Hullua porukkaa. 250 km range ja kiihtyy hyvän perusdieselin verran... 50 ke varustettuna, auto mikroaaltouunin kokoinen ja kompostikäymälän näköinen. Mutta laittakaa rahanne mihin haluatte tietty.Pitkis kirjoitti:Hinnat aika jees. Ihme jos ei myy tuo 94Ah malli ja näköjään 60Ah on vain näön vuoksi listalla enää. 50ke:lla saa jo tappiin fiksatun mallin. Ilmeisemmin huolellisella ajolla menee yli 250 km helposti kesällä ja REx jäänee pois monelta. i3 on tunnetusti ollut auto, joka kannattaa ostaa nimenomaan vain akulla tai sitten jättää ostamatta. Ei tuolla ajeta mitään Hesa-Joensuu -välejä extenderin avulla vaan se on kaupunkiauto. Kaverilla nyt pari vuotta tulee kohta täyteen stadissa tuollainen ja sanoi, että range on riittänyt aina kaikkeen mihin tarvinnut. Ja nyt se vielä kasvaa reippaasti.
Hieno juttu tuo myynnin alku, vihdoinkin.
BMW i3 julkistettu
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tuo pesee kiihdytyksessä M550d:n kaupunkioloissa. Se dieselistä. Hinnan suhteen juu joku halvin 1-sarjalainen on varmaan vähemmän, en jaksa kaivaa listaa. Mutta i3:n ottaisin 3x mieluummin kuin ykkösen. Eihän se tietty ainoana kärrynä kenellekään paljon riitä, mutta kakkosautona loistava kaupungissa.salmol kirjoitti:Hullua porukkaa. 250 km range ja kiihtyy hyvän perusdieselin verran... 50 ke varustettuna, auto mikroaaltouunin kokoinen ja kompostikäymälän näköinen. Mutta laittakaa rahanne mihin haluatte tietty.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Minua ei häiritse siinä mikään muu kuin ulkonäkö. Tuo tekniikka on niin huikeaa että olisin varmuudella jo tilannut jos esteettinen puoli ei tökkisi. Täytyy kyllä pyytää illaksi koeajoon jotta näkee pääsenkö tuon yli... Tai sitten vaan odottelen jotain kauniimpaa EV/PHEV-pikkuautoluokkaan. 2- tai 4-sarjan coupé olisi juuri oikea meidän tarpeisiimme jos sellaisen tekisivät sähköisenä.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
- TurboKoo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 329
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
- Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018 - Paikkakunta: Helsinki
Olen samaa mieltä ssalmelan kanssa. Tekniikka on uskomattoman hienoa mutta kyllä nuo pitäisi kauniisiin koreihin laittaa. Juuri esimerkiksi 2-sarjan coupé ja 4-sarjan gc olisivat hienoja autoja joko kokonaan sähköisinä tai hybrideinä. Monelle kynnys siirtyä lataamaan autoa on jo suuri ja siitä tehdään usein entistä suurempi tekemällä autot rumiksi (esim Prius, Leaf, i3)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Walter Röhrl
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
i3 on kaupunkiauto - ison kaupungin auto. Sitä ei pitäisi myydä muualle kuin hesaan ja ilmeisimmin näin ei paljon tapahdukaan. Kauppakasiksi tehty. Se, että se on supeteknologiaa ja 15 vuotta noita kilpailijoitaan edellä ei liene haitaksi. Mutta pitää myös ymmärtää, miksi se on sitten tuollainen kuin se on eli isot tilat superpienissä kuorissa. Minusta se on ihan ok ulkopuolelta, omintakeinen. Paremman näköinen kuin kilpailijansa, tietenkin coupet on parempia, mutta ne eivät ole ahtaan kaupungin käyttöautoina minkäänlaisia kun pitää porukkaa ja tavaraa siirrellä. Jokaista kärryä pitää arvostella sen käyttöympäristössään ja käyttötarkoituksessa. Kas kun ei joku jo ehtinyt sanoa, että jää varmasti mökkitielle kiinni kun niin kapeat pyörät...TurboKoo kirjoitti:Olen samaa mieltä ssalmelan kanssa. Tekniikka on uskomattoman hienoa mutta kyllä nuo pitäisi kauniisiin koreihin laittaa. Juuri esimerkiksi 2-sarjan coupé ja 4-sarjan gc olisivat hienoja autoja joko kokonaan sähköisinä tai hybrideinä. Monelle kynnys siirtyä lataamaan autoa on jo suuri ja siitä tehdään usein entistä suurempi tekemällä autot rumiksi (esim Prius, Leaf, i3)
BMW:ltä tulee aikanaan hybridit ja täyssähköiset joka mallisarjaan. Sen aika tulee sitten joskus, mutta tuo on jo vahvistettu AG:n puolelta. Teknologisesti joka sarja on nykyisten i-autojen tasalla joskus 2025 vuoden korvilla, luulisin, tai ainakin 2030 mennessä.
Kyllä, alunperin nimenä oli juuri MegaCityVehicle ennen kuin koko i3 mallinimeä edes oli julkistettu. Ja kaupungissahan tuo sähköauto on omimmillaan, jossa perinteinen polttomoottori taas huonoimmillaan.Pitkis kirjoitti: i3 on kaupunkiauto - ison kaupungin auto. Sitä ei pitäisi myydä muualle kuin hesaan ja ilmeisimmin näin ei paljon tapahdukaan. Kauppakasiksi tehty.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Tämä on ehdottoman totta. On tosiaan todennäköistä että i3:n design on ensisijaisesti seurausta auton käyttötarkoituksesta.Pitkis kirjoitti:Jokaista kärryä pitää arvostella sen käyttöympäristössään ja käyttötarkoituksessa.
i3:n kohdalla siis syyllistyin itse siihen mikä minua itseäni on 330e:n keskustelussa häirinnyt - ymmärtämättömyys siitä ihmisillä on ihan erilaisia tarpeita ja autoilutottumuksia. i3:ssa on saatu todella pieneen tilaan kohtuullisesti kuljetuskapasiteettia ja satojen kilometrien sähkötoimintasäde. 330e:n osalta nurina on kohdistunut pieneen tavaratilaan ja vaatimattomampaan sähkötoimintasäteeseen.
Itse syyllistyn unohtamaan ettei i3 ole minua varten kun auton pienuutta tarvitse enkä edes merkittävästi kaipaa tavaratilaa. Nykyisin tunnutaan ajattelevan että perheellisellä pitää olla iso farmariauto, joten joku saattaa sanoa ettei tuo sovi siihenkään. Tämä segmentointi menee kuitenkin siinä mielessä pieleen että olen elävä esimerkki siitä että osalle perheellisistä coupé voi olla mieleisin valinta - rationaalisesti ajatellen farkku olisi pakko saada lastattua kattoa myöten kerran vuodessa ja silloin voin tilata kuljetuksen. Minulle 330e on nyt tarjolla olevista autoista sopivin, vielä valmistamaton 440e olisi ihanteellinen.
Samalla lailla i3 olisi varmuudella valintani jos tarpeeni muuttuisivat... vaikkapa siten että asuisin Pariisissa. Voi olla että siellä se olisi mielestäni vähemmän rumakin
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Heh, se ainoa i3:n koeajo minkä olen itse tehnyt tapahtui pari vuotta sitten juuri Pariisissa. Oli juu näppärä todellakin pyöriessä kapeita katujassalmela kirjoitti:Samalla lailla i3 olisi varmuudella valintani jos tarpeeni muuttuisivat... vaikkapa siten että asuisin Pariisissa. Voi olla että siellä se olisi mielestäni vähemmän rumakin
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
On se niin ruma että saa jäädä. En ymmärä miksi BMW tekee noin karmean näkköisiä autoja kun valmiita hyviä aihioita olisi vaikka sorsille syöttäisi. Yleensä auto (premium) ostetaan 2:sta syystä, ulkonäkö ja tekniikka.
Vähän väliinputoaja tuo sähköauto vielä. Tai lähinnä omatunnon puhdistusväline, jos oikein henkevästi ilmastaan. Jaa miksikö?Pitkis kirjoitti:...i3 on kaupunkiauto - ison kaupungin auto. Sitä ei pitäisi myydä muualle kuin hesaan ja ilmeisimmin näin ei paljon tapahdukaan. Kauppakasiksi tehty...
No jos kaupungissa haluaa liikkua ekologisesti, on julkiset tai fillari (poljettava tai sähköavusteinen) ainoa fiksu valinta. Pienemmät taajamat joissa julkinen tarjonta on suppea, e-autot voisi toimia, mutta sillä taas latauspisteet tuskin tihenevät kovinakaan nopeasti. Ja syrjäseutu taas on vajaan rangen takia e-autoilta nou-nou vielä monen monta vuotta.
Joten siellä missä e-autolla voi liikua, saman ajaa sähköfillarillakin, poislukien tavaran kuljetuskapasiteetti (tosin kulkee se ostoskassi fillarissakin). Ja huomattavasti vähemmillä liikennerasitteilla. Siis jos puhutaan esim max 20 km työmatkasta / suunta.
Toisin ajateltuna: jos taajamaruuhkia halutaan vähentää, jokaista auton e-fillariin vaihtavaa pitäisi palkita jotenkin. Toki puhutaan ongelmasta joka ei koske edes Hki kokoluokkaa vaan Pariisi/Lontoo/Tokio jne tasoa, joten melko hypoteettistä pölinäähän tämä.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Perustelisitko hieman väitettäsi julkisen liikenteen ekologisuudesta? Tiedän, että liikenneviraston julkilausuttu strategiakin perustuu yksityisautoilun edellytyksien heikentämiseen julkiseen verrattuna. Koko oletus on kuitenkin väärä.Havis kirjoitti: Vähän väliinputoaja tuo sähköauto vielä. Tai lähinnä omatunnon puhdistusväline, jos oikein henkevästi ilmastaan. Jaa miksikö?
No jos kaupungissa haluaa liikkua ekologisesti, on julkiset tai fillari (poljettava tai sähköavusteinen) ainoa fiksu valinta.
VTT:n mukaan linja-autoliikenteen CO2 päästöt ovat 70g/matkustaja/km taajamissa. Tästä johtuen koko BMW:n EV- ja PHEV mallisto on keskimäärin selkeästi pienempipäästöinen ja kaikkien mallien osalta vähintään yhtä "vähäpäästöinen" kuin julkinen liikenne. Jopa 740eL:llä yksin matkustava kuormittaa tuottaa pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin linja-auton matkustaja. Dieselbussin pienhiukkasista puhumattakaan.
Sähköautot ovat arkipäivää ja yksityisautoilu ei oikeasti enää ole synti, vaan ekoteko.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
ssalmela kirjoitti:Perustelisitko hieman väitettäsi julkisen liikenteen ekologisuudesta? Tiedän, että liikenneviraston julkilausuttu strategiakin perustuu yksityisautoilun edellytyksien heikentämiseen julkiseen verrattuna. Koko oletus on kuitenkin väärä.Havis kirjoitti: Vähän väliinputoaja tuo sähköauto vielä. Tai lähinnä omatunnon puhdistusväline, jos oikein henkevästi ilmastaan. Jaa miksikö?
No jos kaupungissa haluaa liikkua ekologisesti, on julkiset tai fillari (poljettava tai sähköavusteinen) ainoa fiksu valinta.
VTT:n mukaan linja-autoliikenteen CO2 päästöt ovat 70g/matkustaja/km taajamissa. Tästä johtuen koko BMW:n EV- ja PHEV mallisto on keskimäärin selkeästi pienempipäästöinen ja kaikkien mallien osalta vähintään yhtä "vähäpäästöinen" kuin julkinen liikenne. Jopa 740eL:llä yksin matkustava kuormittaa tuottaa pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin linja-auton matkustaja. Dieselbussin pienhiukkasista puhumattakaan.
Sähköautot ovat arkipäivää ja yksityisautoilu ei oikeasti enää ole synti, vaan ekoteko.
Ei kai mikään estä julkisen liikennemuodon siirtymistä myös ei-fossiilisiin voimantuottajiin? Jos ei huomenna niin myöhemmin... Ykstyisautoilu taajamissa on aina huonompi vaihtoehto kuin fillari/julkinen väline. Yhden ihmisen siirtäminen tuhlaavan kokoisella pelti-/hiilikuitulaatikolla vie tilaa ja tuhlaa parkkipaikkoja.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Julkisen liikenteen kehitystä odotellessa voimme siis julistaa nykytilanteessa viimeisimmän sukupolven BMW:t bussia ekologisemmaksi.Havis kirjoitti:
Ei kai mikään estä julkisen liikennemuodon siirtymistä myös ei-fossiilisiin voimantuottajiin? Jos ei huomenna niin myöhemmin... Ykstyisautoilu taajamissa on aina huonompi vaihtoehto kuin fillari/julkinen väline. Yhden ihmisen siirtäminen tuhlaavan kokoisella pelti-/hiilikuitulaatikolla vie tilaa ja tuhlaa parkkipaikkoja.
Jos oletat, että julkinen liikenne pystyy vielä ottamaan menetetyn ekojohtajan aseman kiinni, teen vastavuoroisesti omat oletukseni. En oikeasti usko, että linja-autolla on tulevaisuutta. 10 vuoden kuluessa autonomisen sähköauton ja jakamistalouden sovellukset ovat vähentäneet liikennemäärät puoleen ja siten pysäköinnin tarvekin on käytännössä kadonnut.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Aika näyttää kumman visio osui kohdalleen. Jäädään jännityksellä odottamaan ja sitä odotellessa laitetaan kultamitalijuomat jäähtymään valmiiks. Hyvä Leijonat!ssalmela kirjoitti:Julkisen liikenteen kehitystä odotellessa voimme siis julistaa nykytilanteessa viimeisimmän sukupolven BMW:t bussia ekologisemmaksi.Havis kirjoitti:
Ei kai mikään estä julkisen liikennemuodon siirtymistä myös ei-fossiilisiin voimantuottajiin? Jos ei huomenna niin myöhemmin... Ykstyisautoilu taajamissa on aina huonompi vaihtoehto kuin fillari/julkinen väline. Yhden ihmisen siirtäminen tuhlaavan kokoisella pelti-/hiilikuitulaatikolla vie tilaa ja tuhlaa parkkipaikkoja.
Jos oletat, että julkinen liikenne pystyy vielä ottamaan menetetyn ekojohtajan aseman kiinni, teen vastavuoroisesti omat oletukseni. En oikeasti usko, että linja-autolla on tulevaisuutta. 10 vuoden kuluessa autonomisen sähköauton ja jakamistalouden sovellukset ovat vähentäneet liikennemäärät puoleen ja siten pysäköinnin tarvekin on käytännössä kadonnut.
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Jaa. No multa on mennyt ohi nuo muut hiilikuiturakenteiset aihiot BMW:n mallistossa, mitkä on sähkömoottorille ja akulle suunniteltu alusta lähtien. Ehkä ne seuraavalla kerralla sitten käyttää niitä?japi2010 kirjoitti:On se niin ruma että saa jäädä. En ymmärä miksi BMW tekee noin karmean näkköisiä autoja kun valmiita hyviä aihioita olisi vaikka sorsille syöttäisi.
LCI on tulossa mallivuodelle 2018 siten, että tuotanto käynnistyy marraskuussa 2017Ludwig kirjoitti:Onko i3:sta tulossa uutta mallia, vaiko vain LCI?
Aika vähän tullut kokemuksia tähän autoon liittyen. Kenelläkään talvikokemuksia?