BMW i8 Concept julkistettu (info, kuvat, videot)

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

BMW i8 Concept julkistettu
INFO, KUVAT, VIDEOT

Kuva

Kuva

BMW i8
- 3-sylinterinen bensiinimoottori (164 kW) takana
- i3:n sähkömoottori (96 kW) edessä
- kokonaisvääntö: 550 Nm (300Nm polttomoottori + 250 Nm sähkömoottori)
- 3 ajotilaa - sähkömoottori, polttomoottori tai molemmat moottorit yhdessä
- 1,480 kg
- 0-100km/h: 4.6 s
- huippunopeus: 250km/h (rajoitettu)
- kulutus: 2,7 l/100km
- 35km toimintasäde pelkällä sähköllä
- 4 paikkainen
- 50:50 painojakauma
- saatavilla vuonna 2014

Sähköauto ja pistokehybridi ovat BMW:n uudet mallit, jotka aloittavat täysin uuden i-malliston.

Pitkään MegaCity-konseptina tunnettu malli on BMW i3, joka on tehty erittäin kevyelle perusrakenteelle. Kori on yhdistelmä alumiinia ja hiilikuidulla vahvistettua muovia. Drive-moduuli on asennettu auton alle, minkä ansiosta ei tarvita kardaanitunnelia ja taakse on saatu penkki kahdelle matkustajalle sekä 200 litran tavaratila.

Autossa on nesteellä jäähdytettävä litiumionipaketti, josta saadaan virtaa taka-akselin päälle asennetulle 125 kW:n tehoiselle sähkömoottorille. Huippunopeus on rajoitettu 150 km/h, mutta nollasta sataan pystyy kiihdyttämään urheilullisesti alle kahdeksassa sekunnissa. Lisävarusteena saa toimintamatkaa lisäävän polttomoottorin, josta ei vielä kerrota mitään tarkempaa.

Mikäli pieni i3 ei tunnu riittävän urheilulliselta, niin Pariisissa viime syksynä esiteltyyn konseptiautoon perustuva i8 vastaa varmasti BMW:n henkeä. Kyseessä on pistokehybridi, jossa on edessä ahdettu kolmesylinterinen 1,5-litrainen, joka kehittää 162 kW ja 300 Nm. Kun sen apuna on vielä sähkömoottori, auto kiihtyy 0-100 km/h alle viidessä sekunnissa ja silti taloudellisesti ajaen kulutus on kolme litraa sadalla.

Kolmesylinterisen bensiinimoottorin jatkeena on sama litiumioniakuista virtansa saava sähkömoottori kuin i3:ssa. Yhdellä latauksella voi ajaa noin 30 kilometrin matkan. Bensiinimoottorin voima menee takapyörille ja sähkömoottorin puolestaan etupyörille. Taloudellisimmillaan auto on etuvetoinen, ajamisen iloa löytyy takavedolla ja paras pito nelivedolla. Lisäksi autossa on optimaalinen 50/50 painonjakauma.

Tekstin lähde: http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/bmw- ... i3n-ja-i8n" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

BMW i8 Concept ja BMW i3 Concept

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

BMW i8 Concept

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva KuvaKuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva


Kuva















Kuva
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Todellinen kaunokainen! Näissä Plu-in värkeissä on jo järkeä! Mitähän mahtaa tulla hinnaksi? Oiskohan lähellä Fisker karmaa? Saas nähdä,tuleeko ylöspäin avautuvat ovet tuotantoon asti.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Hintaa tulee olemaan Suomessa veroineen noin 150 00e luokissa, vähän puoleen tai toiseen voi siirtyä. Fiskeriin verrattuna kyseessä on ihan eri peli teknisesti, ei paljon Karma kiinnosta tämän jälkeen. Ja paremman näköinenkin on ilman muuta. Ovet tulevat satavarmasti tuollaisena tuotantoon. Muutoinkin tässä on tärkeä ymmärtää auton nykyvaihe: ensin oli VED-konsepti 2 vuotta sitten, joka oli luokkaa "ufo" eli ihan konseptiauto. Nyt tämä uusi konsepti vastaa samaa kuin M5 konsepti keväällä esiteltynä eli likimain tuotantoon siirtyvä auto. Jotain yksityiskohtia ja pienratkaisuja säädetään, värejä ja materiaaleja. Mutta koska kyseessä on täysin mullistava laite jota ostavat he jotka haluavat mullistavan laitteen, sisusta ja kokonaisuus saattaa tilausvaiheessa olla yllättävän rohkea. Ei ole nimittäin mitään tarvetta miellyttää massaa vaan heitä, jotka haluavat ajaa autolla joka on 10 vuotta edellä muita. Ja silloin myös rohkeat asiat ovat mahdollisia.

Henk. koht. i8 kiinnostaa todella paljon. Jotenkin en ole M3:sta osannut vaihtaa mihinkään, kun mikään auto ei oikein tarjoa radikaalisti jotain sellaista, josta jaksaisi maksaa sen verran mitä vaihto vaatii. Uusi 6-srj on mielenkiintoinen, mutta en tiedä joo...että mitä vaihdolla saavuttaa...not very much. Mutta i8 olisi kyllä sellainen laite että oksat pois. Lisäksi autoveron luvatussa maassa motivoi erityisen paljon ostaa auto, jota valtiovalta ei rokota tarkoituksella kuiviin. Aikataulullisesti homma mennee niin, että nyt siis konsepti esitelty ja ensi vuonna sillä jo ajellaan jonkin verran, 2013 kärry on sitten aika lailla valmis ja tilauksia otetaan vastaan, 2014 viimeistään autojen toimitus asiakkaille. 2013 kesällä ei vielä i8:lla ajeta sentään täällä.
Vastaa Viestiin