Huäh, mitä raati tähän sanoo...
Vastustan kitkoja ja runflättejä. Hommasin (vaimon käytössä olevaan) F11:een Pirelli Sottozero Runflat keski-Euroopan kitkat. Ku halavalla sai 18" vanteineen.
Nyt sitten katsotaan, kuinka kauan niillä "pärjää", ennenkuin ruuvataan hyllyllä edelleen olevat nastarenkaat alle...
Suuri talvirengasäänestys: Kitkat vai nastat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23 Marras 2014, 22:39
- Auto: M440i xDrive G22
- Paikkakunta: Klaukkala
Käyttiksenä toimii takaveto F33, jolla talvi ajellaan kitkarenkailla. Tarkoitus olisi myös saada Quaifen valmistama torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko paikoilleen, ennen ensilumia.
Harrasteautona toimivassa E36:ssa on perinteinen kitkalukko ja talvella siviiliajot ajellaan nastarenkailla. Mutta muutamasta kerrasta noin kymmeneen kertaan per talvi, E36 pääsee oikeaan elementtiinsä, kun alle laitetaan kunnon piikkirenkaat (pitkiä nastoja 384 kpl per rengas).
Harrasteautona toimivassa E36:ssa on perinteinen kitkalukko ja talvella siviiliajot ajellaan nastarenkailla. Mutta muutamasta kerrasta noin kymmeneen kertaan per talvi, E36 pääsee oikeaan elementtiinsä, kun alle laitetaan kunnon piikkirenkaat (pitkiä nastoja 384 kpl per rengas).
- El Pantero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 430
- Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
- Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Laitoin eilen illalla tarjouspyynnöt menemään rengaspaketista, jossa nykyiset auton mukana tulleet Bridgestone RFT kesärenkaat vaihdetaan Continentalin non-RFT SportContact 6:ksi ja talvirenkaiksi tulee Continental non-RFT VikingContact 6. Nyt ilmeni, että CVC6 ei saa kokona 225/40R19, vaan lähin koko on 235/40R19. Puolet paikoista suosittelee renkaiksi Nokian Hakka R2 (non-RFT), kun puolestaan toinen puolisko tuota CVC6:sta 235 -koossa.
Molemmat kelpo kumeja, mutta mielelläni noilla CVC6:lla ajelisin. Toisaalta taas haluan, että renkaat ovat tehdassuosituksen mukaisia, joten olen näillänäkymin pakotettu laittamaan nuo R2:t alle.
Molemmat kelpo kumeja, mutta mielelläni noilla CVC6:lla ajelisin. Toisaalta taas haluan, että renkaat ovat tehdassuosituksen mukaisia, joten olen näillänäkymin pakotettu laittamaan nuo R2:t alle.
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Te kun kiroatte noita 19"" RFT renkaita, laittakaa tarjousta mulle, niin ostan pois, jos vähillä metreillä. Hinta sitten sen tosi surkean renkaan mukainen, niinhän se varmaan menee:o). Yksityisviestiä!El Pantero kirjoitti:Laitoin eilen illalla tarjouspyynnöt menemään rengaspaketista, jossa nykyiset auton mukana tulleet Bridgestone RFT kesärenkaat vaihdetaan Continentalin non-RFT SportContact 6:ksi ja talvirenkaiksi tulee Continental non-RFT VikingContact 6. Nyt ilmeni, että CVC6 ei saa kokona 225/40R19, vaan lähin koko on 235/40R19. Puolet paikoista suosittelee renkaiksi Nokian Hakka R2 (non-RFT), kun puolestaan toinen puolisko tuota CVC6:sta 235 -koossa.
Molemmat kelpo kumeja, mutta mielelläni noilla CVC6:lla ajelisin. Toisaalta taas haluan, että renkaat ovat tehdassuosituksen mukaisia, joten olen näillänäkymin pakotettu laittamaan nuo R2:t alle.
- El Pantero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 430
- Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
- Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
YV laitettu, eli Bridgestone RFT kesärenkaat myynnissä. http://bmwforum.fi/viewtopic.php?f=37&p=92055#p92055TomA kirjoitti:Te kun kiroatte noita 19"" RFT renkaita, laittakaa tarjousta mulle, niin ostan pois, jos vähillä metreillä. Hinta sitten sen tosi surkean renkaan mukainen, niinhän se varmaan menee:o). Yksityisviestiä!El Pantero kirjoitti:Laitoin eilen illalla tarjouspyynnöt menemään rengaspaketista, jossa nykyiset auton mukana tulleet Bridgestone RFT kesärenkaat vaihdetaan Continentalin non-RFT SportContact 6:ksi ja talvirenkaiksi tulee Continental non-RFT VikingContact 6. Nyt ilmeni, että CVC6 ei saa kokona 225/40R19, vaan lähin koko on 235/40R19. Puolet paikoista suosittelee renkaiksi Nokian Hakka R2 (non-RFT), kun puolestaan toinen puolisko tuota CVC6:sta 235 -koossa.
Molemmat kelpo kumeja, mutta mielelläni noilla CVC6:lla ajelisin. Toisaalta taas haluan, että renkaat ovat tehdassuosituksen mukaisia, joten olen näillänäkymin pakotettu laittamaan nuo R2:t alle.
Juttelin tänään Laakkosen huollon kanssa TPMS sensoreista ja kysyin samalla noista rengaskoista. Kätevä vinkki oli, että auton kuskin puolen B-pilarista löytyvä kartta mitä rengaskokoja autoon voi laittaa. Siinä ei ole 235 -kokoja mainittu, joten Nokialla mennään.
Lopulliset rengasvalinnat:
Kesärenkaat Continental SportContact 6 non-RFT - eturenkaat 225/40 R 19, takarenkaat 255/35 R 19 - vanteet 19" BMW M Sport 442M
Talvirenkaat Nokian Hakka R2 non-RFT - eturenkaat 225/40 R 19, takarenkaat 255/35 R 19 - vanteet 19" BMW M Sport 403M
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
- El Pantero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 430
- Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
- Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Rengaskaupat on nyt tehty ja autoon meni alle Nokian Hakkapeliitta R2:det. Ainoa pohjoisen (nordic compound) non-RFT kitkarengas, jota on saatavilla 225/40 R19 koossa. Meni alle ke 5.10 ja ajomelun puolesta nämä ovat huikea parannus Bridgestone Potenza RFT -kesärenkaisiin, jotka autossa oli tätä ennen. Talvirengassettiin meni myös BMW:n orggis TPMS -sensorit, jotka ostin jo auton mukana kesällä.
Ai niin, ja vielä vahvistuksena kaikille: TPMS sensorit lähti heittämällä toimimaan. Eli kun talvivanteet/renkaat meni päälle, tarvitsi iDrivesta vaan resetoida rengaspaineet ja homma lähti heittämällä toimimaan. Easy as pie '16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
No tätä olisinkin seuraavaksi kysynyt - mutta vastaus tuli kysymättäEl Pantero kirjoitti: Ai niin, ja vielä vahvistuksena kaikille: TPMS sensorit lähti heittämällä toimimaan. Eli kun talvivanteet/renkaat meni päälle, tarvitsi iDrivesta vaan resetoida rengaspaineet ja homma lähti heittämällä toimimaan. Easy as pie
- El Pantero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 430
- Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
- Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Joo tuossa oli pientä epäselvyyttä aluksi Laakkosella ja muutamalla rengasfirmallakin asiasta. Ilmeisesti vanhemmat (ca. 2010 ja vanhemmat) TPMS sensorit piti jollain tavalla 'herättää' ennnen kuin ne laittoi alle. Nämä uudet sensorit toimii siis heittämällä.jva kirjoitti:No tätä olisinkin seuraavaksi kysynyt - mutta vastaus tuli kysymättäEl Pantero kirjoitti: Ai niin, ja vielä vahvistuksena kaikille: TPMS sensorit lähti heittämällä toimimaan. Eli kun talvivanteet/renkaat meni päälle, tarvitsi iDrivesta vaan resetoida rengaspaineet ja homma lähti heittämällä toimimaan. Easy as pie
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
- Auto: 320i Touring ( 11/16->)
Nyt heitän " trollipommin" . Olen vakaasti sitä mieltä että jokainen joka suostuu ajamaan Nokialaisilla kitkarenkailla menettää oikeutensa moittia " run crap" renkaita . Nuo Nokialaisten ajo omituisuudet on kyllä surkuhupaisat ja ajotuntuma muistuttaa lähinnä hyytelön päällä ajamista . Tämä siis ihan vaan oma mielipide. Tarkistin muistikuvia ja totesin että 17 talvea / noin 450tkm olen kitkoilla suhannut . Nokialaisia on ollut satunnaisesti ja malleja kaikkea Q-R2 , sen mukaan mitä on sattunut alle tulemaan. Sittemmin aloin itse valitsemaan renkaat suostumatta siihen mitä autoliike tai rengasliike "suosittelee" ja kokeiltuna on aika monet merkkirenkaat. Viimeisimmät kokeilut ( nyt Skodan alla ) on Conti CVC6 joka on pidoltaan erittäin hyvä , mutta sekin vähän veltto nulju, hyvä kakkonen omalla listalla toki . Sitä ennen oli kahdessa eri autossa ( Ocu RS ja Ford S-Max ) Michelin X-Ice 2 ja 3 kitkat , jota itse pidän omaan käyttööni parhaana. Pito on niin hyvä kuin kitkassa voi olla ja ajettavuus varsinkin paljaalla tiellä ( jota kuitenkin on 80% ajosta ) on erittäin hyvä eikä rengas nulju alla. Siispä tilasin F31.ee taas Misukat koossa 225/45/18
Sainkohan nyt ärsytystä aikaan ? :-) En ole kyllä yhtäkään testiä lukenut ja katsonut onko sillä rintamalla kukaan mun kanssa samaa mieltä tuosta että misukka on aika vakaa sekä pito riittävä ja että nokialainen on veltto. Oisko kellään jotain testiä skannattuna ?
Sainkohan nyt ärsytystä aikaan ? :-) En ole kyllä yhtäkään testiä lukenut ja katsonut onko sillä rintamalla kukaan mun kanssa samaa mieltä tuosta että misukka on aika vakaa sekä pito riittävä ja että nokialainen on veltto. Oisko kellään jotain testiä skannattuna ?
Kai_Von_Veivi kirjoitti:Nyt heitän " trollipommin" . Olen vakaasti sitä mieltä että jokainen joka suostuu ajamaan Nokialaisilla kitkarenkailla menettää oikeutensa moittia " run crap" renkaita . Nuo Nokialaisten ajo omituisuudet on kyllä surkuhupaisat ja ajotuntuma muistuttaa lähinnä hyytelön päällä ajamista . Tämä siis ihan vaan oma mielipide. Tarkistin muistikuvia ja totesin että 17 talvea / noin 450tkm olen kitkoilla suhannut . Nokialaisia on ollut satunnaisesti ja malleja kaikkea Q-R2 , sen mukaan mitä on sattunut alle tulemaan. Sittemmin aloin itse valitsemaan renkaat suostumatta siihen mitä autoliike tai rengasliike "suosittelee" ja kokeiltuna on aika monet merkkirenkaat. Viimeisimmät kokeilut ( nyt Skodan alla ) on Conti CVC6 joka on pidoltaan erittäin hyvä , mutta sekin vähän veltto nulju, hyvä kakkonen omalla listalla toki . Sitä ennen oli kahdessa eri autossa ( Ocu RS ja Ford S-Max ) Michelin X-Ice 2 ja 3 kitkat , jota itse pidän omaan käyttööni parhaana. Pito on niin hyvä kuin kitkassa voi olla ja ajettavuus varsinkin paljaalla tiellä ( jota kuitenkin on 80% ajosta ) on erittäin hyvä eikä rengas nulju alla. Siispä tilasin F31.ee taas Misukat koossa 225/45/18
Sainkohan nyt ärsytystä aikaan ? :-) En ole kyllä yhtäkään testiä lukenut ja katsonut onko sillä rintamalla kukaan mun kanssa samaa mieltä tuosta että misukka on aika vakaa sekä pito riittävä ja että nokialainen on veltto. Oisko kellään jotain testiä skannattuna ?
Mies on kyllä oikeilla jäljillä. Useita rengastestejä on tullut tehtyä. Hiljainenhan nokia on, mutta Michelin "ryhdikkäämpi"
- El Pantero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 430
- Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
- Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Joo olet kyllä oikeassa, että CVC6:t olisi paremmat, mutta nuo R2:t oli tuossa koossa ainoat jotka non-RFT:nä sai alle. Itse en tuota 'hyytelömäisyyttä' huomannut, johtuukohan siitä että on 19" 35-40 profiilin renkaat? Tunnistan kuitenkin tuon kuvauksen hyvin aikaisemmista Hakkoista, jotka minulla oli Mersussa alla, ja korkeamman profiilin renkaissa hyytelömäisyys ehdottomasti tuntui.Kai_Von_Veivi kirjoitti:Nyt heitän " trollipommin" . Olen vakaasti sitä mieltä että jokainen joka suostuu ajamaan Nokialaisilla kitkarenkailla menettää oikeutensa moittia " run crap" renkaita . Nuo Nokialaisten ajo omituisuudet on kyllä surkuhupaisat ja ajotuntuma muistuttaa lähinnä hyytelön päällä ajamista . Tämä siis ihan vaan oma mielipide.
Sainkohan nyt ärsytystä aikaan ? :-)
Jos siis omaan autoon löytyisi kokoja, niin ykkösvaihtoehto olisi ehdottomasti CVC6.
Et ainakaan minussa saanut ärsytystä aikaan
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Etelän keleissä misukat ja conti "tukevampia" ajaa ja toimii hienosti. Paljon paljasta asfalttia kuitenkin talvisinkin. Pohjoiseen nokia ykkönen. Tuohon e versioon voi hyvin heittää 235/40 19 jo suuremman oman massan johdosta.El Pantero kirjoitti:Joo olet kyllä oikeassa, että CVC6:t olisi paremmat, mutta nuo R2:t oli tuossa koossa ainoat jotka non-RFT:nä sai alle. Itse en tuota 'hyytelömäisyyttä' huomannut, johtuukohan siitä että on 19" 35-40 profiilin renkaat? Tunnistan kuitenkin tuon kuvauksen hyvin aikaisemmista Hakkoista, jotka minulla oli Mersussa alla, ja korkeamman profiilin renkaissa hyytelömäisyys ehdottomasti tuntui.Kai_Von_Veivi kirjoitti:Nyt heitän " trollipommin" . Olen vakaasti sitä mieltä että jokainen joka suostuu ajamaan Nokialaisilla kitkarenkailla menettää oikeutensa moittia " run crap" renkaita . Nuo Nokialaisten ajo omituisuudet on kyllä surkuhupaisat ja ajotuntuma muistuttaa lähinnä hyytelön päällä ajamista . Tämä siis ihan vaan oma mielipide.
Sainkohan nyt ärsytystä aikaan ? :-)
Jos siis omaan autoon löytyisi kokoja, niin ykkösvaihtoehto olisi ehdottomasti CVC6.
Et ainakaan minussa saanut ärsytystä aikaan
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
Entisissä autoissa on ollut Nokian Hakkapeliittoja nastoilla ja ilman, jossain jopa 195/65-15 -koossa, painavampana kuin nyt tuleva 320iA. Totta kai tunnelma on enemmän "ilmatyynyjen päällä" ajamista kuin esim. 18-tuumaisten vannesuojien rullaamista, mutta talvella ei kaahata. Valintapäätöstä tuki testimenestykset, tosin tämän viimeisimmän kuluttajakusetuksen tultua ilmi olisin vaihtanut merkkiä, jos olisin voinut. Tämä vaihtopäätös ei olisi perustunut renkaan vaan valmistajan ominaisuuksiin.
RFT-renkaista ei ole mitään hyviä kokemuksia omalla kohdalla ja jos voi valita, ei niitä kiitos.
RFT-renkaista ei ole mitään hyviä kokemuksia omalla kohdalla ja jos voi valita, ei niitä kiitos.
Pystyisitkö vielä tarkentamaan tuota Etelä-Pohjoinen rajalinjaa. Napapiiri kenties? Vaiko etelämpänä?. Osaisi sitten renkaiden ostajat suunnata heti oikealle "rengashyllylle".TomA kirjoitti:Etelän keleissä misukat ja conti "tukevampia" ajaa ja toimii hienosti. Paljon paljasta asfalttia kuitenkin talvisinkin. Pohjoiseen nokia ykkönen. Tuohon e versioon voi hyvin heittää 235/40 19 jo suuremman oman massan johdosta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 140
- Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
- Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04
Moi,
ainakin täällä meidän korkeuksilla (Pohjois-Pohjanmaa) olen kokenut ja ajanut liukkaalla jäisellä asfaltilla (siis kylmässä, alle -10C lämpötiloissa) ja muissa jäisissä talviolosuhteissa että nastat toimivat paremmin. Pääkaupungissa tulee vierailtua työn puolesta ja siellä ja lounais-Suomessa ajaisin varmasti kitkoilla.
Eli meille tulee pikkuhybridiin Contin IC2:set ja maasturiin taasen jouduin valitsemaan Nokia HKPL7 SUVit, oli (melkein) ainoa mitä saa koossa 285/45 R19.
ainakin täällä meidän korkeuksilla (Pohjois-Pohjanmaa) olen kokenut ja ajanut liukkaalla jäisellä asfaltilla (siis kylmässä, alle -10C lämpötiloissa) ja muissa jäisissä talviolosuhteissa että nastat toimivat paremmin. Pääkaupungissa tulee vierailtua työn puolesta ja siellä ja lounais-Suomessa ajaisin varmasti kitkoilla.
Eli meille tulee pikkuhybridiin Contin IC2:set ja maasturiin taasen jouduin valitsemaan Nokia HKPL7 SUVit, oli (melkein) ainoa mitä saa koossa 285/45 R19.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
Eilen tuli vaihdettua alle Nokian HP 8:t. Pitkään tekivät nuo RunFlatit vielä Suomessa, mutta nyt lukee kyljessä jo made in Russia. Perkele!
Mutta nastojen (niitä on vallan pirusti!) melu lähes olematon ja pehmeys verrattuna M-Soprt paketin kesärenkaisiin uskomattoman mukava. Rengaspaineet ed.2,6 ja ta.3,1bar.
Tuota melua mietin, vaikuttaako tuo säätyväiskunvaimennus tuohon rengasmeluun jotenkin? Esim.aiempi F10 518d oli normikesärenkailla yhtä meluisa, voipi eristeissäkin olla eroa. Tosiaan varauduin jo kitkarenkaiden ostoon, mutta ei huolta, nämä saa olla alla.
Tämä rengas-sarja tuli auton mukana kevään Laakkosen tarjousviikon takia. Muuten olisin ostanut kitkat.
Mutta nastojen (niitä on vallan pirusti!) melu lähes olematon ja pehmeys verrattuna M-Soprt paketin kesärenkaisiin uskomattoman mukava. Rengaspaineet ed.2,6 ja ta.3,1bar.
Tuota melua mietin, vaikuttaako tuo säätyväiskunvaimennus tuohon rengasmeluun jotenkin? Esim.aiempi F10 518d oli normikesärenkailla yhtä meluisa, voipi eristeissäkin olla eroa. Tosiaan varauduin jo kitkarenkaiden ostoon, mutta ei huolta, nämä saa olla alla.
Tämä rengas-sarja tuli auton mukana kevään Laakkosen tarjousviikon takia. Muuten olisin ostanut kitkat.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.