Sähköauton lataus

jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Sähköauton lataus

Viesti Kirjoittaja jaka71 » 18 Marras 2020, 13:27

Olen lataillut silloin tällöin niin maksullisista kuin maksuttomistakin AC-latauspisteistä, joissa useinkin mainostetaan joko 11 tai 22kW lataustehoa. 2016 i3:n sisäinen AC-laturi on 7.4kW teholtaan, uudemmissa 11kW. Mutta järjestään ainakin Pirkanmaan talousalueella nämä AC-toplat antaa ulos 230-240V/16A, jolloin latausteho on noin 3.7kW. Auton asetuksissa kaikki lataustavat on Max-asetuksessa, joten siitäkään se ei ole kiinni.

Mitä tehoa muualla AC-tolpat antaa ulos?
Viimeksi muokannut jaka71, 18 Marras 2020, 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1358
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: Säghköauton lataus

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 18 Marras 2020, 14:35

Ilmaiset lataustolpat ovat lähes hintansa arvoisia. Plugsharen ja Open Chargen appit usein kertovat latauspisteen maksiminopeuden. Toinen juttu on että paljonko niistä oikeasti virtaa tulee, ei välttämättä läheskään luvattua maksimia. Eikä auto kylmänä otakaan määräänsä nopeammin. Tilasin OBD-porttiin laitettavan mokkulan jolla pystyn kohta seuraamaan todellista latausnopeutta, mysteeri on miksei BMW voi sitä kertoa suoraankin.

jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköauton lataus

Viesti Kirjoittaja jaka71 » 18 Marras 2020, 15:05

OBD-mokkula mullakin on kiinni autossa ja puhelimessa electrified -appi. Mutta sekin kertoo vain AC-lataustehon, ei DC-tehoa. Ja ihan samaa mieltä olen, että miksei auto voi kertoa näitä asioita, koska se kuitenkin tietää ne. Ehkä valmistaja on ajatellut, ettei autoilijan näitä asioita tarvitse tietää.

Kerran eräs Tesla-kuski mainitsi lataustolpalla, että se DC-tolppa antaa vain 20kW luvatun 40kW sijasta ja kysyi että mitä lataustehoa minun auto näyttää. Ilme oli näkemisen arvoinen kun kerroin, ettei BMW siitä kerro yhtään mitään. Siinä on se pieni amerikkalaisen ja saksalaisen periaatteen ero. Toinen kertoo kaikkea mahdollista ja vähän päälle, toinen vain sen mikä on välttämätöntä.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1358
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköauton lataus

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 18 Marras 2020, 22:00

jaka71 kirjoitti:
18 Marras 2020, 15:05
OBD-mokkula mullakin on kiinni autossa ja puhelimessa electrified -appi. Mutta sekin kertoo vain AC-lataustehon, ei DC-tehoa.
Ainakin Bjørn Nylandin toissaviikkoisessa i3-testissä Electrified näytti DC-lataustehonkin.

jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköauton lataus

Viesti Kirjoittaja jaka71 » 19 Marras 2020, 08:32

Katsoin nyt tuon kyseisen testin ja joko tuo softa ei mun kohdalla toimi, tai mun autossa on joku vika, kun CCS-latauksellakkan tuo DC-näytössä näkyvä teho on tyypillisesti ollut vain joitain kilowatteja. Auto silti on latautunut kuten sen pitääkin, eli "tyhjästä" 80% noin 20-25 min, tosin esim 90% tasoon kestääkin sitten huomattavan kauan puhumattakaan 100% tasosta. Tuossa videossahan latausteho yli 80% varaustasosta putosi vain hieman. Epäilen että omassa i3:ssa pudotus on paljon suurempi.

jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköauton lataus

Viesti Kirjoittaja jaka71 » 19 Marras 2020, 18:35

Prisma Lielahti. Pitäis olla 22kW, antaa yhtä vaihetta 224V 16A ja teho 3.6kW. Voiko olla että mun i3 ei tue lainkaan 3~ latausta?

Kuva
Liitteet
Screenshot_20201119-182625.png
Screenshot_20201119-182625.png (71.48 KiB) Katsottu 1794 kertaa

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1358
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköauton lataus

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 19 Marras 2020, 23:26

Tämän sivun alareunassa kerrotaan että i3 60Ah versiossa on vakiona ollut 3,7kW AC lataus, lisävarusteena 7,4kW AC, molemmat yksivaiheisina. 94Ah ja 120Ah versiot kolmivaihelatauksella.
https://www.mobilityhouse.com/int_en/el ... nical-data

jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköauton lataus

Viesti Kirjoittaja jaka71 » 20 Marras 2020, 05:32

Niinpä, mutta minun autossa on lisävaruste 04U8 Schnell -Laden Wechselstrom, eli 7.4kW AC pikalataus. No, nyt sitten tuli raportti Prisman latauksesta: Kesto: 00:51:48, Ladattu energia 5.966 kWh. Eli kyllä sieltä yli 6kW tuli lataustehoa, Electrified vain näyttää AC-latauksessa ihan perunoita.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1358
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköauton lataus

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 20 Marras 2020, 10:13

Vaikuttaa että i3:n systeemit saavat lataustiedot näkymään mitäsattuuna. Eilen illalla kotona ladatessa Connected appi näytti reilusti ylioptimistisesti valmistumisajan, mittaristo taas hyvin pessimistisesti. Lataus oli kuitenkin valmistunut siihen aikaan kun pitikin omien laskelmien mukaan.

jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköauton lataus

Viesti Kirjoittaja jaka71 » 20 Marras 2020, 11:13

Electrified appi on vähän ehkä raakile, mutta niin on kyllä BMW Connected myös. Näyttää myös sille, ettei Connected appia edes kehitetä, potentiaalia siinä kyllä olisi. Joo, ja noissa latauksen valmistumisajoissa auton mittariston ja Connected apin välillä on eroa melkoisestikin. Appi näyttää että lataus on valmis, mutta mittaristo onkin ihan toista mieltä.