i3 kokemuksia

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1303
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 12 Syys 2020, 09:14

Kyllä akunkin saa lämpiämään akkuvirralla ennen lähtöä, kunhan ajastaa lämmityksen, "lämmitä heti" -toiminto lämmittää vain sisätilan. Mutta noin lyhyillä arkimatkoilla virta riittää kyllä ongelmitta akkua lämmittämättäkin jos työpaikalla saa ladata. Ennen pikalatausta kannattaa kyllä akku lämmittää, muuten latauksessa ei ole talvella mitään "pikaa". Lapsiperhekäytössä huomioi että ahtailla markettien parkkipaikoilla i3:n takapenkille ei pääse ollenkaan jos vieressä on auto. Reunapaikka pelastaa tilanteen.

Petsku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Syys 2020, 22:29

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Petsku » 12 Syys 2020, 12:11

Totta, ei ollut ihan loppun asti mietitty :) Mitenkä tämä käytännössä sitten toimisi?
Ymmärtääkseni lataan siis akkua, josta lämmitin ottaa sitten virran? Mikä on pienin mahdollinen latausnopeus, jotta en polta sulakkeita tolpasta vai onko turha huoli? Minkälaisen latauskaapelin (hidas), sitten tarvitsisin?
Viimeksi muokannut Petsku, 12 Syys 2020, 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petsku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Syys 2020, 22:29

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Petsku » 12 Syys 2020, 12:16

Wonderi kirjoitti:
12 Syys 2020, 09:14
Kyllä akunkin saa lämpiämään akkuvirralla ennen lähtöä, kunhan ajastaa lämmityksen, "lämmitä heti" -toiminto lämmittää vain sisätilan. Mutta noin lyhyillä arkimatkoilla virta riittää kyllä ongelmitta akkua lämmittämättäkin jos työpaikalla saa ladata. Ennen pikalatausta kannattaa kyllä akku lämmittää, muuten latauksessa ei ole talvella mitään "pikaa". Lapsiperhekäytössä huomioi että ahtailla markettien parkkipaikoilla i3:n takapenkille ei pääse ollenkaan jos vieressä on auto. Reunapaikka pelastaa tilanteen.
Kiitos vastauksesta! Nyt pitää alkaa tosissaan etsimään sitä oikeaa :)

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1303
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 12 Syys 2020, 12:36

Mahdollinen latausvirta riippuu pistorasiasta ja sulakkeesta. Tavallisesta pistorasiasta ei yli 10A:ta suositella otettavaksi latauskäytössä ettei pala koko pistorasia (ja talo samalla). Jatkuvaan 16A käyttöön tarkoitetusta pistorasiasta voi 16A ladatakin. Auton mukana saattaa tulla sopiva laturi. Latureista on keskustelua mm. tässä ketjussa aiemminkin.

salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4218
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja salmol » 12 Syys 2020, 17:10

Wonderi kirjoitti:
12 Syys 2020, 12:36
Mahdollinen latausvirta riippuu pistorasiasta ja sulakkeesta. Tavallisesta pistorasiasta ei yli 10A:ta suositella otettavaksi latauskäytössä ettei pala koko pistorasia (ja talo samalla). Jatkuvaan 16A käyttöön tarkoitetusta pistorasiasta voi 16A ladatakin. Auton mukana saattaa tulla sopiva laturi. Latureista on keskustelua mm. tässä ketjussa aiemminkin.
No ei se talo nyt varmaan pala, jos ottaa 10A pistorasiasta yli 10A. Sulake vain napsahtaa, edellyttäen että sähkötyöt on ammattilaisten tekemät.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1303
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 12 Syys 2020, 20:47

salmol kirjoitti:
12 Syys 2020, 17:10
No ei se talo nyt varmaan pala, jos ottaa 10A pistorasiasta yli 10A. Sulake vain napsahtaa, edellyttäen että sähkötyöt on ammattilaisten tekemät.
Mun kuivausrummun pistorasia ja töpseli ainakin paloi vaikka oli ammattilaisten tekemiä ja noin yhden kerran töpseli tökätty siihen pistorasiaan, eli ei kuluneet kontaktitkaan. En tiedä miksi. Ei onneksi palanut koko talo.

My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja My.Ai.Hu » 13 Syys 2020, 10:18

Niin kyllähän nuo pistorasiat kestää
aikansa 16A kuormaa mutta ei noin pitkään mitä auton lataus
vaatii. Näiden pistorasioidenmenkaaninen rakenne on heikompi
ja ohkasempaa materiaalia.. kontaktipinnat pienempiä jne.

Mitä tulee noihin pistorasia paloihin niin eivät ne yleisiä ole.
Melkein poikkeuksetta syynä liitos joko piuhojen tai kontaktipintojen.

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 444
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Paikkakunta: LU

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 14 Syys 2020, 06:10

Mielenkiinnolla odotan ensimmäsiä paloja kun lämpötolppia viritellään latauskäyttöön, myös harvoin on ok-talossa riittävän suurta syöttöä tarjolla. Säkäreiden kanssa juteltiin niin tnämä tulee olemaan ongelmana lähivuosina koska normi raknnusten sähköjä ei ole suunniteltu autojen lataamiseen, syötöt liian pieniä ja sitten ihmetellään kun sulakkeet paukkuu ja pistorasiat sulaa. Pitäisi olla 32A syöttö että kaikki toimii turvallisesti, eikä kovinkaan monessa talossa tätä mahdollisuutta ole ilman suurempia muutoksia.

Sähköautoa hankkiessa pitäisi ensin selvittää ammattilaiselta onnistuuko lataus millaisilla ehdoilla omassa töpselissä ettei tule ylläreitä.

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja [Zei-M-Zei] » 14 Syys 2020, 16:02

*Ari* kirjoitti:
14 Syys 2020, 06:10
Mielenkiinnolla odotan ensimmäsiä paloja kun lämpötolppia viritellään latauskäyttöön, myös harvoin on ok-talossa riittävän suurta syöttöä tarjolla. Säkäreiden kanssa juteltiin niin tnämä tulee olemaan ongelmana lähivuosina koska normi raknnusten sähköjä ei ole suunniteltu autojen lataamiseen, syötöt liian pieniä ja sitten ihmetellään kun sulakkeet paukkuu ja pistorasiat sulaa. Pitäisi olla 32A syöttö että kaikki toimii turvallisesti, eikä kovinkaan monessa talossa tätä mahdollisuutta ole ilman suurempia muutoksia.

Sähköautoa hankkiessa pitäisi ensin selvittää ammattilaiselta onnistuuko lataus millaisilla ehdoilla omassa töpselissä ettei tule ylläreitä.
OK-taloissa ei välttämättä niin iso murhe, jos käyttää älykästä latausta ts. tuo rakennuksen kulutustiedon wallboxille, joka sen avulla pystyy maksimoimaan lataus tehon annetuissa rajoissa, eli esim. 3x25 pääsulakkeen kuorma pysyy tuon 25A per vaihe alapuolella.
Se halvin BMW essential boxi ei ymmärrä external mittareita, mutta plus ja connect ymmärtää ja on myös ketjutettavissa. Yhteensopivat mittarit löytyy wallboxien asennus ohjeista, jotka löytyy helposti Googlella.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1303
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 14 Syys 2020, 16:58

Käytännön elämässä lyhyiden arkisten nurkka-ajojen hoituu vaikka 1x8A:lla näppärästi yön aikana, ei tarvitse murehtia pääsulakkeita. Jos taloudessa on kaksi autoa, niiden lataus kannattaa laittaa eri vaiheeseen kiinni. Jos usein tulee ajettua päivässä enemmän ja/tai isommmalla paljon kuluttavalla sähköautolla, sitten ladataan kolmella vaiheella, eikä vieläkään mitään ongelmia edes kahden auton kanssa. Jos joskus tulee kiire ladata ja halutaan käyttää 1x16A tai 3x16A, pitää vaan muistaa että sähkösaunaa ja joulukinkkua ei lämmitetä samaan aikaa. Jos oikein kiire tulee ladata, on joka tapauksessa järkevää ajaa julkiselle pikalaturille.

Jos joku sanoo että se Teslan 100kWh akku pitää ladata joka päivä tyhjästä täyteen, nauran samalla tavalla kuin niille jotka hinaa peräkärryä joka viikko Ivaloon.