Nelipyöräsuuntaus

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ajattelin säädättää 640i:n kulmat mutta mietin mitähän tulisi ottaa huomioon kun autossa on varusteina alustan hilavitkuttimet 2VA Adaptive Drive, 2VH Integral Active Steering, 223 Dynamic Damper Control ja 229 Dynamic Drive?

Mekaanisen säädön tietysti voinee tehdä missä liikkeessä tahansa, mutta pitääkö anturit sitten kalibroida merkkiliikkeessä? Vai onko säädöt käytännössä niin pieniä, että vaikka pyörien kulmat vähän muuttuukin, ei se vaikuta tietureiden laskelmiin ja toimilaitteiden ohjauksiin?

GT5:n kun säädätin opittiin sen verran, että säätö piti tehdä moottori käydessä jotta auto on normaalissa ajoasennossa ja ilmajousissa normaali paine. Ensimmäinen säätö meni siis pieleen...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
VMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:39
Auto: F10 530d
RR Evoque
e92 335
e90 330
e46 325Ci

Täällä päin Suomea jaettiin mainosta joku aika sitten ja markkinapuheet jäi mieleen.
http://bmw.autocenter.fi/bmw-huolto-ja- ... mpereella/" onclick="window.open(this.href);return false; kohta pyöränsuuntaukset.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Perusajatuksena voi kysyä itseltä seuraavaa:
Auto on "kalibroitu" uutena, ja "oppiva" auto on siihen opetellut ensikilometrien aikana. Jos laitteet eivät resetoidu akun irrotuksesta, kalibrointi säilyy.
Nyt olisit palauttamassa oletusarvoja, eli palauttamassa laitetta siihen tilaan, johon se on uudehkona kilometreillä tottunut.
Tapahtuipa säätö auton käydessä tai ilman, en näe että olisi mitään tosielämän vaikutusta. Kokemusta kahdesta uudemmasta BMW:stä joissa säätö on tehty kahteen kertaan kumpaankin, ensin käydessä ja sitten kylmiltään 1-2v myöhemmin. Eroja, hälyjä tai muuta huomioita ei kumpikaan säätökerta aiheuttanut. Kilometrejä ennen ja jälkeen reilusti.

Olen mielelläni väärässä asian suhteen jos BMW:ssä on oikeasti joku tarkempi säätö, jota ei esimerkiksi Euromasterilla tai merkkihuoltoliikkeessä tehdä.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Ensi kuussa on tarkoitus lähteä Alppiteille, joten ajattelin teettää autoon nelipyöräsuuntauksen. Ratti näyttäisi olevan hieman oikealle vinossa.

Osaatteko suositella Tampereen seudulta nelipyöräsuuntauksen tekijää, jonka työssä yhdistyvät edullisuus ja laatu?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Olen joskus kauan sitten kertonut asiasta. Olisko se ollut sitten E60.net vai tällä foorumilla?
Oma suuntaus tarpeeni johtui siitä että madalsin E60 LCI:n alustan ja hankin siihen 19" M-vanteet ja Dunlopin ei-rf renkaat.
Toimenpide vaatii hyvät laitteet ja ammattitaitoisen henkilökunnan.
Tosin heinäkuussa kun kaikki ovat lomalla ei ehkä ole paras ajankohta.
Saksassa ei olla lomalla kun vasta elokuussa.

phuksi Eiköhän tuo sitten vaadi ihan BMW ammattilasten hellää hoitoa?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

AutoCenter Lielahdessa hoiti tuon 640i säädön. Ei valittamista.

Jos auto on ilman kaikkea alustatekniikkaa niin Lokomonkulman Euromasterilla on BMW guru joka tekee tosi tarkkaa työtä ja tietää mitä tekee. Laitteisto tosin ei ollut viimeisintä huutoa ja ratti oikaistaan silmämäärällä. Mutta työ on ensiluokkaista. Se miksi esim. GT Euromasterilla piti säätää auto käydessä ei johtunut kalibroinneista ja ja modulien oppimisesta vaan siitä että auton fyysinen asento muuttuu säädön aikana ilmajousien tyhjentyessä. Autohan päästää perän putoamaan jonkin verran kun moottori sammutetaan ja aikaa kuluu. Ja näyttää että jo säädetty ei olisikaan säädöissä jolloin säädetään uudelleen kohdilleen mutta todellisuudessa meni pieleen kun auto ei ollut oikeassa asennossaan.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin