BMW i3 julkistettu

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pitkis kirjoitti:Suorituskyky ja teknologia. Tiloista en pysty sanomaan tarkkaan, miten hyvin pelaa vrt. toiset sähköautot. Mutta jos vaikka jotain tavallista polttomoottoripikkuautoa pohdit, i3 pesee sen suorituskyvyssä mennen tullen kaupunkinopeuksissa. Vaikka 135i:n pistät viivalle, kakkoseksi jää samoin kuin tuo M3 mikä Raimon filmissä näkyi.
Toi suorituskyky on varmaan totta, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Autossa sporttiauton suorituskyky nopeusalueella jota voi ulosmitata vain kaupungissa, ja sitä ei voi järkevästi ulosmitata juuri kaupungissa kun muut on esteenä. Sitten siellä missä sitä voisi ulosmitata, niin auto ei enää liiku. Ja muutenkin, kuinka usein sinulla on tarvetta lähteä kaupungissa kaasu pohjassa? Minä en ole montaa kertaa tehnyt ja voin vakuuttaa että 20d:n suorituskyky on kaupungissa tarpeeksi hyvä.

Eli järjetön konsepti, mutta eihän tuota mieti kun vain numeroita lukee.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Vaikka kyseistä i3 autoa en ole päässyt ajamaan niin loppukesästä oli mahdollisuus ajaa Teslalla ja täytyy myöntää että vähän ennakkoluuloja oli etukäteen.

Mutta niin vain lopputulemana omalta osaltani on että Teslan ajamisen jälkeen en enää jää yhtään kaipaamaan polttomoottoria jos saman tyyppisen voimalinjan omaan autooni saisin.

Autossa oli voimaa paljon ja tasaisesti heti tyhjäkäynniltä alkaen. Voima tuli esiin sivistyneesti ja tasaisesti mutta silti voimakkaasti – ja ennenkaikkea hiljaa ja värinättömästi. Silloin kun painoi lapun pohjaan niin jostain tuli läpi semmoinen vähäinen turbiinimainen ääni – outo mutta silti jotenkin sopi tuohon.

Vaikka i3:n voimavarat eivät samaa luokkaa ole niin en epäile yhtään etteikö i3:nkin tuntuisi samantyyppiseltä voimalinjansa osalta – vaivattomalta, mukavalta ja ripeältä tarvittaessa.

i3:ssa teknologiapornoa itselle edustaa myös tuo hiilikuitukori. Painon säästö ja korin vääntöjäykkyys tekee hyvää ajettavuudelle. Muuta voi toivoa kuin että yksikköhintoja saisi tiputettua alas ja tätä kautta myös laajemmin BMW:n malleihin.

Sähköautojen akuilla painopistettä saadaan madalletettua ja keskitettyä joka tekee omalta osaltaan hyvää ajettavuudelle. Teslakin taitaa painaa pitkälti yli 2000kg mutta ajossa ja ajettavuudessa ei tuo massa tuntunut siltä miltä ennakkoon sen voisi kuvitella tuntuvan esim kaarrekäytöksesssä. Vaikka i3:n on korkeahko koppi niin eipä se välttämättä tunnu samalta kuin vastaavan korkuiset perinteiset autot.

i3:sen kaikkia voimavaroja ei tarvitse koko ajan ulosmitata, mutta se mahdollistaa ajamisen vaivattomuuden myös osatehoilla. Se ja kompaktin kokoinen kevyt kori tekee autosta kaupunki- ja taajamakäyttöön varmasti oivallisen pelin. Uskoisin toimivan ihan kivasti maantielläkin ja voiman riittävän siellä sen verran mitä normaalissa tieliikenteessä tarvitsee.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

salmol kirjoitti:Toi suorituskyky on varmaan totta, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Autossa sporttiauton suorituskyky nopeusalueella jota voi ulosmitata vain kaupungissa, ja sitä ei voi järkevästi ulosmitata juuri kaupungissa kun muut on esteenä. Sitten siellä missä sitä voisi ulosmitata, niin auto ei enää liiku. Ja muutenkin, kuinka usein sinulla on tarvetta lähteä kaupungissa kaasu pohjassa? Minä en ole montaa kertaa tehnyt ja voin vakuuttaa että 20d:n suorituskyky on kaupungissa tarpeeksi hyvä.
Kyllähän se yleensä on tällä palstalla ongelmana tuo liian hyvä suorituskyky. Enimmäkseen kuulee kaipailuja siitä, ettei valinnanvaraa ole BMW:llä 1.2 ja 1.0-litraisista koneista, kun niilläkin pärjäisi hyvin. Samoin nollasta lähtevä täysi vääntö ja sen tuoma joustavuus kiihdytyksissä on aika surkea juttu, vaan parempi olisi sellainen laiska vaparimylly, jota olisi pakko huudattaa tappiin asti ja vääntökäydä mahd. heppoinen.

i3:n optimi toiminta-alue on Kehä 3:n sisäpuoli Suomessa. Eihän siellä yleensä auton kiihtyvyyttä tarvita, en minä ainakaan voi kuvitella, että joutuisi ajamaan vaikka jostain rampista tai liittymään liikennevirtaan? 0-80 km/h suorituskyvyn ulosmittaus kuulostaa aika epätodelliselta kyseisellä alueella. Tai en ainakaan sellaista autoa halua, joka kulkee kevyellä pedaalin painamisella äänettömästi nopeammin kuin mikään muu pikkuauto. Ja joka maksaa about saman verran kuin normaali pikkuauto ja jolla ajaminen on paljon halvempaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ei siitä ole haittaa että voimaa on ihan nollasta alkaen, uskon että on hyvä. Pointtini piti olla että kun verrataan kiihtyvyyttä M3:een, niin silloin voisi verrata sellaista millä on oikeasti käyttöä, kuten vaikka 60-120, 80-120, 0-200 tai vaikka nurburgringin aikoja. Muuten sitä on turha verrata M3:een.

Mutta siis ettei jää epäselväksi, niin sähköautoja kannatan ja toivon että päästään kokonaan polttomoottoriautoista eroon. Eli uusia akkutyyppejä odotellessa käytetään kompromisseja tai polttomoottoriautoa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Aivan järkyttävän ruma kippo!
- Vähempi parempi -
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

salmol kirjoitti:Ei siitä ole haittaa että voimaa on ihan nollasta alkaen, uskon että on hyvä. Pointtini piti olla että kun verrataan kiihtyvyyttä M3:een, niin silloin voisi verrata sellaista millä on oikeasti käyttöä, kuten vaikka 60-120, 80-120, 0-200 tai vaikka nurburgringin aikoja. Muuten sitä on turha verrata M3:een.
Kai tuossa ideana oli lähinnä se, että M3 edustaa normaaliautoista aika nopeaa sorttia ja jos sen kepittää, pitää olla aika nopea koirankoppi. Muutoinhan M3:een vertailussa ei ole mitään tolkkua. Ohituskiihtyvyyden tieto kiinnostaisi minuakin, en jaksanut etsiä sitä. Uskon, että ihan normaali normaalia tasoa lienee, mitä kukakin sillä tarkoittaa. Paikaltaan kiinnostavampi olisi johonkin Nissan Micraan tai Mini Cooperiin vertailu, joita varmaan jossain löytyykin. Tai jos ei löydy, koitetaan järkätä vielä syksyn aikana...
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Millainenkohan tuo suorituskyky on 100km/h jälkeen? Pysytäänkö 118i vauhdissa? Suorituskyky on hintaansa nähden lyömätön suomalaisissa nopeuksissa kun huoomioi alun rajun lähdön.

Yksiniso puute on ainakin ulkonäön ja äänien puutteen lisäksi. Ajonvakautusta ei saa pois päältä. Ei etenemiskyvyn kannalta vaan ajamisen.

Isommissa nopeukisssa tulee vastaan myös renkaan kapeuden mukanaan tuomat rajoitteet, mutta toisaalta kaupungissa kapeasta renkaasta on myös paljon etua. Kompromissi siis, mutta kaupunkiinhan tämä on tarkoitettukin.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Pitkis kirjoitti:Tänään tuli käytyä i3:lla ajelemassa. Olipa hieno kokemus. Auto on paljon parempi kuin olisin voinut kuvitella. Ajattelin, että se on vain pikkuauto muiden joukossa. Väärin meni. Huikein kokemus on kiihtyvyys, joka on ihan täyttä urheiluautoluokkaa. Kärry tykittää eteenpäin niin että selkä painautuu penkkiin oikein olan takaa. Rynnistys on hirveä kun pedaalin painaa pohjaan. Kaupungissa kääntyy kuin tyhjää vain, erittäin ketterä. i8:n tapaan ohjaus on erittäin tarkka ja tuntuma tiehen on hyvä. Näkyvyys on ihan jees ja auto varsin jäykkä, LifeDriven johdosta varmaankin. Ajoin vain kaupungissa, joten suurempien nopeuksien vakaudesta en pysty kommentoimaan.

Eipä oikein tunnu normaali pikkuauto miltään i3:n jälkeen. Ehdoton ykköstykki kaupunkiin enkä ihmettele, että nuo tekevät hyvin kauppansa. Kertakaikkisen hieno ajokokemus. Ostaisin heti, jos ei olisi i-autoa jo valmiiksi.
Vaikuttaa futuristiselta eikä mielestäni mitenkään rumakaan (no, kuten muistakin autoista sumuvalot jättäisin pois rumentamasta). Polttoaineella (pelkästään) toimivat autot alkavat vaikuttamaan jo aika vanhanaikaisilta. Auto kiinnostaisi muuten, mutta pelkällä sähköllä range rajaa pidemmät reissut pois; tässä mielessä i8 vaikuttaa käyttökelpoisemmalta. Tosin i3:stakin on näköjään malli jossa on 25 kW bensalla toimiva laturimoottori (range extender). Sen kanssa voinee tehdä pitkiäkin matkoja jos bensaa riittää. Spekseissä lukee 160 km keskimääräinen range akuilla, mutta tuo lienee sadan kilometrin paikkeilla Suomessa talvella. BMW:n mukaan akut saa 6-8h täyteen 220/16A verkossa (akku on n. 12 kWh isompi kuin i8:ssa). Tuolla nopeudella latailu matkan aikana ei oikein toimi. Toista olisi jos esim. huoltoasemilla olisi DC 125 A 50 kW -liittymä jolla luvataan 30 min/80%. Vaikuttivatko muuten nuo renkaat mitenkään ajoon. Nehän ovat aika erikoiset, kapeat ja korkeat 155-175/60R-20.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

marko kirjoitti:Vaikuttaa futuristiselta eikä mielestäni mitenkään rumakaan (no, kuten muistakin autoista sumuvalot jättäisin pois rumentamasta). Polttoaineella (pelkästään) toimivat autot alkavat vaikuttamaan jo aika vanhanaikaisilta. Auto kiinnostaisi muuten, mutta pelkällä sähköllä range rajaa pidemmät reissut pois; tässä mielessä i8 vaikuttaa käyttökelpoisemmalta. Tosin i3:stakin on näköjään malli jossa on 25 kW bensalla toimiva laturimoottori (range extender). Sen kanssa voinee tehdä pitkiäkin matkoja jos bensaa riittää. Spekseissä lukee 160 km keskimääräinen range akuilla, mutta tuo lienee sadan kilometrin paikkeilla Suomessa talvella. BMW:n mukaan akut saa 6-8h täyteen 220/16A verkossa (akku on n. 12 kWh isompi kuin i8:ssa). Tuolla nopeudella latailu matkan aikana ei oikein toimi. Toista olisi jos esim. huoltoasemilla olisi DC 125 A 50 kW -liittymä jolla luvataan 30 min/80%. Vaikuttivatko muuten nuo renkaat mitenkään ajoon. Nehän ovat aika erikoiset, kapeat ja korkeat 155-175/60R-20.
Joo, noinhan se on. Tuo i3 on vain city-auto, käytännössä siis Kehä III sisälle. Sinne sähkö kuitenkin aika hyvin riittää. Käytännön range lienee ehkä 120-130 km, 100 km voi olla vähän alakanttinen, ehkä. Pidemmille matkoille ehdottomasti kunnon hybridi on parempi. i3 REx missä on tuo poltomoottori on kuulemma rasittava, tosin tuollaista minä ajoin, mutta vain akuilla. Turhaa painoa ja sitä papatusta ei kuulemma pää kestä kuunnella. Eli se on vain hätätilassa käytettävä "vararengas" millä pääsee kotiin, ei hybridi. Käsitykseni mukaan i5 tulisi olemaan jotain 3/4/5-sarjan tyyppistä ja siinä joku isompi, käytettävämpi polttomoottori i8:n tyylisesti. Tämä vain arvelua tosin.

Renkaista en huomannut mitään, normaalit oli ajaa, ei erityisiä huomioita.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

No enpä olisi kyllä uskonut, että rexissä on tuollainen ruohonleikkurin moottori, huokaus.

Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Ei varmaan ollut muita mahiksia. Mitään oikeaa auton moottoria siihen ei mahtunut ja jos pakko jotain ottaa, tuolla pääsee pois tien varresta. Muuhun se ei sitten sovellukaan, kuulemma. Meidän piti koeajolla kokeilla konetta, mutta akun latauksen ollessa yli 75% se ei suostu käynnistymään, joten ajeltiin akulla vain sitten.
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Pitkis kirjoitti:Ei varmaan ollut muita mahiksia. Mitään oikeaa auton moottoria siihen ei mahtunut ja jos pakko jotain ottaa, tuolla pääsee pois tien varresta. Muuhun se ei sitten sovellukaan, kuulemma. Meidän piti koeajolla kokeilla konetta, mutta akun latauksen ollessa yli 75% se ei suostu käynnistymään, joten ajeltiin akulla vain sitten.
Autossa on myös nk. hold-tila, jossa moottori on päällä vaikka varausta olisi 75%. Tällöin moottori ylläpitää varausta.

Polttomoottorin äänistä olen lukenut, että se häiritsee lähinnä auton pysähtyessä, koska kestää hetken ennen kuin auto siirtyy akkutilaan. Normaalitilanteessa ääni on kuulemma melko vähäistä, ilmeisesti renkaiden ja ilmavirtausten äänet kuuluvat moottoria kovempina. Pörinä alkaa kuulua myös silloin kun kaasun runttaa pohjaan.

Polttomoottorista on turha maksaa ehkä silloin jos autoa käytetään kakkosautona esimerkiksi työ- tai kauppamatkoilla joka ovat käytännössä aina samat ja toimintasäteen sisällä. Toisaalta pelkkä sähkömoottori olisi mielestäni silti liian rajoittava, koska autolla ei käytännössä voisi tehdä vaikkapa Helsinki-Lahti-Helsinki -päiväreissua. Tai ehkä tsägällä voisi. Tilanne olisi toinen jos autoa voisi ladata vaikkapa huoltsikalla 50% täyteen 15 minuutissa. Ja vaikka suunnittelisi matkan siten että se olisi säteen sisällä, niin mitään yllättäviä poikkeamia ei voisi juurikaan tehdä. Kun tähän lisää vielä sen, että varaus on jatkuvasti muuttuva tila riippuen ajotyylistä, siitä kuinka käyttää sähkölaitteita, jne, niin ajaminen muuttuu stressiksi siitä pääseekö perille.

Huomionarvoista on myös se kuinka akun kuluminen vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Jos ajatellaan vaikkapa 100 tkm ajettua autoa, jossa akun maksimivaraus on 70% uudesta. Uusien akkujen hinnat lienee vähintään ~200€/ kWh. Polttomoottori tekohengittää autoa hieman pidemmälle.

http://ecomento.com/review/bmw-i3-range ... e-anxiety/" onclick="window.open(this.href);return false;
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Nyt olisi tuollainen postilaatikko myynnissä edulliseen 60k€ hintaan: http://www.auto-outlet.fi/ajoneuvot/?id=1927" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ja tuokin on vielä käytetty auto, ei edes uusi! Saiskohan uuden 70k€:lla.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Turbo kirjoitti:Ja tuokin on vielä käytetty auto, ei edes uusi! Saiskohan uuden 70k€:lla.
Mobilessa i3:a tarjolla saman verran ajettuna 40-45ke vaikka kuinka paljon. Veroineen menee kirkkaasti alle 50ke Suomessa, jopa alle 45ke. Jos tuollaisen haluaa, markkinoilla on jo näköjään ihan kivasti tarjontaa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Muutama myynnissä nettiautossa(ainakin).
Mutta tuollainen pelkkä sähköllä toimiva on tuotu marraskuussa suomeen, ajokilometrit 1000km ja tullin autoveropäätöksellä veroa mätkäistiin ainoastaan 1850€.
Saksasta haettuna vähän ajettuna hinta jäisi alle neljänkympin helposti.
Saas nähdä paljonko tuo tulee uutena täällä maksamaan, kun myyntiin tulee virallisesti.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

gestapo kirjoitti:Muutama myynnissä nettiautossa(ainakin).
Mutta tuollainen pelkkä sähköllä toimiva on tuotu marraskuussa suomeen, ajokilometrit 1000km ja tullin autoveropäätöksellä veroa mätkäistiin ainoastaan 1850€.
Juu, kaverini auto, prosessi oli _aika_ hyvin tiedossa minulla. Ei siitä sen enempää. i3 on erikoinen, mutta se on hyvä sisäistää, ettei kyseessä ole luksusauto. Siten hintakaan ei ole kovin ihmeellinen. Eikös se ole 5% autovero ja ei siihen voi mahdottomasti laittaa hintaa väliin eli Saksan hinnoista voi aika tarkkaan laskea. En usko, että maahantuoja montaa tonnia väliin ilmaa kehtaa laittaa.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Erittäin pienipäästöisillä tai sähköautoilla voi jo tehdä kilpailutusta Saksa-Suomi välissä koska veroa ei juurikaan vielä ole. Huom. vielä. Uskon että autovero tulee poistumaan koska vaihtoehtoja ei ole mutta uskon että kun autovero vielä on, sitä voidaan kiristää ja vedättää, käyttömaksuja lisätä jne... Jostainhan se yksi miljardi on saatava koska eihän se käy päinsä että EU-maksuja, pankkitukia tai kehitysapua (netto-osuus kaikista noin 1mrd per vuosi) leikattaisiin.

On tämä niin hullu maa, että ihmettelen että vielä pystyssä on - nimittäin yksityistaloudet ja yritykset jotka toimii Suomen valtion tavoin olisi ollut konkassa jo aikaa sitten :)

Vähän taas meni offtopic mutta menkööt...
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Flamingon parkkihallissa oli tuollainen i3 parkissa, ihan siistiltä näytti, huomioarvo ainakin taattu :)
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

mobile.de myy vuoden vanhoja (i3) 35-40t eurolla ja nettiauto vastaavan ikäisiä 60t eurolla - eikös sähköauton vero ole lähes olematon jos moisen kapineen joku toisi suomeen?

Muutenkin nämä nettiauton joidenkin liikkeiden ylihinnoittelut ihmetyttävät näinä aikoina...
Vastaa Viestiin