Pitkis kirjoitti:Ei varmaan ollut muita mahiksia. Mitään oikeaa auton moottoria siihen ei mahtunut ja jos pakko jotain ottaa, tuolla pääsee pois tien varresta. Muuhun se ei sitten sovellukaan, kuulemma. Meidän piti koeajolla kokeilla konetta, mutta akun latauksen ollessa yli 75% se ei suostu käynnistymään, joten ajeltiin akulla vain sitten.
Autossa on myös nk. hold-tila, jossa moottori on päällä vaikka varausta olisi 75%. Tällöin moottori ylläpitää varausta.
Polttomoottorin äänistä olen lukenut, että se häiritsee lähinnä auton pysähtyessä, koska kestää hetken ennen kuin auto siirtyy akkutilaan. Normaalitilanteessa ääni on kuulemma melko vähäistä, ilmeisesti renkaiden ja ilmavirtausten äänet kuuluvat moottoria kovempina. Pörinä alkaa kuulua myös silloin kun kaasun runttaa pohjaan.
Polttomoottorista on turha maksaa ehkä silloin jos autoa käytetään kakkosautona esimerkiksi työ- tai kauppamatkoilla joka ovat käytännössä aina samat ja toimintasäteen sisällä. Toisaalta pelkkä sähkömoottori olisi mielestäni silti liian rajoittava, koska autolla ei käytännössä voisi tehdä vaikkapa Helsinki-Lahti-Helsinki -päiväreissua. Tai ehkä tsägällä voisi. Tilanne olisi toinen jos autoa voisi ladata vaikkapa huoltsikalla 50% täyteen 15 minuutissa. Ja vaikka suunnittelisi matkan siten että se olisi säteen sisällä, niin mitään yllättäviä poikkeamia ei voisi juurikaan tehdä. Kun tähän lisää vielä sen, että varaus on jatkuvasti muuttuva tila riippuen ajotyylistä, siitä kuinka käyttää sähkölaitteita, jne, niin ajaminen muuttuu stressiksi siitä pääseekö perille.
Huomionarvoista on myös se kuinka akun kuluminen vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Jos ajatellaan vaikkapa 100 tkm ajettua autoa, jossa akun maksimivaraus on 70% uudesta. Uusien akkujen hinnat lienee vähintään ~200€/ kWh. Polttomoottori tekohengittää autoa hieman pidemmälle.
http://ecomento.com/review/bmw-i3-range ... e-anxiety/" onclick="window.open(this.href);return false;