i3 kokemuksia

jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jaka71 » 24 Huhti 2020, 11:39

Spotifyn striimaaminen bluetoothin kautta lakkasi taannoin tyystin toimimasta. Kaikki muu audio, esim. Youtube tulee bluetoothin kautta ongelmitta iDriveen, näyttää jopa kappaleiden ja albumeiden nimet mitä Spotify ei toimiessaankaan tehnyt.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1257
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 24 Huhti 2020, 12:28

Joku päivitys hiljattain aiheutti mulla TuneIn:in jumittumisen joka kerta kun istun autoon, aiemmin se (useimmiten) osasi automaattisesti lähteä soittamaan, nyt pitää tappaa TuneIn-prosessi iPhonessa ja käynnistää uudestaan ennen kuin alkaa soimaan. Biisien ja albumien nimet, kansikuvat jne. kyllä toimii nyt paremmin kuin ennen.

jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jaka71 » 27 Huhti 2020, 12:16

Spotify appia ei kai näin vanhaan iDriveen edes saa.

Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah
Kaksipyöräinen mallia R25/3 vm. 1954

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ollibeib » 25 Kesä 2020, 02:00

Lyhyt kuvaus pisimmästä matkasta i3 94Ah REx 2018:sta

Töiden puolesta olen ajellut Hki-Tre-Hki, Hki-Säkylä-Hki ja muita vastaavia välejä useamman kertaa. Yleensä niin, että menomatkalla ajelen aamulla sähköllä lähimmälle matkan pikalaturille tuhlaillen akun noin 50%:iin, jotta REx kantamalla pääsee tarvittaessa vaivatta perille. Tämä aikataulusyistä. Perillä ei yleensä löydy kohteideni lähistöiltä latureita, en ole viitsinyt käyttää lämppäritolppia vieraspaikkojen yhteyksissä. Työhommien jälkeen olen etsinyt lähimmän pikalaturin, jonka yhteydessä usein evästä ja töiden aikana kertyneiden mailien perkausta ym. niin, että sähköt ja bensat taas täynnä.

Arvioin, että esimerkiksi Hki - Porin prikaati Säkylässä - pikalaturi Säkylässä - Hki lisää koko päivään kestävään matkaani noin 30-40 minuuttia polttiksiin verrattuna, sillä pysähdykset ovat pikalatureilla nopeita, kunhan huolehtii että lataa tehokkainta väliä - eli n. 20-90% varausväliä. Yksinkertaisella matematiikalla keskikulutuksen pyöriessä 15kWh/100km, saa tällöin 100km matkan ladattua 18 minuutissa.
Pyrin tottakai käyttämään pikalatureita mahdollisimman vähän, mutta reissun päällä ne ovat välttämätön pahe auton huoliessa vain 11kW AC:ta.

Juhannuksena koeponnistettiin 3 henkilön voimin i3:lla perjantai-tiistai-välillä Hki-Vaala-Mikkeli-Hki-lenkki, yhteensä reilu 1250km. Valtaosa, vähintään 4/5 ajeltiin Comfort-tilassa, ilmastointi 21-22 C, edessä 2,4bar ja takana 2,8bar ajotietokoneen mukaan. Menomatka Hki-Jyväskylä-Kärsämäki-Vuolijoki paineltiin 8 tuntiin yhdellä 10min kusitauolla (pikalaturiin muutamaksi minuutiksi), kahdella varsinaisella lounas- ja kauppareissupysähdyksellä (joista toisella myös tankattiin). Perillä latailtiin isännän piikkiin akku täyteen yön aikana kotipistorasiasta. Kuluja noin 23€, jossa hieman löysää, sillä toisella tauolla auto mätäni pikalaturissa turhaan kiinni (0,2€/min). Tien päältä kuluja tuli 20€, ynnäsin mukaan perillä suoritetun latauksen arviolla 0,20€/kWh * 14kWh = hulppeat 2,8€.

Pari pv myöhemmin oli Vuolijoki-Kuopio-Pieksämäki-Mikkeli-matkan aika, tämä mentiin yhdellä 10-15min/8,5kWh pysähdyksellä Lapinlahdella, vaikka tyhjän tien ja taloudellisen ajon seurauksena oltaisiin juuri ja juuri päästy pihasta pihaan ilman pysähdyksiä jos oltaisiin REx:iä käytelty koko 9L tankki. Nyt tarve oli muutamalle litralle. Matka-aika lähes sama kuin polttiksilla. Kulut 4€ luokkaa. Pätkä tultiin reilussa neljässä tunnissa, matkalla hieman hidasta rekkaa ja karavaanaria. Perillä auto oman mökin pistorasiaan ja akku täyteen, hintaa 4,5€.

Haukivuorelta Mikkelistä matka jatkui tiistai-iltana Helsinkiin, 295km. Yksi pysähdys matkalla ja 6kWh kyytiin aikataulusyistä, tällä kertaa 30min pysähdys 11kW tolpalla, sekä tankillinen 95:sta. Kuluja 12€, kun edellä mainitut aiemmat bensat laskettu tähän pakettiin.

Yhteensä 1250km maksoi noin 45 euroa - noin 3,6snt/km. Bensalla ajo on autolla kalleinta sen kuluttaessa noin 6L/100km.

Tällä foorumilla on mutusteltu jo paljon i3:n filosofiaa kaupunkiautona ja se todella on juuri sitä. Auto ei ole parhaimmillaan yli 100km/h nopeuksilla, mutta pienemmillä matkanopeuksilla (<105km/h) auto toimii mainiosti. Ajelin ensi kertaa matkaa useampi kaveri kyydissä ja kuormaus lisäsi mukavasti auton vakautta 120+ moottoritienopeuksilla. Tavaraa oli 3 henkilöllä auto täynnä (etätyötä varten tietokonelaukut/reput, normi kamat ja vähän urheilukamaa ja ruokia), mutta kaikilla vapaat jalkatilat ja hyvin tilaa, vaikka pitkiä matkalaisia kaikki.

i3:lla selviää pidemmästäkin pätkästä hyvin jo nykyisessä Suomen latausverkostossa. Uusia tuttavuuksia pk-seudun ulkopuolella olivat minulle uudet Lidlit sekä Juustoportit, joiden lähistölle on asennettu mukavasti uusia pikalatureita. 11- ja 22kW laturitolppia on ilmestynyt kuin sieniä sateella, eli pidempien kauppareissujen ajan esim. K-kauppojen pihoissa näistä ehtii saada tunnin lounas-kahvit-kauppa-reissujen aikana melkein 100km lataukset edulliseen hintaan.

En ole 2018 jälkeen ollut kertaakaan tilanteessa, että matkaa joutuisi venyttämään tai muutoin tekemään kompromisseja, osittain kiitos Range Extenderin. Uudella, isommalla 40kWh akulla tuskin REx:ää jäisin kaipaamaan. Nyt paineltiin Kajaaniin ja takaisin i3:lla ilman ongelmia ja vieläpä varsin mukavasti. :thuup: Toivottavasti näemme i3:ia tai mitä tahansa muita sähköautoja jatkossa lisää.

Kirjoitin tekstin lähinnä siksi, että auton hankintaa pohtivat eivät välttämättä ole löytäneet vastaavia raportteja foorumeilta. Tässäpä yksi. Eli jos pääsääntöisesti ajelee lyhyempää, mutta ajoittain tarvitsee pidemmän matkan kulkinetta, taipuu i3 isommilla akuilla ja Range Extenderillä spontaaniksi matkakulkineeksi pitkillekin reissuille. Bonuksena matkanteon edullisuus.

Väliraportti autosta - 32tkm, akun kapasiteetti salavalikoista 28,6kWh. Ollut aina suurempi kuin 27,2 mikä esim. Wikipediassa lukee. :conf: 2-32tkm välillä pysynyt samana, samoin käytännön range.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1257
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 25 Kesä 2020, 18:03

Hieno raportti, kiitos!