Olen lataillut silloin tällöin niin maksullisista kuin maksuttomistakin AC-latauspisteistä, joissa useinkin mainostetaan joko 11 tai 22kW lataustehoa. 2016 i3:n sisäinen AC-laturi on 7.4kW teholtaan, uudemmissa 11kW. Mutta järjestään ainakin Pirkanmaan talousalueella nämä AC-toplat antaa ulos 230-240V/16A, jolloin latausteho on noin 3.7kW. Auton asetuksissa kaikki lataustavat on Max-asetuksessa, joten siitäkään se ei ole kiinni.
Mitä tehoa muualla AC-tolpat antaa ulos?
Sähköauton lataus
Ilmaiset lataustolpat ovat lähes hintansa arvoisia. Plugsharen ja Open Chargen appit usein kertovat latauspisteen maksiminopeuden. Toinen juttu on että paljonko niistä oikeasti virtaa tulee, ei välttämättä läheskään luvattua maksimia. Eikä auto kylmänä otakaan määräänsä nopeammin. Tilasin OBD-porttiin laitettavan mokkulan jolla pystyn kohta seuraamaan todellista latausnopeutta, mysteeri on miksei BMW voi sitä kertoa suoraankin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
OBD-mokkula mullakin on kiinni autossa ja puhelimessa electrified -appi. Mutta sekin kertoo vain AC-lataustehon, ei DC-tehoa. Ja ihan samaa mieltä olen, että miksei auto voi kertoa näitä asioita, koska se kuitenkin tietää ne. Ehkä valmistaja on ajatellut, ettei autoilijan näitä asioita tarvitse tietää.
Kerran eräs Tesla-kuski mainitsi lataustolpalla, että se DC-tolppa antaa vain 20kW luvatun 40kW sijasta ja kysyi että mitä lataustehoa minun auto näyttää. Ilme oli näkemisen arvoinen kun kerroin, ettei BMW siitä kerro yhtään mitään. Siinä on se pieni amerikkalaisen ja saksalaisen periaatteen ero. Toinen kertoo kaikkea mahdollista ja vähän päälle, toinen vain sen mikä on välttämätöntä.
Kerran eräs Tesla-kuski mainitsi lataustolpalla, että se DC-tolppa antaa vain 20kW luvatun 40kW sijasta ja kysyi että mitä lataustehoa minun auto näyttää. Ilme oli näkemisen arvoinen kun kerroin, ettei BMW siitä kerro yhtään mitään. Siinä on se pieni amerikkalaisen ja saksalaisen periaatteen ero. Toinen kertoo kaikkea mahdollista ja vähän päälle, toinen vain sen mikä on välttämätöntä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Katsoin nyt tuon kyseisen testin ja joko tuo softa ei mun kohdalla toimi, tai mun autossa on joku vika, kun CCS-latauksellakkan tuo DC-näytössä näkyvä teho on tyypillisesti ollut vain joitain kilowatteja. Auto silti on latautunut kuten sen pitääkin, eli "tyhjästä" 80% noin 20-25 min, tosin esim 90% tasoon kestääkin sitten huomattavan kauan puhumattakaan 100% tasosta. Tuossa videossahan latausteho yli 80% varaustasosta putosi vain hieman. Epäilen että omassa i3:ssa pudotus on paljon suurempi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Prisma Lielahti. Pitäis olla 22kW, antaa yhtä vaihetta 224V 16A ja teho 3.6kW. Voiko olla että mun i3 ei tue lainkaan 3~ latausta?
- Liitteet
-
- Screenshot_20201119-182625.png (71.48 KiB) Katsottu 21473 kertaa
Tämän sivun alareunassa kerrotaan että i3 60Ah versiossa on vakiona ollut 3,7kW AC lataus, lisävarusteena 7,4kW AC, molemmat yksivaiheisina. 94Ah ja 120Ah versiot kolmivaihelatauksella.
https://www.mobilityhouse.com/int_en/el ... nical-data
https://www.mobilityhouse.com/int_en/el ... nical-data
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Niinpä, mutta minun autossa on lisävaruste 04U8 Schnell -Laden Wechselstrom, eli 7.4kW AC pikalataus. No, nyt sitten tuli raportti Prisman latauksesta: Kesto: 00:51:48, Ladattu energia 5.966 kWh. Eli kyllä sieltä yli 6kW tuli lataustehoa, Electrified vain näyttää AC-latauksessa ihan perunoita.
Vaikuttaa että i3:n systeemit saavat lataustiedot näkymään mitäsattuuna. Eilen illalla kotona ladatessa Connected appi näytti reilusti ylioptimistisesti valmistumisajan, mittaristo taas hyvin pessimistisesti. Lataus oli kuitenkin valmistunut siihen aikaan kun pitikin omien laskelmien mukaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Electrified appi on vähän ehkä raakile, mutta niin on kyllä BMW Connected myös. Näyttää myös sille, ettei Connected appia edes kehitetä, potentiaalia siinä kyllä olisi. Joo, ja noissa latauksen valmistumisajoissa auton mittariston ja Connected apin välillä on eroa melkoisestikin. Appi näyttää että lataus on valmis, mutta mittaristo onkin ihan toista mieltä.
OBD-dongle saapui tänään ja pääsin testaamaan. Kotitallissa 3x8A antoi Electrifiedin AC Charging sivulle ihan oikein kaikkien kolmen vaiheen yhteisen teholukeman, mutta jostain syystä näyttää vain ykkösvaiheen jännitteen ja virran.
Toinen hölmöys on että se näyttää latauksen valmistuvan klo 14:00 (ei mainitse minä päivänä), johtuen siitä että auton valikosta on ohjelmoituna lähtöaika tiistaille klo 14, kun se lähtöajan kerran vaatii olemaan päällä että latauksen saa ajastettua halvan sähkön aikaan. Sama lähtöajan kellonaika näkyy mittaristossakin kyllä.
DC-latausta joutuu ehkä ensi vuonna harrastamaan seuraavan kerran, pitää testata mitä appi silloin näyttää.
Ps. Donglea ei voi jättää auton OBD-porttiin kiinni, hälytin alkaa huutamaan kun ovet lukitsee. Nyt todellakin lähtee koko helkkarin hälytin disablointiin.
Toinen hölmöys on että se näyttää latauksen valmistuvan klo 14:00 (ei mainitse minä päivänä), johtuen siitä että auton valikosta on ohjelmoituna lähtöaika tiistaille klo 14, kun se lähtöajan kerran vaatii olemaan päällä että latauksen saa ajastettua halvan sähkön aikaan. Sama lähtöajan kellonaika näkyy mittaristossakin kyllä.
DC-latausta joutuu ehkä ensi vuonna harrastamaan seuraavan kerran, pitää testata mitä appi silloin näyttää.
Ps. Donglea ei voi jättää auton OBD-porttiin kiinni, hälytin alkaa huutamaan kun ovet lukitsee. Nyt todellakin lähtee koko helkkarin hälytin disablointiin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Mulla on ollut dongle kiinni portissa kuukausia ilman ongelmia, kunnes aluviikosta hälytin alkoi möykkäämään kun lukitsin ovet. Kokeilin useamman kerran ja aina sama tulos. Sitten autoon ja vikakoodit lukuun ja niitähän riitti ja löytyi sieltä hälyttimenkin vikakoodi. Nollasin kaikk, nyppäisin donglen irti portista ja kaikki taas hyvin.
Sitten Electrified -appiin. AC lataus näyttää aina samaa 230V 16A ja teho 3.7kW. DC puoli sitten näyttää ihan muuta, joskus päässyt jopa yli 7kW:n, joten epäilen että se pitää enemmän paikkansa.
Sitten Electrified -appiin. AC lataus näyttää aina samaa 230V 16A ja teho 3.7kW. DC puoli sitten näyttää ihan muuta, joskus päässyt jopa yli 7kW:n, joten epäilen että se pitää enemmän paikkansa.
Voiko auton akun ladata aina täyteen kotona hidaslatauksella? Käyttöohjeessa, kun suositellaan talvisin käyttämään esilämmitystä piuha kytkettynä niin mulla varmaan akku on sitten aina aamulla täysi. Onko se suositus vaan pikalatauksessa ettei ladattaisi ihan täyteen?
Kaikilla tavoilla saa akun ladata aina ihan täyteen, pikalatauskin loppupäässä hidastuu niin paljon ettei asialla ole merkitystä.
Eri asia on että pitkän reissun välilataukset kannattaa ajan ja kalliiden pikalatausminuuttien säästämiseksi katkaista esim. 83% kohdalla (94Ah-versio) tai 90% kohdalla (120Ah-versio).
Teslassahan asia on toisin, niissä käytettävissä on akun koko bruttokapasiteetti, suositellaan lataamaan yli 90%:iin vain silloin harvoin kun pitää pitkälle päästä. Bemarissa (ja kai kaikissa muissa paitsi Tesloissa) käytettävissä on bruttokapasiteetista väkisinkin vain 90%, akun terveyden takaamiseksi. Eli kun Bemarin akkumittari näyttää 100%, oikeasti akku on vain 90% täynnä. (Saattaa jonkun verran vaihdella mallista toiseen).
Eri asia on että pitkän reissun välilataukset kannattaa ajan ja kalliiden pikalatausminuuttien säästämiseksi katkaista esim. 83% kohdalla (94Ah-versio) tai 90% kohdalla (120Ah-versio).
Teslassahan asia on toisin, niissä käytettävissä on akun koko bruttokapasiteetti, suositellaan lataamaan yli 90%:iin vain silloin harvoin kun pitää pitkälle päästä. Bemarissa (ja kai kaikissa muissa paitsi Tesloissa) käytettävissä on bruttokapasiteetista väkisinkin vain 90%, akun terveyden takaamiseksi. Eli kun Bemarin akkumittari näyttää 100%, oikeasti akku on vain 90% täynnä. (Saattaa jonkun verran vaihdella mallista toiseen).
Oletteko käyttänyt BMW Charging palvelua lataukseen? Näyttää sovelluksessa ja netin kartassa, että olisi minuuttivelotteinen, pitääkö paikkansa vai meneekö hinta lataustolpan operaattorin hinnan mukaan?
Kannattaako ennemmin käyttää aina operaattorin omaa sovellusta?
Kannattaako ennemmin käyttää aina operaattorin omaa sovellusta?
Lähtökohtaisesti yleensä aina halvempi käyttää latausoperaattorin omaa tunnistautumista, jos mukana on ylimääräinen välikäsi, se ottaa oman siivunsa lisäksi. Poikkeuksena Virta, jota on jostain syystä halvempi käyttää Helenin tunnisteella, ja Ionity joihin tarjotaan joidenkin autojen mukana halpaa latausta. Kannattaa tilata latausoperaattorilta RFID-tagi, ei yleensä maksa mitään ja huomattavasti helpompi käyttää kuin appi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Ja toimintavarmempi.
Muuten lataushomma noin yleisesti on melkoisen kehittymätön. Operaattoreita on paljon ja hinnoittelu on sekavaa roaming -maksujen takia. Pitäisi olla kaikkien operaattoreiden tägit ja apit, jos on tarkoitus optimoida latauksen kustannukset.
Mutta onneksi se kuitenkin harvoin haittaa, kun 99% tulee ladattua kotona ja suurin osa lopuistakin tutuilla latausasemilla. Useimmilla käyttäjillä siis.
On minuutti velotteinen ja ekaksi vuodeksi tuo parempi vaihtoehto ilmainen kk-maksun osalta.i3i kirjoitti: ↑17 Heinä 2022, 06:48 Oletteko käyttänyt BMW Charging palvelua lataukseen? Näyttää sovelluksessa ja netin kartassa, että olisi minuuttivelotteinen, pitääkö paikkansa vai meneekö hinta lataustolpan operaattorin hinnan mukaan?
Kannattaako ennemmin käyttää aina operaattorin omaa sovellusta?
Hätäisesti katsottuna Regcharge(Fortum) pikalatureilla kannattaa tämä BMWn kortti ilman muuta:
Omalla Regcharge lätkällä 0,54€/min ja BMWn kortilla 0,23€/min.
Samoin vuodeksi Ionity lataus vain 0,30€/min kun normaalisti 0,79€/min.
Itse rekisteröin tänään tuon BMW-kortin. Latausta en vielä sillä ole ehtinyt tehdä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.