i3 kokemuksia

Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 315i » 27 Elo 2019, 21:45

Jep, niin se tais olla. Monellakohan tulee tuo 8v. ennen 100tkm....

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 31 Elo 2019, 12:45

Meidän perheeseen tuli kauppakassiksi vuoden 2016 bev. Olin huolissaan akun riittävyydestä, mutta katin kontit. Rouva onnistuu tuhoamaan päivän ajoihin n 20% akkukapasta. Muutenkin auto on bemarimainen ajaa, tilava meidän käyttöön ja varustertkin on mieluiset. Energiakustannukset on luokkaa naurettavat😂

Tässähän päässyt käymään niin, että 530e seisoo pääasiassa katoksessa. On tuo nimittäin niin loistava auto!

Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah
Kaksipyöräinen mallia R25/3 vm. 1954

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ollibeib » 18 Syys 2019, 02:12

kibe kirjoitti:
25 Elo 2019, 15:07
Moi,

Kiinnostuin hiljattain i3 mallista ja olen katsellut käytettyjen autojen markkinoita. Olisinkin täällä kysellyt mielipiteitä muutamiin heränneisiin kysymyksiin. Lähinnä katseissa 94Ah REx malli.

-Onko REx mallien lämmitys riittävä talvella? Ilmeisesti ohjaamon lämpötila saattaa kovilla pakkasilla jäädä alhaiseksi. Tätä ongelmaa ei kai ole ilmalämpöpumpullisissa versioissa? Miten ikkunoiden huurtuminen REx mallissa? Muutoin talviajo kai onnistuu ihan hyvin ohuista renkaista huolimatta? Olen tietoinen ajokantaman radikaalista pienenemisestä pakkasilla. Miten tässä asiassa taas REx vs ilmalämpöpumppu ja akuston esilämmitys?
-Onko i3 hankinta käytettynä turvallinen ja kestävä valinta? Paljon näkee esim vajaa 100tkm ajettuja vaihtoautoja joissa akuston takuu on juuri loppumassa. Tällainen toki herättää varovaisuutta kun kyseessä olisi talouden ainoa auto.
-Mitä muuta tulisi ottaa huomioon käytetyn sähköauton hankinnassa, mikä tulisi mieleen? Akun varaustason laskun pystynee tarkastamaan ennen ostoa.
Mulla nimenomaan 94Ah REx, 2018.

Viime talvena tuli rullailtua kylmät ja lämpimät ajanjaksot niin -20C kuin +4C loskakelit. Puhallin riittää niin jääkylmällä kuin loskakelillä, tosin kylmällä näkyy tietysti rangessa. Noin kylmiin olosuhteisiin ei tämän auton akkua (kuten mitään muutakaan toistaiseksi) ole tehty, eli ne yksittäiset tiukat pakkaset pitää pärjätä noin 30% pienemmillä kilsoilla. Mulla laski kovimmissa pakkasissa range (pelkkä akku) kesän 250km+ lukemista sinne 150-160km. Esilämmityksellä auto on yllättävän mukava talviauto, sillä auto on aina heti valmis ja oikeasti lämmin, kun lämpövastukset on suunniteltu lämmittämään auto 100% sähköllä eikä tukeutuen jäähdytysnesteeseen kuten polttiksissa. Talviajo onnistuu muutoin tosi hyvin, ei ollut itellä mitään ongelmia. Hauskaa välillä tahallaan liu'utella traction-modella.

En usko, että käytetty i3 olisi huono sijoitus. Eniten riippuu siitä kuinka kauan aiot pitää, paras sijoitus kun on ajaa auto aina loppuun. Oma veikkaukseni on, että akuille löytyy kokonaan omat markkinansa myöhemmin, kun sähköautot yleistyvät. Nyt jo löytyy pajoja, jotka vaihtavat akkuja. Markkina on vielä blue ocean, mutta tekijöitä varmasti ilmestyy vuosien kuluessa.

Viimeaikaiset tutkimukset akkujen kulumista sekä Teslan julkaisemat raportit 100-200-300tml ajetuista autoista ovat luoneet ainakin minulle uskoa, että akun kulumista on turha murehtia. Akun pitää olla takuun päättymisen hetkellä väh. 80% alkuperäisestä käytettävissä olevasta varauskapasiteetistaan. Tuo tarkoittaa 94Ah tapauksessa 230-250 -> n. 200. Luulempa, että valtaosassa akut ovat 8v/100tkm iässä lähempänä 90% tasoa kuin 80%, ja siksi BMW on uskaltanut tuon takuunkin kyseiseen rajaan asettaa. Täytyy muistaa, että 8v vanhoihin autoihin akkujen vaihtaminen takuuna on hyvin kallista suuremmassa mittakaavassa, joten BMW on varmasti hakenut tähän järkevät lukemat.

Äkkiseltään katsoisin käytetyssä autossa juurikin kaikki samat kuin polttiksessa. Erikoisuuksina kannattaa tietysti kysyä REx:n huollosta, tarkastaa latauskaapeleiden kunto ja toiminta (10A laturi ja Type2-Type2-johto). Renkaat maksavat näihin samat kuin isompiin polttiksiin (mutta vähän enemmän kuin perus-Golf).

Rajaisin vaihtoehdot vain hyvin varusteltuihin REx -malleihin (pienempi vero, REx ominaisuudet ja tuoma autuus), joissa on pikalatausominaisuus (Charged Edition, 50kW latausmahdollisuus) jolloin auto latautuu pikalaturista kauppareissun aikana. BEV-mallit ovat tietysti REx:n verran kevyempiä. Arvostan kuitenkin REx:n tuomaa vapautta porhaltaa vaikkapa 450km yhtä soittoa. Hiukan lisävirtaa ja lisää menovettä, ja matka jatkuu teoriassa satoja kilometrejä lisää. Kattoluukku on kesällä pirun kiva ja säästää rangea kun taajamassa ja matalilla nopeuksilla voi heittää puhaltimen pois päältä ja nauttia auringosta.