BMW i3 julkistettu

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

fxtri kirjoitti:Koitin varata koeajoa, ja kyselin onko Suomi-hinnoista vielä tietoa, niin sain tällaisen vastauksen:

Näillä näkymin BMW i3 tulee Suomen markkinoille vuonna 2015. Tästä syystä hinnat eivät ole tiedossa, ei meilläkään. Syy miksi malli tulee näin myöhään on, ettei meiltä löydy vielä mahdollisuuksia huoltaa kyseisiä autoja.

No pitänee hakea Saksasta tai vaikka Ruotsista. Tai tilata nettikaupasta...
Jaa-a, eipä ole kaunisteltu yhtään, mutta olisihan sitä voinut ehkä vähän tyylikkäämmin ilmaista. Ei tosin herättänyt turhia toiveita, joka sinänsä hyvä. Ehkä tehdas sitten on vain yksinkertaisesti päättänyt, että Suomessa ei i3:a myydä tai ainakaan huolleta vuonna 2014. Piste. En vaan nyt tajua, mikä siinä niin vaikeaa on, että kaksi vuotta pitää odottaa. Hiilikuitu on oma hommansa totta kai, mutta miksei voisi autoja lähettää vaikka Ruotsiin tai Saksaan jos tarvetta on. Niinhän muutkin erikoisautojen huoltavat tekevät. Myyntiin tulo 2015 tarkoittaa toisaalta ehkä sitä, että myynti alkaa syksylla 2014. Nyt alkaisi tosiasiassa aikaisintaan vaikkapa 2-3/2014 jos tulisi sukkana. Eli ehkä tuo nyt oikeasti ei ole kuin 6 kk lykkäys, joka on ymmärrettävä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

En itse kyllä tuollaista voisi hommata. Naurettavan lyhyt toimintasäde, niinkuin tietysti kaikilla akkuvehkeillä, ja aivan älytön kulutus jos pistää bensakoneen lataamaan akkuja. Dieselillä pääsee halvemmalla ja ilman häpeän tunnetta s**tanan rumasta ulkonäöstä. Anteeksi vaan, mutta on tuo nyt kyllä jäätävän ruma vehje.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

No kyllä tolla rutiinin omaiset päiväajot hyvin voisi tehdä, halpaahan se käyttö olisi kuin mikä! Yöksi latinkiin, kuten talvella jo muutenkin lohkolämppärin pistokkeen joutuu laittamaan. Ei siis mitään normaalista poikkevaa toimenpidettä tarvisi edes tehdä, ajo olisi vain lähes ilmaista. Ja kyllä tuo 120-160km päivittäinen käyttösäde pitäisi suurimmalle osalle riittää. Hankkisi sitten jonkun toisen kakkosautoksi, jos tarvii vaikka vetopuuhiin.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

salmol kirjoitti:En itse kyllä tuollaista voisi hommata. Naurettavan lyhyt toimintasäde, niinkuin tietysti kaikilla akkuvehkeillä, ja aivan älytön kulutus jos pistää bensakoneen lataamaan akkuja. Dieselillä pääsee halvemmalla ja ilman häpeän tunnetta s**tanan rumasta ulkonäöstä. Anteeksi vaan, mutta on tuo nyt kyllä jäätävän ruma vehje.
Se kannattaa huomioida, että tuon auton suunniteltu käyttöympäristö on jotain ihan muuta mitä Suomi tai edes Pohjoismaat tarjoavat. Sama kuin kamelin toisi tänne maatilalle ja ihmettelisi, että kyllä lehmä on paljon parempi. Saharassa sitten tilanne vähän eri. Sama tämän i3:n kanssa. Kauneus on aina subjektiivista, siitä ei voi kiistellä. Kuoria enemmän kannattaa pohdiskella tuon auton merkitys elektromobiliteetin vallankumouksessa. Sen varmaan kaikki ymmärtävätkin.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Tulipa eilen laitettua kyselyä BMW Suomelle myynnin ajankohdasta.
Tällainen vastaus tuli:

"Hyvä BMW-asiakas,
kiitos yhteydenotostanne BMW-asiakaspalveluun.
Meillä ei valitettavasti ole vielä toistaiseksi tietoa i3:n myynnin aloittamista Suomessa. Hinnaston julkaisemme heti kun maahantuonti Suomeen alkaa."

Joten kaippa siinä sitten se vuosi odotellaan...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Todella hauska olis päästä kokeilemaan tuota i3:sta, että sais kuvan uudesta tekniikasta. Ulkonäkö on aika futuristinen ja perinteisten autojen kontekstissa ei kovin "katu-uskottava". Toisaalta aika usein uudet sähköautot ja muut sähkökulkuneuvot on ton tyylisiä ulkonäöltään. Itellä ehkä eniten tökkii toi i3:n takapää, joka on jotenkin sekametelisopan oloinen. Etupää näyttää ihan kivalta. Isoin kysymysmerkki tossa on toiminta Suomen olosuhteissa. Mikä on range kun auto on seissyt yön yli -20c pakkasessa ja kun sitä ajetaan lumisohjossa lämmitys täysillä. Epäilen, että hyvä jos puolet siitä mitä mainostetaan...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

i3:ssa on älykäs akkujen lämmitys/viilennys, joka ylläpitää aina oikean lämpötilan..tiesi bimmerfile.com...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

fxtri kirjoitti:Koitin varata koeajoa, ja kyselin onko Suomi-hinnoista vielä tietoa, niin sain tällaisen vastauksen:

Näillä näkymin BMW i3 tulee Suomen markkinoille vuonna 2015. Tästä syystä hinnat eivät ole tiedossa, ei meilläkään. Syy miksi malli tulee näin myöhään on, ettei meiltä löydy vielä mahdollisuuksia huoltaa kyseisiä autoja.

No pitänee hakea Saksasta tai vaikka Ruotsista. Tai tilata nettikaupasta...
Tässä hieman taustoja tuohon asiaan miksei tule Suomeen, siis sama juttu myös BMW sähköskootterin kanssa, eli "vaatii ihan erilaiset huoltojärjestelyt ja korjaustoimenpiteet.":

http://www.mpmaailma.fi/uutinen/bmwn-sa ... ro-esteena" onclick="window.open(this.href);return false;

Se miksi sitten Nissan kykenee myymään ja huoltamaan täyssähköauto Nissan Leafiä kuitenkin Suomessa on hyvä kysymys...
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kuva

"Voiko i3:a korjata jokaisessa korjaamossa?

Kyllä, jokaisessa BMW i -korjaamossa. Lisäksi kilpailun rajoittamista säätelevä pykälä koskee BMW i3:a kaikkien autojen lailla. Hiilikuituisen korirakenteen korjauksia varten tarvitaan alumiinin korjaamisen tavoin (käytössä BMW:llä vuodesta 2003 lähtien) BMW i -korjaamoja, joilla on erityisosaamista."

Tuo korikorjaus on varmaan se tekijä joka rajoittanee näin aluksi myyntiin tuloa?

Tuulilasi:
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/10-kysy ... hkoautosta" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

gestapo kirjoitti:Tuo korikorjaus on varmaan se tekijä joka rajoittanee näin aluksi myyntiin tuloa?
Eipä juuri. Saksassa on vain päätetty, että i-autot tulevat ensin tietyille markkinoille ja siinä se. BMW Suomi olisi äärimmäisen mielellään ottanut autot myyntiin heti, mutta kun ei irtoa niin ei irtoa. Tarkka pvm Suomen lanseeraukseen ei ole tiedossa tietysti vielä, mutta lanseeraus on Euroopassa 11/2013, jolloin muut maat ovat jo saaneet i3:a koeajoon ja nähtäväksi diilereille. i8 tullenee Q1/2014 ulos muualla, mutta ei Suomessa.

Onhan näihin investoitava toki juttuja, kuten huoltokamoja, mitkä eivät aina yhteen sovi. Juttelin keskiviikkona puoli tuntia kahden kesken BMW i8 tuotepäällikkö Hendrik Wendersin kanssa ja kysyin aivan yksityiskohtaisesti i8:n korjauksesta sekä paljon monesta muusta. Juttu tulee "sopivaan lehteen" ulos. Mutta i8 on hämmästyttävän helppo ja yksinkertainen korjata, simppelimpi kuin tavallinen auto.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Hienoa Pitkis.
Hyvä että saadaan ensikäden tietoa.
Tuosta hiilikuitu rakenteesta oli jossain "analyyttiosiolla" juttua,että BMW on patentoinnut äärimmäisen tehokkaan tavan puristaa valmiita elementtejä ulos.
Puhuivat jopa muutaman vuoden etumatkasta muihin.
Autoista saadaan kustannustehokkaita huolimatta kalliista materiaalista.Nuo sähköosat taas voidaan hyödyntää monessakin mallissa.

Pitkis:
Miltäs se i3:n sitten tarkemmin tutkittuna tuntui?
Tuntuiko kyydissä että ollaan Bemarissa,joskin erikoisessa sellaisessa ja vaikuttiko nuo materiaalit laadukkaalta?
Pääsitkö jo i8:n kyytiin?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

gestapo kirjoitti:Hienoa Pitkis.
Hyvä että saadaan ensikäden tietoa.
Tuosta hiilikuitu rakenteesta oli jossain "analyyttiosiolla" juttua,että BMW on patentoinnut äärimmäisen tehokkaan tavan puristaa valmiita elementtejä ulos.
Puhuivat jopa muutaman vuoden etumatkasta muihin.
Autoista saadaan kustannustehokkaita huolimatta kalliista materiaalista.Nuo sähköosat taas voidaan hyödyntää monessakin mallissa.

Pitkis:
Miltäs se i3:n sitten tarkemmin tutkittuna tuntui?
Tuntuiko kyydissä että ollaan Bemarissa,joskin erikoisessa sellaisessa ja vaikuttiko nuo materiaalit laadukkaalta?
Pääsitkö jo i8:n kyytiin?
BMW:n tapa valmistaa se LifeDrive-moduli lienee alan huippua. Mitään ulkopuolista arviota ei kai siitä prosessista sen suuremmin ole, mutta onhan se tällä hetkellä täysin ainutlaatuinen tapa tehdä sarjavalmisteisen auton päämoduli. Kaikenlaisia monokokkeja on olemassa superautoissa, mutta LaFerraria yms. on ehkä turha tässä verrata. Joku tuollainen 3-4 vuoden etumatka muihin valmistajiin voi olla hyvinkin totta, jopa suurempi. Alfan 4C on osin samanlainen, mutta rakenne on vaatimattomampi ja BMW:n systeemi on viety paljon pidemmälle teknisesti.

i8:n kyytiin en päässyt vielä. Sitä ei ollut ajossa. i3:lla huristeltiin kyllä. Kyydissä ollessa alusta tuntui melko jämäkältä ja koko auto noin muutoin jämptiltä. Ei mitään ongelmaa, todennäköisesti ajofiilis on tuttua BMW-tasoa. Materiaalit ovat aika teollisen oloisia, mutta en pitäisi sitä negatiivisena piirteenä. Sisusta on sellaista mielenkiintoista karheaa pintaa, oikein ei muistuta mitään tuntemaani autoa. Yleinen laatujälki on totta kai BMW-luokkaa. Erikoinen piirre on äärettömän kevyet ovet. Ne ovat sen tuntuiset kuin olisi pahvista valmistettu. Eivät paina varmaan montaa kiloa. Sama juttu "bensakorkin" (latauspistoke) luukku. Koko auto on kevyen oloinen, niiasi puolelta toiselle selvästi kun kyytiin meni. Johtunee erittäin jäykästä hiilikuiturakenteesta sekä yleisestä keveydestä, että noin käyttäytyy. Ajoasento ja tilat sisällä ovat ihan mukavat. Kojelaudalla on keskellä sellainen syvennys, johon unohtaa tavaraa todella helposti ja sehän lähtee lentoon jarrutuksissa jne. Ajomoodin valitsin ratin kupeessa isossa viiksessä tuntui vieraalta, mutta kai siihen tottuu.

Yleisesti i3 oli ihan positiivinen juttu, ei pettymys mitenkään, aika lailla sellainen kuin odotin. Hienon näköinen, se ruskea väri varsinkin livenä. i8 on ihan oksat pois laite! M3 vaihtuu siihen varmaankin, mutta pitää muutamat asiat vielä hoidella.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kiitti tiedoista.
i3 on tosiaankin tehty ekojutuksi viimeisen päälle,siitähän tuo keveys johtuu.On vain hyväksyttävä.
Tuo i8 oiskin hieno nykyajan jatkumo nykyiselle M3:lle.Tokihan se uusikin on kohta tulossa..
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Tuotanto aloitettu:
Kuva
https://www.press.bmwgroup.com/pressclu ... node__4088" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Sähköauton kysyntä yllätti Bemarin

Kuva

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/sahkoau ... ti-bemarin" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

TM:ssä myös i3:n koeajoraportti. Tuossahan on aika kapeat renkaat vaikkakin halkaisijaltaan isot. Huomasitko Pitkis ajossa tämän?
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

BMW:n uusi sähköauto viedään käsistä
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1311572911" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

gestapo kirjoitti:BMW:n uusi sähköauto viedään käsistä
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1311572911" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmeisesti yllätti myös itse valmistajan. Ja luulisi tuosta seuraavan hyvää myös muille BMW:n malleille, jota i3:n kanssa ovat tuotekehityksessä oppineet.
Vanos
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 09 Loka 2012, 09:06
Auto: BMW
Paikkakunta: PK

Oranssi i3 bongattu tänään liikenteessä Kehä III Vantaalla.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Vanos kirjoitti:Oranssi i3 bongattu tänään liikenteessä Kehä III Vantaalla.
Tämähän onkin mielenkiintoista, sillä eikös nämä pitänyt tulla Suomessa myyntiin vasta 2015 ???

Jokos näitä pääsee kuitenkin jo koeajamaan ihan Suomessa ?
Vastaa Viestiin