Vanneinffoa kaivataan

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Morot,

Elikkäs koitan tässä kyyläillä kesäksi uusia vanteita (sekä renkaita) tuohon auton reppanaan. Köyhänä kun ei ole varaa haksahtaa mihin sattuu niin täytyy natsata kerralla kohilleen, joten ajattelinpa kysyä teiltä, arvoisat BMW-toverit hieman vinkkiä mieltä askarruttaviin asioihin.

Elikkäs lähtökohtana on auton ulkonäön parantaminen kovin pahasti ajo-ominaisuuksia menettämättä. Viimekesänä alla oli 225/16/50 jotkut ventus merkkiset, lähes loppuunajetut gummit ja auto oli suorastaan surkea ajettava. Kun alle vaihtui 205/16/55 Hakkapeliitan R:t niin ajettavuus tuntui suorastaan taivaalliselta noiden kesägummien jälkeen, MUTTA...

Nyttemmin olen huomannut, että Hakkapeliitta ei ole se oikea rengas tämän auton alle (tai ei ainakaan tuo kitkarengas malli), mutta ei se aivan susikaan ole... Lenuaa kyllä, mutta pysyy sentään tiellä puristamatta rattia rystyset valkoisena, toisin kuin kesällä.... :mus:


Sitten asiaan. Elikkäs tällä hetkellä näyttäisi siltä, että vanne koko tulee olemaan 18", jotta siihen mahtuisi vähän kumiakin ympärille. Renkaiden leveys tullee olemaan eteen 205 tai 215 ja taakse 225 tai 235.

Tarkoituksena olisi siis myös parantaa ulkonäköä, joten vanteen/renkaan olisi hyvä tulla lähelle lokasuojan reunaa. Autoon on tulossa Eibachin madallussatsi.

1. kysymys: Jos rengastus on edellä mainittu niin olisiko ok, jos eteen hommaa 8" leveän vanteen ja taakse 8,5" vai pitäisikö olla jotain muuta?

2. alustus kysymykseen 3: Vanteen ET on 0 (nolla) mikäli vanteen "kontaktipinta akseliin" olisi vanteen keskellä leveyssuunnassa mitattuna. Okei. Eli jos 9" leveästä vanteesta tehtäisiin 8" leveä niin siitä otettaisiin ½" molemmista "reunoista" pois eikös vaan? Tämä johtaa sitten tuohon 3. kysymykseen.

3. kysymys: Oheisessa kuvissa näkyvät vanteet on edessä 19"/9" ET35mm ja takana 19"/9,5" ET30mm. Mielestäni tulee todella tarkkaan lokarin tasalle. Eli jos haluaisin suht' vastaavalla tavalla, mutta edellämainitulla rengastuksella, niin olenko laskenut oikein, että vanteiden tulisi olla: Eteen 18"/8" ET22mm ja taakse 18"/8.5" ET17mm?

Eli tuuma pois leveydestä verratuna kuvien vanteisiin ja offsetistä vähennetään ½ tuumaa?? Eikös vaan?

Ja onko ok 205 tai 215 gummi 8" vanteelle ja 225 tai 235 gummi 8,5" vanteelle?

Mitkä olisi hyvät rengasprofiilit? 235 ja 225 menneen varmaan 40-45% profiililla ja 215 sekä 205 50% profiililla vai kuinka?

Vanteeksi saatan hommata M3 -replikat kenties. Saa nähdä. Ei siis oheisen kuvien kaltaisia vanteita kuitenkaan. Kuvat vaan ihan offsetin vertailua varten.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut FusionWolf, 13 Marras 2010, 00:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

FusionWolf kirjoitti: 3. kysymys: Oheisessa kuvissa näkyvät vanteet on edessä 19"/9" ET35mm ja takana 19"/9,5" ET30mm. Mielestäni tulee todella tarkkaan lokarin tasalle. Eli jos haluaisin suht' vastaavalla tavalla, mutta edellämainitulla rengastuksella, niin olenko laskenut oikein, että vanteiden tulisi olla: Eteen 18"/8" ET22mm ja taakse 18"/8.5" ET17mm?
Oikein.

Ja mitä tulee rengastukseen, niin esimerkiksi tehtaan M-Sportissahan on:
18x8 ET34 225/40
18x8.5 ET37 255/35
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Nokia R:n pitäiskin olla parhaimmillaan vasta kun oikea talvi koittaa. Tekee täälläkin vitosen hyvin tunnottomaksi, mutta toisaalta hiljaiseksi.
Kun niitä vanteita lähdet hankkimaan katso nyt ensin vaikka tuolta http://www.alloywheelsdirect.net/" onclick="window.open(this.href);return false; , ennen kuin lähdet niitä replicoita hankkimaan. Itselläkin oli edellisessä replicat talvivanteina, ei sinäänsä valittamista mutta ulkonäkö pysyi aidoissa vaan huomattavasti paremmin. Ja rengaskooksi ehdottomasti tuo mitä Antinontoxic tuossa edellä mainitsi, taitanee toimia parhaiten ilman runflattia.

Niin, ja hienot sandaalit :thup:
Edell. E92 335iA
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Jees. Kiitoksia vastuksista ja varmistuksesta, että olen ymmärtänyt nämä vanneasiat oikein. ;)

Itsekin noita replikoita vähän karsastannut ja miettinyt niiden "laatua", mutta katsoo nyt... vielähän tässä on kesään tovi aikaa. :tong:

Ja nuo sandaalit... :lol: Kenen lie... nappasin kuvat ja vannetiedot BTCF -foorumilta. ;)
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Semmoottisia kyselisin vielä, että duoda eihän tuo vanteen malli vaikuta tuohon miten offset tulisi laskea?

Tarkoitan siis, että jos on kyseessä tuomoinen 'huulivanne' vs. perinteinen 'puolavanne' niin kait niiden offset lasketaan samoilla säännöillä ja vanteen ulkokehä asettuu samaan kohtaan mikäli vanteet ovat muuten mitoiltaan identtiset?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

FusionWolf kirjoitti:Semmoottisia kyselisin vielä, että duoda eihän tuo vanteen malli vaikuta tuohon miten offset tulisi laskea?

Tarkoitan siis, että jos on kyseessä tuomoinen 'huulivanne' vs. perinteinen 'puolavanne' niin kait niiden offset lasketaan samoilla säännöillä ja vanteen ulkokehä asettuu samaan kohtaan mikäli vanteet ovat muuten mitoiltaan identtiset?
Ihan se samalla tavalla määräytyy, mutta "huulivanteen" offset on yleensä pienempi ihan vaan sen takia, että se huuli on ylipäätään mahdollinen. Tai näin ainakin, jos huulta on enemmän kuin 10mm ;)
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Antinontoxic kirjoitti: Ihan se samalla tavalla määräytyy, mutta "huulivanteen" offset on yleensä pienempi ihan vaan sen takia, että se huuli on ylipäätään mahdollinen. Tai näin ainakin, jos huulta on enemmän kuin 10mm ;)
Eikös itse asiassa huulivanteen offset ole siis tässä tapauksessa juurikin suurempi eikä pienempi? Siis, mitä suurempi ET (offset), sitä sisempänä vanne on, eikö niin?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Ja soveltuvat vanneleveydet löytyy esim. tuolta:

http://www.vannehaku.fi/vannesopivuus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ja mitä tulee renkaan leveyksiin, niin edelleenkään en laittaisi 18" koossa alle 225 leveitä renkaita vanteelle. Tosiaan bemarin vakiot on 8" + 225 edessä ja 8,5" + 255 takana. Miksi siis Fusion laittaisit 215 tai jopa 205 leveitä renkaita 18" alle? Karhealla asfaltilla ei ole olemassakaan hiljaista autoa, mutta muuten ei ole kyllä mitään valittamista noissa 225. Golfiin verrattuna ero on kuin yöllä ja päivällä bemarin eduksi. Itse asiassa nuo 225 renkaat 18" on paljon hiljaisemmat kuin nuo nokian "jaskat" talvirenkaat 16".

Itsellä tosiaan nuo kesäreplicat 8,5" edessä ja takana ja 225 kumeilla enkä missään tapauksessa kyllä kapeampia kumeja noille laittaisi. Pitkään pohdin myös noille vanteille 225 + 255 yhdistelmää, mutta kuulosti olevan huono combo suomalaisille teille, joten päädyin samaan kokoon. Ja toisaalta, on helpompaa kuluttaa renkaita tasaisesti, kun joskus tulee kuitenkin annettua löylyä, niin takarenkaat epäilemättä kuluu hieman nopeampaa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Ironic32 kirjoitti:Ja mitä tulee renkaan leveyksiin, niin edelleenkään en laittaisi 18" koossa alle 225 leveitä renkaita vanteelle. Tosiaan bemarin vakiot on 8" + 225 edessä ja 8,5" + 255 takana. Miksi siis Fusion laittaisit 215 tai jopa 205 leveitä renkaita 18" alle? Karhealla asfaltilla ei ole olemassakaan hiljaista autoa, mutta muuten ei ole kyllä mitään valittamista noissa 225. Golfiin verrattuna ero on kuin yöllä ja päivällä bemarin eduksi. Itse asiassa nuo 225 renkaat 18" on paljon hiljaisemmat kuin nuo nokian "jaskat" talvirenkaat 16".

Itsellä tosiaan nuo kesäreplicat 8,5" edessä ja takana ja 225 kumeilla enkä missään tapauksessa kyllä kapeampia kumeja noille laittaisi. Pitkään pohdin myös noille vanteille 225 + 255 yhdistelmää, mutta kuulosti olevan huono combo suomalaisille teille, joten päädyin samaan kokoon. Ja toisaalta, on helpompaa kuluttaa renkaita tasaisesti, kun joskus tulee kuitenkin annettua löylyä, niin takarenkaat epäilemättä kuluu hieman nopeampaa.
En tosiaankaan ole mikään mestari näiden rengasasioiden kanssa, mutta koitan tässä paraikaa kovasti opiskella, että sitten tuossa joulun jälkeen tietäisi varmasti mitä haluaa. Tarvitsisi vaan metsästää oikeanlaiset sitten jostain.

Niin noita 205:a tai 215:a ajattelin eteen ihan vaan sillä, että kesällä kun mulla oli ne 225:t niin ne veteli niin h%¤#sti ja nämä 205:t kitkat ei juuri ollenkaan. Eli Suomen teille ei sovi leveämpi kumi tämän auton alla ainakaan. On sen verran herkkä tuolle rengastukselle. Itseasiassa tämä on eka auto, jossa joudun koko rengasasiaa miettimäänkään. Aikaisemmissa ei ole niin ollut väliä mitkä kärrinpyörät siellä pyörii. Aina on ollut suht' samanlainen ajaa kuin jollain toisellakin renkaalla, mutta tässä autossa renkaat merkitsee *todella* paljon ajettavuuteen.

Tosin olen sen itsekin nyt havainnut (oppinut), että 205:tta ei kannata 8":lle laittaa. Eli se olisi sitten 7,5" eteen, mutta, mutta... ainahan se ulkonäkö puolikin kiinnostaa. ;) Onko tuo sitten jo liian kapea 18" koossa. Tuossa 16" koossa ei muuten näytä auton alla hassumalta, mutta 16" vanne on vaan aivan liian pieni tuohon. Lisäksi kun ne on mulla niin sisällä tuolla lokarin alla. :blush:

Ja jos taakse laittaisi 225 tai 235 kumia niin ne voisi olla ihan 8" vanteella. Ei tartteisi laittaa 8,5" vannetta. Kuten Ironic joskus sanoitkin, jossain toisessa ketjussa, että pinotessa kolisee vastakkain 225 ja 8,5" yhdistelmä.

Lähtökohta on siis nuo yllä olevat kuvat. Siinä siis tavoiteltu lopputulema, mutta 18" koossa, eli vähän enempi kumia vanteen ympärillä. Ja ajettavuus pitäisi pyrkiä säilyttämään, joten mitään ökyleveitä ei voi oikein laittaa. Tietysti joku kombinaatio saattaa toimia paremmin kuin toinen vaikka olisikin hieman leveämpi.

Luin tuolta BTCF forumilta löytyvän vanne- ja rengas topikin E9X:lle - kokonaan. :wassat: Kyllähän siellä paljon oli porukka laittanut erinlaisia kombinaatioita, mutta käyttökokemuksia oli hyvin vähän. Ne käyttökokemukset tässä nyt olisi ratkaiseva juttu. Pitää koittaa tonkia tuota E90Postia vielä sen osalta. :dumb:

Voi olla, että laitan lopulta sitten itsekin 225:t joka nurkkaan (kuitenkin). Tuo kulumisjuttu sen osalta olisi tosiaan ihan positiivinen etu. ;)

Kysymys: Jos on 225 leveä kumi 16" vanteella ja vetelee rajusti niin voiko saman levyinen rengas tuntua kuitekin rauhallisemmalta isommassa koossa kuten 18" tai 19"? Ajattelin vaan kun massahan siinä kasvaa kuitenkin. Vaikuttaako se tuohon vetelyyn mitenkään?

Kysymys: Jos laittaa eri levyisiä kumeja eteen/taakse niin eikös profiilit kannata laskea niin, että kehät ovat suht samat - luulisin. Heittoa tulee tietenkin väkisinkin niin eikö kannattaisi sitten laskea niin, että edessä kehä on hieman pienempi kuin takana? Silmä kun huomaa tuommoiset pienetkin heitot hyvin herkästi. Taisin laskea jossain välissä, että tuo BMW 225/255 kombinaation profiilit on just silleen, että edessä on kehältään suurempi. Voin kyllä muistaa väärinkin. En nyt muista noiden profiilia ulkoa, mutta jostain ne katsoin aikaisemmin.

Kysymys: Ne renkaat. Mitkä renkaat kesäksi alle? Hankook, Uniroyal, GoodYear, Michelin, Nokia... Onko muita hyviä ehdokkaita. Ja mikä malli miltäkin valmistajalta. Uniroyaleista ja Michelinistä oon kuullu pelkkää hyvää. Eikös Uniroyal ole jonkun "alimerkki"? :conf:

Noh, tämmöisiä mietteitä tässä vaan taas sepostelen... tutkimukset jatkuu ja lisää faktaa pistän tänne sitten kun alan olemaan enemmän kärryillä.... :mus:

Olen tässä nyt muutamina päivinä selannut netistä erillaisia vanteita ja kyllä vaan omaan silmään tuo M3 malli näyttää niiiiin hyvältä (kuva ohessa alhaalla).

Toinen hyvä vaihtoehto olisi M5 evolutuon shadow chrome (alimmainen kuva).

Kiitoksia vaan kaikille kaikesta tiedosta. Pidetään topikkia edelleen vaan auki 3-sarjalaisten vanteisiin liittyvää inffoa varten. Arvelen, että kohta multa seuraa jatkoa noihin spacereihin liittyen. :tong:

M3
Kuva

M5 evolution
Kuva
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Ironic32 kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti: Ihan se samalla tavalla määräytyy, mutta "huulivanteen" offset on yleensä pienempi ihan vaan sen takia, että se huuli on ylipäätään mahdollinen. Tai näin ainakin, jos huulta on enemmän kuin 10mm ;)
Eikös itse asiassa huulivanteen offset ole siis tässä tapauksessa juurikin suurempi eikä pienempi? Siis, mitä suurempi ET (offset), sitä sisempänä vanne on, eikö niin?
Itse olen Antinontoxicin kanssa samaa mieltä, että huulivanteessa offset on yleensä pienempi.

Kuvitellaan asiaa vaikka näin. Jos vanteen keskiö, jossa keskireikä ja sen sisäpinta (sisäpuoli) joka ottaa kontaktin auton akselin päähän olisi täysin keskellä vannetta leveyssuunnassa. Olisi offset tasan 0. Ja jos vanteen puolat, jotka pitävät keskiön kiinni vannekehässä, lähtisi suoraan vanteen kehälle ilman mitään muotoja niin jäisi huulta vanteen molemmille puolille vanteen leveys jaettuna kahdella miinus tietenkin niiden puolien paksuus.

Sitten mitä isompi tuo offset on (plus puolelle) niin sitä lähemmäksi ne puolat (ja keskiö) tulevat sitä vannekehän reunaa, jolloin ulospäin näkyvä huuli pienenee ja sisäpuolen huuli suurenee. Olettaen, että ne vannekehään kiinnitetyt puolat liikkuvat keskiön mukana offsetin suuntaisesti.

Näin siis suurempi offset antaa pienemmän huulen ja samalla vanne painuu enempi auton lokarin alle, kuten mainitsitkin.

Muotoilulla tietenkin voi vaikuttaa tähän. Eli, jos kuvitellaan vaikka, että ne puolat ei liikkuisikaan sen offsetin mukana vannekehää pitkin offsetin suuntaan niin huulihan pysyisi samana. Se keskiö vaan työntyisi vanteen reunaa kohti ja puolat lähtisivät siitä viistosti vanteen keskilinjaa kohti, vanteen leveyssuunnassa siis. Olis vaan aika järkyttävän rumat tämmöiset vanteet ja liekkö edes kestäisivät mitään. :)

Parit kuvat kertoisi taas enempi kuin tuhat sanaa, mutta kun ei jaksa alkaa taiteilemaan... ;) Näissä foorumi softissa pitäisi olla semmoinen pikkuinen "paint" ohjelma/ikkuna tuossa kun vastaa jonkun viestiin niin vois piirellä kuvia tehostaakseen viestin sanomaa. Niin kuin livenäkin tehdään, että tuhruutetaan paperille asia, joka on hankala sanoin kuvailla.

Noh, meni taas OT:ksi ja softan kehittelyksi... :rolle: mihkäs sitä koira karvoistaan pääsee... :mus:
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Ohessa jonkin lainen kuva, liittyen näihin offset / ET lukemiin. Tiedä sitten osuuko se tähän aiheeseen? :tong:


Kuva

Kuvaan liittyy myös teksti jossa tuo ET määritetään akika selkeästi: ETxx on vanteen offset, etäisyys vanteen kiinnityslaipasta vanteen keskilinjaan millimetreinä; nykyvanteet ovat lähes järjestäen 'ulospäin levittäviä' (positiivinen offset) eli kiinnityslaippa on ulompana kuin vanteen keskilinja. Lähinnä amerikkalaisessa kirjallisuudessa on ET-luvun lisäksi käytetty ns. backspacing-mittaa, joka on kiinnityslaipan etäisyys vanteen takareunasta tuumina.


Nuo tiedot on tällaiselta sivulta: http://faq.varas.to/rengasvanne.html#vanneluvut" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielestäni tuolla on anemmänkin sellaista helppolukuista "autotietoa".
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

EPJBMW kirjoitti:Ohessa jonkin lainen kuva, liittyen näihin offset / ET lukemiin. Tiedä sitten osuuko se tähän aiheeseen? :tong:

Kuvaan liittyy myös teksti jossa tuo ET määritetään akika selkeästi: ETxx on vanteen offset, etäisyys vanteen kiinnityslaipasta vanteen keskilinjaan millimetreinä; nykyvanteet ovat lähes järjestäen 'ulospäin levittäviä' (positiivinen offset) eli kiinnityslaippa on ulompana kuin vanteen keskilinja. Lähinnä amerikkalaisessa kirjallisuudessa on ET-luvun lisäksi käytetty ns. backspacing-mittaa, joka on kiinnityslaipan etäisyys vanteen takareunasta tuumina.


Nuo tiedot on tällaiselta sivulta: http://faq.varas.to/rengasvanne.html#vanneluvut" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielestäni tuolla on anemmänkin sellaista helppolukuista "autotietoa".
Jep. Juurikin näin, mutta tuossa kuvassa on tuo vanteen leveys mitoitettu väärin. Se leveys mitoitetaan siltä alalta johon renkaan reunat tulevat. Eli tuon vanteen "laipan" (ulkoreunan) sisäpuolelta. Tähän tapaan:

Kuva
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Tuli tänään tyrkättyä kesänakit auton alle ja ai, että nuo M5 Evot näyttää E90:n alla mallikkaalta. :thup:

Kumeina pyörii Nexen 8000 235/40/18" koossa ja mitä nyt tänään tommoisen 100km lenkin heitin, josta 20km kaupungissa surruttelua niin toimii ihan mallikkaasti. Melutaso on hieman korkeampi kuin 16" Hakkapeliitan R kitkoilla, mutta ei mitenkään liian korkea kuitenkaan.

Vetely maantieajossa oli oikeastaan pienempää kuin Hakkapeliitoilla, mutta kaupungissa sitten syvissä urissa taas ohjaaminen oli raskaampaa, koska urat vei autoa.

Kaiken kaikkiaan olen positiivisesti yllättynyt kuinka vähän nuo vetelivätkään tuon levyisiksi renkaiksi. Ja mulla ei ole edes kulmat vielä säädetty alusta- ja renkaiden vaihdon jäljiltä. Tuo menee ensiviikolle... :thdw:

Sanoisin, että tällä vanne ja rengaspaketilla olen saanut kyllä rahoilleni vastinetta riittämiin. :)

Pitää tiputella kuvia kun saan muut kilkkeet vielä maalattua ja kiinni koslaan. ;)
Vastaa Viestiin