i3 kokemuksia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja jaka71 » 28 Joulu 2020, 18:34
Lähtötilanteessa varaustaso oli 12 %, lopussa 90 %. Alussa auto otti 22.2kW teholla 50 % saakka ja tähän kului aikaa noin 20 min, 60 % 26 min (teho 20 kW), 70 % 33 min (teho 12.6kW), 80% 46min (teho 4,7kW) ja 90 % 1h13min. Latausteho 90 % kohdalla oli enää reilu 2 kW.
Latausteho muutoin pysyi varsin stabiilina, toki 50 % tasosta se alkoi hitaasti mutta tasaisesti pienenemään. 70 % jälkeen latausteho alkoi kummallisesti sahaamaan ylös-alas. Teho saattoi yhtäkkiä pudota 5 kW, mutta kipusi sitten lähellä sitä missä se ennen laskua oli. Ja tällä 5 kW sahaamisella latausteho pieneni lopetuskohdan 2 kW tehoon. Tämän saman olen huomannut muillakin latausasemilla, joten se on auton latutin ominaisuus.
Pirkkalan Citymarketin K-latauksessa tuli 34 minuutissa 11 kWh, kilowattitunnin hinnaksi näin ollen tuli 0.62 euroa. Melko kallista, joskin ko. asemasta auton laturi antoi ns. täysillä sähköä akkuun.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja jaka71 » 01 Helmi 2021, 14:37
Mutta todellakin, ESP pois ja autoa saa ajaa kaasulla. Hauskaa, erittäin hauskaa. Ja täytyy sanoa, että torsen quattron jälkeen aivan älyttömän helppo auto ajaa ja hallita.
- ollibeib
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 95
- Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
- Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja ollibeib » 03 Helmi 2021, 13:16
Oli eilen ensimmäinen katsastus autolle, mietin päästöpuolen mittausta etukäteen. Googlaamalla löytyy ohjeistus REx:n manuaalikäynnistykseen päästömittausta varten. Esimerkiksi täällä: https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/152 ... utesti.pdf
Hirveällä kiireellä sitten aamulla ennen katsastusta akun tyhjennys (oli lämpimät kilometrit lenkillä ennen asemaa) alle 75 %. Päästöjä ei kuitenkaan mitattu ollenkaan. Olen ymmärtänyt, että hybrideiltä päästöt testattaisiin.
10 minuuttia kesti koko katsastus ja hyväksytty leima. Miten muilla REx:n raahaajilla mennyt?

-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja Wonderi » 03 Helmi 2021, 19:55
- ollibeib
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 95
- Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
- Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja ollibeib » 09 Helmi 2021, 00:34
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja Wonderi » 09 Helmi 2021, 06:25
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja jaka71 » 12 Helmi 2021, 11:36
"The range display in the BMW i3 and the BMW i3s informs you reliably about your range at all times. As simple as that sounds, it actually requires a complex program that can analyse a wide range of influential factors: Data on driving style, topography, temperature, driving mode, route planning as well as air conditioning and heating has to be evaluated in a matter of seconds. The result: a dynamic range display that’s not only precise, but also analyses the influence of driving style and environmental factors."
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja Wonderi » 16 Helmi 2021, 20:57

Näytöllä kävi jo "Low km", mutta "1km" palasi viimeisessä kadunkulmassa sähköllä jarruttaessa.
Täysi teho oli koko ajan käytettävissä, ei mennyt kilpikonnamoodiin.
138km ennen kuvan tilannetta aiemmin latasin, varmuuden vuoksi 20km enemmän kuin range guesstimaattori ilmoitti tarvittavan. En tiedä miksi on vaikeaa ohjelmoida range guesstimaattoria, ajotapa ja -olosuhde ei muuttunut matkalla ollenkaan, silti yli 15% pieleen se laski. Kotiin en olisi päässyt (ilman ylimääräistä latausta) jos en olisi ajanut 15km matkaa lämmitys kokonaan pois päältä, ja alle 80km/h moottoritiellä hissutellen.
Lainaisiko joku aggregaattia, niin testaan kuinka pitkälle pääsee kun näytöllä on jo "0km".
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja Wonderi » 17 Helmi 2021, 14:40
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja jaka71 » 19 Helmi 2021, 15:54
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23 Helmi 2021, 03:59
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja Bmw i sarja » 23 Helmi 2021, 04:08
Sanokaapa mitä tapahtuu jos akku loppu ja ajelee päivästä toiseen pelkän rexin avulla? Ja siis tämä huomio on ollut että päivän seissyt työpaikan parkkiksella , pakkasta 15-25 astetta ja tuntuu että rex ei jaksa tehdä sähköä. 0km rangea. Eikö pitäisi pärjätä jos vain tankissa on pensaa. Kerran meni kilpikonnaksi ja hädin tuskin nilkutin alle kävelyvauhtia parkkihalliin sulattelemaan autoa.
Kerran sammui rex ja tuli moottorivikavalo. Ilmoitti että ajo jatkuu pelkällä sähköllä(range näytti silloin 1km), sammutin kadun laitaan ja annoin vähän aikaa olla kunnes ”käynnistin” normaalisti ja rex toimi. Yhteenvetona: suuria ongelmia jos virta loppuu näin talvipakkasilla ainakin??
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23 Helmi 2021, 03:59
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja Bmw i sarja » 23 Helmi 2021, 04:15
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja jaka71 » 23 Helmi 2021, 21:20
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23 Helmi 2021, 03:59
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja Bmw i sarja » 24 Helmi 2021, 10:39
Sekin tilanne että esim on auto seissyt työpäivän kylmässä -20 niin kannattaako ajastaa ja lämmittää siis autoa (tuhlata siihen akkua) vai lähteä kylmällä autolla liikkeelle ja tuhlata akkua ajossa enemmän kuin mitä menisi ajettaessa”lämpimällä autolla”? Matka on alle 10km. Joskus teen kylmästi niin että säästötilalla 90km/h vetäisen matkan ja kaikki puhaltimet pois, kotona odottaa sitten lämmin talli. Tässä tietenkin se että rajansa kaikella kituuttamisella ja akun säästämisellä. Olisihan mukava kun lämmin ohjaamo aina. Näitä säätöjä ja kikkoja haen miten tämän auton kanssa eletään ja toimitaan..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja jaka71 » 24 Helmi 2021, 12:06
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: i3 94Ah 2016
- Paikkakunta: Nokia
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja Wonderi » 24 Helmi 2021, 14:13
Auton lämmitys akkuvoimalla etukäteen ei säästä mitään, paitsi mukavampi itselle. Virtaa kulunee esilämmittäessä sen verran enemmän mitä ehtii ikkunoiden läpi energiaa hukkua, ja jos sisätila ehtii lämpimämmäksi. Olen ymmärtänyt että esilämmityksen kesto riippuu ulkolämpötilasta.
Minä en ole säästänyt lämmityksestä tai jäähdytyksestä ollenkaan, paitsi sen kerran kun vaihtoehtoina oli perillepääsy ja ylimääräinen käynti latauksessa. Lämmönsäätö on aina 21°C ja kaikki automaatilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:14
- Auto: i3 60Ah Rex -14
Audi A8 TDI -04
MB 250SL -67
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja palsi63 » 24 Helmi 2021, 22:54
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: G30 520dA Xdrive Business Sport -18
- Paikkakunta: Turku
Re: i3 kokemuksia
Viesti Kirjoittaja bemul13 » 25 Helmi 2021, 17:19
Oonko tyhmä vai tietämätön, kun en tajua miksi siinä on deselkäyttöinen lämmitin ? Mistä polttoaine ?palsi63 kirjoitti: ↑24 Helmi 2021, 22:54Asensin omaan i3:een Eberin diesel-lämmittimen. Etanoli voisi olla ympäristömielessä oikeampi ratkaisu sähköautoon, mutta omatunto venyy tämän verran. Lämmittimen hyötysuhde on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin polttomoottorin. Nyt on kolmas talvi menossa tuon kanssa ja olen tyytyväinen. Ilman eberiä akku ei aina riittäisi kovalla pakkasella edestakaiseen työmatkaan. Lämmitin käynnistyy myös connected driven kautta, joten esilämmitys ei kuluta akkua niin paljon kuin pelkällä vastuksella lämmitys.
- VIERAILLE
- ↳ Perustietoa foorumista
- YLEINEN
- ↳ Yleinen keskustelu
- ↳ Tekniikka ja varusteet
- ↳ DIY-ohjeet
- ↳ Renkaat ja vanteet
- ↳ Rengas- ja vannelaskuri
- ↳ Viat ja ongelmat
- ↳ Jälleenmyyjät
- ↳ Tapahtumat
- ↳ Off-topic
- MALLIKOHTAISET
- ↳ 1-sarja [ muut ]
- ↳ 1-sarja / 2-sarja [ F20 ]
- ↳ 1-sarja [ F40 ]
- ↳ 2-sarja Active / Gran Tourer [ F45 ]
- ↳ 3-sarja [ muut ]
- ↳ 3-sarja [ E90 ]
- ↳ 3-sarja / 4-sarja [ F30 ]
- ↳ 3-sarja [ G20 ]
- ↳ 5-sarja [ muut ]
- ↳ 5-sarja [ E60 ]
- ↳ 5-sarja [ F10 ]
- ↳ 5-sarja [ G30 ]
- ↳ 6-sarja / 8-sarja
- ↳ 7-sarja
- ↳ X-sarja
- ↳ X1 / X2 (F48, F39)
- ↳ X3 / X4 (F25, F26)
- ↳ X3 / X4 (G01, G02)
- ↳ X5 / X6 (F15, F16)
- ↳ X5 / X6 (G05, G06)
- ↳ X-sarja (muut)
- ↳ M-sarja
- ↳ Z-sarja
- ↳ BMWi
- ↳ Oldtimer
- ↳ Moottoripyörät
- ↳ Muut merkit
- AUTOTALLI
- ↳ Autotalli
- ↳ Projektit
- KAUPPAPAIKKA - MYYDÄÄN
- ↳ Myydään autot
- ↳ Myydään osat ja tarvikkeet
- ↳ Myydään renkaat ja vanteet
- ↳ Myydään muut
- KAUPPAPAIKKA - OSTETAAN
- ↳ Ostetaan autot
- ↳ Ostetaan osat ja tarvikkeet
- ↳ Ostetaan renkaat ja vanteet
- ↳ Ostetaan muut