09
Kirjoittaja Mark
Moro !
Jos ostat uutta biiliä valitse ihmeessä tavalliset kumit.
Nää Pirellit runflatit on aivan paskat. 400-sarjan auto hakee kaikki urat ja on meluisa.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 29 Loka 2014, 10:23
Kirjoittaja salmol
Laita lisää paineitä niin voi helpottaa vähän. Itselläni noin 2.8 joka kulmassa. Vetelee edelleen mutta vähemmän.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 30 Loka 2014, 21:08
Kirjoittaja Kurt
Mulla on uusi harrastus , lähes joka päivä huoltoasemalla ilmaletku kädessä kiertämässä autoa....
Paineet nyt takana 3.0 edessä 2.8 . Auto on melkein mahdoton ajettava moottoritie nopeuksilla.
Taitaa runcrapit lähtee kohta töölöön.
Ei ole koskaan ollut missään autossa näin huonoja renkaita.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 30 Loka 2014, 21:19
Kirjoittaja salmol
Autoissa on myös 5tkm/6kk aurauskulmatakuu. Ei nämä sileällä pinnalla vetele moottoritienopeuksissa.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 31 Loka 2014, 13:30
Kirjoittaja Mark
Enpä usko, että BMW päästää autoa liukuhihnalta ulos väärillä kulmilla. Ja paineen on ohjeiden mukaiset.
vm. 2005 156 Romeo kulkee kuin sukkasillaan "Continental" suoraan kuin juna. Aivan sama millainen tie.
Runflat renkaat on paskat eikä toimi suomettuneilla kinttupoluilla.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 31 Loka 2014, 14:05
Kirjoittaja eesau
Kurt kirjoitti:Mulla on uusi harrastus , lähes joka päivä huoltoasemalla ilmaletku kädessä kiertämässä autoa....<br abp="261">Paineet nyt takana 3.0 edessä 2.8 . Auto on melkein mahdoton ajettava moottoritie nopeuksilla.<br abp="262">Taitaa runcrapit lähtee kohta töölöön.<br abp="263">Ei ole koskaan ollut missään autossa näin huonoja renkaita.
Kokeile ensin eteenkin 3,0 paineita. Ellei parane osta tavalliset renkaat. Minulla tavalliset 205 x 60 ja silti paineilla 3,0 joka renkaassa ja sillä tavoin 320dA on erinomainen ajaa.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 31 Loka 2014, 15:01
Kirjoittaja MKV
Mark kirjoitti:Enpä usko, että BMW päästää autoa liukuhihnalta ulos väärillä kulmilla.


Usko mitä haluat. Kerronpa kuitenkin omakohtaisen kokemuksen. Olen omistanut kaksi bemaria E46:n ja F10:n. Molemmista piti säätää kulmia jo tuoreeltaan n. 2tkm ajon jälkeen, koska oli huono ajaa. Joko puolsi tai veteli ja toisessa ratti oli lisäksi vinossa. Säädön jälkeen jopa tuo F10 on ollut oikein hyvä ajaa 18" rf-continentaleilla.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 31 Loka 2014, 15:27
Kirjoittaja Juha
MKV kirjoitti:
Mark kirjoitti:Enpä usko, että BMW päästää autoa liukuhihnalta ulos väärillä kulmilla.


Usko mitä haluat. Kerronpa kuitenkin omakohtaisen kokemuksen. Olen omistanut kaksi bemaria E46:n ja F10:n. Molemmista piti säätää kulmia jo tuoreeltaan n. 2tkm ajon jälkeen, koska oli huono ajaa. Joko puolsi tai veteli ja toisessa ratti oli lisäksi vinossa. Säädön jälkeen jopa tuo F10 on ollut oikein hyvä ajaa 18" rf-continentaleilla.


Just näin. Toki tehtaan "toleranssit" ovat sen verran väljät, että melkein mikä tahansa alustansäätö on "oikein". Totuus on kuitenkin tuo, mitä MKV:kin sanoi. Usko tai älä...

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 31 Loka 2014, 17:07
Kirjoittaja salmol
Mark kirjoitti:Enpä usko, että BMW päästää autoa liukuhihnalta ulos väärillä kulmilla. Ja paineen on ohjeiden mukaiset.
vm. 2005 156 Romeo kulkee kuin sukkasillaan "Continental" suoraan kuin juna. Aivan sama millainen tie.
Runflat renkaat on paskat eikä toimi suomettuneilla kinttupoluilla.

Usko vaan, rahdissa voi mennä ja mulla tehtiin kulmien säätö takuuseen, olivat vinksallaan.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 02 Marras 2014, 10:26
Kirjoittaja Seppo(nimi muutettu)
Mikä logiikka on laittaa "kovat" paineet runcrappeihin, kun niiden ominaisuus on jo lähtökohtaisesti olla kovat, jäykät etc.

Oman kokemuksen mukaan (ja omaan makuun) ajettavuus parani, kun päinvastoin laskin paineita alaspäin kolmesta barista about sinne tehtaan suosituksiin.
Mulla on tossa F30 xdrivessä edessä 225 ja takana 255 leveät/kapeat 'crapit ja 3bar lähestyvät paineet ei kyllä toiminu ollenkaan. Jousituskaan ei enää hanskaa painavaa kumi/vanne -yhdistelmää kovilla paineilla, vaan menettää kontaktin tiehen todella herkästi. Tämä tulee välittömästi ilmi hiekkatiellä, missä on vähänkään nimismiehen kiharaa tai kuoppia.
Pitäis varmaan nyt oikein punnita toi takakiekko, menisköhän sinne 30kg lähelle ja kun koko on kuitenkin maltillinen 18". :thdw:

Löysärunkoisilla tavallisilla nastarenkailla olen sitten haarukoinut paineet sinne kolmeen baariin. Renkaanvaihto ei kuitenkaan, eikä tietenkään, poista tuuliherkkyyttä. Ei F30 ole mikään matka-auto, se on koko ajan vähän hermostuneen oloinen renkaista riippumatta.

Huollossa pyysin suuntaamaan kulmat, mutta olivat kuulemma "ok" ja kommentit koeajon jälkeen "tämmösiä nämä ovat". :dumb:

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 02 Marras 2014, 14:51
Kirjoittaja Brooks
Oman kokemukseni mkaan runflat-talvirenkaat (Hakkapeliitat) toimivat oikein hyvin.

Kesärenkaissa (Michelin) on uraherkkyyttä, ja olinkin aluksi valmis vaihtamaan rf:t tavallisiin kumeihin mahdollisimman pian. Mutta aika pian noihin runflateihinkin tottui, eikä vetelyyn nykyään kiinnitä juurikaan huomiota.

Ja mannermaalla urattomilla teillä rf:t ovat vallan erinomaiset.

Kun vaihdatin ensimmäisen kerran talvirenkaat kesärenkaisiin, auto oli todella hankala ajettava ja lisäksi tärisi tyhjäkäynnillä kuin paraskin traktori. Kävi ilmi, että takarenkaiden aurauskulmissa oli paljonkin heittoa. Sen jälkeen olen myös aina renkaiden vaihdon yhteydessä tasapainotuttanut renkaat. Siitä pitäen ovat kesärenkaatkin toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Tuota uraherkkyyttä toki ilmenee, eikä siitä taida Suomen teillä eroon päästäkään. Mutta kuten todettua, siihenkin on jo sillä tavall tottunut, ettei siihen juurikaan kiinnitä huomiota.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 02 Marras 2014, 15:57
Kirjoittaja Merikotka
Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:Ei F30 ole mikään matka-auto, se on koko ajan vähän hermostuneen oloinen renkaista riippumatta.

Mulla on ollut vuokra-autoina käytössä sekä F30 että F31, ja kun vertaan niitä omaan F34:ään, niin olen havainnut saman. Eihän toi F30/31 mikään mahdoton ole, mutta niihin nähden F34 menee maantiellä kuin juna ja ajaminen on todella rentoa. Tähän vaikuttanee pidemmän akselivälin ohella neliveto, sensodrive ohjaus ja suurempi paino, kääntöpuolina ovat varsin iso kääntösäde ja suurempi kulutus varsinkin takavetoiseen F30/31:een verrattuna.

Runflateistä olen ollut tähän asti samaa mieltä mitä tässä ja monessa muussakin ketjussa on kirjoitettu. Ilmeisesti niissäkin on kuitenkin eroja, koska mulla on alkuperäisasennuksena Contin 18" 225/55 runflatit ja F34 menee niillä suoraan ilman vetelyitä. Olin tästä positiivisesti yllättynyt aiemman X1:n jälkeen, joka tuntui lähtevän rtf:llä käsistä vaikka neliveto olikin. Kun vaihdoin siihen normirenkaat parani auton ajettavuus radikaalisti.

Olin jo valinnut tähänkin nykyiseenkin normaalirenkaat, mutta kävi ilmi, että niitä ei oikein ole tuossa vakiokoossa. Kesän aikana tuli 9 tkm eikä rtffät harmita enää lainkaan. Ääntä toki Conteissakin piisaa vaikka F34 on ehkä hieman sedania ja farkkua hiljaisempi; vaihdoin jokin aika sitten alle Goodyearin uudet 17" kitkat ja auto muuttui samalla todella hiljaiseksi.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 04 Marras 2014, 14:52
Kirjoittaja BRot
Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:Mikä logiikka on laittaa "kovat" paineet runcrappeihin, kun niiden ominaisuus on jo lähtökohtaisesti olla kovat, jäykät etc.

Oman kokemuksen mukaan (ja omaan makuun) ajettavuus parani, kun päinvastoin laskin paineita alaspäin kolmesta barista about sinne tehtaan suosituksiin.


Samaa mieltä. Itsellä edessä 2,4 ja takana 2,9. Erityisesti eturenkaiden paineenalennus auttoi oleellisesti.


Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:Löysärunkoisilla tavallisilla nastarenkailla olen sitten haarukoinut paineet sinne kolmeen baariin. Renkaanvaihto ei kuitenkaan, eikä tietenkään, poista tuuliherkkyyttä. Ei F30 ole mikään matka-auto, se on koko ajan vähän hermostuneen oloinen renkaista riippumatta.


Itse vaihdoin talvirenkaat(Michelin) 17 tuumaisiin ja taakse kovat paineet (2,8) ja edessä taas 2,5 . En ole huomannut mitään erityistä ongelmaa sivutuulen kanssa.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 05 Marras 2014, 19:56
Kirjoittaja GTA1
Tänään vaihdoin 10tkm ajetut 19" runflätit talvirenkaisiin jotka on NRF nasta contilice contact 235/45?R18. RF;ät on jo selkeästi muuttuneet uraherkiksi ja muutenkin levottomiksi. Vaikka en talvirenkailla äsken ajanutkaan kuin alle 10km niin positiivisen eron huomas. Ei enää vetelyä ja rauhattomuutta. :thup: Äänimaailmakaan ei juuri muuttunut paitsi ihan hiljaa rullatessa kuuluu vaimea nastojen rapina.

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 08 Marras 2014, 08:07
Kirjoittaja Mark
Noniin MOT alla uudet Continental IceContact 225/45-18 nastakumit ja 400-satanen on kuin eri planeetalta. :thup:
Joten RF Pirellit on paskat ! :mad:

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 15 Marras 2014, 19:03
Kirjoittaja Emppu
Juuri tuli vaihdetuksi F30:n alta Pirellin 225/50-17 RF-kesärenkaat Continentalin 205/60-16 normi-IceContacteihin. Johtuuko sitten renkaiden kokoerosta vai runflat/non-runflat-erosta, joka tapauksessa tuntuu siltä kuin alla olisi aivan eri auto! Pirelleillä auton ratista sai pitää kaksin käsin kiinni, ettei urat olisi heittäneet pöheikköön kun taas nyt riittää yhden käden kevyt ohjailu. Nyt ei urat tunnu yhtään. Edellisen kanssa siis Pirelleistä täysin samaa mieltä!

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 15 Marras 2014, 19:35
Kirjoittaja salmol
Pirellit on huonot, mutta en halua luopua runflat-ominaisuudesta, joten onko hyvää RF-rengasta olemassa joka ei vetele?

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 16 Marras 2014, 09:58
Kirjoittaja J1978
salmol kirjoitti:Pirellit on huonot, mutta en halua luopua runflat-ominaisuudesta, joten onko hyvää RF-rengasta olemassa joka ei vetele?


Michelin PRIMACY HP ja Good Year Effient Grip oman kokemuksen mukaan parhaimmat RFT:t. Vetelee vähemmän, mutta ei ne tavallisille kumeille pärjää!

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 18 Marras 2014, 05:19
Kirjoittaja phuksi
Varmaan profiilikin vaikuttaa ja uutena vielä RT:t jotenkin siedettävät. Mutta kun kuluneet niin ovat kyllä aidosti paskat Suomen teillä. Nyt kun ovat vielä kunnostautuneet urapaikkauksissakin tekemään melkosia glimppejä. Siihen kun ajaa vähän huolimattomasti niin jo taas tempoillaan.

Talvikumit olen aina laittanut normeina ja autot olleet hyviä ajaa. Tehtaan kesäkumit olen ajanut loppuun ja sitten non-RF:t alle. Muutos on huomattava. Jos sitten menee rengas pahassa paikassa niin tiepalvelusta tarvittaessa jeesiä.

-p

Re: Runflat-kumit

Lähetetty: 23 Marras 2014, 17:02
Kirjoittaja Brooks
J1978 kirjoitti:Michelin PRIMACY HP ja Good Year Effient Grip oman kokemuksen mukaan parhaimmat RFT:t. Vetelee vähemmän, mutta ei ne tavallisille kumeille pärjää!


Minulla on E90:ssä kesärenkaina Michelinit. Nyt, kun ensi kevääksi pitää hankkia uudet kumit, olen ajatellut kokeilla juuri noita Goodyeareja.

Michelinit vetelevät urissa, mutta kuiten toisaalla jo kirjoitinkin, aika nopeasti runflatien käyttäytymiseen kuitenkin tottui. Suomen ulkopuolella runflatit ovat mitä mainioimmat, eikä tarvitse pelätä renkaan räjähtämistä. Minulla on kesärenkaissa oletusarvoa korkeammat paineet 2,5 ja 2,8.