Paikkausaine ja paineentunnistimet

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Paikkausainetta tullee purkillinen kun ei runflatteja ota.
Paineentunnistimet kun lienevät samassa tilassa mihin tarvittaessa em. ainetta tungetaan, mitenkähän lienee tunnistimen toiminta tämän jälkeen?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Muistan lukeneeni jostain, että tunnistin on entinen, jos tuota paikkausmössöä menee tunkemaan renkaaseen. Eli melko kallista lystiä...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Juha kirjoitti:Muistan lukeneeni jostain, että tunnistin on entinen, jos tuota paikkausmössöä menee tunkemaan renkaaseen. Eli melko kallista lystiä...
RF renkait ei moni liene kehunut. Mut kun vaihtoehtona on tunnistimen tuhoamiseen soveltuva mössö ni molempi kehnompi. No, kumi on menny 2 kertaa toistaseks. Ja jos alkaa pitää kamelin pökäleitä mukana, nehän toimii eikä tee tuhoi. Rengas tarvinnee kyl irrottaa, mut tunnistint ei tarvii uusii..
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Kamelin pökäleessä ei tarvitse välttämättä rengasta irroittaa. Ajaa renkaan sillein, että reikä näkyy, tunkee köntsän reikään, kompuralla ilmaa renkaaseen ja ajamaan.

Ps. Osassa autoista renkaan painevahti mittaa renkaan pyörimesen nopeuseroja. Eli itse renkaassa ei ole mitään anturia.
- Vähempi parempi -
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Hyvä ketju, ei tullut itsellä mieleen että tukkiihan se paikkausmönjä tietysti anturin ilma-aukonkin. Pitääpä varustautua toisellakin paikkausmenetelmällä.

Yksi naulanpisto on takana tällä autolla. Siitä selvisi pajalle asti kun seurasi paineita näytöstä ja lisäili ilmaa tarpeen mukaan. Naulan tms pitää tietysti antaa olla reikää tukkimassa, jos se siellä vaan pysyy.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

KariFi kirjoitti:Hyvä ketju, ei tullut itsellä mieleen että tukkiihan se paikkausmönjä tietysti anturin ilma-aukonkin. Pitääpä varustautua toisellakin paikkausmenetelmällä.

Yksi naulanpisto on takana tällä autolla. Siitä selvisi pajalle asti kun seurasi paineita näytöstä ja lisäili ilmaa tarpeen mukaan. Naulan tms pitää tietysti antaa olla reikää tukkimassa, jos se siellä vaan pysyy.
Onnea ollu mukana mullakin ku ei oo kertaakaan matka katkennu tyhjään renkaaseen..

Vaan tulevaisuutta ajatellen: pitäisköhän uuden auton mukana olla käyttökelpoinen paikkaussetti kun ottaa normirenkaat :conf:
Eihän sitä paikkausmönjää viitsi anturirenkaaseen työntää..
Millanen herja mahtaa anturin tukkeutumisesta(jos ei vielä ni kohta niitä tulee..) tulla näyttöön, viimeistään katsastuksessa tullee ongelmia jos ei anturia ole putsattu/vaihdettu..
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Omalle kohdalle osunut pari rengasrikkotapausta ja molemmat menty sillä, että kompuralla ilmaa lisää kunnes pääsee hoitamaan homman kunnolla. Ei tosin ole pitkiä matkoja tms. tarvinnut tuolloin taittaa.

Omassa F31:ssä on nyt alla renkaat, joissa on väärän mallin anturit, eli herjaa saa kuittailla aina lähtiessä. Eli mittaristossa vilkkuu rengasvalo ja vikailmoitus tulee sekä laajennettuun mittarinäyttöön että iDriveen. Vilkkuminen loppuu jonkin ajan kuluessa, ja valo jää vain palamaan. Sopivat anturit tilattu, toimitusta&asennusta odotellaan...
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Jos peinetunnistimet menevät epäkuntoon paikkausaineesta, niin minkähän takia niitä sitten autonvalmistajat laittavat niitä autoihinsa mukaan?
Taitanevat kumminkin toimia ko. operaation jälkeen.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

Tämä posti ei liity otsikon paikkausaineeseen mitenkään.
Kertokaapa miten ootte toimineet aivan uusien bemareiden kanssa liittyen painetunnistimiin?
Nelossarjalainen (ei minulle) tulossa maahan non-rft 17" kumeilla ja alkup.vanteilla.
Tarkoitus laittaa 'tarvike' 18" vanteet kesärenkaineen alle ja vaihtaa alkup.vanteille talvirenkaat ja heivata alkup renkaat.
Onko uusissa bemareissa rengaspainevalvonta vanhaan tyyliin ns. passiivinen valvonta ts. ensiasennus renkaissa/vanteissa ei ole erillisiä rengaskohtaisia painetunnistimia? Nyt kun vaihtaa tarvikevanteet heti alle, herjaako rengaspainevalvonta kokoajan jostain (vaatiiko koodausta pois)? Eikö riitä että ensias.rengaspaketissa on ollut tehtaalta tulessaan painevalvonta siis aktiivinen tai passiivinen?
Miten olette toimineet tämän kanssa?
Kiitos etukäteen vastauksista

Voi olla muuallakin juttua mutta en heti löytänyt.
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Noin vuosi sitten luovutetussa F31:ssä ainakin oli erilliset anturit per rengas. Sikäli vielä, että auto luovutettiin kesärenkailla ja talvirenkaissa oli yhteensopimattomat tarvikeanturit... tuli ajeltua pari viikkoa tuijotellen rengaspaineen varoitusvaloa mittaristossa (iDrivessäkin se näkyy, mutta siitä sen saa kuitattua).

Näiltä kokemuspohjilta oletan, että jos vaihdat alle valssit ilman antureita, on jatkuvat herjat luvassa.

Systeemiin on tullut sittemmin päivitys (uudemmissa pitäisi näkyä mm. renkaiden lämpötilat ja paineet iDrivestä), joten ihan varmaksi en tiedä josko käyttäjä voisi nykyään kuitata herjat ilman, että sitä tarvitsee joka käynnistyksen yhteydessä tehdä.

Aiheeseen liittyen, talvirenkaaseen tuli kerättyä ruuvi ja kyllähän se ilmat sieltä pihalle päästi. Näitä on nyt sattunut omalle kohdalle pariinkin otteseen, mutta tähän asti homma hoidettu peräkontissa kulkevan kompuran voimin ilman paikkausaineeseen tarttumista.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

bfi1864 kirjoitti:Tämä posti ei liity otsikon paikkausaineeseen mitenkään.
Kertokaapa miten ootte toimineet aivan uusien bemareiden kanssa liittyen painetunnistimiin?
Nelossarjalainen (ei minulle) tulossa maahan non-rft 17" kumeilla ja alkup.vanteilla.
Tarkoitus laittaa 'tarvike' 18" vanteet kesärenkaineen alle ja vaihtaa alkup.vanteille talvirenkaat ja heivata alkup renkaat.
Onko uusissa bemareissa rengaspainevalvonta vanhaan tyyliin ns. passiivinen valvonta ts. ensiasennus renkaissa/vanteissa ei ole erillisiä rengaskohtaisia painetunnistimia? Nyt kun vaihtaa tarvikevanteet heti alle, herjaako rengaspainevalvonta kokoajan jostain (vaatiiko koodausta pois)? Eikö riitä että ensias.rengaspaketissa on ollut tehtaalta tulessaan painevalvonta siis aktiivinen tai passiivinen?


Miten olette toimineet tämän kanssa?
Kiitos etukäteen vastauksista

Voi olla muuallakin juttua mutta en heti löytänyt.
Uusissa bemareissa on erilliset anturit tehtaalta tulevissa vanteissa/renkaissa. Jos toisessa pinkassa ei ole antureita, niin iDrive ja kongi rääkyy joka kerta kun auton käynnistää ja vikavalot loimottaa kummallakin "ruudulla". Voit toki koodauttaa koko systeemin pois toiminnasta. Tosin merkkihuolto ei tätä satavarmana tee.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

McJones kirjoitti:Noin vuosi sitten luovutetussa F31:ssä ainakin oli erilliset anturit per rengas. Sikäli vielä, että auto luovutettiin kesärenkailla ja talvirenkaissa oli yhteensopimattomat tarvikeanturit... tuli ajeltua pari viikkoa tuijotellen rengaspaineen varoitusvaloa mittaristossa (iDrivessäkin se näkyy, mutta siitä sen saa kuitattua).

Näiltä kokemuspohjilta oletan, että jos vaihdat alle valssit ilman antureita, on jatkuvat herjat luvassa.

Systeemiin on tullut sittemmin päivitys (uudemmissa pitäisi näkyä mm. renkaiden lämpötilat ja paineet iDrivestä), joten ihan varmaksi en tiedä josko käyttäjä voisi nykyään kuitata herjat ilman, että sitä tarvitsee joka käynnistyksen yhteydessä tehdä.

Aiheeseen liittyen, talvirenkaaseen tuli kerättyä ruuvi ja kyllähän se ilmat sieltä pihalle päästi. Näitä on nyt sattunut omalle kohdalle pariinkin otteseen, mutta tähän asti homma hoidettu peräkontissa kulkevan kompuran voimin ilman paikkausaineeseen tarttumista.
Mulla näkyy paineet per rengas, mutta ei kyllä mitään renkaiden lämpötiloja...Niin ja jos käyttäjä kuittaa herjat, niin se pitää kyllä tehdä jokaisen käynnistyskerran yhteydessä. Näin autossa, joka on valmistunut loppusyksystä 2014. Tosin mulla on orkkisanturit molemmissa rengassatseissa, mutta oli tilanne aluksi, että oli väärät orkkisanturit/vanteet ja se herja piti tosiaan kuitata joka ikinen kerta.
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Omaa tilaillessa myyjä mainitsi, että omassa tulisi näkymään paineet. Tätä käytiin ihmettelemässä sittemmin niiden talvirenkaiden kanssa ja huollon tiskiltä olivat sitä mieltä, että on liian wanha, ei näy paineet. Tiedä sitten saisiko tämän koodailtua tai pitääkö olla jotain sport-mittaristoja, että paineet näkyisi. Jollain optiollahan sai myös tehot näkymään iDriveen.

Oli viime syksynä 640d GC alla (vuokra-auto) ja siinä näkyi sekä paineet että lämpötilat.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

McJones kirjoitti:Omaa tilaillessa myyjä mainitsi, että omassa tulisi näkymään paineet. Tätä käytiin ihmettelemässä sittemmin niiden talvirenkaiden kanssa ja huollon tiskiltä olivat sitä mieltä, että on liian wanha, ei näy paineet. Tiedä sitten saisiko tämän koodailtua tai pitääkö olla jotain sport-mittaristoja, että paineet näkyisi. Jollain optiollahan sai myös tehot näkymään iDriveen.

Oli viime syksynä 640d GC alla (vuokra-auto) ja siinä näkyi sekä paineet että lämpötilat.
Joo en tiedä. Mulla tosiaan suomenkieliset valikot yms. iDrivessä ja erilliset anturit, mutta ei näy kuin paineet vaan per rengas. Ei mitään lämpötiloja per rengas.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Paineet mullakin vaan näkyy. Ei mitään lämpötiloja.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Sama homma, pelkät paineet ei lämpöjä. Amerikan foorumeilta ymmärsin, että koodaamalla saisi myös lämmöt näkyviin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Mulla F22 tän vuoden mallia, paineet ja rengaslämmöt näkyy idrivessa.

Aikanaan kirosin miks tunnistimet tulee pakollisiks..
Nyt tuntuu ihan asiallliselta hommalta, eipä tarvii likasii venttiilintulppii turhaan availla :thuup:

Myyjä selvitteli paikkausaineen vaikutusta antureihin. Vakuuttelivat että kompuralla aineen perään työnnetty ilma huolehtii ettei ainetta jää anturia kiusaamaan. En varmasti silti töhnää renkaaseen työnnä jos ilma edes hiukan sisällä pysyy..
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Mun pitäisi hankkia kompura ja paikkausaine. Onko suosituksia millaiset ja mistä? Taannoinen Autobildin testi kehui muistaakseni Michelinin jalkapumppua jopa paremmaksi kuin sähkökompuroita.
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Sama tilanne täälläkin - pumppu + paikkausaine tulisi hankkia. Schiedmanilta ainakin saisi koko paketin. Tuo jalkapumppu ja AutoBildin testi on itselläkin mielessä...
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

soundwave kirjoitti:Sama tilanne täälläkin - pumppu + paikkausaine tulisi hankkia. Schiedmanilta ainakin saisi koko paketin. Tuo jalkapumppu ja AutoBildin testi on itselläkin mielessä...
Ostin just tän peräkonttiin. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000028548/ tuntui toimivan mut en kokeillu rengasta täyttää eli en tiedä kauanko kestää.
Vastaa Viestiin