Sivu 1/1

BMW iX3

Lähetetty: 25 Huhti 2018, 09:59
Kirjoittaja Huivei
Beijing Auto Showssa on tänään julkistettu iX3 sähköauto.

Speksit eivät vaikuta kovin erikoisilta: 95 kWh akku, jolla 249 mailin (n 400km) range. Autossa on 150 kW pikalatausmahdollisuus ja tulee markkinoille 2020. http://www.bmwblog.com/2018/04/24/world ... a-new-era/

Aika samat speksit kuin Audin SUV etronissa, joka julkistettiin pari päivää sitten. Audi vain taitaa tuoda auton markkinoille jo tämän vuoden syksyllä.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 25 Huhti 2018, 23:56
Kirjoittaja Turbo
Odotin kyllä enemmän, specsit keskivertoa, ehkä myös hintakin kerta tullaan valmistamaan Kiinassa myös kansainvälisille markkinoille.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 26 Huhti 2018, 21:03
Kirjoittaja Turbo
https://www.carscoops.com/2018/04/bmw-i ... urope-u-s/

Eli uusi BMW iX3 tehdään vain Kiinassa ja tuodaan sieltä Eurooppaan ja Jenkkilään, mielenkiintoinen päätös.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 27 Huhti 2018, 12:34
Kirjoittaja Turbo
https://www.bmw.fi/ix3

Pysy kuulolla – BMW iX3 -sähköauton ennakkovarausmahdollisuus alkaa pian.

Paljonkohan tuolle voisi odottaa hintaa ?

Re: BMW iX3

Lähetetty: 19 Touko 2018, 23:47
Kirjoittaja JP X-Driver
Tuo sähköauto kyllä ihan aidosti kiinnostaa. Mutta toivottavasti tuo maskin muotoilu ei jää tuohon. Nyt se näyttää KIA:sta lainatulta!

Vaikka toki KIA on aivan kelpo auto myös.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 13:46
Kirjoittaja Turbo
Ruotsissa testit jatkuu:

https://electrek.co/2019/03/25/bmw-ix3- ... r-testing/

ja hieman lisätietoa:

BMW iX3

The latest chapter of the BMW Group electrification strategy will be heralded by a Sports Activity Vehicle. Starting next year, the BMW iX3 will already feature the fifth generation of BMW eDrive technology for the first time. An exceptionally powerful electric motor and a high-voltage storage unit featuring state-of-the-art battery cell technology facilitate purely electric driving pleasure in a new dimension. With a range of over 400 kilometres* and the possibility to use DC charging stations with a capacity of 150 kW to charge its battery, the first all-electric SAV is ideally suitable for day-to-day use and long-distance travel. The BMW iX3 will be the first model produced for the entire global market by the BMW Brilliance Automotive Joint Venture at the Chinese production location in Shenyang.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 27 Heinä 2020, 17:44
Kirjoittaja ollibeib
Viimeisimmät kuvat mitä eri medioihin on esitelty kertovat mielestäni hyvin, että kyseessä on hyvin voimakkaasti Aasian markkinoille suunnattu malli. Sisätila näyttää samalta kuin 5-sarja näytti jo melkein vuosikymmen sitten ja suurin osa sisustan komponenteista näyttää tutuilta aiemmista malleista. Varmasti toimiva paketti, mutta mitään seksivau-efektiä auto ei kyllä nostata. Harmittaa jo valmiiksi, että tätä tullaan vertailemaan EQC:n, e-Tronin tai I-Pace:n kanssa.

Äkkiseltään hieman kriittisemmin tutkistellessa tässä automallissa kiinnostavimpia ovat akku ja sähkömoottori, jotka lienevät samoja mitä i4:een tulossa. Tuon kokoisen otsapinta-alan ja massan saaminen kulutuksissa WLTP:ssä 18-19kWh/100km lukemiin on hyvä suoritus ja kertoo, että i4:ssa tullaan näkemään vastaavalle 80kWh akulle hyvät lukemat.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 27 Heinä 2020, 19:26
Kirjoittaja Wonderi
Autohan näyttää tasan samalta kuin pörinä-X3 on näyttänyt nykysukupolvensa ajan, paitsi umpinaiset munuaiset ja uudelleenmuovatut puskurit.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 06 Elo 2020, 23:46
Kirjoittaja Kuudensuora
0-100 on hitaahko, mutta 80-120km/h meneekin 2,5s eli nopeammin kuin M3 tai etron. Onkohan lähtöä tahallisesti hidastettu?

https://autoblog.md/media/2020/07/20200 ... ations.pdf

Re: BMW iX3

Lähetetty: 07 Elo 2020, 01:39
Kirjoittaja Wonderi
Nelivedon puute hidastaa lähtöä paikalta.

Spekseistä pisti silmään myös teho. Suurin teho on se mainostettu 286hp, mutta jatkuva teho vain 109hp! Pääseeköhän Kasselin mäen ylös hyytymättä?

Re: BMW iX3

Lähetetty: 07 Elo 2020, 09:31
Kirjoittaja Huivei
Wonderi kirjoitti: 07 Elo 2020, 01:39 Nelivedon puute hidastaa lähtöä paikalta.

Spekseistä pisti silmään myös teho. Suurin teho on se mainostettu 286hp, mutta jatkuva teho vain 109hp! Pääseeköhän Kasselin mäen ylös hyytymättä?
Eikös Teslassakin jatkuva teho ole jotain 75 kW luokkaa?

Re: BMW iX3

Lähetetty: 07 Elo 2020, 11:45
Kirjoittaja ollibeib
Kierrosluvun noustessa jännite-erot pienenevät, jolloin moottorin teho laskee. Kierrosluvun nousu aiheuttaa ikäväksemme vastasuuntaisen sähkömotorisen voiman nousua, jolloin syöttöjännitteen (akulta) ja """moottorissa olevan jännitteen""" ero pienenee. Tällöin myös moottorin tuottama teho pienenee, P=UI.

Yllä oleva sisältää helvetisti yleistystä, älkää vetäkö herneitä.

Anyhow tästä syystä kierrosluvun noustessa saatavilla oleva teho pienenee - ja samasta syystä auton ollessa paikoillaan saatavilla oleva teho (vääntö) on maksimissa. Polttiksilla tilanne on tavallaan täysin käänteinen. Ja ei, teho ei mene nollaan näillä nopeuksilla, mutta on syytä ymmärtää että vaihteettomuus toimii kuten missä tahansa muussakin sovelluksessa: Välitys soveltuu tietylle alueelle, ja jos haluaa parantaa aluetta, pitäisi olla jonkin sortin vaihteisto tai tehokkaampi sähkömoottori, jolloin kierrosluvun nousu ei pudota tehoa niin paljon.

Haasteena on tietysti komponenttien lämpeneminen, kun tehoa tai jatkuvaa kuormaa kasvatetaan.

Jatkuvan tehon arviointitapa kertoisi miksi tuo arvo on annettu tuonne 80kW tuntumaan. Jos kyseessä on esimerkiksi tietyllä kuormalla mitattu maksimiarvo esimerkiksi 5min jatkuvasta testauksesta, on teho otettu alas komponenttien kuumenemisen takia. Nämä ovat henkilöautoja, ei rata-autoja, eivätkä siten ratkoitettuja jatkuvaan täysillä ajamiseen. Hihaheittona luulen, että ainakin minuutin auto kestää täyttä hönkää, mutta sen jälkeen tehoa on pakko alkaa rajoittamaan.

Jos kiinnostaa enempi, laseja syvemmälle päähän ja tuosta alkuun: https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_constants

Re: BMW iX3

Lähetetty: 07 Elo 2020, 12:41
Kirjoittaja Wonderi
Nyt jos tietäisi millä kriteereillä jatkuva teho määritetään ja mitataan. Ainakaan tähän asti ei ole sähköautoista kuultu että tavallisessa moottoritieajosa tehorajoitukset iskisi päälle. Sadalla hepalla liukas auto menee yli 150km/h, mutta ei Teslan 250km/h huippunopeutta. Varmasti joku on Saksassa testannut kuinka nopeasti akku tyhjenee isoa kovaa ajaessa. Rata-ajossa rajoja tunnetusti tulee vastaan, Porsche Taycan on ensimmäinen joka on suunniteltu toimimaan radallakin.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 07 Elo 2020, 13:31
Kirjoittaja Aero
Kuudensuora kirjoitti: 06 Elo 2020, 23:46 0-100 on hitaahko, mutta 80-120km/h meneekin 2,5s eli nopeammin kuin M3 tai etron. Onkohan lähtöä tahallisesti hidastettu?
Todennäköisesti, M3 kuitenkin laukkaa 0-120km/h (6,0s) selvästi nopeammin kuin iX3 0-100km/h(6,8s). Tuskin johtuu vetotavasta, M3 on takaveto.

Toki M3 ja iX3 on muutenkin vähän erihenkisiä autoja.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 08 Elo 2020, 10:03
Kirjoittaja Kuudensuora
Aero kirjoitti: 07 Elo 2020, 13:31
Kuudensuora kirjoitti: 06 Elo 2020, 23:46 0-100 on hitaahko, mutta 80-120km/h meneekin 2,5s eli nopeammin kuin M3 tai etron. Onkohan lähtöä tahallisesti hidastettu?
Todennäköisesti, M3 kuitenkin laukkaa 0-120km/h (6,0s) selvästi nopeammin kuin iX3 0-100km/h(6,8s). Tuskin johtuu vetotavasta, M3 on takaveto.

Toki M3 ja iX3 on muutenkin vähän erihenkisiä autoja.
Vaikuttaisi virheeltä. Tuolla tehopainosuhteella mikään ei mene 2,5s. Oikea tason on jossain 4,5-5.5. eli tavanomaisen hyvä.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 11 Elo 2020, 17:53
Kirjoittaja 315i
Bemari foorumilla M3 tuo mieleen oikean M3:sen... Hetkein jo ihmettelin 0-100, 6.0 sekkaa ÄMkolmosella... :w00t:

Re: BMW iX3

Lähetetty: 12 Elo 2020, 00:06
Kirjoittaja Aero
Jos tuota mun kaivamaa lukemaa meinaat, niin se on 0-120km/h, F80:lle tuollaisen väitteen löysin pikavilkaisulla (saa korjata jos on väärä). Se kun on 0,8s nopeampi kuin iX3:n 0-100, niin kuinka hidas iX3:lla pitäisi 0-80 olla, että 80-120 on nopeampi kuin M3:lla? :)

Re: BMW iX3

Lähetetty: 21 Elo 2020, 16:12
Kirjoittaja gestapo
Hinnasto näemmä julkaistu:
https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/mark ... 084842.pdf

Varusteita ei ole paljoa ruksittavana halvempaan.
Jos haluaa esim. aidot nahat, niin suosiolla tuo kalliimpi malli otettava.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 21 Elo 2020, 18:24
Kirjoittaja Huivei
Keinonahka näyttäisi yleistyvän vauhdilla. Esim MB GLE:ssä on vakiona keinonahka - ja olikohan X5:ssäkin. Volvo on perinteisesti houkutellut asiakkaita pakettiin kuuluvalla nahkaverhoilulla, mutta jostain luin että volvokin on siirtymässä vegenahkaan.

Ehkä sensatec/artico ei ihan mahdoton valinta olisi? Itse en nahasta välitä ja mieluiten ottaisin alcantaran tms.

Re: BMW iX3

Lähetetty: 21 Elo 2020, 20:34
Kirjoittaja Wonderi
Jos haluaa edes sporttipenkit, on otettava 6773,07e lisähintaan kalliimpi versio. Mun makuun kaikki muut paremman mallin varusteet on ihan yhdentekeviä.